Suspiria (2018) is de remake van Dario Argento’s gelijknamige film uit 1977. Voor de remake lag de regie in handen van Luca Guadagnino. Dit is een regisseur die onder andere bekend is voor het regisseren van Call Me By Your Name (2017) en A Bigger Splash (2015). De film kan ook het best beschreven worden als een “Bigger Splash”. Guadagnino en scenarioschrijver David Kajganich proberen wanhopig de film overeind te houden door gebruik te maken van verschillende ideeën. Spijtig genoeg passen deze ideeën in de uitvoering totaal niet bij elkaar. Hierdoor valt de film meer als een “Bigger Splash” uit elkaar dan zijn vorige films. Suspiria (2018) is in de eerste twintig minuten al zo onduidelijk over wat het probeert te vertellen. Met het gevolg dat er een grote figuurlijke betonnen muur ontstaat tussen de film en zijn publiek. Doordat niets duidelijk is of wordt, neemt het publiek afstand tot de film. Begrijp me niet verkeerd, films horen niet alles voor te kauwen of uit te leggen, maar als een film zo erg in de basis faalt, dan ontstaat er een afstand tot de film. Een afstand waarbij het plezier bij het kijken van de film per seconde afneemt…
When Calls the Heart is een serie waarvan ik niet had verwacht te kunnen genieten. Ik wil niet zeggen dat ik romantische series niet kan waarderen, maar over het algemeen spreken ze me regelmatig minder aan. Toch weet dit eerste seizoen een meesterlijke prestatie te zijn, waarbij verschillende televisiegenres als drama’s, romantische tragikomedies en historische westerns samenkomen met een groot feel-good gehalte. When Calls the Heart Seizoen 1 is simpelweg hartverwarmend, ontroerend en tijdloos. De idealen en normen die gepresenteerd worden in deze serie kunnen keer op keer diverse generaties aanspreken. Het is best bijzonder dat dit eerste seizoen zo tijdloos aanvoelt, vooral doordat het verhaal van When Calls the Heart Seizoen 1 zich in de beginjaren van 1900 afspeelt. When Calls the Heart Seizoen 1 is nu te streamen op WithLove. Mijn dank aan WithLove voor de mogelijkheid tot het streamen van dit eerste seizoen op hun streamingdienst.
Armageddon Time is een prachtige film die meerdere gevoelige snaren bij me wist te raken. Herken ik mezelf in een verhaal waarin het jonge hoofdpersonage worstelt met de verwachtingen van zijn familie en de maatschappij? Check! En herken ik mezelf in het feit dat het hoofdpersonage al snel kunstenaar of tekenaar wilde worden op een jonge leeftijd? Dubbel check! Maar herken ik dan ook het bedrukkende gevoel van prestatiedruk dat ervoor zorgt dat je worstelt met het vinden van je plaats in je directe omgeving? Dubbel, dubbel check – of is het driedubbel check? Simpel gezegd: het is filmmaker James Gray opnieuw gelukt om een meesterlijke film te regisseren, waarin hij me als persoon en recensent persoonlijk mee weet te raken. Eerder lukte dit Gray al met de ruimtefilm Ad Astra uit 2019. Ondanks dat Armageddon Time naar mijn mening niet zo goed is als Ad Astra, is het de filmmaker toch gelukt een van de beste en ondergewaardeerde films van 2022 te maken.
De Nederlandse oorlogsfilm Grenzeloos Verraad is al bijna in de Nederlandse bioscopen te zien. De film vertelt een bijzonder oorlogsverhaal tussen eer en geweten in de periode voorafgaande aan de luchtlandings-operatie Amherst die in april 1945 in Drenthe plaatsvond. Het doel van deze luchtlandings-operatie was de bevrijding van de stad Groningen. Grenzeloos Verraad zal vanaf 31 maart 2023 in de Nederlandse bioscopen te zien zijn. Daarnaast zal de film in Nederland ook nog uitgebracht worden op streamingdienst Netflix. Het is echter nog onduidelijk wanneer de film precies op Netflix in Nederland uitgebracht zal worden.
Boonie Bears: Redden de aarde! is een vermakelijke animatiefilm. De film oogt als een eigenzinnige combinatie van westerse films als Kung Fu Panda en 2001: A Space Odyssey. Hierbij zijn hinten terug te zien naar klassieke filmmomenten, zoals een eerbetoon aan de Amerikaanse actrice Marilyn Monroe. Dit is een geinig eerbetoon aan het klassieke filmmoment dat Monroe met haar witte jurk in een scène uit The Seven Year Itch boven een ventilatierooster van de metro staat. Dit betekent echter niet dat de film geen kritiekpunten bevat, want helaas bevat deze Chinese geanimeerde sciencefiction familiefilm redelijk wat gebreken. Zo is het Nederlandse stemmenwerk grotendeels amateuristisch te noemen en bevat Boonie Bears: Redden de aarde! verschillende verhaallijnen die niet altijd even goed samengaan.
Nummer achttien – the breath of life is een film met enkele hartverwarmende en ontroerende momenten. Je kunt hierbij denken aan momenten zoals wanneer een vriend van filmmaker Guido van der Werve een kinderboek voorleest, terwijl Van der Werve in het ziekenhuis (na een verkeersongeluk) ligt. Dit soort kleine momenten voelen echt, ontroerend en mooi aan. Het feit dat de vriend, die het boek voorleest, verschillende stemmen opdoet voor de diverse personages uit het kinderboek, laat zien dat Van der Werve een goed oog voor detail kan hebben. Helaas miste ik tijdens het kijken van Nummer achttien – the breath of life meer van dit soort kleine en mooie momenten. Van der Werve lijkt zijn eerste speelfilm te groots te hebben aangepakt. Ik heb respect voor de videokunstenaar en filmmaker, want hij probeert zijn traumatische gebeurtenissen uit zijn verleden filmisch aan te pakken. Maar als puntje bij paaltje komt, moet ik als recensent eerlijk blijven en toegeven dat ik Nummer achttien – the breath of life niet bepaald een goede film vind. Het komt over alsof Van der Werve het publiek opzadelt met een heleboel onnodige navertellingen van gebeurtenissen uit zijn verleden. Nummer achttien – the breath of life lijkt meer weer te geven van de gedeprimeerde en existentiële geaardheid van de filmmaker, dan dat het een poëtisch onderzoek is naar zichzelf. Vanaf de start van de film heeft Van der Werve een bepaald beeld voor zich over wie hij is. Dit komt niet natuurlijk, waardoor de film in zijn verhaal pretentieus en zelfverheerlijkt overkomt.
De eerste drie seizoenen van Succession zijn al te streamen op HBO Max in Nederland. Op 27 maart 2023 beleefd Succession Seizoen 4 zijn première op HBO Max. Dit tiendelige vierde seizoen is ook het laatste seizoen van de HBO Original-serie.
Het lange wachten is eindelijk voorbij, want de animatiefilm Minions: The Rise of Gru is nu eindelijk te streamen op SkyShowtime in Nederland. Voor de mensen die nog niet bekend zijn met de nieuwe streamingdienst, hierbij nog een snelle uitleg over SkyShowtime. Dit is de nieuwe streamingdienst van Comcast Corporation en Paramount Global. SkyShowtime werd in oktober 2022 uitgebracht in Nederland. In het aanbod van films en series zijn onder andere titels van Universal Pictures, Illumination Entertainment, DreamWorks, Sky Studios, Peacock, Paramount+, Showtime, Paramount Pictures en Nickelodeon terug te vinden.
Boeien! is een verrassend vermakelijke en hartverwarmende Nederlandse speelfilm. Met een onderliggende laag over de band tussen stiefouders en stiefkinderen, weet filmmaker Bob Wilbers te ontroeren. Tegelijkertijd weet hij samen met de rest van de crew en cast ook voor veel vermaak te zorgen met deze speelfilm. Zo bevat Boeien! genoeg (slapstick-)humor en droge grappen. Wilbers lijkt inspiratie te hebben genomen van films als Home Alone en Home Alone 2: Lost in New York, waarbij hij, met invloeden van verhalen als Agatha Christie’s Death on the Nile, een unieke Nederlandse familiefilm weet neer te zetten.
Op vrijdag 24 maart start de 15e editie van het Movies that Matter Festival. Dit jaar wordt het Movies that Matter Festival geopend door Gunay Uslu, de Staatssecretaris voor Cultuur en Media. Het festival zal van start gaan met de wereldpremière van Kleinkinderen van de Oost. Deze film is geregisseerd door filmmaker Daan van Citters. Kleinkinderen van de Oost is onderdeel van de Dutch Movies Matter programma van het festival. Dit jaar beleven zeven films hun wereldpremières tijdens het Dutch Movies Matter programma van het Movies that Matter Festival 2023.