De Nederlandse documentaire De Biesbosch – Natuur in beweging heeft meer dan 10.000 bezoekers naar de bioscopen getrokken. Hiermee heeft de film de Kristallen Film behaald. De Nederlandse documentaire laat het beschermde natuurgebied De Biesbosch zien dat bovendien het grootste zoetwatergetijdengebied van Europa is. Regisseur Bas Kakes, presentatoren Jacques van der Neut en Coen Koopmans en producent Bas Bakker ontvingen op zondag 29 december 2024 de Kristallen Film in filmtheater De Witt in Dordrecht. De Biesbosch – Natuur in beweging is de achtste film die in 2024 de Kristallen Film heeft behaald.
Villains aren’t born. They’re made. De logline van Kraven the Hunter laat het lijken alsof we in deze R-rated avontuurlijke actiefilm de origine van deze beroemde Spider-Man schurk te zien zullen krijgen. In plaats van dat de film een goed uitgewerkt verhaal levert waarin Kraven via innerlijke worstelingen en externe conflicten gemaakt wordt tot de schurk die stripboeklezers zullen kennen, zorgen de filmmakers ervoor dat de critici en alledaagse filmtoeschouwers gevormd worden tot de kwaadaardige haters van deze film. Tenminste, dat is wat we mogen geloven volgens de woorden van de CEO van Sony Pictures, Tony Vinciquerra. In een interview met de LA Times vertelde Vinciquerra dat Kraven the Hunter hoogstwaarschijnlijk de slechtste lancering is die ze hebben gehad in zeven en half jaar. De CEO van Sony Pictures benadrukte ook zijn verbazing en teleurstelling over de opbrengst van de film. Hij begrijpt niet dat Kraven the Hunter het zo slecht kritisch en commercieel doet, want – in zijn woorden – is de film geen slechte film. Spijtig genoeg voor Vinciquerra zit hij er flink naast, want deze zesde film uit Sony’s Cinematic Spider-Man Universe Without Spider-Man (SCSUWS) – die om aparte redenen eerder bekend staat als Sony’s Spider-Man Universe (SSU) – is hoogstwaarschijnlijk de slechtste film uit deze redelijk belabberde filmfranchise. Tegelijkertijd bereikt Kraven the Hunter een bijzonder niveau van belachelijke troep dat de film daardoor een onbedoeld hilarische ervaring wordt. De filmmakers nemen deze film zo ontiegelijk serieus dat de stupiditeiten uit deze film buitengewoon komisch overkomen. Het is vaker voorgekomen dat ik een film heb gezien die ik niet bepaald goed vind, maar nog steeds enigszins kan waarderen. Toch had ik nog nooit een echte “so bad, it’s good” film gezien. Voor het kijken van Kraven the Hunter begreep ik zelfs niet dat sommige filmliefhebbers zo dol konden zijn op verschrikkelijke films als Troll 2 (1990), The Room (2003) en Birdemic: Shock and Terror (2010). In de woorden van Danny DeVito’s Frank Reynolds uit de seizoensfinale van het dertiende seizoen van It’s Always Sunny in Philadelphia: “Oh my god. I get it.”
Tijdens de 75ste editie van de Berlinale zal de Schotse actrice Tilda Swinton de Gouden Erebeer (internationaal ook bekend als de Honorary Golden Bear) ontvangen voor haar levenswerk. De prijs zal afgegeven worden tijdens de openingsceremonie bij de Berlinale Palast op 13 februari 2025. Festivaldirecteur Tricia Tuttle had het volgende te zeggen over de beroemde actrice: “Het werk van Tilda Swinton is adembenemend. Ze brengt zoveel menselijkheid, medeleven, intelligentie, humor en stijl in de film, en met haar werk verruimt ze onze ideeën over de wereld. Tilda is een van onze moderne filmidolen en maakt ook al lang deel uit van de Berlinale-familie. We zijn verheugd dat we haar deze Gouden Erebeer kunnen overhandigen.”
Het speelfilmdebuut van Laura Carreira, On Falling, is geselecteerd voor het International Film Festival Rotterdam (IFFR) van 2025. On Falling is geselecteerd in de Harbour-sectie van het internationale filmfestival. De sociaal-maatschappelijke en realistische dramafilm werd geproduceerd door het team van Ken Loach. On Falling heeft al verschillende prijzen gewonnen. Zo won de film de Silver Shell voor Beste Regie bij het Internationaal filmfestival van San Sebastián en de prijs voor Beste Debuut op het BFI London Film Festival.
Het lang verwachte vervolg op de actiemisdaadfilm Patser (2018) zal vanaf begin volgend jaar in de Nederlandse bioscopen te zien zijn. Het vervolg, getiteld Patsers, is opnieuw geregisseerd door de filmmakers Adil El Arbi en Bilall Fallah. Deze twee filmmakers regisseerden eerder ook al Bad Boys for Life (2020) en Bad Boys: Ride or Die (2024). Daarnaast werkten de twee regisseurs aan de superheldenfilm Batgirl. Deze film zal helaas niet meer uitgebracht worden. Nadat het filmen bijna was afgerond, werd Batgirl abrupt van het releaseschema van Warner Bros. gehaald. De studio kwam met de niet uitgebrachte film in aanmerking voor een belastingaftrek. Vanwege hun kostenbesparende strategie besloten ze daarom de film niet uit te brengen, maar in plaats daarvan te gebruiken voor een belastingaftrek. Ondanks deze trieste keuze van Warner Bros., hebben Adil El Arbi en Bilall Fallah zich niet laten kennen. De twee regisseurs zijn nog steeds bezig met dat waar ze dol op zijn en in uitblinken: het maken van films. Het duo regisseerde samen dit filmvervolg, maar Adil El Arbi werkte ook als scenarioschrijver aan de film.
Het is eindelijk zover. De teaser trailer van James Gunns Superman (2025) is uitgebracht – en wat een prachtige, ontroerende en epische teaser trailer is het geworden. Vanaf de start van de teaser trailer lijkt Gunn al te spelen met het menselijke aspect van Supermans karakter. Door dit legendarische personage bebloed en gebroken in de sneeuw te laten zien, lijkt Gunn te suggereren dat Superman – net als mensen – pijn kan lijden. David Corenswet ziet er in de teaser trailer geloofwaardig uit: zowel Superman als Clark Kent.
Op dinsdag 17 december 2024 heeft filmdistributeur Independent Films de trailer vrijgegeven van de opkomende Nederlandse bioscoopfilm Straatcoaches vs Aliens. Independent Films zal de Nederlandse komediefilm Straatcoaches vs Aliens op 13 februari 2025 in de Nederlandse bioscopen uitbrengen. Straatcoaches vs Aliens is geregisseerd door Gouden Kalf winnaar Michael Middelkoop. De regisseur schreef het scenario van de film samen met Nico van den Brink, Daan Bakker, Paul de Vrijer en Ashar Medina. De producent van de film is Lemming Film.
Het International Film Festival Rotterdam (IFFR), filmdistributeur The Searchers en productiemaatschappij New Amsterdam Film Company hebben op dinsdag 10 december 2024 bekendgemaakt dat Fabula de 54ste editie van het prestigieuze filmfestival zal openen. De film zal zijn wereldpremière beleven op 30 januari 2025 bij het International Film Festival Rotterdam. Fabula is de nieuwste film van de meermaals bekroonde Nederlandse regisseur en scenarioschrijver Michiel ten Hoorn.
Regisseurs en scenarioschrijvers Scott Beck en Bryan Woods zijn hard op weg om prominente namen te worden in de Amerikaanse filmindustrie. Hierbij zullen ze vooral de waardering en aandacht ontvangen van liefhebbers van fantasierijke en spannende filmgenres. Zo schreef het filmmakers duo het originele verhaal en scenario van de populaire sciencefiction en horrorfilm A Quiet Place (2018). Het succes van deze eerste film is voor een groot deel terug te traceren naar het briljante concept uit het verhaal en hoe dit op een nagelbijtend spannende manier door verwerkt is in het scenario. Zonder het werk van Beck en Woods was A Quiet Place nooit zo indrukwekkend geworden. Daarnaast zou de film nooit geleid hebben tot de grootse filmfranchise waar dit jaar al de derde film – A Quiet Place: Day One – in uit is gekomen. Met de release van 65 (2023) stelde Beck en Woods me toch wat teleur. Het duo weet best hoe ze een spannend filmverhaal kunnen schrijven. Dit laten ze zien in zowel A Quiet Place als 65. In deze laatst genoemde film ligt het probleem meer bij de regievisie van Beck en Woods. Het duo is in 65 uitzonderlijk goed in het opbouwen van spannende filmscènes om vervolgens hun beloftes niet waar te maken en verder niets te doen met deze opgebouwde spanning. Ondanks de problemen en imperfecties van 65, was er ook potentie terug te vinden in de enigszins vermakelijke film. Bij 65 was de potentie was vooral terug te vinden in de originaliteit en het concept van het filmverhaal. Met hun nieuwste film Heretic bewijzen Beck en Woods dat mijn opmerkingen over hun potentie terecht waren. Het duo bewijst opnieuw dat ze twee creatieve en originele scenarioschrijvers zijn. Daarnaast laten ze met Heretic zien dat ze ook nog eens verdomd goede regisseurs kunnen zijn. De kracht van hun werk lag bij zowel A Quiet Place als 65 bij het filmverhaal en hoe ze dat door hebben verwerkt in een scenario. De kracht van Heretic ligt bij het scenario en hoe ze dit door hebben verwerkt in hun regievisie. Heretic is een fantastische en prettig gestoorde psychologische thriller film waarin het filmpubliek vast komt te zitten in een mentaal doolhof. Onder leiding van Beck en Woods wordt het filmpubliek, net zo goed als de twee jonge missionarissen (die sterk neergezet worden door Chloe East en Sophie Thatcher), geconfronteerd met het gokken naar de ware bedoelingen van Hugh Grants doordachte en enigszins charismatische psychopaat Mr. Reed. Naast dat het filmpubliek op zoek blijft gaan naar de ware bedoelingen van Grants personage, krijgen de filmtoeschouwers ook te maken met een dwaalspoor over de betekenis van het leven, religie en het hebben van vrije wil. Wat volgt is een legendarische, pardon my French, mindfuck van een film.
Op donderdag 12 december heeft filmdistributeur Independent Films de trailer en filmposter vrijgegeven van de opkomende Nederlandse bioscoopfilm Juffrouw Pots. Independent Films zal deze Nederlandse familiefilm op 5 februari 2025 in de Nederlandse bioscopen uitbrengen. Juffrouw Pots is geregisseerd door Martijn Smits. Deze Nederlandse filmmaker heeft eerder al meerdere familiefilms geregisseerd. Zo regisseerde Smits de Nederlandse familiefilms Superjuffie (2018), Mees Kees in de Wolken (2019), De nog grotere slijmfilm (2021), De allergrootste slijmfilm (2022) en De oneindige slijmfilm (2023).