The Substance is een van de meest besproken en best beoordeelde films van het 77ste Filmfestival van Cannes. The Substance is de tweede speelfilm van regisseur Coralie Fargeat. Tijdens de slotceremonie van het 77ste Filmfestival van Cannes is The Substance bekroond met de prijs voor beste scenario. The Substance is niet alleen geregisseerd door Fargeat. De regisseur schreef ook het scenario van de film. De hoofdrollen worden in de film gespeeld door Demi Moore, Margaret Qualley en Dennis Quaid. The Substance is een drama en horrorfilm waarin een verdwijnende beroemdheid besluit een drug op de zwarte markt te gebruiken, waarmee ze tijdelijk een jongere, betere versie van zichzelf creëert. De film is geproduceerd door Fargeat, Eric Fellner en Tim Bevan voor Working Title. Internationaal distributeur, streamingdienst en producent MUBI heeft alle rechten voor The Substance in Noord-Amerika, Duitsland, Oostenrijk, Latijns-Amerika, de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en Ierland verworven. The Substance wordt dit jaar nog in deze landen in de bioscoop uitgebracht. MUBI heeft ook de rechten voor The Substance verworven voor Turkije en India.
Ter gelegenheid van Tuin van de Stad, het thema van de Rotterdam Architectuur Maand van 2024, vertoont het Architecture Film Festival Rotterdam de sciencefiction filmklassieker Silent Running (1972). De film wordt vertoond op zaterdag 15 juni. De voorstelling begint om 20.00 en eindigt om 22.00. De speciale vertoning van Silent Running vindt plaats bij het Henketpaviljoen van het Museum Boijmans van Beuningen. Dit jaar is dit de festivalhart van de Rotterdam Architectuur Maand. De speciale vertoning van Silent Running vindt plaats in samenwerking met de Dag én Nacht van de Architectuur.
Het 77ste Filmfestival van Cannes honoreert niet alleen de beroemde actrice Meryl Streep dit jaar. Ook reikt het filmfestival dit jaar een Ere-Palme d’or uit aan Studio Ghibli. De Japanse filmstudio heeft twee iconische verhalenvertellers en filmmakers: Hayao Miyazaki en Isao Takahata. Bovendien heeft Studio Ghibli een groot aantal geliefde filmpersonages en animatiefilms uitgebracht. Toshio Suzuki had het volgende te zeggen over het feit dat Studio Ghibli een Ere-Palme d’or zal ontvangen: “Ik ben echt vereerd en verheugd dat de studio de Ere-Palme d’or krijgt.” Verder zei hij ook: “Ik wil het Festival de Cannes uit de grond van mijn hart bedanken. Veertig jaar geleden richtten Hayao Miyazaki, Isao Takahata en ik Studio Ghibli op met de wens om animatie van hoge kwaliteit te brengen aan kinderen en volwassenen van alle leeftijden. Vandaag de dag worden onze films bekeken door mensen over de hele wereld, en veel bezoekers komen naar het Ghibli Museum, Mitaka en Ghibli Park om de wereld van onze films zelf te ervaren.”
Meryl Streep zal de eregast zijn bij de openingsceremonie van het 77ste Filmfestival van Cannes. De openingsceremonie zal plaatsvinden op het podium bij het Grand Théâtre Lumière op dinsdag 14 mei 2024. Streep is een gevierd figuur uit het Amerikaanse filmlandschap. De actrice zal de aftrap geven voor de komende editie van het filmfestival. Net zoals Catherine Deneuve, Jane Fonda, Agnès Varda, Forest Whitaker en Jodie Foster ontvangt Streep de Ere-Palme d’or.
Het Movies that Matter Festival van 2024 heeft voor het competitieprogramma Camera Justitia negen films geselecteerd. Bij dit competitieprogramma worden de relaties tussen global justice, internationaal recht en film in de schijnwerpers gezet. Samen met de Vrije Universiteit Amsterdam en het Asser Instituut presenteert het Movies that Matter Festival op donderdag 28 maart 2024 de Camera Justitia Dag. Deze dag bestaat uit drie onderdelen: het Global Justice Cinema Seminar, de Masterclass en de Camera Justitia Night. De jaarlijkse Camera Justitia Night richt zich op de vele aspecten en vormen van rechtvaardigheid. Daarnaast wordt de monumentale documentaire Soundtrack to a Coup d’Etat vertoont.
Op vrijdag 22 maart opent Photophobia van filmmakers Ivan Ostrochovský en Pavol Pekarčík het Movies that Matter Festival van 2024. Pekarčík zal ook aanwezig zijn bij de opening van de 16e editie van het Movies that Matter Festival in Den Haag. Photophobia is een ontroerende docudrama die de oorlog in Oekraïne door de ogen van twee kinderen bekijkt. De avond wordt geopend door staatssecretaris voor Cultuur en Media Fleur Gräper-van Koolwijk. Daarna komt ook de jonge activist en voormalig VN Jongerenvertegenwoordiger Mensenrechten en Veiligheid Mert Kumru aan het woord. De presentatie van deze avond ligt in handen van programmamaker Bahram Sadeghi. Photophobia werd eerder al geselecteerd voor het Internationale Filmfestival van Venetië. Ook was de film de Slovaakse inzending voor de Oscars. Photophobia zal niet alleen in Den Haag te zien zijn, maar ook tijdens Movies that Matter On Tour in Amsterdam, Hilversum, Schiedam en Wageningen.
Als kind ging ik graag naar het strand om in de zee te zwemmen. Mijn favoriete moment tijdens zo’n strandbezoek was het trotseren van de zee. Ik ervaarde vooral plezier wanneer de zeegolven ruiger werden, waardoor je als kind gelanceerd werd in alle richtingen. Ondanks dat het zwemmen door deze botsende golven altijd plezierig startte, waren er regelmatig ook momenten dat ze te groot werden. Hierdoor werd het moeilijker om te genieten van het moment en moest ik al mijn kracht inzetten om zo snel mogelijk uit de golven te komen. Een eerste bezoek aan Berlijn kan vergeleken worden met het zintuigelijk gevoel van herhaaldelijk geraakt worden door zeegolven terwijl je aan het zwemmen bent. De golven blijven tegen je aan kaatsen – de ene keer ruiger dan de andere keer – terwijl je overeind probeert te blijven te staan. Het overeind blijven staan terwijl de golven van emoties, ervaringen, kennismakingen en geluiden op je afkomen blijkt een uitdaging op zichzelf te zijn. Berlijn is namelijk niet zomaar een stad. Als er een stad is met een rugzak vol intrigerende en verschrikkelijke geschiedenislessen, dan kan dat wel Berlijn genoemd worden. Een bezoek aan Berlijn is ontroerend mooi, maar bevat een onderliggend melancholisch gevoel dat veel toeristen en stedelingen meeneemt in vloedgolf van gewaarwordingen. De films die dit jaar vertoond werden tijdens de Berlinale zorgden allemaal stuk voor stuk bijzondere ervaringen vol overweldigende sensaties. Een goed voorbeeld hiervan is de Duitse experimentele documentairefilm What Did You Dream Last Night, Parajanov? De film zoekt de grenzen van interactieve documentaires en filmessays op. De film is geregisseerd door de Duits-Iraanse filmmaker Faraz Fesharaki. Hij is in 1986 geboren in Iran, maar woont en werkt in Berlijn. Tien jaar lang nam de filmmaker de gesprekken op die hij met zijn familie via videobellen had. In de film komen dan ook de filmmaker zelf en zijn ouders: Hasan Fesharaki en Mitra Kai voor. In zijn korte speeltijd weet de film momentopnames van de gesprekken tussen de filmmaker en zijn familie weer te geven. Deze momentopnames zijn net als herinneringen: vol ruis en onvolledig. What Did You Dream Last Night, Parajanov? is niet alleen een humoristische kijk op het familieleven van de filmmaker, maar ook een oprechte zelfreflectie op de dromen van Fesharaki. De regisseur weet dit effect te versterken en persoonlijker te maken, door de film een interactieve kant te geven. Filmtoeschouwers worden in de schoenen van de filmmaker en zijn gesprekspartners gestopt. Voor het filmpubliek voelt het alsof je betrokken bent bij de gesprekken en verhalen die de familieleden met elkaar delen. Fesharaki geeft de filmtoeschouwers een indirecte uitnodiging om deel te nemen aan deze gesprekken. Het is soms wat onduidelijk van welk perspectief iets wordt verteld, maar dit is geen groot probleem. What Did You Dream Last Night, Parajanov? is namelijk een poëtische film waarin de grenzen van wat mogelijk is met de experimentele vorm van biografische documentaires en essay-achtige narratieven worden opgezocht.
Op maandag 25 maart 2024 vindt de Dutch Movies Matter Night plaats. Op deze avond wordt de documentaire Als ik mijn ogen sluit: leven met de Japanse kampen van filmmaker Pieter van Huystee vertoont. Als ik mijn ogen sluit: leven met de Japanse kampen is onderdeel van de Dutch Movies Matter-Competitie: een programma waarin Nederlandse speelfilms en documentaires van makers met aangrijpende verhalen en urgente narratieven, van binnen en buiten Nederland, vertoond worden. In de Dutch Movies that Matter-Competitie zitten dit jaar negen documentaires. De Dutch Movies Matter-Competitie wordt mede mogelijk gemaakt door VEVAM: de auteursrechtenorganisatie voor regisseurs. De competitie is onderdeel van het Movies that Matter Festival. Het Movies that Matter Festival van 2024 vindt plaats van 22 maart tot en met 30 maart. Op woensdag 27 maart vindt de Award Night van het Movies that Matter Festival van 2024 plaats. Tijdens deze avond wordt de Dutch Movies Matter Award en 5000 euro aan prijzengeld uitgereikt aan de regisseur van de winnende film.
Mars Express is een verbluffende Franse animatiefilm. De film bevat een spannend verhaal waarin een typerende film noir (of eerder neo noir) detective een mysterieuze moord moet oplossen. Het oplossen van deze mysterieuze moord brengt de detective echter steeds dieper in een complot vol corruptie en verraad. Tegelijkertijd komt de detective steeds meer in conflict met haarzelf, en haar idealen, te staan. Deze beschrijving laat de film klinken als een veelvoorkomende thriller en mysteriefilm. Gelukkig is Mars Express veel meer dan dit. De Franse filmmakers schieten de ruimte in en gaan ze de sterren voorbij om nieuwe filmische grenzen te zoeken – en oude te verleggen. Zo worden de grenzen en overlappingen van filmgenres opgezocht. Sterker nog: Mars Express is een van de weinige animatiefilms die een filmgenre de kans geeft terug te laten keren. De Franse film staat op de voorgrond van de (weder-)geboorte van het filmgenre future noir: ook wel bekend als tech-noir of cyber noir. Deze filmterm werd eerder vooral gebruikt om Ridley Scotts sciencefiction film Blade Runner (1982) te beschrijven. Het is niet gek dat Blade Runner beschreven wordt als een future noir film, want Ridley Scott mengt in deze film elementen van sciencefiction films met film noir films. De Franse regisseur Jérémie Périn doet hetzelfde met zijn animatiefilm Mars Express. De Franse animatiefilm haalt inspiratie uit diverse filmgenres en de bijhorende filmklassiekers waar deze genres bekend om staan: van The Matrix (1999) tot Terminator 2: Judgment Day (1991). Toch is Mars Express een visueel adembenemende film die het sterkst in zijn kracht staat wanneer het losbreekt van zijn inspiratiebronnen en de grenzen voor toekomstige (future noir) animatiefilms verlegt. De film is een sterke aanrader die het best op zijn recht zal komen op het grote scherm.
De drie winnaars van de Tiger Short Competition van 2024 zijn op 29 januari 2024 bekendgemaakt. Uit de 21 films die dit jaar geselecteerd zijn voor de Tiger Short Competition zijn Crazy Lotus van filmmaker Naween Noppakun, Few Can See van filmmaker Frank Sweeney en Workers’ Wings van filmmaker Ilir Hasanaj verkozen tot de drie winnaars van de Tiger Short Awards. Elke winnaar ontvangt een bedrag van € 5.000. Ook is de korte film I Would Rather Be a Stone van filmmaker Ana Hušman door de jury genomineerd voor de European Short Film Award. De jury van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten kent de KNF Award toe aan Daphne was a torso ending in leaves van filmmaker Catriona Gallagher. De Tiger Short Jury van 2024 bestond uit de voormalige Tiger Short Award-winnaar Mónica Lima, schrijver Yasmina Price en festivalproducent Jade Wiseman. De jury van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten bestond uit Ronald Glasbergen, Ard Vijn en (yours truly) Sebastiaan Khouw.