Asterix: Het Geheim van de Toverdrank (2018) – Film Recensie

Druïde Panoramix (Bernard Alane, Astérix: Le domaine des dieux) valt tijdens het snijden van maretakken uit een boom. Deze ervaring laat hem realiseren dat er misschien wel een opvolger moet gaan zoeken. Samen met Asterix (Christian Clavier, Astérix & Obélix: Mission Cléopâtre), Obelix (Guillame Briat, Astérix: Le domaine des dieux) en het trouwe hondje Idéfix begint hij aan een reis door heel Gallië. Zoekend naar een opvolger.

Eerbetoon aan Asterix-Scheppers

Wat was ik blij toen ik te horen kreeg dat ik een recensie-exemplaar zou ontvangen van Asterix: Het Geheim van de Toverdrank, ook wel bekend met zijn Franse titel; Astérix: Le secret de la potion magique. Ik ben namelijk al vanaf mijn jeugd een groot stripboeken-fanaat. Voordat ik helemaal film-gek werd, waren het stripboeken waarmee ik mijn tijd invulde. En een van de stripfiguren waar ik regelmatig over las was Asterix. Zijn avonturen die hij beleefde met Obelix, Idéfix, Panoramix en alle andere Galliërs, maakte al op een jonge leeftijd een enorme indruk op mij. De scherpe humor, die voornamelijk gebruikt wordt in de vorm van een set-up en pay-off , in combinatie met sterke dialoog en prachtige tekeningen, zorgt voor een sterke strip-reeks. Het is alweer een tijdje geleden dat ik een Asterix-stripboek heb opgepakt, maar na het zien van Asterix: Het Geheim van de Toverdrank, krijg ik meteen weer zin om eentje te gaan lezen. En ik denk dat ik niet de enige daar in zal zijn. Deze film voelt namelijk aan als een heus eerbetoon aan Asterix-scheppers René Goscinny en Albert Underzo. Regisseurs Louis Clichy en Alexandre Astier, die ook aan de vorige Asterix animatie-film (Astérix: Le domaine des dieux) hebben gewerkt, snappen hoe de wereld van Asterix werkt. Ze gebruiken de humor op een manier dat het aanvoelt alsof het geschreven is door de meester Goscinny zelf. Daarnaast is de ”look” van deze Asterix-film ook perfect. Het voelt oprecht aan alsof een stripverhaal van Underzo en Goscinny tot leven komt. De wereld van deze film ziet er beeldschoon en stripachtig uit. Helaas is de animatie zelf wat minder sterk. Het komt namelijk soms wat stijfjes over, maar dat haalt je gelukkig niet uit het verhaal. En naar mijn mening valt dit vooral op in de eerste 10 minuten van de film. Daarna raak je gewend aan deze, wat goedkopere manier, van animatie. Opzich voegt deze goedkope animatie soms ook wel wat toe aan de beelden die we te zien krijgen. Maar het blijft jammer, want met misschien een wat groter budget, had dit een nog betere animatie-film kunnen worden.

Asterix: Het Geheim van de Toverdrank - Afbeelding 1

Sterke en Zwakke Elementen

Het sterkste element uit Asterix: Het Geheim van de Toverdrank steekt met kop en schouders boven de andere factoren uit. Ik heb het namelijk over het gevoel van humor opbrengen door de set-up en pay-off. Net zoals Underzo en Goscinny in de stripverhalen deden. Er zijn meerdere momenten, vanaf het begin van de film, dat ik (hardop) heb gelachen over de komische beelden en zaken die zich in deze film afspelen. Er gebeurd ook zoveel onverwachts op een komische manier dat je soms zo verrast raakt, dat je niks anders kan doen dan lachen. Helaas komt met het sterkste element ook het zwakste element tevoorschijn in het laatste gedeelte van de film. Door de sterke focus op humor, is er weinig aandacht in deze film geweest voor het verhaal. Begrijp me niet verkeerd. Het verhaal zelf is best wel redelijk goed. Tot de derde akte, waar het enorm begint te verslappen. Vanaf de derde akte komen er steeds minder grappen voor en verschuift de focus naar het verhaal, wat een stuk minder sterk is dan de grappen zelf. Neem hierbij het feit dat het aanvoelt alsof de filmmakers bij het einde van de film niet meer zo goed wisten hoe ze het moesten laten eindigen. En je krijgt een nogal rommelig einde. Er gebeuren dingen in dit einde, dat nooit zou horen plaats te vinden in een Asterix-verhaal. En dat is jammer, want hiervoor deed de film het redelijk goed.

Asterix: Het Geheim van de Toverdrank - Afbeelding 2

Uiteindelijk is Asterix: Het Geheim van de Toverdrank een zeer vermakelijke film, met wat problemen rondom de animatie en het verhaal. Gelukkig representeert de wereld wel perfect hoe een Asterix-verhaal eruit hoort te zien en daarnaast is de humor ook sterk aanwezig. Ik heb erg genoten bij het kijken van deze film en raad hem daarom ook zeker aan. Deze film is al helemaal een aanrader voor Asterix-fans. Die zullen dit opvreten op dezelfde manier dat Obelix een everzwijn opeet.

Over de DVD

Asterix: Het Geheim van de Toverdrank (2018) is vanaf nu te koop op DVD en Blu-ray bij onder andere Bol.com. De film wordt uitgebracht door filmdistributiebedrijf Entertainment One/WW Entertainment. Hierbij nog mijn dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar dat ik van ze heb ontvangen. Volg ook deze link voor nog wat meer informatie over Entertainment One. Helaas zitten er geen extra´s op de DVD van Asterix: Het Geheim van de Toverdrank, maar wel kun je de film in de originele taal (Frans) met Nederlandse ondertiteling kijken. Dit heb ik zelf ook gedaan. Nog steeds blijft het jammer dat er geen extra´s opstaan. Ik had graag een making-of extra van deze film gezien. Wel bevat de DVD-cover dezelfde afbeelding als de poster en dat is wel erg tof om te zien. Ik ben namelijk een groot fan van deze poster. Ik weet niet precies waarom, maar het geeft me positieve gevoelens. Het is bijna alsof het me als een klein kind weer laat voelen.