Deze films zijn onderdeel van de American Indie Competition van het Leiden International Film Festival van 2024

Op 10 oktober 2024 start alweer de negentiende editie van het Leiden International Film Festival. Het Leiden International Film Festival van 2024 vindt plaats van donderdag 10 oktober tot en met zondag 20 oktober 2024. Het filmfestival is gestart in 2006. Tegenwoordig is het een van de belangrijkste filmfestivals van Nederland met films van over de hele wereld. Zo kwamen ruim 42.000 bezoekers naar het Leiden International Film Festival van afgelopen jaar. Elk jaar laat het Leiden International Film Festival – dat ook wel bekend is onder zijn afkorting LIFF – een prachtige selectie aan films zien. Er vinden premières van films plaats die nu nog niemand kent. Daarnaast zijn er onafhankelijke films (indies) te zien waar filmliefhebbers het nog jaren over zullen gaan hebben. Bovendien vertoont het filmfestival prijswinnende publiekstrekkers van grote internationale festivals. Het Leiden International Film Festival focust opnieuw op de drie programmaonderdelen waarmee het festival zo groot is geworden. Deze drie programmaonderdelen bevatten elk hun eigen competitie tijdens het festival. Zo bevat het programmaonderdeel Independent niet alleen onafhankelijke films, maar ook de American Indie Competition.

Emilia Pérez wint de Paff Award van 2024

De misdaaddrama en musicalfilm Emilia Pérez is op zondagmiddag 6 oktober 2024 onderscheiden met de Paff Award van 2024. De Paff Award is de – door kunstenaar Street Art Frankey ontworpen – publieksprijs van Het Parool Film Fest (Paff). Edgar Daarnhouwer van filmdistributeur van Paradiso Entertainment Nederland ontving de Paff Award in het Ketelhuis uit de handen van Jan Pieter Ekker, de chef kunst van Het Parool. De achtste editie van het Paff vond plaats van woensdag 2 oktober tot en met zondag 6 oktober. Het Ketelhuis diende als hoofdlocatie van het Paff. Tijdens de achtste editie van Paff konden filmtoeschouwers vijf dage lang gloednieuwe (voor-)premières bekijken. Hiervan waren er al veel eerder geselecteerd door grote filmfestivals zoals de Berlinale, het Internationale Filmfestival van Venetië en het Filmfestival van Cannes. Op de slotdag van de achtste editie van Paff werden drie publieksfavorieten achter elkaar gedraaid tijdens het Best of the Fest programma. Naast Emilia Pérez werden de Gouden Palmwinnaar Anora (2024) en de biografische dramafilm Lee (2023) vertoond. Met de uitreiking in Het Ketelhuis en de vertoning van de muzikale slotfilm Kneecap (2024) kwam er een einde aan de geslaagde achtste editie van Het Parool Film Fest.

The Outrun (2024) – Film Recensie

De film The Outrun is net zo echt en eerlijk als de alcoholverslaafde Rona. Zowel de film als het hoofdpersonage weten dat er geen manier is om het mooier te maken dan het is: Rona heeft een probleem. Ze weet dit, maar toch blijft het voor haar moeilijk om actie te ondernemen om de symptomen van haar verslaving te bestrijden. Ondanks dat het 29-jarige hoofdpersonage moeite heeft met het bestrijden van haar verslaving en haar pad van herstel te volgen, weet het, door Saoirse Ronan gespeelde, personage Rona in haar nuchtere periodes altijd eerlijk en realistisch tegenover haarzelf te zijn. Hier ligt dan ook direct een van de pijnlijkste punten van de film. Verslaafden weten regelmatig dat het beter is om te stoppen met het vertonen van hun destructieve verslavingsgedrag, maar het herkennen van een probleem is altijd iets anders dan het erkennen daarvan. The Outrun pakt op een unieke manier dit heftige onderwerp aan door de focus te leggen op de verleidingen van het toegeven aan verslavingsgedraag en dronkenschap. Hierbij laten de filmmakers zien dat er zeker redenen (of “zogenaamde” pluspunten) zijn om hieraan toe te geven. Toch betekent dit niet dat regisseur Nora Fingscheidt en scenarioschrijver en auteur Amy Liptrot bepleiten dat het toegeven aan verslavingsgedrag iets positief is. Het duo houdt de filmtoeschouwers niet voor de gek door eerlijk toe te geven dat er voor verslaafden pluspunten zijn om toe te geven aan hun verslavingsdrang. De filmmakers weten dat verslaafden geen problemen zouden hebben als er niets positiefs uit hun verslavingsgedrag te halen valt. In het geval van alcohol verdooft het niet alleen de pijn en de onzekerheden, want het versterkt regelmatig ook ontspannende en plezierige emoties. Dat Fingscheidt en Liptrot de focus leggen op de moeilijke periodes van herstel en de kracht van verslavingsdrang, boven de beloningen van nuchter blijven, is precies de punt van het verhaal. Op deze manier weten de filmmakers je mee te nemen in de bijzondere gedachtewereld en gemoedstoestanden van het hoofdpersonage. De regisseur weet samen met cinematograaf Yunus Roy Imer en filmmonteur Stephan Bechinger de filmtoeschouwers te laten zien dat verslaving zintuiglijke en lichamelijke signalen manipuleert en deze eigen maakt, wat resulteert in een verslaafd geloof dat je niet zonder de door jou gekozen middel(-en) kunt.

Paul McCartney and Wings – One Hand Clapping (1974) – Film Recensie

De Britse rock-‘n-roll documentaire One Hand Clapping is meer dan geschikt voor (muziek-)liefhebbers van artiest Paul McCartney en de bands Wings en The Beatles. Zo levert de film een blik achter schermen tijdens de opnamesessies in de Abbey Road Studios in Londen. De muziekdocumentaire is vastgelegd op videoband in de stijl en sfeer van de jaren 1970. Hierbij geeft One hand Clapping een weergave van het moment waarop de band Wings hun kenmerkende geluid wist te definiëren. De film doet een poging om weer te geven hoe McCartney met zijn band Wings de populaire cultuur in de jaren 1970 opnieuw heeft vormgegeven – net zoals de artiest het decennium daarvoor had gedaan met de band The Beatles. De klemtoon ligt hier op het woord poging, omdat het regisseur David Litchfield niet gelukt is om een overtuigend beeld van Wings’ culturele impact weer te geven. In plaats van een sensationele en muzikale filmervaring – vol rock-‘n-roll – bracht One Hand Clapping me een zwerm van verveling. De documentaire is voor mezelf net zo effectief als een enkele hand die probeert te klappen. Sterker nog: One Hand Clapping verdient het ineffectieve en stille geluid van een enkele hand die probeert te applaudisseren voor een mislukte film.

Loverboy: Emoties Uit ontvangt Gouden Film

De Nederlandse misdaadfilm Loverboy: Emoties Uit heeft meer dan 100.000 bezoekers naar de bioscopen getrokken. Hiermee heeft het speelfilmdebuut van filmmaker en acteur Cyriel Guds de Gouden Film behaald. Guds is niet alleen de regisseur van de film. Zo schreef hij ook het scenario van de film. Daarnaast speelt hij ook een van de hoofdrollen in de film. Bovendien is Guds ook een van de producenten van de film. Op 14 september 2024 werd Guds verrast met de uitreiking van de Gouden Film voor Loverboy: Emoties Uit. De film Loverboy: Emoties Uit is de negende Nederlandse film die de Gouden Film in 2024 heeft ontvangen.

Documentaire De Wilde Noordzee ontvangt Kristallen Film

De Nederlandse documentaire De Wilde Noordzee heeft meer dan 10.000 bezoekers naar de bioscopen getrokken. Hiermee heeft de film de Kristallen Film behaald. De Wilde Noordzee is een film van Peter van Rodijnen, Mark Verkerk en Dick Harrewijn. In de documentaire filmt Van Rodijnen niet alleen boven water, maar ook de wereld onder het water van de Noordzee. De Kristallen Film is op vrijdag 13 september 2024 in ontvangst genomen door Van Rodijnen aan de kust van de Noordzee. De Wilde Noordzee is de vijfde film die in 2024 de Kristallen Film heeft behaald.

Absurde Nederlandse komediefilm Trip-Tych is vanaf 10 oktober 2024 te zien in de Nederlandse bioscopen

De surrealistische en absurdistische Nederlandse komediefilm Trip-Tych is vanaf 10 oktober 2024 te zien in de Nederlandse bioscopen. De film wordt uitgebracht door filmdistributeur Gusto Entertainment. De film beleeft zijn première al op 21 september 2024 bij het Nederlands Film Festival van 2024. Trip-Tych is geregisseerd door filmmaker Kevin Boitelle. De regisseur schreef ook het scenario van de film. De eigenzinnige Nederlandse film is volledig onafhankelijk en zonder steun van filmfondsen geproduceerd. Boitelle schreef eerder al meerdere seizoenen mee aan de hitserie Mocro Maffia en de bijhorende spin-offs Mocro Maffia: Meltem en Mocro Maffia: Komtgoed. Daarnaast is Boitelle ook bekend voor zijn online komedieserie Lit & Woke. Bovendien kunnen filmliefhebbers hem ook kennen van de korte film Crooked 180. De filmmaker heeft ook zijn stempel gedrukt op talrijke commercials en muziekvideo’s voor artiesten zoals Ronnie Flex, De Jeugd van Tegenwoordig en The Opposites.

Krekel & Mierabella (2023) – Film Recensie

Krekel & Mierabella opent veelbelovend als de filmtoeschouwers een snelle en korte montage te zien krijgen waarin de krekels band zich voorbereidt op hun optreden. Helaas is deze openingsscène niet lang veelbelovend. Tijdens het kijken van deze openingsscène valt het al snel op dat het geluid, dat de filmtoeschouwers te horen krijgen, niet synchroon loopt met het geluid dat de band maakt. Hierdoor komt de geluidsbewerking van de geluidseffecten apart en niet toepasselijk over. Daarnaast helpt het ook niet dat het onduidelijk is welke geluiden behoren tot de filmmuziek en welke geluiden behoren tot de muziek die de band maakt. Voor een avontuurlijke familie en animatiefilm dat zichzelf neerzet als een muzikaal sprookje is het best zonde dat het geluid in de openingsscène al wat tegenvalt. Gelukkig weet de geluidsafdeling, onder leiding van regisseurs Luka Rukavina, Kristijan Milic en Dino Krpan, hun werk gedurende de verdere speeltijd van de film flink te verbeteren. De regisseurs en scenarioschrijver Rona Zulj weten op een creatieve manier positiviteit en muziek in allerlei fantasierijke hoeken te vinden. Zo gebruikt Ket de krekel de tralies van zijn gevangeniskooi in het mierennest als instrument. Daarnaast weet Ket met een steen op de muur van zijn gevangeniskooi bladmuziek voor toekomstige optredens uit te schrijven. De film bevat verder pakkende liedjes die door hun simpele teksten dagenlang in je hoofd blijven zitten. Het sterke en schone zangwerk van de Nederlandse cast ondersteunt dit effect. Van de Nederlandse stemmencast weten vooral Tara Hetharia en Jonathan Demoor een blijvende indruk achter te laten. Dit is deels te danken aan het feit dat dit duo de hoofdrollen spelen, maar voor een ander deel is te danken aan het feit dat zowel Hetharia als Demoor levendig, speels en overtuigend stemmenwerk afleveren.

De Bellinga’s: Pretpark op Stelten ontvangt Gouden Film

Met de Nederlandse familiefilm De Bellinga’s: Pretpark op Stelten heeft de vloggers familie Bellinga opnieuw een Gouden Film gehaald. Net als bij de vorige twee films over de vloggers familie, gingen er meer dan 100.000 bioscoopbezoekers naar de familiefilm De Bellinga’s: Pretpark op Stelten. De vloggers familie Bellinga kreeg de Gouden Film Award bij hun thuis bezorgd. De Bellinga’s: Pretpark op Stelten is de achtste Gouden Film van 2024.

Superkrachten voor je hoofd ontvangt Gouden Film

De kinderfilm Superkrachten voor je hoofd van YouTube bekendheid en filmmaker Dylan Haegens heeft de Gouden Film gehaald. De Nederlandse kinderfilm heeft 100.000 bezoekers naar de Nederlandse bioscopen getrokken. Actrice Elise Schaap werd door haar man, schrijver en scenarist Wouter de Jong samen met acteur Finn Vogels verrast met de Gouden Film. Superkrachten voor je hoofd is de zevende Gouden Film van 2024.