Assassin’s Creed III Remastered (PS4) – Game Recensie

Een van de eerste videogames die een indruk op me wist te maken als tiener was Assassin’s Creed III. Ondanks dat ik toen al kritiekpunten opmerkte aan Assassin’s Creed III, was ik helemaal weg van de game en het verhaal van Connor Kenway. Eerst speelde ik de game op de Xbox 360 en later ook op PlayStation 3. Nu, jaren later, heb ik de game weer opnieuw uitgespeeld. Ditmaal speelde ik de Remastered versie van de game op de PlayStation 4. Assassin’s Creed III blijft ondanks enkele tekortkomingen een van mijn favoriete games en de Remastered versie van de game bewijst dit opnieuw.

Over Assassin’s Creed III

Assassin’s Creed III is een avontuurlijke actie videogame uit 2012. De game is ontwikkeld door Ubisoft Montreal en uitgebracht door Ubisoft. Oorspronkelijk is Assassin’s Creed III uitgebracht voor de PlayStation 3, Xbox 360, Wii U, en op Microsoft Windows. Assassin’s Creed III Remastered werd in 2019 uitgebracht voor de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, en op Microsoft Windows. In 2021 werd Assassin’s Creed III Remastered ook uitgebracht voor Google Stadia. Assassin’s Creed III is het vijfde deel uit de reeks Assassin’s Creed videogames. Daarnaast is dit deel een direct vervolg op Assassin’s Creed: Revelations – wat oorspronkelijk uitkwam in 2011.

Het verhaal van Assassin’s Creed III vindt zich plaats in een fictieve geschiedenis gebaseerd op waargebeurde evenementen. In dit deel vindt het eeuwenoude gevecht tussen de Assassins, die vechten om vrede te bereiken met vrije wil, en de Templars, die vrede proberen te bereiken met controle, opnieuw plaats. Het verhaal speelt zich deels af in de 21ste eeuw. In dit tijdperk speel je als de held Desmond Miles. Met behulp van een machine genaamd de Animus, kan hij herinneringen van zijn voorouders herleven. Op deze manier hoopt hij een manier te vinden om een opkomende apocalyps in 2012 te voorkomen.

Het andere deel van het verhaal is het hoofdverhaal en speelt zich af in de 18e eeuw, tijdens de Amerikaanse revolutie dat plaatsvond van 1760 tot en met 1783. In het hoofdverhaal speel je als Desmonds voorouder Ratonhnhaké:ton / Connor Kenway. Connor vecht tegen de Templars bedoelingen om controle te krijgen over de (Amerikaanse) koloniën. Een klein deel van de game speelt zich af van 1754 tot en met 1755, waarbij je de rol van Connors vader, Haytham Kenway, speelt. Dit kleine onderdeel van het verhaal neemt plaats tijdens de Franse en Indiaanse oorlog.

Bekijk hier de launch trailer van Assassin’s Creed III Remastered.

Assassin’s Creed III is de eerste Assassin’s Creed game waar ik talloze uren aan heb uitbesteed. Ondanks dat de game niet perfect is, blijft Assassin’s Creed III (ook om nostalgische redenen) behoren tot mijn favoriete games aller tijden. De game bevat een open wereld die je kunt verkennen als Connor (en Haytham) Kenway. Assassin’s Creed III wordt, net zoals eerdere Assassin’s Creed games, gepresenteerd vanuit een derde persoonsperspectief. Hierbij ligt focus op het gebruik van de gevechts- en sluipvaardigheden om vijanden uit te schakelen en de omgeving te verkennen. Assassin’s Creed III blinkt uit in het levendige ontwerp van de open wereld.

Het ziet er uniek uit en als speler kun je door verschillende soorten omgevingen dynamisch heen bewegen. Van stedelijke gebieden uit Boston en New York tot de grote wildernis bekend als de Frontier. De Frontier is ongeveer anderhalve keer zo groot als Rome uit Assassin’s Creed: Brotherhood. Daarnaast kun je delen van de Oostkust van de Verenigde Staten en de Caribische Zee verkennen tijdens de missies met een zeethema. Hiermee is Assassin’s Creed III een voorloper op Assassin’s Creed IV: Black Flag waar zeemissies nog belangrijker werden.

Assassin's Creed III Remastered
Bron: Gamereactor, Ubisoft, Ubisoft Nederland en Ubisoft Montreal.

Assassin’s Creed III is een avontuurlijke game dat een prachtig verhaal met sterke plotwendingen bevat. Het is wel duidelijk op te merken dat het tempo van het verhaal richting de helft van de game wat begint te verslappen. Doordat de hoofdmissies, op de helft van het verhaal, redelijk vergelijkbaar beginnen te ogen, neemt het tempo van het verhaal ook af. Toch is het wel bijzonder om te zien hoe goed Assassin’s Creed III de overeenkomsten (en verschillen) tussen de Assassins en de Templars weet weer te geven. Hierdoor komt de game diepgaand en uniek over.

Daarnaast is het ook mooi om te zien hoe Assassin’s Creed III een grootse videogame is waarin culturele representatie een belangrijk onderdeel is. Zo krijgen we een Iroquoian-sprekende inheemse bevolking van Noord-Amerika te zien. Ubisoft wilde deze inheemse bevolking cultureel authentiek en juist weergeven. Daarom raadpleegde ze culturele deskundigen over de weergave van Connor en andere Mohawk-personages. Op deze manier bevat Assassin’s Creed III dus ook sterke en mooie culturele representatie.

Assassin's Creed III Remastered
Bron: Ubisoft, Ubisoft Nederland en Ubisoft Montreal.

Een andere grote pluspunt aan Assassin’s Creed III is toch echt wel de muzikale score van Lorne Balfe. Zijn muziek is heroïsch met een onderliggend vechtend melancholische toon. Ook het stemmenwerk dat geleverd is voor de personages is uitstekend. Ondanks al deze positieve aspecten, bevat de game ook problemen. Zoals eerder benoemd is de verslapping en het tempo van het verhaal daar een van. Toch liggen de grotere problemen meer bij het feit dat Assassin’s Creed III hapert in zijn gameplay en controls. Dit is ook het geval bij Assassin’s Creed III Remastered.

Tijdens game kun je vast komen te zitten op bepaalde plekken doordat je ergens van af bent gevallen. Daarnaast lopen enkele non-playable characters ook op een onnatuurlijke manier rond in de omgeving. Dit zorgt ervoor dat Assassin’s Creed III – en zeker ook de Remastered versie – onaf en niet verbeterd (of Remastered) overkomt. Assassin’s Creed III blijft om veel redenen een top game om te spelen, maar het is jammer dat de ervaring van de game soms verpest wordt door het tempo van het verhaal en de teleurstellende mechanismes van de gameplay.

Assassin's Creed III Remastered

Assassin’s Creed III Remastered is een redelijk goede videogame dat een prachtig verhaal met een bijzondere setting en representatieve culturen bevat. Het stemmenwerk dat de cast voor de personages levert zorgt ervoor dat je echt geeft om de helden – en zelfs een beetje om de schurken – van de game. De muziek van Lorne Balfe neemt je volledig mee in de heroïsche en gevaarlijke setting van het verhaal. Het is jammer dat Assassin’s Creed III Remastered niet helemaal Remastered of verbeterd aanvoelt voor de PlayStation 4.

Dit komt dus voornamelijk doordat de game in de mechanismes en controls van de gameplay op momenten onecht of haperend oogt. Overal blijft de game zeker de moeite waard om toch aan te schaffen. Al is het maar om het verhaal van de game mee te maken of nostalgische gevoelens terug te brengen, terwijl je als Connor door de bossen van de Frontier rent. Assassin’s Creed III Remastered is voor de PlayStation 4 te koop op de PlayStation StoreBol.com en Game Mania.

Waardering: 3.5 uit 5.