Avengers: Infinity War – Recensie

De Avengers en bondgenoten zijn nog altijd, na de evenementen van Captain America: Civil War, bezig met het beschermen van de wereld tegen bedreigingen die te groot zijn voor een enkele held. Maar dan komt er een nieuwe dreiging op uit de kosmische schaduwen. Een despoot die intergalactisch berucht is, met als doel om alle zes de Infinity Stones, artefacten van onmetelijke kracht, te verzamelen, en hen te gebruiken om zijn gestoorde wil aan de hele realiteit op te leggen. Alles waar de Avengers voor gevochten hebben, leidt naar dit moment. Het lot van de Aarde en het bestaan zelf zijn nog nooit zo onzeker geweest.

Het beeld opent donker. Applaus. ”Yeah! WOOHOO! We waited 10 years for this!”; woorden die meerdere mensen uit het publiek schreeuwen als de nachtelijke voorpremière van de Marvel-epos Avengers: Infinity War begint. Hier heb ik zelf ook jaren naar uitgekeken. Dit was ook zeker de film waar ik het meest naar uit keek om te kijken dit jaar en ik ben ontroerd, verrast, gedeprimeerd, verblijd en ga zo maar door. Marvel Studios en regisseurs Anthony Russo Joe Russo hebben een meesterwerk geleverd. Deze twee broers kwamen voor de moeilijkste taken van het Marvel Cinematic Universe te staan. Zo zijn er ongelovelijk veel superhelden die in deze film voorkomen. De broeders kwamen voor een bijna onmogelijke taak te staan, want hoe gingen ze al deze personages genoeg screentime geven om bij het verhaal te laten passen en fans te pleasen. Het is bijna niet te geloven, maar de broeders Russo hebben deze taak meesterlijk uitgevoerd. Niet alleen krijgen alle geliefde personages genoeg tijd om te schijnen, maar ook worden ze uitgespreid over het verhaal op meerdere locaties en avonturen, zoals een heuze comic book zou doen.

Deze film, van alle superhelden- en comic book-films, voelt het meeste aan als een echt verfilmd stripverhaal. Ik twijfel nog of het de beste Marvel-film is, vooral omdat de vorige twee Marvel films geregisseerd door de Russo broeders (Captain America: The Winter Soldier en Captain America: Civil War) enorm goed zijn, maar het zit zeker in de top-3. Ik twijfel ook nog of het de beste superhelden-film is, vooral omdat The Dark Knight zo ongelovelijk goed is. Maar een ding is zeker het is de beste comic book-film ALLER TIJDEN. Avengers: Infinity War zal bekend komen te staan als de film die liet zien, hoe je een comic book-event kan verfilmen. Maar ook hoe je talloze personages kunt jongleren door verschillende verhaallijnen en hoe je een schurk kunt maken die zo gevreesd is, maar waarbij je toch snapt wat hij doet. Al deze factoren zijn zo geweldig uitgevoerd dat je constant op het puntje van je stoel zit, naar adem te snakken voor lucht, ruimte en tijd om dit event te kunnen verwerken.

Er zijn sommige filmjournalisten, kranten en recensenten die vinden dat Avengers: Infinity War personages laat verschijnen zonder enige aankondiging. Dit is feitelijk ook zeker waar, maar vormt dit wel een probleem? Naar mijn mening niet, want we kennen deze personages namelijk al veel langer. We kennen hun achtergrond, karaktereigenschappen en motieven via de vorige films. En zelfs al heb je als een toeschouwer de vorige films een paar jaar geleden gezien, je weet alsnog hoe de persoanges in elkaar zitten. Dit is ook een van de sterke krachten van Marvel-films, namelijk het maken van memorabe personages.

De gebroeders Russo maken goed gebruik van de kennis die het publiek heeft. Hierbij heb ik het natuurlijk over de kennis van Marvel-films. Doordat het publiek al weet wie personages zijn en al meerdere verhalen heeft gevolgd van deze personages, kan Avengers: Infinity War gezien worden als het begin van een epische conclusie op een schaal à la The Lord of the Rings: The Return of the King. Betekent dit dat je als toeschouwer alleen van deze beginnende conclusie kunt genieten als je deze kennis hebt. Niet per se. De motieven en doelen van de personages worden in deze film genoeg duidelijk gemaakt voor een onwetende toeschouwer, dat hij of zij alsnog van de film kan genieten. Zo hebben de helden als doel dat ze Thanos (Josh Brolin, Deadpool 2) moeten stoppen. Het motief hiervoor is dat ze het universum willen beschermen. Terwijl het doel van Thanos is om de zes Infinity Stones te verzamelen en half de bevolking van het universum te vernietigen. Brolin’s personage heeft als motief, dat hij oprecht gelooft dat het universum hierdoor beter in balans zal komen. Neem hierbij nog dat de film je niet alleen op een reis meeneemt door het verhaal, maar ook meeneemt op een reis door de emoties die de personages voelen. Zo ga je van rouw- en wraakgevoelens, naar verdriet en liefde. Van broederschap- en vriendschap-gevoelens, naar blijdschap, hoop en angst. Je maakt alles mee in deze film. Dit is voor sommigen misschien niet de beste Marvel-film, maar het is zonder twijfel de beste ervaring die je uit een Marvel-film kunt krijgen.

Avengers: Infinity War is een unieke blockbuster. Dit komt doordat er vele blockbusters hiervoor kwamen, in plaats van twee of drie, die opbouwde naar dit event. Alle personages waar je mee bekend geraakt over de afgelopen tien jaren en alle personages waar je dol op bent geraakt, komen in deze blockbuster samen om de strijd aan te gaan met de vijand. Net zoals gebeurde bij andere grote blockbuster-franchises, zoals The Lord of the Rings, The Hunger Gamers en Star Wars. Maar eigenlijk toch heel anders. Dit komt doordat de schaal van deze film nog veel groter is, doordat er veel meer belangrijke personages bij zijn. Maar ook de opbouw van 18 films en de enorm grote cast, krijg je veel meer om te verkauwen dan bij bijvoorbeeld The Hunger Games: Mockingjay Part 2. Hierbij komt ook nog het feit dat deze film veel depressiever en beangstingd is dan alle andere blockbuster-finales. Alles wat we hebben meegemaakt en nog zouden kunnen meemaken in het Marvel Cinematic Universe ligt op spel. Alleen Star Wars komt misschien nog dichtbij de grootte die de Russo broeders hebben gecreëerd met dit meesterwerk.

Deze blockbuster zal niet snel vergeten worden, want er is nog veel van te leren. Dit is namelijk de eerste keer dat er een heuse comic-book event op de grootte van de comics op film te zien is. Net zoals bij stripboeken en comics, is er voor een lange tijd opgebouwd naar het event en komen alle personages waarmee we bekend zijn geraakt samen. De bekende cast is erg sterk in hun rollen, maar dat was ook al te verwachten doordat we al veel van hun gezien hebben. De nieuwe cast, waaronder Terry Notary, zijn ook meer dan welkom. Toch zijn ze wel minder opvallend en zo is Peter Dinklage te droog in zijn rol, waardoor het overkomt alsof hij eigenlijk ergens anders liever had willen zijn. Dit is, samen met het minpunt dat sommige bekende personages wel iets te weinig screentime krijgen, een van de enige minpunten die ik kan benoemen. Avengers: Infinity War is een van de unieke blockbusters. Het speelt met je emoties en laat je op het puntje van de stoel blijven zitten, doordat alles op spel staat. Een heuse Wonder der Cinema.

Uniek Film-Event
  • Cast
  • Eerste indruk
  • Genre: Actie, Avontuur, Drama, Fantasie & Superhelden
  • Grime & Haarstijl
  • Locaties, Kleding & Decor
  • Personages - Hoofd & Bij-figuren
  • Production Design
  • Re:Kijk indruk
  • Tweede indruk
  • Verhaallijnen
4.8

Avengers: Infinity War is een van de beste blockbusters aller tijden. Voornamelijk door het feit dat de gebroeders Russo zo goed weten om alle personages te gebruiken in meerdere verhaallijnen, terwijl de film niet uit elkaar valt. Alles klopt. De schurk, de muziek, de cast. Een extreem interessante film-event. Een echte Wonder der Cinema.

Sebastiaan is de eigenaar en oprichter van sebkijk! - De Gids voor Filmisch Reizen. Hij probeert zijn unieke kijk op het leven als een Gids voor Filmisch Reizen te gebruiken. De Gids voor Filmisch Reizen staat in de basis voor het idee dat (filmische) beelden meer dan alleen plaatjes zijn. Ze kunnen je helpen om mee te gaan op een reis door het leven. Hiervoor probeert Sebastiaan een Gids te maken in de vorm van een, steeds vernieuwende, website.