In de nacht van zaterdag 2 maart op zondag 3 maart 2024 vindt de Nacht van Hilversum plaats. Tijdens de Nacht van Hilversum presenteert Jan “Mr. Horror” Doense een filmavond in het Filmtheater Hilversum. “Mr. Horror” presenteert dan drie gloednieuwe horrorfilms tijdens de Hilversum Horror Night. De Hilversum Horror Night wordt mede mogelijk gemaakt door Halloween Horror Show. Jan “Mr. Horror” Doense is de hele nacht in Filmtheater Hilversum aanwezig. Hij verzorgt een inleiding bij de drie films.
De releasedatum van de eerste bioscoopfilm van Nederlands geliefde kater Dikkie Dik is bekend. Vanaf 19 juni 2024 zal de film Dikkie Dik en de verdwenen knuffel in de Nederlandse bioscopen te zien zijn. Dikkie Dik en de verdwenen knuffel is geregisseerd door Joost van den Bosch en Erik Verkerk. De film is gebaseerd op de populaire boekenreeks van Jet Boeke. Deze boeken zijn uitgegeven door Uitgeverij Gottmer. Het scenario van Dikkie Dik en de verdwenen knuffel is geschreven door schrijver en producent Burny Bos.
Op 15 februari 2023 werd de horrorfilm Winnie the Pooh: Blood and Honey in de Nederlandse bioscopen uitgebracht. Nu is de release van het vervolg bekendgemaakt. Op 30 mei 2024 wordt Winnie the Pooh: Blood and Honey 2 uitgebracht in de Nederlandse bioscopen. De eerste film werd opgenomen met een budget van onder de 100.000 Amerikaanse dollars. Winnie the Pooh: Blood and Honey 2 heeft een aanzienlijk groter budget.
Mars Express is een verbluffende Franse animatiefilm. De film bevat een spannend verhaal waarin een typerende film noir (of eerder neo noir) detective een mysterieuze moord moet oplossen. Het oplossen van deze mysterieuze moord brengt de detective echter steeds dieper in een complot vol corruptie en verraad. Tegelijkertijd komt de detective steeds meer in conflict met haarzelf, en haar idealen, te staan. Deze beschrijving laat de film klinken als een veelvoorkomende thriller en mysteriefilm. Gelukkig is Mars Express veel meer dan dit. De Franse filmmakers schieten de ruimte in en gaan ze de sterren voorbij om nieuwe filmische grenzen te zoeken – en oude te verleggen. Zo worden de grenzen en overlappingen van filmgenres opgezocht. Sterker nog: Mars Express is een van de weinige animatiefilms die een filmgenre de kans geeft terug te laten keren. De Franse film staat op de voorgrond van de (weder-)geboorte van het filmgenre future noir: ook wel bekend als tech-noir of cyber noir. Deze filmterm werd eerder vooral gebruikt om Ridley Scotts sciencefiction film Blade Runner (1982) te beschrijven. Het is niet gek dat Blade Runner beschreven wordt als een future noir film, want Ridley Scott mengt in deze film elementen van sciencefiction films met film noir films. De Franse regisseur Jérémie Périn doet hetzelfde met zijn animatiefilm Mars Express. De Franse animatiefilm haalt inspiratie uit diverse filmgenres en de bijhorende filmklassiekers waar deze genres bekend om staan: van The Matrix (1999) tot Terminator 2: Judgment Day (1991). Toch is Mars Express een visueel adembenemende film die het sterkst in zijn kracht staat wanneer het losbreekt van zijn inspiratiebronnen en de grenzen voor toekomstige (future noir) animatiefilms verlegt. De film is een sterke aanrader die het best op zijn recht zal komen op het grote scherm.
De drie winnaars van de Tiger Short Competition van 2024 zijn op 29 januari 2024 bekendgemaakt. Uit de 21 films die dit jaar geselecteerd zijn voor de Tiger Short Competition zijn Crazy Lotus van filmmaker Naween Noppakun, Few Can See van filmmaker Frank Sweeney en Workers’ Wings van filmmaker Ilir Hasanaj verkozen tot de drie winnaars van de Tiger Short Awards. Elke winnaar ontvangt een bedrag van € 5.000. Ook is de korte film I Would Rather Be a Stone van filmmaker Ana Hušman door de jury genomineerd voor de European Short Film Award. De jury van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten kent de KNF Award toe aan Daphne was a torso ending in leaves van filmmaker Catriona Gallagher. De Tiger Short Jury van 2024 bestond uit de voormalige Tiger Short Award-winnaar Mónica Lima, schrijver Yasmina Price en festivalproducent Jade Wiseman. De jury van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten bestond uit Ronald Glasbergen, Ard Vijn en (yours truly) Sebastiaan Khouw.
Trolls is een vrolijke animatiefilm. De animatiefilm probeert de (jonge) filmtoeschouwers te laten zien hoe je blij kunt zijn, want blijdschap zit in ons allemaal. Trolls bespreekt gevoelens als depressie, melancholie en blijdschap. De film benoemt het probleem van ongelukkig, angstig en melancholisch zijn. Tegelijkertijd laat de film zien dat altijd happy-go-lucky zijn, ook niet een realistische optie is. Helaas lukt het de filmmakers niet altijd om deze belangrijke en serieuze boodschap weer te geven. Het gebruik van rappe montagetechnieken, inclusief iconische en energieke liedjes, zorgt er regelmatig voor dat de boodschap meerdere stappen terug moet doen om ruimte te maken voor flauwiteit en filmvermaak. Hier is in principe niet iets mis mee. Trolls is een animatiefilm die overduidelijk gericht is op een jonger publiek. Toch was het fijn geweest als de serieuze boodschap van het verhaal meer in balans was gebracht met de humoristische toon van de film.
Belle is een Japanse geanimeerde sciencefiction en fantasiefilm uit 2021. De Japanse filmtitel is Ryû to sobakasu no hime. De film is geregisseerd door Mamoru Hosoda. De regisseur schreef ook het scenario van de film. Belle werd met een staande ovatie ontvangen bij zijn wereldpremière op het Cannes Film Festival van 2021. De film is nu te zien op streamingdienst Sooner in Nederland.
Hoe cool klinkt 65? Dit is een film waarin een buitenaardse astronaut 65 miljoen jaar geleden neerstort op een, voor hem, onbekende planeet. De astronaut weet alleen niet dat hij eigenlijk is neergestort op onze planeet die nu nog bomvol zit met dinosaurussen. Met de naderende komeet die de wereld van de dinosaurussen zal laten instorten, bevindt deze astronaut zich in een strijd tegen de tijd om zo snel mogelijk een reddingsschip te bereiken. 65 klinkt met deze beschrijving als een krankzinnig coole film. Helaas is 65 niet zo geweldig geworden als het filmverhaal klinkt. 65 is het soort film dat een geweldig idee voor een filmverhaal bevat, maar dit concept niet naar een sterke film weet over te zetten. De film bevat gelukkig wel enkele positieve punten. Het acteerwerk van Adam Driver is redelijk goed. De acteur oogt betrokken bij de film. Daarnaast levert hij een zo goed mogelijke acteerprestatie met het materiaal dat hij gekregen heeft. De jonge actrices Ariana Greenblatt en Chloe Coleman leveren ook geen slecht acteerwerk in deze film, maar ze krijgen – net zoals Nika King – maar weinig te doen in 65. Het grootste pluspunt van 65 is het camerawerk van cinematograaf Salvatore Totino. De cinematograaf levert verbluffend camerawerk. Totino’s cinematografie is de grootste reden dat de tijdsgebonden filmwereld van 65 geloofwaardig overkomt. De film is overal niet verschrikkelijk slecht, maar is wel flink teleurstellend doordat de filmmakers niet de potentie van deze spannende sciencefiction thriller en actiefilm weten waar te maken.
Alex Garland en Danny Boyle werkten als scenarioschrijver en regisseur samen aan de horrorfilm 28 Days Later (2002). De filmmakers hebben al jaren gesprekken gevoerd om een derde film te maken in deze apocalyptische zombie filmfranchise. Volgens The Hollywood Reporter gaan Garland en Boyle nu eindelijk samenwerken om deze derde zombiefilm tot leven te brengen. Deze derde film zal de titel 28 Years Later krijgen.
Gusto Entertainment heeft drie films die onderdeel zijn van de officiële selectie van het International Film Festival Rotterdam van 2024. Een van deze drie films is Bijt. Op het IFFR van 2024 beleeft Bijt zijn wereldpremière. Bijt is de debuutspeelfilm van filmmaker Guido Coppis. De afgelopen jaren maakte deze filmmaker veertien korte films, die regelmatig in de prijzen vielen. Toch stond het maken van deze korte films altijd in het teken van dat ene grotere doel: zijn eerste speelfilm maken.