First Man (2018) – Film Recensie

First Man werpt een blik op het leven van astronaut Neil Armstrong en de legendarische ruimtemissie om op de Maan te komen in de jaren 1960. Er kan met zekerheid gezegd worden dat First Man een claustrofobisch persoonlijke verhaal verteld. De film kan ook het best beschreven worden als een biografisch drama. Het verhaal van de film is gebaseerd op het boek First Man: The Life of Neil A. Armstrong door James R. Hansen. Het verhaal is geadapteerd door Josh Singer tot een scenario.

First Man kreeg veel positieve recensies, maar helaas bracht de film te weinig geld op. Hierdoor wordt de film beschouwd als een financiële teleurstelling. Nadat ik meerdere malen First Man heb bekeken besef ik me hoe jammer het is dat de film niet succesvoller was, want deze Damien Chazelle film is een van de beste films uit 2018.

Over First Man (2018)

First Man is een Amerikaanse biografische drama uit 2018. De cast van de film bestaat uit Ryan Gosling, Claire Foy, Jason Clarke, Kyle Chandler, Corey Stoll, Christopher Abbott, en Ciarán Hinds. De film is geregisseerd door Damien Chazelle en het scenario is geschreven door Josh Singer. De film zou oorspronkelijk geregisseerd worden door Clint Eastwood, maar uiteindelijk nam Damien Chazelle de taak van regisseur op zich.

Het verhaal van de film gaat over het leven van Neil Armstrong en de ruimtemissie om met de Apollo 11 op de maan te komen in 1969. Steven Spielberg werkte als uitvoerend producent aan de film. De film ontving meerdere nominaties en prijzen. Zo won het de Golden Globe voor Best Original Song en een Academy Award voor Best Visual Effects.

Bekijk hier de officiële trailer van First Man (2018). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

De verwachtingen voor First Man waren bij veel mensen hoog. Na het kritische succes van Whiplash en La La Land, keken veel recensenten en filmliefhebbers uit naar de nieuwste film van Damien Chazelle. Toen er bekend werd gemaakt dat in First Man het planten van de Amerikaanse vlag op de Maan niet nadrukkelijk getoond ging worden, brak het internet los. Er waren veel opmerkingen onder de trailers van de film te lezen, waarin filmliefhebbers lieten weten dat ze vonden dat het planten van de Amerikaanse vlag op de Maan getoond moest worden. Dit omdat de film over de eerste Amerikaanse ruimtemissie naar de Maan zou gaan.

Hier gaan deze filmliefhebbers de fout in. Het hoofdonderwerp van de film is namelijk niet de maanlanding of de ruimtemissie die hiernaar toe leidde. Het hoofdonderwerp van de film is Neil Armstrong. De film heet met een reden First Man en niet “First Mission“.

First Man (2018)
Bron: Universal Pictures, Dreamworks Pictures, Perfect World Pictures, Temple Hill Entertainment, Dentsu, Fuji Television Network, Georgia Film, Music & Digital Entertainment Office, Universal Pictures Nederland, fanart.tv, en Universal Pictures Benelux.

De film is claustrofobisch persoonlijk, maar wat betekent dit precies? Damien Chazelle vertelt met zijn film een persoonlijk verhaal over Neil Armstrong. Je wordt in de diepte geworpen en komt zoveel meer te weten over het leven van Neil Armstrong. Je krijgt zoveel informatie mee dat je bijna geen ruimte krijgt om even adem te halen. De film neemt geen tijd om even te kalmeren en blijft in volle vaart vooruit gaan.

Dit zorgt ervoor dat je een claustrofobisch gevoel krijgt – maar wel op een positieve manier. Je wordt vastgenomen door de film en niet meer losgelaten, ook niet nadat de film al is afgelopen. Je zult voor een lange tijd nog aan deze film blijven denken. First Man kan hierdoor beschreven worden als een van de uniekste biografische films die je kunt zien. Dit komt door het feit dat de film zich focust op de persoon zelf en minder op zijn prestaties.

First Man (2018)

Damien Chazelle is, en blijft, geniaal. Hij weet hoe hij een persoonlijk verhaal moet verbeelden en vertellen. Zo maakt hij goed gebruik van het scenario en laat hij de film ook claustrofobisch in beeld gebracht worden. Zo bestaat de film voor het grootste gedeelte uit close-up en point-of-view shots van het hoofdpersonage – die trouwens briljant gespeeld wordt door Ryan Gosling. Wat een topacteur blijft dat. Doordat we voornamelijk beelden te zien krijgen uit het oogpunt van Neil Armstrong, maken we ook het verhaal mee vanuit zijn standpunten, gedachten en opvattingen.

Hierdoor krijgen we weinig te zien vanuit een ander standpunt en kan de film zich volledig focussen op dit persoonlijke verhaal. Met het gevolg dat we opnieuw een claustrofobisch gevoel krijgen, omdat we ons, maar op een punt kunnen focussen, namelijk het levensverhaal van Neil Armstrong. Wat is er nog meer bijzonder te noemen aan First Man? Het meesterlijke acteerwerk van Claire Foy natuurlijk! Haar liefde voor haar man is sterk op het scherm te zien. Net zo goed als het conflict dat ze voelt om tegen hem in te gaan, zodat ze hem kan beschermen. Elke seconde dat ze op het scherm is, weet Foy meesterlijk te acteren. Het komt allemaal geloofwaardig over.

First Man (2018)

First Man is in de basis een verhaal over Neil Armstrong, zijn tegenslagen en overwinningen. De cast en crew snappen dit. Neil blijft doorgaan met wat voor hem onmogelijk aanvoelt en zijn vastberadenheid wordt in deze film sterk gerepresenteerd door Gosling. Hij is net zo overtuigend in zijn rol is als Foy. De film heeft enkele lichte problemen. Zo duurt het wel lang voordat Neil op de Maan landt. Je weet dat dit gaat beuren en je kijkt ernaar uit, doordat de film zo goed is. Hierdoor hoop je de maanlanding eerder te zien dan daadwerkelijk gebeurt.

Dit zal niet voor iedereen een probleem zijn, maar het betekent wel dat sommige scènes wat te langdradig aanvoelen. Daarnaast is het bij deze film ook belangrijk dat je enige basiskennis hebt van Neil Armstrong en de maanlanding, want First Man kent geen klassieke film introductiemomenten. Het negatieve hiervan is dat je jezelf basisvragen kan stellen over wie deze personages op het scherm zijn, en wat hun onderdeel in dit verhaal zal zijn.

Maar als we kijken naar het eindresultaat zal First Man de filmgeschiedenis ingaan als een meesterlijke kijk op het bijzondere levensverhaal van Neil Armstrong. First Man is aan te raden aan iedereen van biografische of historische films houdt. Daarnaast is het ook een aanrader voor fans van Damien Chazelle, Ryan Gosling en Claire Foy. First Man is nu te kijken op de streamingdienst Netflix in Nederland. Daarnaast is de film ook te huur en te koop op Pathé Thuis. Liever een Blu-ray of DVD? Kijk dan snel op Bol.com!