Indiana Jones and the Dial of Destiny beleeft wereldpremière bij het Cannes Film Festival van 2023

Indiana Jones keert dit jaar terug naar het Cannes Film Festival met de wereldpremière van het opkomende laatste deel uit de franchise. Indiana Jones and the Dial of Destiny zal de vijfde en laatste film zijn waarbij we Harrison Ford de legendarische held Indiana Jones zien spelen. Indiana Jones and the Dial of Destiny zal op donderdag 18 mei 2023 in Cannes worden vertoond. De film zal vanaf 30 juni 2023 in Verenigde Staten van Amerika in de bioscoop te zien zijn. In Nederland wordt de film uitgebracht op 28 juni 2023. Het Cannes Film Festival brengt ook een speciaal eerbetoon aan acteur Harrison Ford. Dit wordt gedaan ter ere van de release van Indiana Jones and the Dial of Destiny.

Prijswinnende film Dalva is vanaf 4 mei 2023 in de Nederlandse bioscopen te zien

De hartverscheurende dramafilm Dalva heeft opnieuw een belangrijke prijs gewonnen. Zo won de film, tijdens de Award Night van het Movies that Matter Festival 2023, de belangrijkste juryprijs: de Grand Jury Fiction Award. Eerder won Dalva al de publieksprijs op het recente International Film Festival Rotterdam. Daarnaast won de dramafilm ook al bij Cannes Film Festival een FIPRESCI juryprijs.

Dit is het Dutch Movies Matter Programma van het Movies that Matter Festival 2023

Op vrijdag 24 maart start de 15e editie van het Movies that Matter Festival. Dit jaar wordt het Movies that Matter Festival geopend door Gunay Uslu, de Staatssecretaris voor Cultuur en Media. Het festival zal van start gaan met de wereldpremière van Kleinkinderen van de Oost. Deze film is geregisseerd door filmmaker Daan van Citters. Kleinkinderen van de Oost is onderdeel van de Dutch Movies Matter programma van het festival. Dit jaar beleven zeven films hun wereldpremières tijdens het Dutch Movies Matter programma van het Movies that Matter Festival 2023.

Drawing Lots (2023) – Film Recensie

Drawing Lots is een film waarin alledaagse mensen met doodnormale interacties centraal staan. Spijtig genoeg zijn dit juist de twee grootste kenmerken waardoor deze film zo teleurstelt. De personages die het filmscherm met elkaar delen zijn individueel en samen niet bijzonder genoeg. De avonturen die ze in hun kleine gemeenschap beleven zijn dan herkenbaar, maar dit maakt de film niet automatisch interessant. Tijdens het kijken van Drawing Lots verloor ik meerdere malen mijn aandacht, maar gelukkig wist de film wel me weer terug te pakken door het bijzondere geluidsgebruik en de sterke cinematografie. Daarnaast werpt Drawing Lots een unieke blik op de dualiteit van de mensheid. Hoe voelt het om jong of oud te zijn? Wat betekent liefde tegenover lust en andersom? Dit soort vragen proberen de filmmakers te belichten – en soms te beantwoorden – met Drawing Lots. Het is jammer dat het verhaal verder niet uitdagend genoeg is, want de film bevat enkele sterke technische aspecten en unieke thematische ideeën.

Steven Spielberg ontvangt Gouden Erebeer en eerbetoon op de Berlinale van 2023

Dit jaar zal de Berlinale tijdens zijn 73ste editie een eerbetoon leveren aan de Amerikaanse regisseur, producent en scenarioschrijver Steven Spielberg. De legendarische filmmaker zal daarnaast de Gouden Erebeer (internationaal ook bekend als de Honorary Golden Bear) ontvangen voor zijn levenswerk. Vanwege de prijsuitreiking zal het festival zijn recentste werk, The Fabelmans, vertonen. Daarnaast zullen er ook eerdere filmklassiekers, die geregisseerd zijn door Steven Spielberg, vertoond worden op de Berlinale van 2023.

Kijktips | Nederlands Silent Film Festival 2023

Het is weer januari en dat betekent dat het Nederlands Silent Film Festival er weer aan komt. Het Nederlands Silent Film Festival is het grootste Nederlandse filmfestival voor de stille film. Het filmfestival vindt dit jaar weer plaats in Parktheater Eindhoven en Pand P in Eindhoven. Van 12 januari 2023 tot en met 15 januari 2023 kun je de stille films van het Nederlands Silent Film Festival 2023 bijwonen. Dit jaar bevat het filmfestival weer een bijzondere selectie, waarbij films van Buster Keaton, Alfred Hitchcock en (veel) vrouwelijke filmmakers vertoond zullen worden.

Cross Words (2022) – Film Recensie

Cross Words is een documentairefilm dat de aandacht in zijn openingsscène goed weet te pakken. Helaas weet regisseur Mario Valero niet de aandacht vast te blijven houden. De generieke en veelvoorkomende aard van het dagelijkse leven wordt goed gerepresenteerd, maar er gebeurt vrij weinig uitdagends of spectaculairs om de filmtoeschouwers geboeid te houden. Toch mag er zeker gezegd worden dat de openingsscène ook metaforisch en symbolisch sterk in elkaar zit. Daarnaast zijn de enkele momenten waar soapachtige drama in voorkomt ook zeker vermakelijk. Mocht je geïnteresseerd zijn om deze documentairefilm in de bioscoop te bekijken, dan heb ik goed nieuws! Cross Words is nu nog te zien bij het IDFA van 2022. Er zijn nog tickets beschikbaar voor de voorstelling op 19 november 2022 bij Munt 12 vanaf 17.00 uur. Ook zijn er nog tickets beschikbaar voor de voorstelling op 20 oktober bij Munt 13 vanaf 10.45 uur.

Apolonia, Apolonia (2022) – Film Recensie

Met Apolonia, Apolonia lukt het de Deense filmmaker Lea Glob om een intrigerend portret van een veelbelovende en getalenteerde kunstschilder neer te zetten. In dertien lange jaren volgde de filmmaker de kunstschilder Apolonia Sokol, waarbij haar camera – als een filmisch dagboek – de belangrijkste overwinningen en de aangrijpendste worstelingen opnam. Apolonia, Apolonia bevat als documentaire ook stille en (zelf-)reflecterende momenten, waarbij zowel de kunstschilder, de filmmaker en de filmtoeschouwers kunnen nadenken over het (kunstenaars-)leven. Glob brengt echt het volledige plaatje van het leven van de kunstschilder in beeld, waarbij onderwerpen die normaliter overgeslagen worden toch besproken worden. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld het financiële aspect van kunstenaarschap en de onderlinge moeilijke relaties tot (overdreven) rijke investeerders. Apolonia, Apolonia is een sterke aanrader die deze maand nog te zien is bij IDFA. Er zijn nog tickets beschikbaar voor de voorstelling op 19 november 2022. Deze voorstelling zal plaatsvinden bij het EYE Filmmuseum vanaf 10.00 uur. Houders van een Cinevillepas krijgen korting voor deze voorstelling.

Essay | Grensverleggende kinderfilms en het SCHLiNGEL International Film Festival

Het SCHLiNGEL International Film Festival is al 27 edities lang een van de belangrijkste filmfestivals voor kinderen en jongeren. Met de 27e editie heeft het SCHLiNGEL International Film Festival opnieuw bewezen dat dit hét filmfestival is dat de grenzen van kinderfilms verlegt. Maar nog belangrijker is dat dit filmfestival deze grenzen ook weet te verleggen door nodige en belangrijke ongehoorde verhalen te vertellen. Dit jaar vond het SCHLiNGEL International Film Festival plaats van 8 tot en met 15 oktober. Samen met Hamed Soleimanzadeh en Marc Hairapetian maakte ik dit jaar deel uit van de FIPRESCI-jury voor dit filmfestival. We keken en jureerden 15 films uit de internationale selectie. Ook dit jaar had het SCHLiNGEL International Film Festival weer een uitzonderlijke selectie. De kwaliteit tussen de films kon soms nog behoorlijk verschillen, maar bijna alle kinderfilms probeerden met hun verhalen en thema’s nieuwe wegen in te slaan.

Everybody Hates Johan (2022) – Film Recensie

Everybody Hates Johan is een ontroerende, dynamische en explosieve komediefilm. Naar mijn mening kan de film ook beschreven worden als een donkere tragikomedie film dat het leven van buitenbeentjes en eenlingen eert. Als het ware is Everybody Hates Johan visuele liefdesbrief aan de vreemde eendjes die altijd blijven vechten waar ze voor staan en in geloven. De film volgt het leven van Johan – van zijn geboorte tot aan zijn dood. In een speeltijd van nog geen 95 minuten laat regisseur Hallvar Witzø de belangrijkste hoogtepunten en dieptepunten uit het leven van Johan zien. Witzø weet op deze manier een empathische verbinding te scheppen tussen de filmtoeschouwers en het hoofdpersonage. We zien Johan opgroeien voor onze ogen, waarbij we met hem meelachen en meehuilen. Daar ligt een van de grootste krachten van de film. Everybody Hates Johan komt oprecht over als een verfilmd levensverhaal. Ondanks dat de film een redelijk korte speeltijd heeft, voelt geen enkele scène geforceerd of onnodig aan. Er kan eerder gezegd worden dat de film profijt zou hebben gehad als het bepaalde scènes wat langer uit had laten spelen. Een van de grootste krachten van de film is het verhaalverloop in zijn korte speeltijd, maar deze korte speeltijd is tegelijkertijd ook een van de minpunten van de film. Toch blijft Everybody Hates Johan een krachtige film die het om meerdere redenen waard is te kijken in de bioscoop. Het toffe nieuws is dat de film nu te bekijken is op het Leiden International Film Festival. Everybody Hates Johan draait op het Leiden International Film Festival op donderdag 10 november om 21.30 bij de Lido (zaal 3). Verder draait de film ook op vrijdag 11 november om 13.30 bij het Kijkhuis (zaal 2). Daarnaast is de film ook te zien op zaterdag 12 november om 19.00 bij de Lido (zaal 3). Mijn dank aan het Leiden International Film Festival voor het versturen van een screener van de film.