65 (2023) – Film Recensie

Hoe cool klinkt 65? Dit is een film waarin een buitenaardse astronaut 65 miljoen jaar geleden neerstort op een, voor hem, onbekende planeet. De astronaut weet alleen niet dat hij eigenlijk is neergestort op onze planeet die nu nog bomvol zit met dinosaurussen. Met de naderende komeet die de wereld van de dinosaurussen zal laten instorten, bevindt deze astronaut zich in een strijd tegen de tijd om zo snel mogelijk een reddingsschip te bereiken.

65 klinkt met deze beschrijving als een krankzinnig coole film. Helaas is 65 niet zo geweldig geworden als het filmverhaal klinkt. 65 is het soort film dat een geweldig idee voor een filmverhaal bevat, maar dit concept niet naar een sterke film weet over te zetten. De film bevat gelukkig wel enkele positieve punten. Het acteerwerk van Adam Driver is redelijk goed. De acteur oogt betrokken bij de film. Daarnaast levert hij een zo goed mogelijke acteerprestatie met het materiaal dat hij gekregen heeft.

De jonge actrices Ariana Greenblatt en Chloe Coleman leveren ook geen slecht acteerwerk in deze film, maar ze krijgen – net zoals Nika King – maar weinig te doen in 65. Het grootste pluspunt van 65 is het camerawerk van cinematograaf Salvatore Totino. De cinematograaf levert verbluffend camerawerk. Totino’s cinematografie is de grootste reden dat de tijdsgebonden filmwereld van 65 geloofwaardig overkomt. De film is overal niet verschrikkelijk slecht, maar is wel flink teleurstellend doordat de filmmakers niet de potentie van deze spannende sciencefiction thriller en actiefilm weten waar te maken.

Over 65 (2023)

65 is een Amerikaanse sciencefiction thriller en actiefilm uit 2023. De film is geregisseerd door Scott Beck en Bryan Woods. Dit zijn twee van de schrijvers van de horrorfilm A Quiet PlaceBeck en Woods schreven ook het scenario van 65. De cast van de film bestaat uit Adam DriverAriana Greenblatt, Nika King en Chloe Coleman. De producenten van de film zijn Sam RaimiDeborah LieblingBeck, Woods en Zainab Azizi. De film werd in de Nederlandse bioscopen uitgebracht op 16 maart 2023.

De film heeft een speeltijd van 93 minuten. Het verhaal van 65 laat zien hoe piloot Mills, na een catastrofale neerstorting op een onbekende planeet, er al snel achterkomt dat hij is neergestort op aarde, maar dan 65 miljoen jaar geleden. Mills en Koa, de enige andere overlevende, hebben maar één kans op redding. In een epische strijd om te overleven moeten ze zich een weg zien te banen door een onbekend gebied vol gevaarlijke prehistorische wezens.

Bekijk hierboven de officiële trailer van 65 (2023). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Conflict

Ondanks dat 65 geen sterk filmverhaal bevat, doen de regisseurs en scenarioschrijvers wel een poging om de film meer diepgang te geven. Zo gaat de film in op thema’s als rouw en ouderschap. In deze sciencefiction film zien we hoe het hoofdpersonage Mills (gespeeld door Adam Driver) omgaat met het verlies van zijn dochter en, in verlenging, zijn menselijkheid. Mills komt vast te zitten op een – voor hem – buitenaardse planeet. De enige andere mens op deze planeet is een jong meisje, die niet veel jonger is dan zijn dochter.

Het idee achter Mills’ worstelingen zijn interessanter dan de uitwerking. Zo kan er flink wat interne strijd verwacht worden in het idee dat Mills op een buitenaardse planeet moet zien te overleven met een jong meisje dat hem doet herinneren aan zijn eigen dochter. Scott Beck en Bryan Woods laten dit idee meerdere malen in het narratief terugkomen. Toch wordt er met dit conflict op een audiovisueel en thematisch vlak maar weinig meegedaan.

De thema’s lijden aan dezelfde problemen als het algehele verhaal. Het idee achter de thema’s van 65 zijn goed, maar in de uitvoering stellen ze teleur. Het filmverhaal – en de bijhorende thema’s – zijn niet denderend goed, maar desondanks waardeer ik de poging die gedaan wordt om het verhaal meer diepgang te geven. Beck en Woods hadden sterke ideeën voor hun sciencefiction thriller en actiefilm. Er is ook potentie terug te zien in 65 voor hun toekomstige filmprojecten.

65 (2023)
Bron: Universal Pictures International (UPI), Triple P Entertainment, Beck Woods, Bron Creative, Columbia Pictures, Raimi Productions, Sony Pictures Entertainment (SPE), Fanart.tv en Sony Pictures Releasing International.

Teleurstellend

Ondanks de aanwezigheid van potentie en sterke concepten, maken de regisseurs en scenarioschrijvers je in 65 steeds blij met een dode mus. Beck en Woods weten hoe ze een spannend filmverhaal kunnen schrijven, maar het regisseren van een sciencefiction thriller en actiefilm lijkt (voor nu) te ver gegrepen te zijn. De regisseurs zijn uitzonderlijk goed in het opbouwen van een spannende filmscène om vervolgens verder niets te doen met deze spanning. Zo komen de hoofdpersonages in het filmverhaal regelmatig gevaarlijke dinosaurussen tegen.

Terwijl vleesetende dinosaurussen met vlijmscherpe tanden steeds dichterbij komen, bouwt de spanning op naar een climax. Toch gaat het filmverhaal op meerdere momenten (uit het niets) verder op een totaal andere plek en tijdstip. Hoe is het afgelopen met de vleesetende dinosaurussen die de hoofdpersonages zouden aanvallen? Geen idee, want de film besluit deze confrontatie niet eens te benoemen.

65 (2023)
Bron: Universal Pictures International (UPI), Triple P Entertainment, Beck Woods, Bron Creative, Columbia Pictures, Raimi Productions, Sony Pictures Entertainment (SPE), IMDB.com en Sony Pictures Releasing International.

In plaats daarvan krijgen we meer te zien van de onderontwikkelde thematiek tussen het hoofdpersonage Mills en zijn jonge hulpje Koa. Als deze regiekeuze eenmalig had plaatsgevonden, dan was 65 wellicht een betere film geweest. Helaas is dit niet het geval. De film bevat simpelweg niet genoeg confrontaties of actiescènes tussen dinosaurussen en mensen.

Vooral niet voor een film waar dit de hele premisse van is. De actiescènes tussen de dinosaurussen en de hoofdpersonages zijn bruut, maar de film overtuigt vooral wanneer het verhaal spannend wordt. Daarom is het extra jammer dat de film de beloofde angstaanjagende confrontaties tussen de mensen en dinosaurussen niet waar maakt.

65 (2023)
Bron: Universal Pictures International (UPI), Triple P Entertainment, Beck Woods, Bron Creative, Columbia Pictures, Raimi Productions, Sony Pictures Entertainment (SPE), The Phuket News en Sony Pictures Releasing International.

65 is een teleurstellende film. Regisseurs Scott Beck en Bryan Woods komen met een uniek idee voor een filmverhaal, maar schieten tekort in het tot leven brengen van de veelbelovende synopsis. Betekent dit dat de film volledig slecht is? Nee, zeker niet. De film bevat meerdere momenten waarin een buitenaardse astronaut met hightech wapens dinosaurussen bestrijdt. Deze filmscènes zitten bomvol met gruwelijke actie. Ben je fan van dinosaurussen of heb je altijd al buitenaardse (mensachtige) wezens willen zien schieten op een Tyrannosaurus Rex, dan is dit je film.

Fans van Adam Driver zullen hoogstwaarschijnlijk ook tevreden achterblijven na het kijken van 65. Ondanks dat Driver niet een van zijn beste acteerprestaties levert, is de acteur nog steeds goed in zijn rol. Het adembenemende camerawerk van cinematograaf Salvatore Totino zorgt samen met de sterke visuele effecten voor een geloofwaardig en prachtig uiterlijk van een prehistorische aarde vol dinosaurussen. Ook het scenario van Beck en Woods bevat enkele positieve punten.

Zo kan de poging tot het verdiepen van het verhaal met thema’s als rouw en ouderschap zeker gewaardeerd worden. Ook weten de scenarioschrijvers en regisseurs goed hoe ze een spannende scène kunnen opzetten in het verhaal. Helaas is dit tegelijkertijd ook hun achilleshiel. Beck en Woods weten namelijk niet hoe ze deze spanning moeten vasthouden of tot een krachtige climax kunnen brengen. In plaats daarvan krijgt het filmpubliek meerdere malen spannende filmmomenten voorgeschoteld die nergens toeleiden.

Hetzelfde kan ook gezegd worden over de uitwerking van de thema’s in 65. Op het idee achter de thematiek van de film is weinig op te merken. Toch kan niet hetzelfde gezegd worden over de uitvoering. Het opbrengen van deze thematiek, conflicten of interne worstelingen is niet hetzelfde als het ontwikkelen van deze thema’s en problemen. Vanwege verschillende grote minpunten en enkele pluspunten is 65 vooral aan te raden aan fans van films over dinosaurussen en de acteur Adam Driver. 65 is nu te streamen op Netflix in Nederland.