Amazing Grace (2018) – Film Recensie

Samen met Nederlandse en Internationale streaming diensten viert SebKijk deze maand Black History Month. Vandaag doe ik dat door de film Amazing Grace te recenseren. Amazing Grace is nu te zien op Cinetree. Mijn dank aan Cinetree voor de samenwerking.

Introductie BHM & Amazing Grace

Deze maand is het Black History Month (BHM) in de Verenigde Staten van Amerika. Dit is een jaarlijkse herdenking van sleutelfiguren en belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis van de Afrikaanse diaspora. De Black History Month wordt sinds 1976 elk jaar in februari gevierd in de Verenigde Staten en Canada. Rond 2010 werd Black History Month ook voor het eerst gevierd in Nederland. Sins 2016 organiseert Nederland jaarlijks in oktober het Black Achievement Month. In deze maand vinden allerlei activiteiten plaats en is er ook een uitreiking van de Black Achievement Awards.

Amazing Grace is een concertfilm die geregisseerd is door Sydney Pollack in 1972. De film werd later gerealiseerd door producent Alan Elliott en kreeg toen een release in 2018. De film volgt de opname van Aretha Franklin’s live album uit 1972. Er zijn ook een aantal andere grote sterren te zien in deze film. Zo komen James Cleveland, Bernard Purdie, Chuck Rainey en Clara Ward voor in deze film. Daarnaast zijn Mick Jagger, Sydney Pollack, Charlie Watts en Aretha’s vader C. L. Franklin ook te zien in Amazing Grace.

Amazing Grace 2018
Bron: Cinetree.

Problemen met de Release

Oorspronkelijk had Amazing Grace een releasedatum in 1972, maar dit lukte uiteindelijk niet door moeilijkheden met het synchroniseren van de audiotracks en het beeld. In 2007 werd er pas weer verder gewerkt aan de film. Alan Elliott kocht de ruige opnames en startte met een poging tot synchronisatie. Toen de film dan eindelijk gesynchroniseerd was wilde Elliott de film in 2011 uitbrengen, maar Aretha Franklin klaagde hem aan voor het toe-eigenen van deze beelden zonder haar toestemming. Hierdoor werd de release van de film tegengehouden. In 2015 gebeurde exact hetzelfde toen Alan Elliott de film een première probeerde te geven bij meerdere film festivals.

Dit keer was het echter onbekend waarom Aretha Franklin hem had aangeklaagd. Nadat Aretha Franklin overleed in 2018, besloot haar familie een deal te maken om de film toch uit te laten komen. Hierdoor kreeg Amazing Grace een première op het Doc NYC in 2018. Later werd de film wereldwijd uitgebracht op 5 april 2019. De film ontvang enorm veel positieve reacties van critici. Zo scoort de film op Tomatometer van de website Rotten Tomatoes 99%. Ook de fans ontvingen de films redelijk positief. Zo heeft de film op IMDb een score van 7.5 en op Rotten Tomatoes heeft de film een Audience Score van 80%.

Amazing Grace 2018
Bron: Cinetree.

Meningsverschillen

Het verschil mag dan niet groot wezen, maar er is wel een duidelijke differentie te zien qua waardering. De critici zijn over het algemeen meer lovend over de film dan het publiek. Dit keer ben ik het meer eens met de dagelijkse bioscoopganger. Amazing Grace is zeker een goede film en ik ben oprecht blij dat zoveel mensen extreem veel uit deze film kunnen halen. Alleen heb ik dit zelf niet zo mogen ervaren. Dit kan misschien komen doordat ik zelf geen groot concert-fan ben, want zo’n 90-95% van de film bestaat uit zangopnames. Laat ik wel voorop stellen dat Aretha Franklin een ongelofelijk krachtige stem heeft en dat ze geweldig kan zingen. Echter gebeurt er voor mij te weinig in deze film om me in vast te grijpen.

Op de website van Cinetree staat dat Amazing Grace een must-see film is. Ze raden de film sterk aan omdat het geen opperste concentratie vereist. Oftewel je hoeft niet verplicht niet aan het scherm gekluisterd te zitten. Jammer genoeg vind ik het zelf juist geweldig om vastgegrepen te zijn aan het scherm door een integrerende film of serie. Er wordt gesproken op Cinetree dat de film misschien wel beter tot zijn recht komt als je mee gaat in de ervaring. Dit zal voor de meeste mensen ook zeker het geval zijn. Amazing Grace is een topfilm als je tijdens het kijken mee wilt zingen en tegelijkertijd mee wilt bewegen met de ervaring. Echter moet ik nu een grote maar opnoemen. Maar als je niet in de ervaring kan komen, dan zal deze film je ook vrij weinig interessants bieden behalve het mooie zangwerk van Aretha Franklin.

Amazing Grace 2018
Bron: Cinetree.

Technische Aspecten in Amazing Grace

Is dit per se een slecht iets? Nee, zeker niet. Echter ga ik ook niet voordoen alsof dit de meest geweldige concert- of muziekdocumentaire in jaren is, want dat is Amazing Grace voor mij gewoon echt niet. Het camerawerk levert zeker een intiem portret van het werk van Aretha Franklin en andere artiesten. Echter raak ik te snel afgeleid doordat de film mij te weinig boeit. Dit heeft tot gevolg dat de cinematografie van Amazing Grace mij ook minder opvalt. Ook als je meegaat in de ervaring van de zang en de muziek zal dit je minder goed opvallen, dus valt dit technische aspect in mijn ogen op geen enkele manier heel sterk aan te prijzen. Dit komt echter meer door de regie en het doel van de film, dan door het camerawerk zelf.

In principe kan hetzelfde gezegd worden over de montage. Soms worden zangelementen gemonteerd over beeldelementen waar andere situaties plaatsvinden. En ook worden er af en toe twee beelden naast elkaar gemonteerd, maar is dit nou heel bijzonder te noemen? In mijn ogen niet, want zelfs een filmstudent zou dit kunnen bedenken. Hoogstwaarschijnlijk zouden ze het zelfs ook kunnen uitvoeren.

Bekijk hier de officiële trailer van Amazing Grace (2018).

Over Cinetree

Cinetree is een online filmplatform dat haar leden toegang biedt tot de beste films en documentaires. Samen met experts uit de filmwereld maakt Cinetree een selectie uit het wereldwijde filmaanbod en kiezen daarvoor films met belangrijke thema’s, maatschappelijke relevantie, en verhalen die je raken. Volgens de curators van Cinetree zijn films met een goed verhaal belangrijk. Deze films kunnen entertainen, inspireren en zelfs activeren.

Cinetree heeft als doel deze films te verzamelen, uit te lichten en van context te voorzien. Elke maand worden 15 films geselecteerd door de curators van Cinetree. Daarnaast heb je toegang tot artikelen, evenementen en eigen producties onder de titel Cinetree Originals. De geselecteerde films vind je na een poosje terug in de videotheek van Cinetree. Daar kun je deze films huren voor een klein prijsje.

Cinetree is te kijken via de website die hier te vinden is. Maar ook kun je kijken via de mobiele apps of rechtstreeks op je TV via Google Chromecast. Als je in het bezit bent van een Samsung Smart TV (uit 2017 of nieuwer) of Apple TV kun je ook direct op je TV kijken. Een maandabonnement kost €7,99 per maand. Dit bedrag wordt maandelijks van je rekening afgeschreven. Een jaarabonnement kost €69,95 per jaar (omgerekend €5,83 per maand). Dit bedrag wordt in één keer van je rekening afgeschreven.