Asterix & Obelix in het Middenrijk (2023) – Film Recensie

Asterix & Obelix in het Middenrijk is een geinig, maar gebrekkig eerbetoon aan de fantasierijke wereld van Asterix en Obelix. De film bevat een goede dosis humor, maar enkele grappen komen wel wat ongepast over voor een familiefilm van de leeftijdscategorie 6+. Ondanks enkele vulgaire (woord-)grappen moet ik eerlijk toegeven dat ik het waardeer dat een familiefilm de grenzen, van wat mogelijk is, opzoekt. Het acteerwerk van de originele cast complimenteert met hun expressieve lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen de humor van de film.

Helaas weet de Nederlandse stemmencast hun acteerwerk niet hoog te houden. Het Nederlandse stemmenwerk valt namelijk flink tegen. Spijtig genoeg schiet het verhaal van Asterix & Obelix in het Middenrijk ook alle kanten op, waardoor de film regelmatig overkomt als een compilatie van verschillende grappen en filmmomenten. Overkoepelend bevat de film echter een episch verhaal, waarmee de filmmakers bewijzen dat Asterix en Obelix de superhelden van Europa zijn.

Over Asterix & Obelix in het Middenrijk (2023)

Asterix & Obelix in het Middenrijk is een Franse avontuurlijke actiekomedie familiefilm uit 2023. De originele Franse titel is Astérix et Obélix: l’Empire du Milieu en de Engelstalige titel is Asterix & Obelix: The Middle Kingdom. De film is geregisseerd door Guillaume Canet, die ook de rol van Asterix op zich neemt. Asterix & Obelix in het Middenrijk is een vervolg op Asterix & Obelix bij de Britten uit 2012. Daarnaast is dit het vijfde deel uit de Asterix & Obelix liveaction filmreeks. In deze film reizen de helden voor het eerst naar het keizerlijke China.

Het originele verhaal is gebaseerd op een script van Philippe Mechelen en Julien HervéGuillaume Canet werkte ook mee aan het script. Het is de eerste liveaction film uit de reeks die niet gebaseerd is op een van de Asterix stripalbums. Daarnaast speelt Gérard Depardieu ook voor het eerst niet de rol van Obelix. In plaats daarvan neemt Gilles Lellouche zijn rol over. De rest van de originele cast bestaat uit onder andere Vincent CasselMarion CotillardJason ChichandierJonathan CohenRamzy BediaLeanna CheaLinh Dan PhamZlatan Ibrahimović en José Garcia.

Asterix & Obelix in het Middenrijk
Bron: © Christophe Brachet.

De film zou oorspronkelijk opgenomen worden in China in 2020, maar de opnames werden uitgesteld voor een jaar en verplaatst naar Frankrijk door de Covid-19-pandemie. Het verhaal speelt in het jaar 50 voor Christus af. De keizerin van China is na een staatsgreep door de verraderlijke prins Deng Tsin Qin gevangengenomen. De enige dochter van de keizerin, prinses Fu Yi, weet met hulp van de Fenicische koopman Greintjemis en haar trouwe lijfwacht Tat Han te vluchten naar Gallië. Daar gaat ze op zoek naar de dappere krijgers Asterix en Obelix, die met hun toverdrank over bovenmenselijke krachten beschikken.

De twee onafscheidelijke helden schieten de prinses graag te hulp. Ze besluiten de prinses te helpen haar moeder te redden en haar land te bevrijden. En zo begint hun grote avontuur op weg naar China. Alleen weten ze niet dat Julius Caesar en zijn machtige leger ook onderweg zijn naar het Middenrijk, hongerig naar een nieuwe overwinning… Asterix & Obelix in het Middenrijk is sinds 15 februari 2023 te zien in de Nederlandse bioscopen. Mijn dank aan Just Entertainment Nederland voor het versturen van een screener waarmee ik de film eerder kon kijken.

Bekijk hierboven de officiële teaser trailer voor Asterix & Obelix in het Middenrijk.

Asterix & Obelix in het Middenrijk opent als een heus Asterix stripalbum. Zo laat de film de welbekende introductiepagina van menig Asterix stripalbums zien. Hierbij heb ik het uiteraard over de kaart van Gallië. De film bevat, net zoals de stripverhalen, een verteller die ons laat weten dat ongeveer 2000 jaar geleden bijna heel Gallië bezet was door de Romeinen. Alleen het dorpje waar Asterix, Obelix en de andere beroemde Galliërs wonen, weten uit de klauwen van de Romein te blijven. Deze beroemde introductie tot onze helden wordt begeleid door prachtige heroïsche filmmuziek.

De filmmuziek is gecomponeerd door de muzikant Matthieu Chedid. Zijn werk voor Asterix & Obelix in het Middenrijk bevat naast Oosterse klanken ook hinten naar – van origine – Europese instrumenten als de doedelzak. Wanneer we onze Gallische helden Asterix en Obelix voor het eerst te zien krijgen, springt er een aspect – op een negatieve manier – bovenuit: het Nederlandse stemmenwerk. Buddy Vedder spreekt de Nederlandse stem in van Asterix en Franks Lammers die van Obelix.

Asterix & Obelix in het Middenrijk
Bron: © Christophe Brachet.

Spijtig genoeg weten de twee tijdens gedurende de film geen sterke indruk achter te laten. Dit komt doordat het stemmenwerk van Lammers en Vedder niet juist gesynchroniseerd overkomt. Ze klinken gewoon niet als onze favoriete Galliërs. Het lukt de rest van de Nederlandse stemmencast ook niet om de humoristische toon, de emotie van het verhaal en de kracht van de dialogen vast te pakken. Gelukkig bevat Asterix & Obelix in het Middenrijk genoeg humor dat, zelfs met minder Nederlands stemmenwerk, grotendeels grappig blijft.

Regisseur, scenarioschrijver en hoofdrolspeler Guillaume Canet speelt in op de absurditeit van hedendaagse onderwerpen als dieetwensen en Twitter berichten in de vorm van duivenpost. Hiermee blijft hij trouw aan de oorspronkelijke humor en verhalen van de Asterix stripalbums. Net zoals enkele grappen en verhaallijnen uit die stripalbums, zoekt Asterix & Obelix in het Middenrijk daarnaast de grens op van wat mogelijk is met humor in een familiefilm. Zo bevat de film een bijzonder aantal seksueel getinte grappen, waarbij er ook gesproken worden over strippers en orgies.

Asterix & Obelix in het Middenrijk
Bron: © Christophe Brachet.

Voor een familiefilm hikt dit ergens toch wel tegen een grens aan. Naast dat deze grappen niet passend zijn voor dit filmgenre, passen ze ook minder goed in het verhaal van de film. Asterix & Obelix in het Middenrijk lijkt als speelfilm moeite te hebben met het vasthouden van de juiste toon, waarbij het meerdere soorten grappen, zelfbewuste culturele eerbetonen en filmgenres jongleert. Het oogt hierdoor alsof Canet niet goed wist wat voor een film hij wilde maken met Asterix & Obelix in het Middenrijk.

De film schiet met zijn verhaal en tempo alle kanten op, waardoor Asterix & Obelix in het Middenrijk meer bestaat uit korte losstaande filmmomenten, dan een echt goed doorlopend overkoepelend verhaal. Dit is niet volledig een slecht punt, want het zorgt wel voor enkele hilarische momenten – zoals de Romeinen die op de melodie van “We Will Rock You” de Romeinse strijder Antivirus aanmoedigen. Deze Romein wordt trouwens gespeeld door de Zweedse voetballer Zlatan Ibrahimović.

De voetballer lijkt – net zoals de rest van de oorspronkelijke cast – veel plezier te hebben gehad met het spelen in deze film. De filmmakers lijken daarnaast hun best te hebben gedaan om van Asterix & Obelix in het Middenrijk de Europese superhelden epos te maken. Hierin slagen ze met indrukwekkende actiescènes vol verschillende gevechtsstijlen, verfijnde cinematografie en snel montagewerk. Ook voegen de kostuumontwerpen, de haarstyling, set decoraties en productieontwerpen geloofwaardigheid toe aan de wereld van Asterix & Obelix in het Middenrijk.

Asterix & Obelix in het Middenrijk
Bron: © Christophe Brachet.

Asterix & Obelix in het Middenrijk is een fijne film om te kijken. Dit betekent echter niet dat de film geen gebreken bevat. Integendeel zelfs, die zijn er genoeg. Zo is het Nederlandse stemmenwerk slecht ingesproken en gesynchroniseerd, waardoor je niet gelooft dat ze deze filmpersonages zijn. De film bevat enkele vulgaire grappen die tegen de grens van de leeftijdscategorie van deze familiefilm aanhikken. Daarnaast schiet het verhaal van de film teveel alle kanten op en mist het een duidelijkere focus. Ondanks mijn felle kritiek zijn er genoeg pluspunten die de minpunten overmeesteren.

Zo bevat Asterix & Obelix in het Middenrijk prachtige heroïsche filmmuziek van componist Matthieu Chedid. De film bevat daarnaast genoeg zelfbewuste en culturele grappen die de spot drijven met de moderne samenleving. De film ziet er visueel ook prachtig uit, waarbij de kostuumontwerpen, de haarstyling, set decoraties en productieontwerpen geloofwaardigheid toe aan de wereld van Asterix & Obelix in het Middenrijk. De oorspronkelijke cast levert met hun lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen ook enthousiaste prestaties.

Wat bijzonder genoeg ook veel indruk maakt zijn de epische actiescènes en gevechten. Deze zijn best energiek, levendig en dynamisch voor een familiefilm. Uiteindelijk is Asterix & Obelix in het Middenrijk een film die zeker aan te raden valt. Het is een grappig en mooi eerbetoon aan de Asterix stripalbums dat, met een speeltijd van onder de twee uur, lekker wegkijkt. Asterix & Obelix in het Middenrijk is nu te kijken in de Nederlandse bioscopen.

Waardering: 3 uit 5.