Architecture Film Festival Rotterdam van 2024 | Filmfestival Preview

Het Architecture Film Festival Rotterdam is in 2024 opnieuw het beste filmfestival voor de beste documentaires, spannende speelfilms en fascinerende korte films over architectuur, de stad en het landschap. Het Architecture Film Festival Rotterdam van 2024 komt met een vernieuwd programma dat is opgezet rond thematische secties. Daarnaast bevat deze editie van het Architecture Film Festival Rotterdam (AFFR) meer speelfilms dan ooit tevoren, waaronder de prijswinnende film The Zone of Interest (2023). Deze film krijgt ook een eenmalige inleidende lezing van Chris Oddy: de productieontwerper van The Zone of Interest.

Over het Architecture Film Festival Rotterdam van 2024

Het Architecture Film Festival Rotterdam is het grootste internationale filmfestival over architectuur, het landschap en de stad. Het filmfestival staat ook bekend onder zijn afkorting AFFR. Op het filmfestival zijn ieder jaar rond de honderd films te zien. Deze film gaan niet allemaal over architecten en hun gebouwen, maar ook over de hele “door mensen ontworpen” wereld. Daarnaast zijn er regelmatig films te zien die gaan over woningbouw, woningnood en gentrificatie. Ook bevatten meerdere films onderwerpen of thema’s over de stikstofcrisis, ontbossing en de toekomst van de landbouw. Het Architectuur Film Festival Rotterdam van 2024 vindt plaats van 9 tot en met 13 oktober.

Van 9 tot en met 13 oktober 2024 zijn LantarenVenster en Theater Rotterdam/Schouwburg de plek voor iedereen die geïnteresseerd is in de architectuur, film of de gebouwde omgeving. Wanneer je last hebt van keuzestress dan is er altijd de Best of AFFR op zondag 13 oktober 2024. Het Architecture Film Festival Rotterdam van 2024 besteed ook aandacht aan meerdere urgente onderwerpen. Dit doen ze met drie programmalijnen waarin met zorg geselecteerde films en documentaires gecombineerd worden met verhelderende inleidingen: de zogeheten Stages.

Het eerste programmalijn heet Women Perspectives. Hierin worden films vertoond die de kracht van hun vrouwelijke hoofdpersonen en de eerlijkheid waarmee zijn hun verhalen delen vieren. Zo behoort de film Bye Bye Tiberias (2023) tot dit programma. De tweede programmalijn heet Leading Light. Hierbij worden films vertoond die de impact van elektriciteit of het ontbreken daarvan verkennen. Het derde programmalijn heet Urban Greens. Hierbij worden films vertoond over de verschillende manieren waarop de mensheid zich verhoudt tot de natuur in hun omgevingen.

Architecture Film Festival Rotterdam van 2024
Film: Bye Bye Tiberias (2023). | Bron: AFFR, Architecture Film Festival Rotterdam van 2024, Beall Productions, Altitude 100 Production, Philistine Films, La Lucarne, Centre national du cinéma et de l’image animée (CNC), Centre du Cinéma et de l’Audiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles, Inver Tax Shelter, Tax Shelter du Government Fédéral Belge, Doha Film Institute, AFAC – The Arab Fund for Arts and Culture, Tala en Edmond Production.

Prijswinnende documentaires

De film NO (2012) van Pablo Larraín en de première van Bird (2024) zullen ook te zien zijn bij het Architecture Film Festival Rotterdam van 2024. Bird is de nieuwste film van filmmaker Andrea Arnold. Daarnaast screent het filmfestival ook prijswinnende documentaires als Samuel and the Light (2023). Deze documentairefilm gaat over de keerzijde van de komst van elektriciteit in een Braziliaans vissersdorpje. Een andere interessante documentaire die vertoond zal worden op het Architecture Film Festival Rotterdam van 2024 is de film Bye Bye Tiberias (2023).

In deze documentaire reist filmmaker Lina Soualem terug in de tijd en plaats om de verhalen van vier generaties dappere Palestijnse vrouwen in haar familie vast te leggen. De openingsfilm van het Architecture Film Festival Rotterdam van 2024, Charlotte’s Castle (2023), behoort ook tot dit rijtje van bijzondere en indrukwekkende documentaires. Charlotte’s Castle is een droogkomische documentaire over wonen, herbestemming en activisme. Charlotte’s Castle is geregisseerd door Jamie Kastner. De film heeft een speeltijd van 58 minuten. De openingsfilm wordt vertoond op woensdag 9 oktober 2024 om 20:00 in Theater Rotterdam/Schouwburg bij Schouwburgplein 25 in Rotterdam. De foyer opent om 19:15.

Film: Charlotte’s Castle (2023). | Bron: AFFR, Architecture Film Festival Rotterdam van 2024 en TVOntario.

Secties van het Architecture Film Festival Rotterdam van 2024

Een nieuw aspect aan het Architecture Film Festival Rotterdam is dat het hele programma in thematische secties is ingedeeld. Naast de wisselende Stages en de vaste Specials zijn er bij het Architecture Film Festival Rotterdam van 2024 ook de voortaan jaarlijks terugkerende Paths. Daar hoort de Portraits sectie bij. Hierbij krijg je portretten van zowel architecten als gebouwen, op verschillende plekken en vanuit verschillende perspectieven te zien. Op deze manier verruimt het filmfestival je blik over wat architectuur kan zijn. Met de titels in de Hands on sectie verkent het Architecture Film Festival Rotterdam nieuwe materialen, traditionele technieken en het bouwproces in zijn geheel.

Deze sectie laat de praktische kant van architectuur in films zien. De sectie Cityscapes vertoont dat steden niet alleen verrassende en complexe plekken zijn waar cultuur, onderwijs, handel en innovatie samen komen, maar ook dat steden epicentra van vervuiling, speculatie en ongelijkheid zijn. In deze sectie staan steden daarom in het middelpunt. De sectie Bigger Picture zoomt uit naar globale problemen met lokale gevolgen, die het beroep van ruimtelijke ontwerper tot diep in de kern uitdagen. Bij de sectie Cameos zie je films met architectuur als het “hoofdpersonage op achtergrond”.

Film: Samuel and the Light (2023). | Bron: AFFR, Architecture Film Festival Rotterdam van 2024, Le-Lokal Production en Sendero Filmes.

De vijf filmtips van het team van het AFFR

De laatste thematische sectie wordt gevormd door de vijf (niet te missen) filmtips van het team van het AFFR. De eerste filmtip is The Zone of Interest van regisseur Jonathan Glazer. Chris Oddy, de productieontwerper van het Oscarwinnende meesterwerk The Zone of Interest, komt naar het Architecture Film Festival Rotterdam van 2024 voor een eenmalige lezing over het veelbesproken huis uit de film. De productieontwerper zal een unieke blik achter de schermen geven en ingaan op de set ontwerpen van The Zone of Interest. Hierbij bespreekt hij ook de relatie die film heeft met het echte huis van de familie Höss in Auschwitz en de rol van architectuur in de film.

Na deze eenmalige lezing staat een screening van The Zone of Interest op het programma. Er worden losse tickets verkocht voor de eenmalige lezing en de filmvertoning die daarna plaats vindt. De eenmalige lezing vindt plaats op zaterdag 12 oktober om 20:00. De filmvertoning daarna vindt plaats om 22:00. Naast dat Bye Bye Tiberias behoort tot het programma Women Perspectives, is de film ook onderdeel van de vijf filmtips van het team van het AFFR. De derde filmtip is E.1027 – Eileen Gray and the House by the Sea (2024) van regisseurs Beatrice Minger en Christoph Schaub. Deze stijlvol gefilmde docufictie film vertelt het verhaal van Villa E.1027 van architect Eileen Gray.

Film: The Zone of Interest (2023). | Bron: AFFR, Architecture Film Festival Rotterdam van 2024, A24, Film4, Access Entertainment, JW Films, Extreme Emotions, House Productions, Polski Instytut Sztuki Filmowej, Silesian Film Fund, Cinéart en Cinéart Nederland.

De film vertelt een verhaal over een droomhuis aan zee, over een driehoeksrelatie en over Le Corbusier, die en blijvende schaduw op Grays meesterwerk werpt. De tagline “She built a house for herself. Unfortunately it turned out to be a masterpiece,” is niet voor niets veelzeggend. De film is ook onderdeel van het programma Women Perspectives. De film Samuel and the Light van regisseur Vinícius Girnys behoort naast het programma Leading Light ook tot de vijf filmtips. De laatste filmtip is Hanging Without Walls (2024) van regisseurs Jana Durajova en Lena Kušnieriková. De film vertelt het verhaal van de kafkaëske renovatie van de Slowaakse Nationale Galerie.

Bijde filmvertoning vindt ook een Boijmans debat plaats met directeur Ina Klaassen, journalist Antti Liukku en oprichter van de Boijmans Burger Beweging Marnieke van der Lippe. Ze zullen het hebben over de renovatieplannen van het geliefde Museum Boijmans van Beuningen. Het debat en de filmvertoning van Hanging Without Walls is een niet te missen evenement voor alle Rotterdammers die nog steeds snakken naar Boijmans! Het Architecture Film Festival Rotterdam van 2024 vindt plaats woensdag 9 oktober tot en met zondag 13 oktober 2024. Tickets zijn nu te koop op hun website: https://www.affr.nl/.