All Quiet on the Western Front (2022) – Film Recensie

All Quiet on the Western Front is een krachtige anti-oorlogsfilm dat laat zien dat oorlog geen winnaars, maar alleen verliezers kent. Regisseur Edward Berger laat de realiteit van een Wereldoorlog zien. In plaats van stoere oorlogshelden krijgen we gedeprimeerde jonge soldaten te zien, die met veel moeite in leven weten te blijven. Doordat All Quiet on the Western Front niet een traditioneel pad van een oorlogsfilm bewandelt, zal de film niet voor iedereen geschikt zijn.

Dit neemt niet weg dat deze anti-oorlogsfilm slaagt in wat het voor elkaar wil krijgen: een activerende boodschap achterlaten. Is All Quiet on the Western Front dan een heus meesterwerk? Nee, naar mijn mening niet. Ondanks dat de film zeker krachtig is, bevat All Quiet on the Western Front ook enkele tekortkomingen die de film wat naar beneden halen in zijn kwaliteit.

Over All Quiet on the Western Front (2022)

All Quiet on the Western Front is een Duitse (anti-)oorlogsfilm uit 2022. De Duitse titel van de film is Im Westen nichts Neues. Het verhaal van de film is gebaseerd op het gelijknamige boek uit 1929. De auteur van dat boek was Erich Maria Remarque. All Quiet on the Western Front heeft drie boekverfilmingen. De eerste verfilming kwam uit in 1930, de tweede in 1979 en de derde in 2022. All Quiet on the Western Front uit 2022 is geregisseerd door Edward Berger. De film heeft een cast bestaande uit onder andere Felix Kammerer, Albrecht Schuch, Daniel Brühl, Sebastian Hülk, Aaron Hilmer, Edin Hasanovic en Devid Striesow.

De film beleefde zijn wereldpremière tijdens het Toronto International Film Festival van 2022. De film werd daarna wereldwijd uitgebracht op Netflix op 28 oktober 2022. All Quiet on the Western Front ontving positieve recensies van de critici, waarbij er met lof gesproken werd over de toon van de film. Daarnaast waren de recensenten enthousiast dat de filmmakers trouw beleven aan de anti-oorlogsboodschap van het bronmateriaal. All Quiet on the Western Front ontving maar liefst 14 nominaties bij de 76ste British Academy Film Awards.

All Quiet on the Western Front (2022)
Bron: Netflix, Netflix Nederland, Amusement Park Films, Gunpowder Films, Sliding Down Rainbows Entertainment, Anima Pictures en Rocket Science.

De film won daar zeven prijzen, waaronder die voor Beste Film. Bij de 95ste Academy Awards ontving de film negen nominaties. Daar won All Quiet on the Western Front vier prijzen, waaronder de Oscar voor Beste Niet-Engelstalige Film en de Oscar voor beste camerawerk. Met de winst van vier Oscars behoort All Quiet on the Western Front samen met Fanny and Alexander (1982), Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000) en Parasite (2019) tot de meest bekroonde buitenlandse films in de geschiedenis van de Oscars. Het verhaal van All Quiet on the Western Front speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Het verhaal van de film volgt het leven van een idealistische jonge Duitse soldaat genaamd Paul Bäumer. Samen met enkele vrienden meldt hij zich aan bij het Duitse leger, hopend dat hij na een snelle oorlog terug zal keren als een held. Eenmaal in de oorlog, vervliegt zijn vroege hoop en moet hij zijn best doen om überhaupt de oorlog te overleven. All Quiet on the Western Front uit 2022 voegt ook een nieuwe verhaallijn toe die niet in het boek voorkomt. Dit deel van het verhaal volgt de onderhandelingen over de wapenstilstand om de oorlog te beëindigen.

Bekijk hier de officiële trailer van All Quiet on the Western Front (2022). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

De cinematografie speelt een belangrijk technisch onderdeel in de oorlogsfilm All Quiet on the Western Front. De film laat ons met zijn eerste beelden zien hoe het leven kan bloeien als het de ruimte en liefde krijgt die het nodig heeft. Dit is onder andere terug te zien aan het moment dat de film ons binnen een vossenhol meeneemt, waar enkele welpen samen met hun moeder leven. Dit teken van leven staat rechtstreeks in contrast met de rest van de film, waarbij we soldaten om de seconde zien sneuvelen in een Wereldoorlog.

Cinematograaf James Friend weet op een briljante manier in zijn camerawerk te spelen met thema’s rondom het leven en de dood. Mede hierdoor is zijn camerawerk vanaf de start van de film al zo indrukwekkend. Friend speelt in de eerste paar minuten met verschillende cameratechnieken, waarbij de filmtoeschouwers afwisselend geplaatst worden in een kikker- en vogelperspectief. In eerste instantie kijken we omhoog het bos in. Met dit kikkerperspectief probeert Friend in zijn camerawerk de filmtoeschouwers onder de indruk te brengen van de machtige en grootse natuur.

All Quiet on the Western Front (2022)

Van een kikkerperspectief gaan we door naar een vogelperspectief. De filmtoeschouwers kijken nu neer op een slagveld. Dit is niet alleen letterlijk het geval, maar ook figuurlijk. Friend zorgt ervoor dat in zijn camerawerk met indruk wordt toegekeken bij het leven van de almachtige en rijke natuur. Tegelijkertijd zorgt hij er ook voor dat er met afschuw en teleurstelling wordt neergekeken op het slagveld van het Westerse front tijdens de Eerste Wereldoorlog. En dit weet Friend al voor elkaar te krijgen in de eerste vijf minuten. Als je het mij vraagt, is hij dus ook zeker een terechte winnaar van de Oscar voor beste camerawerk.

Na het zien van All Quiet on the Western Front, kwam ik een toepasselijke quote van acteur Steve Buscemi tegen. Deze quote mag dan rechtstreeks van zijn personage uit kinderfilm Spy Kids 2: Island of Lost Dreams komen, maar het past daadwerkelijk goed bij het camerawerk van Friend. De quote gaat als volgt: “Do you think God stays in heaven because he too lives in fear of what he’s created?” Deze quote staat, in mijn ogen, symbool voor het camerawerk van Friend. Niet alleen omdat de cinematograaf de gruwelijkheden van de Eerste Wereldoorlog op film weet te zetten, maar ook doordat hij dit weet te doen met doordacht camerawerk.

All Quiet on the Western Front (2022)

De cinematograaf neemt niet alleen prachtige, maar ook betekenisvolle beelden op met zijn camera. Zo kan het gebruik van een vogelperspectief ons het gevoel geven dat we als God toekijken (of neerkijken) op de slagvelden en oorlogen die uitgevochten worden in deze film. Het camerawerk is echter niet het enige indrukwekkende technische aspect van de film. Ook de productieontwerpen zijn adembenemend realistisch. Het productiebudget moet groots zijn geweest, want gedurende de gehele film geloof je oprecht dat je je bevindt in de Eerste Wereldoorlog.

De productieontwerpen van Christian M. Goldbeck zorgen samen met de rijk gedetailleerde kostuumontwerpen van Lisy Christl en de bijzondere set decoraties van Ernestine Hipper voor de geloofwaardige tijdsgebonden sfeer van de film. Het verhaal van All Quiet on the Western Front is zelf ook een krachtig onderdeel van de film. Regisseur Edward Berger speelt veel in op de anti-oorlogsboodschap van het originele boek. Berger laat krachtig de vicieuze cirkel zien, waarin jonge soldaten, door propaganda en liefde voor hun vaderland, worden verleid hun leven op spel te zetten in een gevaarlijke oorlog.

All Quiet on the Western Front (2022)

Of worden deze jonge soldaten eerder misleid? All Quiet on the Western Front laat verder zien hoe de oorlog niet gestuurd wordt door de soldaten die vechten, maar door rijke oude mannen die vol luxe en veiligheid levenskeuzes maken voor anderen. Ook speelt het verhaal van de film in op de ironie van de oorlog. Zo zien we hoe de jonge Duitse soldaten, waaronder het hoofdpersonage Paul Bäumer vol trots en enthousiasme naar het westfront vertrekken, om vervolgens emotioneel verdoofd te worden door rouw en angst.

Het acteerwerk van de cast is redelijk goed. Hierbij weten vooral Felix Kammerer, Albrecht Schuch, Aaron Hilmer en Daniel Brühl een blijvende indruk achter te laten. Helaas bevat All Quiet on the Western Front veel onderontwikkelde personages. De personages komen hierdoor minder over als echt uitgediepte personages en meer als nummers. Dit kan representatief zijn voor hoe er in wereldoorlogen omgegaan werd met soldaten. Ondanks deze representatieve geaardheid, laat het wel ruimte open voor verbetering.

All Quiet on the Western Front (2022)

Onderontwikkelde personages zorgen namelijk voor minder betrokkenheid tot de film. De gruwelijke beelden en gebeurtenissen uit het verhaal zorgen in combinatie met geloofwaardig acteerwerk dat je nu betrokken blijft tot het verhaal van de film. Het gemis van sterk onderbouwde personages met goed doordachte karakters behoren niet tot de grootste kritiekpunten die ik heb tot de film. De filmmuziek is een van de minpunten die zwaarder weegt bij All Quiet on the Western Front. Vooral wanneer componist Volker Bertelmann in zijn filmmuziek bezeten lijkt te worden door de muziekkunsten van Skrillex.

Ondanks dat het wel een unieke en memorabele draai geeft aan de filmmuziek voor een (anti-)oorlogsfilm, is dit niet genoeg om Bertelmanns filmmuziek echt goed te maken. Het grootste probleem van de film ligt echter vooral bij het tempo van de film. Dit is vooral op te merken richting de derde akte en het einde van de film. De filmmakers lijken er moeite mee te hebben een einde te breien aan het verhaal.

Dit is wel toepasselijk voor hoe de Eerste Wereldoorlog eindigt, want daar blijven ze ook tot de laatste seconde doorvechten. Dit neemt niet weg dat ik tijdens het kijken van All Quiet on the Western Front, richting het einde van de film, op meerdere momenten mezelf bleef afvragen wanneer de film zal eindigen. En dat is niet bepaald een goed teken voor een film…

All Quiet on the Western Front (2022)

De eerste keer dat ik All Quiet on the Western Front zag, bleef ik over met trillende handen en een onprettig gevoel. De film had me in zijn greep en liet me pas na enkele dagen weer los. Mijn trillende handen verdwenen toen ook pas. Dit is de magie van een goede film. En naar mijn mening is All Quiet on the Western Front ook zeker een bijzonder goede film. De film bevat prachtige en betekenisvolle camerawerk van cinematograaf James Friend. Verder bevat de film ook nog andere sterke technische aspecten, waaronder de productieontwerpen van Christian M. Goldbeck, de kostuumontwerpen van Lisy Christl en de set decoraties van Ernestine Hipper.

Verder weet Edward Bergers All Quiet on the Western Front honderd procent te slagen in het zijn van een anti-oorlogsfilm. Het verhaal is bijzonder indrukwekkend, doordat het eerder inspeelt op de tragedie en de deprimerende geaardheid van oorlog voeren. De Eerste Wereldoorlog wordt in deze film niet geromantiseerd, maar eerder bekritiseerd. Toch lijken de filmmakers moeite te hebben gehad met het tempo van de film, wat lijkt af te zwakken richting de derde akte en het einde van de film. Ook zijn de personages wat simpel in hun karakter en motivaties.

Daarnaast bevat de filmmuziek van componist Volker Bertelmann te veel overeenkomsten met de muziek van Skrillex, wat niet bepaald toepasselijk of gepast is voor een anti-oorlogsfilm over de Eerste Wereldoorlog. Ondanks mijn kritiekpunten, raad ik iedereen aan om All Quiet on the Western Front te kijken. De film is namelijk, ondanks deze enkele kritiekpunten, nog steeds bijzonder goed! All Quiet on the Western Front is nu te streamen op Netflix in Nederland.

Waardering: 4 uit 5.