Met de start van het nieuwe jaar kunnen we ook weer leuke filmfestivals verwachten. Een van de eerste is het Nederlands Silent Film Festival (ook wel bekend als het NSFF). Het Nederlands Silent Film Festival is het grootste filmfestival van Nederland voor de stille film. Het filmfestival vindt jaarlijks in januari plaats in Parktheater Eindhoven en Pand P. Daarnaast zet het Nederlands Silent Film Festival zich door het jaar heen, in om dit filmisch erfgoed toegankelijk te maken van filmvertoningen, lezingen, leerzame projecten en workshops. Het filmfestival wil namelijk de creativiteit en vernieuwing van de allereerste films vieren. Net als vorig jaar kun je ook dit jaar het Nederlands Silent film Festival online bijwonen. Van 13 januari 2022 tot en met 16 januari 2022 livestreamt het filmfestival iedere avond een programma. Wil je meer te weten komen over het programma van dit jaar? Of wil je lezen wat de missie van het Nederlands Silent Film Festival is? Lees dan snel dit artikel verder!
Buckley’s Chance is een Australisch en Canadese internationale coproductie film uit 2021. De film is geregisseerd door Tim Brown. Daarnaast schreef hij samen met Willem Wennekers het verhaal. De cast van de film bestaat uit Bill Nighy, Victoria Hill, Martin Sacks, Milan Burch, Julia Billington, Ben Wood, Kelton Pell en Anthony Gooley. Buckley’s Chance kreeg gemengde kritieken, evenals Nighy’s Australische accent, en de New Yorkse accenten gebruikt door Hill en Burch. Zelf zag ik Buckley’s Chance afgelopen oktober op de 26ste editie van het SCHLiNGEL International Filmfestival. De film zou uitgroeien tot een van mijn persoonlijke favorieten van deze editie van het festival, en in mijn film recensie wil ik uitleggen waarom dit het geval is.
Dit jaar is het alweer 90 jaar geleden dat de film Frankenstein uitkwam. Om deze reden heb ik mijn recensie van het Frankenstein Filmconcert een update gegeven. In 2018 bezocht ik het Imagine Film Festival in Amsterdam. Zo bezocht ik films als Tower. A Bright Day en Junk Head. Daarnaast ging ik ook naar een Masterclass van Dan Hassler-Forest over het belang van representatie in film. Ook bezocht ik een van de wonderbaarlijkste en spectaculairste filmvoorstellingen die ik tot nu toe heb meegemaakt. Hierbij heb ik het over een live filmconcert van de Frankenstein film uit 1931. Vandaag recenseer ik het Frankenstein Filmconcert uit 2018.
Na een korte pauze ga ik nu weer verder met het recenseren van de films die ik zag op de 26ste editie van het SCHLiNGEL International Filmfestival. Vandaag bespreek ik de Finse film Vinksi and the Invisibility Powder. De film is geregisseerd door Juha Wuolijoki – die ook bekend is als de CEO en oprichter van Snapper Films. Vinski and the Invisibility Powder is de eerste film die ik op mijn tweede dag als jurylid van het SCHLiNGEL International Filmfestival bekeek. De film werd door iemand uit het publiek een domme en goedkope kinderfilm genoemd. Maar is dit ook daadwerkelijk het geval?
Nederlandstalige films lijken in 2021 een obsessie met vaders te hebben. Zo zijn er dit jaar twee Nederlandstalige films uitgekomen met het woord vader in de titel. Ik heb het uiteraard over Mijn Vader is een Vliegtuig, en Mijn Vader is een Saucisse. Die laatste film is waar ik het in deze film recensie over ga hebben. Mijn Vader is een Saucisse is een familiefilm dat geregisseerd is door Anouk Fortunier. De film was ook te zien tijdens het SCHLiNGEL International Filmfestival, maar ik keek de film bij een persvoorstelling in Amsterdam. Mijn dank aan Paradiso Filmed Entertainment dat ik de persvoorstelling mocht attenderen. Mijn Vader is een Saucisse is nu ook te zien op het leukste kinderfilmfestival van Nederland. Het filmfestival dat ik bedoel, is uiteraard Cinekid. Deze editie van het filmfestival loopt nog tot en met 31 oktober 2021. Ook draait de familiefilm nu op het Filmblik Festival. Dit filmfestival eindigt op 30 oktober 2021. De Nederlandse releasedatum van de film is 28 oktober 2021. Vanaf die datum zal de film dus ook buiten de filmfestivals te zien zijn.
In 2018 bezocht ik de film Foxtrot bij het Movies that Matter Filmfestival. Na de film hield journalist Derk Walters een Q&A sessie waarbij het publiek vragen kon stellen over de film. Dat het publiek met vragen zou blijven zitten, is best begrijpelijk. Zeker bij een film als Foxtrot, waarbij het verhaal niet een gewoonlijke structuur volgt. De film is geregisseerd door Samuel Maoz en de cast bestaat uit onder andere Yonaton Shiray, Lior Askenazi en Sarah Adler. De film vertelt het verhaal van een getrouwd stel dat te horen krijgt dat hun zoon in het leger is overleden. De film ondergaat dus een pijnlijk onderwerp, maar weet Foxtrot dit onderwerp wel krachtig aan te kaarten? Deze film recensie is herschreven naar de oorspronkelijke recensie van 25 maart 2018.
De 26ste editie van het SCHLiNGEL Internationale filmfestival is helaas alweer afgelopen. Op zaterdag 16 oktober 2021 zijn er in de avond winnaars aangekondigd en prijzen uitgedeeld. Echter betekent dit niet dat he beleefde plezier rondom dit festival is afgelopen. Vandaag recenseer ik namelijk de Russische film Upon the Magic Roads. Deze film was ook te zien op het SCHLiNGEL filmfestival in 2021. Dit is de derde (en bovendien laatste) film die ik op mijn eerste dag bij het SCHLiNGEL keek. Upon the Magic Roads is een grootse Russische film die zelfs bijna in de top 50 films zit van meest winstmakende films van 2021. Maar staan deze twee benoemde punten wel gelijk aan de kwaliteit van de film?
Op 13 oktober verscheen de eerste recensie van een film die ik heb gezien op de 26ste editie van het SCHLiNGEL Internationale Filmfestival. Het jurywer zit er alweer bijna op, omdat ik nu alle films uit mijn juryprogramma heb bekeken. Toch wil ik graag films uit mijn programma blijven recenseren. Daarom staan we vandaag stil bij de film Dwarf Long Nose. Dit is de tweede film die ik keek op mijn eerste dag als jurylid. Ben je benieuwd naar mijn filmervaringen van mijn eerste dag op het SCHLiNGEL Filmfestival 2021? Of wil je weten wat ik vind van de film Dwarf Long Nose? Blijf dan zeker dit artikel lezen.
Afgelopen weekend maakte ik op social media bekend dat ik een van de drie FIPRESCI juryleden ben die de 26ste editie van het SCHLiNGEL Filmfestival mag jureren. Ik ben al sinds 9 oktober druk bezig om films op dit festival te bekijken. In overleg met het filmfestival mag ik de films ook bespreken op SebKijk. Daarom staan we vandaag stil bij de film Sihja, the Rebel Fairy. Dit is de eerste film die ik keek op mijn eerste dag als jurylid. Ben je benieuwd naar mijn filmervaringen van mijn eerste dag op het SCHLiNGEL Filmfestival 2021? Of wil je weten wat ik vind van de film Sihja, the Rebel Fairy? Blijf dan zeker dit artikel lezen.
Er zijn zo ver ik weet altijd wel films over virussen en pandemieën geweest. Van films die een dodelijk virus met zich meebrengen, tot films waarbij de pandemie zorgt voor een apocalyptische wereld. Maar wat als een virus niet zelf dodelijk is, maar wel gevolgen met zich meebrengt? Dat is de vraag die de film Mayhem – op een humoristische manier – beantwoordt. Mayhem keek ik oorspronkelijk op het Imagine Film Festival in 2018, maar de film is nu ook te bekijken op FEAR. Wil je erachter komen of deze gewelddadige satire film aan te raden is? En wat voor een streamingdienst is FEAR precies? Lees dat allemaal in mijn film recensie van Mayhem.