Mother! (2017) – Film Recensie

Mother! is een Amerikaanse psychologische horrorfilm. Darren Aronofsky is de scenarioschrijver en de regisseur van deze film. De titel van de film is gestileerd als mother!. De film heeft Jennifer Lawrence en Javier Bardem in de hoofdrollen. De film kreeg over het algemeen positieve kritieken van critici, maar ontving gemengde kritieken van normale bioscoopgangers.

Maakt dit de film een perfect voorbeeld van een film die het publiek niet begrijpt? Of is dit slechts een eenvoudig voorbeeld van een overgewaardeerde film? Het verhaal gaat over een jonge vrouw die samen met haar man een rustig leven in hun landhuis heeft. Dit rustige leven wordt plotseling verstoord door de komst van een mysterieus koppel.

Over Mother!

De film ging in première op het 74e Internationale Filmfestival van Venetië op 5 september 2017. Paramount Pictures bracht de film uit in de Verenigde Staten op 15 september 2017. De Bijbelse allegorieën en de afbeeldingen van geweld hebben geleid tot controversiële debatten onder de bioscoopbezoekers. Regisseur Aronofsky schreef zijn scenario in vijf dagen. Hij schreef dit scenario veel sneller dan hij gewoonlijk schrijft. Volgens Aronofsky is dit een film die je niet moet proberen te begrijpen of uit te leggen. Deze film maakt gebruik van een droom logisch verhaal en door te over analyseren zal dit verhaal uit elkaar vallen.

In oktober 2015 werd gemeld dat Jennifer Lawrence in gesprek was om mee te doen aan de film. Javier Bardem werd in januari 2016 ook aan de cast toegevoegd. Later werden Ed HarrisDomhnall GleesonBrian Gleeson en Michelle Pfeiffer ook aan de cast toegevoegd.

Dit is de eerste Aronofsky-film zonder de betrokkenheid van componist Clint Mansell. Oorspronkelijk had de film een soundtrack die gecomponeerd was door Jóhann Jóhannsson. Na het zien van de 90 minuten durende score gesynchroniseerd met een ruige versie van de film, spraken Aronofsky en Jóhannsson af om de originele score niet te gebruiken. Er werden experimenten uitgevoerd waarbij ze een nieuwe minimale score gebruikten die gericht was op het geluidsontwerp van Craig Henighan. Het was Jóhannsson die zei dat de film beter af zou zijn zonder zijn gecomponeerde muziek. Wat overblijft in de film is een lange stilte. Volgens sommigen is het een geniale stilte.

Bekijk hier de officiële trailer van mother!.

Dit is een ingewikkelde film om naar te kijken, maar het is nog moeilijker om de film te begrijpen. Naar mijn eerlijke mening maakt dit de film juist interessant om naar te kijken. De film maakt krachtig gebruik van zijn camerawerk en cinematografie. De focus van het camerawerk ligt vooral op Lawrence’s karakter. We krijgen vooral close-ups van haar te zien. We krijgen niet veel van de omgeving te zien als de camera deze close-ups maakt. Hier vindt de film zijn kracht. Het gebruikt de methode “show, don’t tell”, maar de film geeft hier een eigen draai aan. De film gebruikt zijn eigen methode genaamd: “don’t show, don’t tell”. De film laat veel over aan de interpretatie en de verbeelding van het publiek.

Mother! (2017)
Bron: Paramount Pictures, Protozoa Pictures, Universal Pictures International (UPI), Filmdepot en Fanart.tv.

Wat valt er nog meer te zeggen over deze film? Mother! is zeker een religieus apocalyptische film. Er worden vragen gesteld over religieuze overtuigingen en Moeder Natuur. Mother! stelt controversiële vragen over het bestaan van religie, God en de duivel. De film gaat ook de strijd aan met de stereotyperende rollen. Het hoofdpersonage is een sterke vrouw, terwijl het personage van de Bardem alleen krachtig is als hij geliefd is. Mother! is een zogenaamde ervaringsfilm. Ik snap waarom veel mensen deze film niet leuk kunnen vinden, maar ik ben ervan overtuigd dat ze er in ieder geval iets uit hebben gehaald. Uiteindelijk zou ik de film aanraden aan elke soort filmkijker, omdat iedereen wel een ervaring uit deze film kan halen. Mother! is nu te koop op Bol.com, Pathé Thuis en Zavvi.nl.