Le Pot-Au-Feu (2023) – Film Recensie

Le Pot-Au-Feu is een heerlijke film om te aanschouwen. Dit is voor een groot deel te danken aan het sublieme camerawerk van cinematograaf Jonathan Ricquebourg. De cinematograaf volgt op een gedetailleerde en indrukwekkende manier de kookkunsten van de hoofdpersonages. De film lijkt in zijn opbouw vormgegeven te zijn als een (figuurlijk en letterlijk) menu. Hierbij dienen verschillende filmmomenten en aktes als een aperitief, voorgerecht, hoofdgerecht en toetje. Le Pot-Au-Feu bestaat voor een groot gedeelte uit extensieve kooksessies. Tijdens de eerste dertig minuten zien we de hoofdpersonages en bijpersonages bijna aan een lijn door alleen maar koken en (fijn-)proeven. Dit kan voor sommige filmtoeschouwers als langdradig en saai overkomen. Echter kunnen filmtoeschouwers ook het tegenovergestelde ervaren. De cast en crew werken zo nauw samen tijdens de veelomvattende kooksessies dat de beelden je kunnen hypnotiseren. Le Pot-Au-Feu brengt je daarbij in een soort van trance waarbij je volledig wordt opgezogen in deze filmwereld. Het is net alsof je zelf aanwezig bent in de buitengewone keuken van Dodin Bouffant en direct aanschouwt hoe hij samen met zijn vrienden kookt, fijnproeft en geniet van het leven. Tijdens het kijken van Le Pot-Au-Feu is de kans groot dat je op een gegeven moment je maag hoort knorren. De cinematograaf volgt met zijn camera tijdens de kooksessies altijd het eten eerst. De filmtoeschouwers krijgen meerdere en diverse lekkere gerechten te zien. Hierbij brengt Ricquebourg bijzonder goed in beeld hoe veelzijdig een briljante kok moet zijn om zoveel diverse gerechten tegelijkertijd te kunnen bereiden en bedenken. Het ambacht van het koken, het eten, maar ook algemene levenslust wordt uitstekend overgebracht in deze Franse film. Le Pot-Au-Feu is simpelweg een film om van te smullen.

Margot Robbie en Ryan Gosling spelen de hoofdrollen in Ocean’s 11 prequel

Margot Robbie en Ryan Gosling zullen, na hun gedeelde succes in de hitfilm Barbie, opnieuw samen te zien zijn in de opkomende Ocean’s 11 prequel film. De film zal geproduceerd worden door Robbie’s productiebedrijf, LuckyChap Entertainment. Dit werd oorspronkelijke bekendgemaakt door de website GamesRadar+. De Ocean’s 11 prequel zal volgens deze website geregisseerd worden door Jay Roach. Deze regisseur kun je kennen voor het regisseren van de Austin Powers filmtrilogie en de recente dramafilm Bombshell.

Kijktips | Bioscoopfilms in november 2023

In november 2023 zullen er weer verschillende mooie bioscoopfilms in Nederland uitgebracht worden. Voor filmliefhebbers van Nederlandse (en Vlaamse) dramafilms valt Het Smelt aan te raden. Deze film is momenteel ook te zien op het Leiden International Film Festival van 2023. Wat betreft bioscoopfilms in november 2023 komen er meerdere bijzondere documentaires uit. Een daarvan is de documentaire en natuurfilm Onze Natuur, het Wilde België. Ook de mooie muziekfilm en documentaire Peter Doherty: Stranger In My Own Skin zal in november 2023 in de Nederlandse bioscopen uitgebracht worden. Bovendien krijgt de Japanse animatiefilm Perfect Blue in november 2023 een rerelease in de Nederlandse bioscopen. Ook komen er genoeg actiefilms in de Nederlandse bioscopen uit deze maand. Uma Thurman, Samuel L. Jackson en Joe Manganiello zijn te zien in The Kill Room, terwijl Jamie Foxx en Nikolaj Coster-Waldau samen acteren in God is a Bullet. Maar welke films zijn het in november 2023 nu echt waard om in de bioscoop te kijken? In dit artikel geef ik persoonlijke kijktips voor bioscoopfilms die in november 2023 in de Nederlandse bioscopen uitgebracht worden.

Daniel Radcliffe produceert documentaire David Holmes: The Boy Who Lived

De documentaire David Holmes: The Boy Who Lived is vanaf donderdag 16 november 2023 te streamen op HBO Max in Nederland. De film is geregisseerd door Dan Hartley. Deze filmmaker kun je kennen voor het regisseren van Lad: A Yorkshire Story. Acteur en filmmaker Daniel Radcliffe – die de meeste zullen kennen als het gelijknamige hoofdpersonage van de Harry Potter filmreeks – dient als uitvoerend producent van David Holmes: The Boy Who Lived.

Documentaire Human Forever is vanaf 2 november 2023 exclusief te zien bij Pathé

Pathé heeft bekendgemaakt dat ze de aangrijpende documentaire Human Forever exclusief zullen uitbrengen in de Nederlandse bioscopen. Vanaf donderdag 2 november zal de documentaire Human Forever van filmmaker Jonathan de Jong en zorgvernieuwer Teun Toebes bij Pathé te zien zijn. De voorverkoop van bioscooptickets is al begonnen op hun website. Er zullen ook speciale vertoningen komen voor scholen en zorginstellingen. Daarnaast zijn Teun Toebes en Jonathan de Jong in persoon aanwezig bij vier filmvoorstellingen in Eindhoven, Helmond, Arnhem en Den Haag.

Unicorn Wars (2022) – Film Recensie

Unicorn Wars is een brute en bloederige animatiefilm waarin verschillende subgenres gemixt worden. Zo is deze Spaans-Franse animatiefilm ook een horrorkomedie en oorlogsfilm. Daarnaast lijkt Unicorn Wars een parodie te zijn op Bijbelse epische heldenverhalen. Regisseur en scenarioschrijver Alberto Vázquez weet uitstekend al deze verschillende verhaallijnen, filmelementen en filmgenres door elkaar heen te kneden. Unicorn Wars is hierdoor een mengelmoes geworden die eigenlijk niet zou horen te werken, maar het toch wel doet.

Kijktips | American Indie Competition van het Leiden International Film Festival van 2023

Het Leiden International Film Festival van 2023 begint vandaag alweer. Elf dagen lang zullen er premières en speciale filmvertoningen plaatsvinden. Het Leiden International Film Festival – ook wel LIFF genoemd – is uitgegroeid tot één van de belangrijkste festivals van Nederlands. Het Leiden International Film Festival brengt films van over de hele wereld – van filmhuis tot blockbuster films en alles daar tussenin – naar Nederland. Om de achttiende editie van dit bijzondere filmfestival te vieren geef ik vandaag mijn kijktips voor de American Indie Competition van het Leiden International Film Festival van 2023.

Rosa – de kleine bloemenfee (2023) – Film Recensie

Rosa – de kleine bloemenfee is een fantasierijke animatiefilm met enkele mooie thema’s. De film is meer dan geschikt voor een (extra) jong filmpubliek. In de film beleven het hoofdpersonage Rosa – een kleine bloemenfee – en haar vriendjes meerdere vrolijke, spannende en muzikale avonturen. Ondanks dat er enkele gemene wezens voorbijkomen in de animatiefilm, wordt de film nooit echt te eng voor het jonge filmpubliek. Rosa – de kleine bloemenfee weet perfect de dunne draad – tussen spannende en enge verhaallijnen voor jonge kinderen – te balanceren. Ondanks dat Rosa – de kleine bloemenfee vooral gericht is op een vrij jong filmpubliek, weet het verhaal ook oudere filmtoeschouwers en volwassenen te ontroeren. De film bevat mooie thema’s over het belang van vriendschappen, het aanpakken van je eenzaamheid en het overwinnen van je angsten. Helaas gaat deze Noorse geanimeerde kinderfilm te rap door zijn verhaal heen. Dit is ergens begrijpelijk, want de film heeft een korte speeltijd van 75 minuten. Aan de andere kant mag er zeker benoemd worden dat het tempo van de film een van de grootste zwaktepunten van de film is. Doordat de film een rap tempo bevat worden enkele boodschappen en thema’s in Rosa – de kleine bloemenfee minder goed onderbouwd. Dit heeft ook als gevolg dat enkele karakterkeuzes en karaktermotivaties niet logisch overkomen. De personages maken zeker karakterontwikkelingen mee, maar doordat het verhaal in een rap tempo hier doorheen gaat, komen deze ontwikkelingen soms wat ongemakkelijk en tegenstrijdig over. De jonge filmtoeschouwers zullen dit misschien niet doorhebben, maar een ouder filmpubliek kan dit bijna niet ontgaan.

Primus (2022) – Film Recensie

Primus is een korte experimentele en romantische dramafilm uit 2022. De film is geregisseerd door filmmaker Jonas Smulders. Deze filmmaker kun je onder andere kennen voor het spelen van de hoofdrol in de speelfilm Luka. Smulders schreef samen met Randa Peters het scenario van Primus. De cast van de film bestaat uit onder Abke Haring, Pepijn Korfage, Hans Kemna en Esther Hartsinck. Primus is een zwart-witfilm over het verlangen naar ware liefde. De film vertelt het verhaal van Gond en Joep. Ze zien liefde voelen, ontvangen en geven als een essentieel onderdeel van een waardevol leven. In een wasserette waar geen einde aan lijkt te komen ontmoeten deze personages elkaar. In deze wasserette hopen ze na eindeloos wachten beloond te worden door de enige echte liefde – tussen de geboorte en de dood – tegen te komen. Primus is nu in de Nederlandse bioscopen te zien als de voorfilm van Luka. Mijn dank aan De Filmfreak en Herrie Film & TV voor het online recensie-exemplaar. Primus is gerealiseerd met behulp van De Ontmoeting. De Ontmoeting geeft opkomende en nieuwe filmmakers de kans om een project in te dienen en eventueel een korte film te maken.

Luka (2023) – Film Recensie

Regisseur Jessica Woodworth lijkt met haar speelfilm Luka meer dan alleen een verfilming van Dino Buzatti’s boek De Woestijn van de Tartaren neergezet te willen hebben. Door het gebruik van grootse sets, bijzondere locaties en uitstekende productieontwerpen heeft Woodworth geprobeerd een eigen fantasierijke zwart-wit filmwereld neer te zetten. Luka lijkt als film ook elementen genomen te hebben van andere verhalen met grootse werelden – van Frank Herbert’s Dune en Suzanne Collins’ The Hunger Games tot J.R.R. Tolkien’s The Lord of the Rings. Woodworth heeft geprobeerd om een Vlaams epos te scheppen en dat mag zeker gewaardeerd worden. Het titulaire en gelijknamige hoofdpersonage weet in de film iedereens aandacht te pakken. Spijtig genoeg kan niet hetzelfde gezegd worden over de aandacht van het filmpubliek. Luka is als speelfilm “all talk and no action.” In andere woorden: Woodworth laat de personages veel mysterieuze onderwerpen bespreken en belooft veel grandiose verhaallijnen, maar er wordt maar weinig echt waargemaakt van deze veelbelovende woorden. De dialogen en verhaallijnen zijn net zoals de namen van de personages en de plaatsnamen niet bepaald memorabel. Woodworth maakt voor een visueel aangrijpende film ironisch genoeg te weinig gebruik van de filmregel “show, don’t tell.” De regisseur legt de focus op het raadselachtige praten en rituelen die uit een compleet andere wereld komen. Het filmverhaal wordt als legendarisch en groots neergezet. Spijtig genoeg voor Woodworth gaan deze twee elementen helemaal niet goed samen met haar experimentele regievisie. Wat overblijft is een film te abstract en experimenteel om in deze vorm van verhalen vertellen serieus te nemen.