Ancient Empires S1E1 – Aflevering Recensie

In Ancient Empires S1E1 krijgen seriekijkers te horen dat er een wereld was voor Alexander de Grote en een wereld na hem. In andere woorden: deze veroveraar, ontdekkingsreiziger, alleenheerser en allesomvattende titaan uit de oudheid veranderde de wereld voorgoed. Ondanks dat deze eerste aflevering van de nieuwe serie van The HISTORY Channel een redelijk mooi portret van Alexander de Grote weet te presenteren, ervaarde ik zelf nooit de aanwezigheid van deze grootheid. Alexander de Grote heeft zeker de wereld veranderd. Dat zal ik niet ontkennen.

Ook weet deze eerste aflevering van Ancient Empires meer dan genoeg informatie te geven over deze titaan uit de oudheid. Toch lukte het Ancient Empires S1E1 niet goed genoeg om het gevoel van een titaan, een alleenheerser of een veroveraar over te brengen. Dat is best jammer. Vooral omdat Ancient Empires ook gedramatiseerde reconstructies bevat van historische gebeurtenissen en slagvelden. In deze scènes komt Ancient Empires S1E1 het dichtst bij het epische gevoel dat ik verwacht als ik kijk naar een informatieve of historische serie over iemand als Alexander de Grote.

Dat deze gedramatiseerde nabootsingen er episch uit zien is vooral te danken aan de regievisie van de Nederlandse filmmaker Roel Reiné. De Nederlandse filmmaker was verantwoordelijk voor het regisseren van deze scènes. Ancient Empires S1E1 is een redelijke eerste aflevering die seriekijkers als mezelf niet volledig zullen tevredenstellen. Het grootste compliment dat ik deze eerste aflevering dan toch kan meegeven is dat ik na het kijken van Ancient Empires S1E1 smacht naar meer informatie, series of (speel-)films over de avonturen van Alexander Grote.

Over Ancient Empires S1E1

Ancient Empires is een gloednieuwe serie die op maandag 13 november in Nederland in première ging op The HISTORY Channel. Deze driedelige serie brengt de verhalen van de beruchtste en beroemdste heersers van de oude wereld samen. De serie onthult hoe elke leider de wereld veranderde en (her-)vormde. Veel van de beruchte heersers uit de oudheid worden om de verkeerde redenen herinnerd. De serie brengt hier verandering in door de verhalen van deze beroemde titanen uit de oudheid tot leven te brengen met de kennis van nu.

De verhalen zijn bloederig en verhelderend. Daarnaast profiteren seriekijkers van de nieuwste wetenschappelijke kennis die in Ancient Empires over deze iconische heersers gedeeld wordt. Ancient Empires is geregisseerd door niemand minder dan de Nederlandse filmmaker Roel Reiné. Deze filmmaker kun je kennen voor het regisseren van films als Vuurlinie, Redbad en Michiel De Ruyter.

Reiné regisseerde (onder andere) de gedramatiseerde scènes en de verschillende veldslagen die voor de serie werden gereconstrueerd. Elke aflevering volgt een van de grootste titanen uit de oudheid. In dit eerste seizoen van Ancient Empires komen Alexander de Grote, Cleopatra en Julius Caesar ter sprake. Ancient Empires S1E1 gaat specifiek over Alexander de Grote. Al vanaf een jonge leeftijd begint hij met het bouwen aan een van de grootste rijken aller tijden.

Als veroveraar en ontdekkingsreiziger reisde hij steeds meer naar het oosten af. Alexander de Grote kreeg hierdoor te maken met een steeds machtigere vijand en de toenemende conflicten rondom de loyaliteit van zijn mannen. Ancient Empires S1E1 was op maandag 13 november 2023 om 20:30 te zien op The HISTORY Channel in Nederland. Mijn dank aan Whizpr en The HISTORY Channel voor het toesturen van een online recensie-exemplaar.

Bekijk hierboven de officiële trailer van Ancient Empires. De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Typerende historische televisieserie

Ancient Empires S1E1 opent met het geluid van kolossale voetstappen. Wat volgt is Alexander de Grote die met zijn leger volberaden op het scherm verschijnt. Deze introductie tot de veroveraar Alexander de Grote kan niet anders dan bijzonder genoemd worden. Al vanaf de eerste paar minuten krijgen we de meedogenloosheid en vastberadenheid van deze echt bestaande persoon te zien. De serie opent met een veelbelovende opzet waarin we een bloederige veldslag zien tussen Alexander de Grote en de toenmalige koning van Perzië: Darius I de Grote.

In deze opzet wordt er met de rappe montage sterk afgewisseld tussen historische nabootsingen van veldslagen en historici die praten over hoe Alexander de Grote de wereld voorgoed veranderde. Ondanks dat Ancient Empires S1E1 vermakelijke en informatief is, brengt deze eerste aflevering weinig nieuws tot dit genre van historische televisieseries. Sterker nog: de eerste aflevering van Ancient Empires kan stereotyperend genoemd worden.

Voor alledaagse televisiekijkers of fans van historische televisieseries hoeft dit niet veel uit te maken, maar ik merkte regelmatig wat verveling en frustratie bij mezelf op over hoe typerend de eerste aflevering van Ancient Empires is. Voor een serie die gaat over enkele van de grootste en bewonderwaardige titanen uit de oudheid, komt deze eerste aflevering te gewoontjes over. En dit kan ik niet anders dan zonde noemen. Het was mooi geweest als Ancient Empires S1E1 de grootheid van Alexander de Grote ook echt zo had kunnen laten overkomen.

Ancient Empires S1E1
Bron: IMDB.com, Whizpr, The HISTORY Channel en AMPLE.

Roel Reiné, Game of Thrones en gedramatiseerde nabootsingen

De historische gedramatiseerde scènes zien er grotendeels overtuigend en goed gechoreografeerd uit. Het is regisseur Roel Reiné gelukt om slagvelden op beeld te scheppen die me deden denken aan grootse gevechten uit fictieve series als Game of Thrones. Hierbij kun je denken aan slagvelden als Battle of the Gold Road uit Game of Thrones Seizoen 7 of Battle of the Bastards uit Game of Thrones Seizoen 6. De gedramatiseerde historische scènes bevatten brute actiescènes die nooit zo ver gaan als in de fictieseries, maar wel regelmatig de grens daarvan opzoeken.

Reiné lijkt voor de verschillende historische slagvelden inspiratie gehaald te hebben uit fictieve films en series. In ruil hebben die hun inspiratie weer gehaald uit verhalen over soortgelijke gevechten uit onze echt gebeurde geschiedenis. Het is mooi om te zien hoe het leven de kunst imiteert en de kunst daar tegenover ook weer het leven imiteert.

De productieontwerpen, kostuumontwerpen, sets, rekwisieten en effecten die gebruikt worden in de nagemaakte historische scènes zijn allemaal uitstekend uitgevoerd. Ancient Empires S1E1 gebruikt kaarten waarin we de reizen en veroveringen van Alexander de Grote zien. We krijgen ook zijn oorlogstactieken en gevechtsformaties te zien. Daarnaast worden verschillende schetsen, tekeningen en schilderijen van deze slagvelden getoond.

Ancient Empires S1E1
Bron: NowTV, Whizpr, The HISTORY Channel en AMPLE.

Cast en geïnterviewden

De acteurs en actrices uit de gedramatiseerde navertellingen zijn degelijk. Het was vooral leuk om acteur Heider Ali opnieuw te zien. Ali ken ik nog goed als Gac uit de Britse moordmysterie film Medusa Deluxe. De geïnterviewde historici ogen allemaal als geïnteresseerden, bewonderaars en kenners van verschillende vlakken die te maken hebben met het leven en de geschiedenis van Alexander de Grote. Zo geeft een kenner informatie over hoe de Griekse stadstaten het centrum van politiek, filosofie en cultuur waren.

Een andere historici vertelt weer dat Macedonië als barbaars en onbeschaafd werd beschouwd. Andere geïnterviewden vertellen weer meer over de psychologische oorlogen die Alexander de Grote moest afleggen om te slagen als veroveraar. Ook gaat Ancient Empires S1E1 dieper in op de gevechtstactieken en gevechtsformaties die Alexander de Grote en zijn vader Koning Philippus II veel gebruikten in hun slagvelden.

De epische stem van verteller Scott Cohen begeleid de seriekijkers door de gedramatiseerde historische scènes en interviews heen. Ondanks meerdere positieve en degelijke aspecten bevat Ancient Empires S1E1 een te rap tempo en een te korte speeltijd. Naast het gemis aan originaliteit zijn dit de twee grootste kritiekpunten van deze eerste aflevering van Ancient Empires. Doordat Ancient Empires S1E1 een rap tempo en een te korte speeltijd bevat, ontstaat er de wens naar meer diepgang over bepaalde momenten uit het leven van Alexander de Grote.

Ancient Empires S1E1
Bron: Wikipedia, Whizpr, The HISTORY Channel en AMPLE.

Ancient Empires S1E1 is een redelijke eerste aflevering voor deze nieuwe serie die op The HISTORY Channel te zien is. De eerste aflevering is informatief en vermakelijk, maar niet bepaald origineel. Daarnaast worden niet alle belangrijke gebeurtenissen uit het leven van Alexander de Grote evenveel onderbouwd. Daardoor oogt het tempo van Ancient Empires S1E1 ook wat uit balans. Gelukkig bevat deze eerste aflevering meer dan genoeg positieve punten.

Zo zijn de gedramatiseerde hervertellingen van historische gebeurtenissen episch in beeld gebracht door de Nederlandse filmmaker Roel Reiné. De montage van deze serie is niet perfect, maar Ancient Empires S1E1 bevat wel een sterke afwisseling tussen gedramatiseerde nabootsingen en interviews met verschillende kenners. Daarnaast bevatten de gedramatiseerde historische gebeurtenissen meerdere krachtige technische aspecten.

Van de productieontwerpen tot de choreografie van de slagvelden: het oogt allemaal spectaculair genoeg om zowel een alledaagse televisiekijker als een liefhebber van The HISTORY Channel tevreden te houden. Ancient Empires S1E1 ging op première op maandag 13 november 2023 om 20:30 op The HISTORY Channel in Nederland. De twee aflevering zal uitkomen op maandag 20 november 2023 om 20:30 op The HISTORY Channel in Nederland. De derde aflevering zal te zien zijn op maandag 27 november 2023 om 20:30 – wederom op The HISTORY Channel in Nederland.