Aquaman (2018) – Recensie

Na de evenementen van de Justice League-film van Warner Bros., is Arthur Curry; beter bekend als The Aquaman (Jason Momoa, Game of Thrones), nog steeds bezig met het redden van burgers op zee. Echter wilt Arthur niks te maken hebben met zijn connectie tot de verloren stad, Atlantis. Maar wanneer zijn halfbroer, Orm (Patrick Wilson, Watchmen), oorlog verklaart aan de oppervlakte, moet Arthur zijn plek als koning van de zeeën onder zich nemen.

Ik heb lange tijd er tegen op gekeken om naar Aquaman te gaan. Dit heeft zo zijn verschillende redenen gehad. Allereerst was, en ben ik nog steeds, niet een groot fan van het personage. Ten tweede ben ik over de jaren heen, na het zien van Man of Steel, Batman v Superman: Dawn of Justice en Justice League, steeds meer mijn hoop gaan verliezen dat er nog echt goede films zullen gaan uitkomen in de DC Extended Universe, of beter bekend als Worlds of DC tegenwoordig. Nu heb ik Suicide Squad, waar ik oprecht alleen maar extreem slechte dingen over heb gehoord, en Wonder Woman, waar ik gemixt-positieve over heb gehoord, nog niet gezien. Voor de duidelijkheid; ik kijk er wel naar uit om binnenkort Wonder Woman te gaan zien. Maar ben ik na het zien van Aquaman nog meer hoop gaan verliezen in de toekomst van DC-films? Ja, maar ook verbazingwekkend genoeg; Nee. Zo kan er naar mijn ervaring over Aquaman gezegd worden, dat het een enorme popcorn-entertainment film is, maar tegelijkertijd ook dat het op het gebied van kwaliteit niet bepaald erg goed is. Het is ook niet extreem slecht, maar persoonlijk vind ik het niet zo goed als sommige mensen het over laten komen.

Laten we beginnen met iets positiefs van Aquaman. Het is, zoals ik al daarnet benoemde, een zeer vermakelijke film. Het verhaal mag dan niet heel goed uitgewerkt zijn en de grappen landen vaak niet zo goed, zoals de filmmakers waarschijnlijk gehoopt hadden, maar het avontuurlijke gevoel is zeker goed in de film doorgewerkt. Je krijgt als kijker echt een gevoel dat je mee wordt genomen op een avontuur. Nu is het probleem alleen dat avontuur te lang duurt. Er zijn meerdere verhaallijnen naast het hoofdverhaal, die maar heel even op het scherm verschijnen, waardoor het op de kijker kan overkomen alsof er wat bij-verhaallijnen net zo goed weggehaald hadden kunnen worden. Neem bijvoorbeeld het personage Black Manta (Yahya Abdul-Mateen II, Baywatch); een personage, dat een zeer belangrijke rol heeft in de lore van de Aquaman-comics. Zijn kostuum mag er dan perfect uit zien en zorgen voor vermakende actie-momenten, maar aan het einde van de dag, ben ik tijdens de film letterlijk vergeten dat dit personage überhaupt in de film zat. Dit omdat er zoveel verhaallijnen zijn met zoveel personages, dat er gewoon niet genoeg ruimte was voor Black Manta om echt een kans te krijgen om te schijnen op het grote scherm. Wat een zonde is, omdat het een interessant personage is dat veel had kunnen opleveren in een Aquaman-film. Het feit dat er een overschot aan personages en verhaallijnen zijn, doet me erg denken aan de tweede Fantastic Beasts-film, die per keer dat ik het keek alleen maar slechter werd. Hopelijk gaat dit niet hetzelfde verhaal worden bij Aquaman.

Aquaman - Afbeelding 1

Een ander groot probleem aan Aquaman is het feit dat heel veel van de ´´world-building´´ afhankelijk is van speciale effecten. Is het gebruik van speciale effecten altijd slecht? Nee, totaal niet. Maar wanneer speciale effecten de overhand nemen en geen ruimte meer overhouden voor een goed verhaal of daadwerkelijke karakterontwikkelingen, dan gaat er iets goed fout. Begrijp me niet verkeerd. De wereld die de filmmakers hebben gemaakt met deze speciale effecten is inderdaad adembenemend en zou oprecht een oscar-nominatie verdiend hebben. Het probleem is alleen dat er soms zoveel te zien is, aan speciale effecten, op het scherm dat het onduidelijk wordt waar je naar moet kijken. Er gebeurd teveel op het scherm. Neem bijvoorbeeld het gevecht aan het einde van de film, dat enorm afhankelijk is van speciale effecten. Het doet een kijker, zoals mij, denken aan de openingsscène van Star Wars Episode III: Revenge of the Sith. En dit bedoel ik niet positief. Ook daar nemen de speciale effecten de overhand en resulteert het alleen maar in chaotische verwarring. Terwijl chaos in belangrijke gevechten in film ook kunnen werken. Kijk maar naar iets als Saving Private Ryan of The Lord of the Rings: The Return of the King; beide voorbeelden waar chaos tot iets indrukwekkends kan leiden. Misschien is bij Aquaman ook wel het probleem dat we niet echt gaan geven om de personages, waardoor de overhand van visuele effecten, alleen maar sterker te voelen is. Ja, ja, we krijgen dan wel een zogeheten background story te horen, en soms te zien, bij de hoofdpersonages, maar het grootste gedeelte van deze background stories gaan veelste te snel voorbij of wordt alleen maar met expositie verteld. We krijgen dus verhalen te horen, maar we zien er amper iets van. Waardoor we ook niet gaan geven om de personages. En dit is jammer, want het is duidelijk dat de filmmakers, waaronder regisseur James Wan (Saw), veel hebben geprobeerd deze film te laten werken. Ik denk alleen dat ze zich hebben laten overnemen door het idee dat als de wereld van Aquaman er spectaculair uitziet, de film zelf ook spectaculair zou zijn.

Aquaman - Afbeelding 2

Uiteindelijk kan ik nog langer doorgaan wat niet heeft gewerkt voor Aquaman, maar dit doe ik bewust niet. Ondanks dat ik deze film kwalitief gezien geen goede film vind, kies ik hier niet voor. Dit doe ik, omdat ik ook heb genoten van de film. Ondanks zijn overduidelijk te lange speeltijd. Aquaman is namelijk een perfect voorbeeld van een low quality = great entertainment film. Het mag dan misschien niet heel erg goed zijn, maar het is zeer vermakelijk. Daarom kijk ik er, ondanks de vele tekortkomingen van deze film, er naar uit om deze film binnenkort te Re:Kijken.

Low Quality = Great Entertainment
  • Cast
  • Eerste Indruk
  • Latere Indruk
  • Laatste Indruk
  • Genre: Actie, Avontuur & Fantasie
  • Locaties, Kleding & Decor
  • Personages - Hoofd- & Bij-figuren
  • Production Design
  • Verhaallijnen
  • Visuele Effecten
2.9

Aquaman is een film die ondanks zijn vele tekortkomingen, toch nog vermakelijk weet te blijven. En dat is waarschijnlijk ook de sterkste kracht van de film. De avontuurlijke factor die veel entertainment meeneemt, zorgt er voor dat je film toch nog een keer zou willen zien. Alleen zullen de vele tekortkomingen, waaronder het overmatig gebruik van visuele effecten, je ook lang bijblijven.