All Creatures Great and Small – BBC First | Première Recensie

All Creatures Great and Small 2020

All Creatures Great and Small is elke dinsdagavond om 21:00 te zien op BBC First. Aflevering 2 van seizoen 1 is zelfs vanavond al te zien. Moet je nog aflevering 1 kijken? Geen zorgen, want het is (meestal) mogelijk om de aflevering terug te kijken bij de televisieprovider. Klik op hier voor een overzicht bij welke televisieproviders je een uitzending van BBC First kan terugkijken!

Het komt de laatste tijd steeds vaker voor. Een hitserie (of hitfilm) uit het verleden krijgt een remake. Ditmaal is het de beurt geweest aan de bekende Britse televisieserie All Creatures Great and Small. BBC First zendt al sinds 13 april 2021 het eerste seizoen uit. Het eerste seizoen bestaat uit zeven afleveringen en vandaag recenseer ik de eerste aflevering. Ben jij benieuwd of deze eerste aflevering het kijken van deze remake reeks het waard maakt? En waar gaat All Creatures Great and Small eigenlijk over?

Mijn dank aan BBC First voor de samenwerkingsmogelijkheden en het (online) recensie-exemplaar dat ik van ze heb mogen ontvangen.

Over All Creatures Great and Small

Na het afstuderen aan de veeartsenijschool vervult James Herriot zijn droom om dierenarts te worden in de schitterende Yorkshire Dales. Hij vertrekt uit zijn thuisplek in Glasgow, maar komt er in Yorkshire Dales al snel achter dat bij het behandelen van dieren meer te kijken komt staan. Zo zul je ook de eigenaren te behandelen krijgen. Daarbij komt ook nog eens bovenop dat de boeren in de Dales niet snel tevreden zijn. In deze eerste aflevering begint James te werken voor de chaotische en wispelturige Siegfried Farnon en ontmoet hij de knorrige Mrs Hall en de mooie boerendochter Helen Alderson.

Deze eerste aflevering is geregisseerd door Brian Percival en het scenario is geschreven door Ben Vanstone. De serie – is net zoals zijn voorganger – gebaseerd op de boeken die geschreven zijn door Alf Wright (onder zijn pseudoniem James Herriot). De boeken vertellen het verhaal van een dierenarts in Yorkshire. De oorspronkelijke reeks liep van 1978 tot 1990. In Nederland was de oorspronkelijke Britse serie bekend onder de naam “James Herriot”.

Deze remake-serie is wekelijks te zien op BBC First. De eerste aflevering was te zien op 13 april om 21:00. De tweede aflevering zal in Nederland voor het eerst te zien zijn op 20 april om 21:00. In de tweede aflevering van dit eerste seizoen maakt James kennis met Tristan. Hij is de jongere broer van zijn baas Siegfried en zorgt ervoor dat het dagelijkse leven bij zijn werkplek wat onrustiger wordt.

Onuitgewerkt hoofdpersonage?

De eerste aflevering van All Creatures Great and Small seizoen 1 is een krachtig begin voor deze remake-serie. De eerste aflevering opent in Glasgow. Het is 1937 en we zien de gevolgen van de destijdse depressie. De makers van de serie leggen direct een relatie tussen (kleine en grote) dieren en de mensheid. Zo krijgen we in de eerste minuut al direct een paard te zien dat mensen meetrekt in een koets. Daarnaast maken we ook kennis met ons hoofdpersonage James. De serie weet direct duidelijk een verband te leggen tussen het hoofdpersonage James en zijn liefde voor dieren.

Zo zien we James samen een activiteit ondernemen met zijn hond – namelijk hardlopen. Toch weet de serie James in deze eerste aflevering niet volledig een onderbouwd karakter te geven. Het viel mij op dat we eerder karaktertrekjes te zien krijgen, maar dat het karakter van zijn personage nog niet volledig onderbouwd is. Dit is natuurlijk niet heel gek, omdat we ons pas in de eerste aflevering van het eerste seizoen bevinden. Toch had ik gehoopt op wat meer diepgang bij de manier waarop James als personage was geschreven.

All Creatures Great and Small 2020
Bron: BBC First.

Mooi en briljant einde

Ook het acteerwerk van nieuwkomer Nicholas Ralph is potentieel gezien sterk. Echter lukt het de acteur nog niet om de volledige aandacht te pakken in het grootste gedeelte van deze eerste aflevering. Pas aan het einde van deze aflevering krijgen we echt een sterk onderbouwde James te zien. Een wanhopige man die alles op alles wilt zetten om een kalfje helpen geboren te worden. De laatste tien minuten zijn overduidelijk de beste tien minuten uit de gehele eerste aflevering.

Alles aan het einde is simpelweg perfect, maar dit komt ook door de opbouw naar deze climax. Er hangt enorm veel af aan de geboorte van dit kalfje. De manier waarop deze climax is geregisseerd door Brian Percival is briljant. Als kijker voelde ik de spanning en angst door mijn hele lichaam. Je zit op het randje van je stoel mee te kijken door het sterke acteerwerk van Ralph en de sterke regie van Percival. Ook de snelle montage helpt bij het vergroten van de spanning.

Over de technische aspecten in All Creatures Great and Small

Toch is de montage niet de gehele aflevering even sterk. Zo krijgen we in de eerste 5 minuten van de aflevering te veel beelden vanuit verschillende perspectieven te zien. Deze beelden laten allemaal dezelfde reactie van een personage zien en zorgt voor een overgebruik van beelden in een snelle montage. Gelukkig is de montage alleen aan het begin van de aflevering echt zwak te noemen, want voor de rest van deze eerste aflevering zijn de technische aspecten van All Creatures Great and Small goed tot ge-wel-dig!

De serie komt namelijk niet alleen door het gebruik van een mooi verhaal en interessante personages goed tot zijn recht. Ook de technische aspecten als cinematografie, belichting, kleurgebruik en de gecomponeerde muziek voegen iets toe aan deze kijkervaring. Er is een duidelijk verschil te zien tussen de openingsscènes in Glasgow en de scènes op de prachtige landschappen in de Dales. In Glasgow is de belichting en shot kadrering beperkt. We zien weinig doordat er gebruik wordt gemaakt van veel medium close-up shots en donkere belichting. Bij de Dales krijgen we hele landschappen te zien waarbij de personages maar een klein onderdeel van het beeld zijn. De belichting is veel feller en de kleuren zijn veel vrolijker en softer. Kort gezegd – de makers zorgen ervoor dat de stad benauwd en depressief aanvoelt, terwijl het enorme landschap emoties als rust en blijdschap opbrengt.

All Creatures Great and Small 2020
Bron: BBC First.

Ter conclusie raad ik bijna iedereen aan om All Creatures Great and Small te gaan kijken. De serie is vooral aan te raden voor dierenliefhebbers en fans van (Britse) luchtige dramaseries. Er speelt zich zeker wat drama af in deze serie, maar het is niet overheersend of het hoofdgenre. Echter neemt de serie hierdoor soms niet zijn tijd lang genoeg om de drama-elementen beter te onderbouwen en gaat het te lang door bij zogenaamde komische momenten. Toch is dit een sterk begin voor deze remake-serie. Dit komt door het leuk geschreven verhaal, maar ook door het gebruik van prachtige technische aspecten. Alleen mocht deze eerste aflevering wel iets meer zijn tijd hebben genomen om zijn hoofdpersonage te karakteriseren. Maar ach, je kan niet alles krijgen in de eerste aflevering van een nieuwe serie!