Ambulance (2022) – Film Recensie

Ambulance is een film van regisseur Michael Bay. Dit betekent dat Ambulance het zeker goed zal hebben gedaan bij filmliefhebbers die dol zijn op onzinnige actie en veelvoorkomende explosies. Op zijn tijd kan ik zeker een film als dit waarderen. Echter bevatten deze films regelmatig ook een goed (of in ieder geval beter) verhaal en andere sterke technische aspecten. Ditzelfde kan niet gezegd worden over Ambulance. Deze nieuwste film van Michael Bay weet op bijna elk vlak teleur te stellen. Zo is de film slecht geregisseerd en bevat het ook een slecht geschreven verhaal, met nog slechtere (en ongeloofwaardigere) dialogen.

Gelukkig weten de drie belangrijkste leden uit de cast – Jake GyllenhaalYahya Abdul-Mateen II, en Eiza González – het verhaal nog een beetje vermakelijk te maken. Gyllenhaal en Abdul-Mateen II leveren degelijk, maar wat overdreven acteerwerk. González aan de andere kant weet een van haar beste acteerprestaties tot nu toe neer te zetten. Het is een groot wonder dat dit heeft kunnen plaatsvinden in zo’n belachelijk slechte film als Ambulance. Het acteerwerk van González maakt het bestaan van deze film nog enigszins verdraagbaar. Maar is de film dan echt zo slecht als je over laat komen? Ja – of in ieder geval naar mijn mening wel.

Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM brachten op 10 augustus 2022 Michael Bay’s Ambulance uit op 4K UHD, Blu-ray en DVD. Mijn dank aan Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Over Ambulance (2022)

Ambulance is een Amerikaanse actiethriller film uit 2022. De film is geregisseerd en geproduceerd door Michael Bay. Deze nieuwste explosieve Michael Bay film is gebaseerd op de Deense film Ambulancen uit 2005. Het scenario is geschreven door Chris Fedak. Hij heeft het verhaal gebaseerd op het scenario van Laurits Munch-Petersen en Lars Andreas Pedersen. De cast van Michael Bay’s Ambulance bestaat uit onder andere Jake GyllenhaalYahya Abdul-Mateen II, en Eiza González. Het verhaal van Ambulance gaat over Will. Hij is een onderscheiden veteraan die hard geld nodig heeft om de ziekenhuiskosten van zijn vrouw te betalen. Tegen beter weten in keert hij zich tot zijn pleegbroer Danny.

Danny is een charismatische beroepscrimineel die voorstelt aan Will om de grootste bankoverval in de geschiedenis van Los Angelos te ondernemen. Het doel is om een buit van 32 miljoen Amerikaanse dollars te stelen. Omdat het leven van Wills vrouw op het spel staat, kan hij niet weigeren. Het blijkt lastiger dan verwacht om te ontsnappen met de buit, en dit brengt grote problemen met zich mee. Kunnen Will en Danny ontsnappen met de buit om het leven van Wills vrouw te redden? Om hier achter te komen zul je Ambulance moeten kijken!

Bekijk hier de officiële trailer van Ambulance (2022). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Al vanaf de betiteling van de film oogt de kwaliteit van Michael Bay’s Ambulance slecht. Het lijkt op een parodie van de titelsequenties uit direct-to-video actiethriller en misdaadfilms. Na de betiteling weet Bay enigszins indruk te maken door op een visuele manier de filmtoeschouwers informatie te geven over ons hoofdpersonage Will. Het camerawerk van cinematograaf Roberto De Angelis weet de details van Wills leven goed in beeld te brengen. Zo krijgen we brieven over schulden, boeken over Afghanistan, en militaire foto’s te zien. Het werk van de set decorateurs Lucila Caro, Raquel Tarbet en Jeno Delli Colli complementeert de visie van Bay en het camerawerk van De Angelis.

Helaas eindigt deze degelijke indruk snel wanneer hoofdrolspeler Yahya Abdul-Mateen II de dialogen van scenarist Chris Fedak uit begint te spreken. De acteur doet zijn best om de dialogen zo geloofwaardig te presenteren, maar helaas lukt dit hem niet. De dialogen uit Fedaks scenario zijn zo cliché, robotachtig en levenloos dat er naar luisteren je al bijna letterlijke lichaamstrillingen van afschuw geven. Bij Fedaks scenario ligt het grootste probleem van de film. Michael Bay lijkt met Ambulance tenminste nog te hebben geprobeerd een visuele liefdesbrief te maken over de stad Los Angeles, en zijn bijhorende inwoners.

Ambulance (2022)
Bron: Universal Pictures International (UPI), Universal Pictures Home Entertainment, Day One MPM, Universal Pictures, Bay Films, Endeavor Content, New Republic Pictures, en Project X Entertainment.

Zijn stijl mag me in deze film dan persoonlijk niet aanspreken, maar de regisseur neemt zeker risico’s om zijn stilistische regievisie toe te voegen aan Ambulance. Scenarist Chris Fedak brengt zelf niets goeds naar de film. Het is hem niet gelukt om sterke dialogen of een goed verhaal te schrijven. Zijn verhaal is niet origineel, cliché en voorspelbaar. Daarnaast zijn de dialogen tenenkrommende stoerdoenerij. Daarnaast bevat het verhaal van Fedak meerdere aparte keuzes. Zo krijgen we in Ambulance nooit Wills definitieve beslissing om zijn broer Danny bij de bankoverval te helpen, te zien.

Dit kan echter ook liggen aan het montagewerk van Doug Brandt, Calvin Wimmer, en Pietro Scalia. Doordat we niet Wills beslissing te zien krijgen, brengt dit verwarring op. Net zoals het moment dat Scott aan Cam (het personage van Eiza González) vraagt of ze ook een nieuwe ambulance medewerker is, om nog geen tien minuten later te vertellen dat hij zijn huiswerk doet en weet dat Cam al langer werkt als ambulance medewerker. De reden waarom Scott eerst vroeg of ze ook nieuw is, wordt nooit opgenoemd. Hierdoor lijkt het scenario van Fedak ook nog eens continuïteitsproblemen te bevatten.

Ambulance (2022)

Ondanks dat het camerawerk van cinematograaf Roberto De Angelis details goed in beeld weet te brengen, mist het regelmatig de focus van het spektakel uit het verhaal. Bij zijn camerawerk voor Ambulance speelden drones een belangrijke rol. Dit is zeker een gedurfde keuze geweest. Voor het nemen van deze keuze applaudisseer ik Bay en De Angelis ook zeker. Echter kan ik ze niet applaudisseren voor de uitkomst van deze keuze. Het camerawerk is desoriënterend, verwarrend, ongemakkelijk en misselijkmakend. Dit is best jammer, want als De Angelis een overzichtelijker beeld van de spektakelstukken wist te geven, dan was Ambulance een betere actiefilm geworden.

Gelukkig bevat Ambulance redelijk acteerwerk. De drie grootste sterren uit de film – Jake GyllenhaalYahya Abdul-Mateen II, en Eiza González – weten allemaal te overtuigen. Echter is het vooral González die de show weet te stelen als een onsympathiek en kille ambulance medewerker die door haar ontvoering termen als empathie en medeleven beter leert kennen. González geeft zo’n sterke acteerprestatie dat ze overduidelijk het hoogtepunt van deze film is geworden. Haar acteerwerk is de grootste – en bijna de enige – reden dat ik deze film niet de slechtste cijferbeoordeling geef.

Ambulance (2022)

Michael Bay’s Ambulance is enigszins een adrenaline opvoerende film, maar dit maakt het nog steeds geen goede actiethriller en misdaadfilm. Zo mist het camerawerk van cinematograaf Roberto De Angelis focus. De cinematograaf weet details goed in beeld te brengen, maar het lukt hem niet om een overzichtelijk beeld van de spektakelstukken en actiescènes te geven. Het gebruik van drones om beelden op te nemen is zeker inventief en gewaagd, maar het alleen maken van deze keuze is niet genoeg om goed camerawerk op te leveren. Het verhaal en de dialogen uit het scenario van Chris Fedak zijn de grootste reden dat Ambulance als een film simpelweg niet werkt.

Het scenario van Fedak bevat niet alleen continuïteitsproblemen, domme logica en een voorspelbare aard. Het bevat ook nog cliché en stereotyperende dialogen. Regisseur Michael Bay probeert nog een beetje het verhaal epischer te maken met zijn stilistische regievisie, maar zelfs voor hem voelt dit terughoudend aan. Ambulance is niet volledig slecht. Jake GyllenhaalYahya Abdul-Mateen II, en Eiza González weten met hun acteerwerk allemaal te overtuigen. Hierbij weet González zelfs een van haar beste acteerprestaties tot nu toe neer te zetten.

Dit is ook de grootste reden dat ik Ambulance nog een beetje kan aanraden aan de fans van González, want voor een goede (Michael Bay) actiefilm kun je beter verder zoeken. Ambulance is nu te koop op 4K UHD, Blu-ray en DVD op onder andere Bol.com.

Waardering: 1 uit 5.