Banger. (2022) – Film Recensie

Banger. is niet bepaald een “banger” geworden. Ik ben zelf banger geworden voor de toekomst van onafhankelijke Tsjechische films door de slechte kwaliteit van deze speelfilm. Twee slechte woordgrappen achter elkaar? Ja, waarom ook niet! Het past toch goed bij de slechte en herhalende tekst uit de zogenaamde raphit van het hoofdpersonage. De film werd op een mobiele telefoon opgenomen in 15 dagen. Een prestatie waar de cast en crew normaliter zeker trots op mogen zijn. Ondanks dat ik deze creatieve keuze waardeer en in context begrijp, blijf ik Banger. een belabberd slechte film vinden.

Zo oogt deze Tsjechische muzikale dramafilm juist amateuristisch, in plaats van origineel. Het helpt de film ook niet dat het verhaal een buitengewoon pessimistische weergave op de jongerenwereld in Praag weergeeft. Er zijn geen protagonisten of antagonisten in Banger. Alleen drugsverslaafden, verwarde jongeren die geromantiseerde roem achtervolgen en een enkele antiheld komen voor in deze film. De weergave op de jongerenwereld in Praag is hierdoor niet alleen pessimistisch, maar ook deprimerend, onrealistisch en (voornamelijk) saai.

Over Banger. (2022)

Banger. is een Tsjechische muzikale dramafilm uit 2022. De titel van de film wordt regelmatig ook gestileerd weergeven als BANGER. De film is geregisseerd door Adam Sedlák. De regisseur schreef ook het scenario van de film. De film beleefde zijn wereldpremière bij het Karlovy Vary International Film Festival op 5 juli 2022. De cast van de film bestaat onder andere uit Adam Mišík, Marsell Bendig, Anna Fialová, Sergei Barracuda, Jan Révai, Sára Rychlíková en David Černý. Het verhaal volgt een jonge drugsdealer die geobsedeerd en verblind is door het verlangen om beroemd te worden als rapper. Hiervoor moet hij een raphit produceren – een zogenaamde banger.

Ik zag Banger. op de 16e editie van het Mastercard OFF Camera International Festival of Independent Cinema in Krakau, Polen. Ik was als FIPRESCI jurylid daar aanwezig van 2 tot en met 7 mei 2023. Het Mastercard OFF Camera International Festival of Independent Cinema is een filmfestival dat altijd ontwikkelingen en veranderingen blijft ondergaan. Zo geeft het filmfestival vanaf zijn start altijd informatie op de huidige toestand in de wereld. Door belangrijke actuele onderwerpen aan te snijden, werd het Mastercard OFF Camera International Festival of Independent Cinema een van de herkenbaarste filmfestivals van Midden-Europa.

Banger. (2022)
Bron: The Film Verdict en Mastercard OFF Camera International Festival of Independent Cinema.

Eeuwige roem met een raphit

Banger. opent met beelden van TikTok video’s. Bij deze video’s zien we (vooral) jonge vrouwen doen alsof ze de teksten van Sergei Barracuda’s muziek zingen. Barracuda zingt dat je een raphit (in andere woorden: een banger) moet produceren om boven je rivalen uit te stijgen. Regisseur Adam Sedlák speelt met de liederen van Barracuda volledig in op het idee dat het hoofdpersonage van deze film alleen met een banger kan krijgen wat hij wil. Of in de ogen van het hoofdpersonage: wat hij verdient te krijgen. In eerste instantie is dit alleen roem en bakken vol geld. Later wordt deze heldenreis vervormd, waarbij het uiteindelijke doel is om zijn verloren geliefde terug te winnen.

Helaas heeft het hoofdpersonage in Banger. geen schrijntje talent. Hij kan niet zingen, rappen of sterke teksten verzinnen voor zijn raphits. De uitverkoren raphit van het hoofdpersonage Alex gaat voor zo’n negentig procent over hoe hij op iedereen zal plassen. Dit is Alex zijn manier om te laten zien dat zijn rivalen, de overheid, de politie en anderen hem niets kunnen schelen. In een absurde vorm van falende dominantie probeert de regisseur het hoofdpersonage Alex over te laten komen als een antiheld.

Hier slaagt Sedlák pas richting de derde akte van de film in, want daarvoor oogt Alex als iedere jongvolwassen man die verslaafd is aan het geromantiseerde idee van roem, geld en drugs. Hoofdrolspeler Adam Mišík weet een realistische acteerprestatie neer te zetten als Alex. De acteur is echter niet bepaald genuanceerd of subtiel in zijn acteerwerk. Het gemis van subtiliteit kan echter ook liggen aan de regievisie die Sedlák had over het verhaal en het hoofdpersonage van de film.

Banger. (2022)
Bron: YouTube en Mastercard OFF Camera International Festival of Independent Cinema.

Camerawerk met een mobiele telefoon maakt een filmverhaal niet automatisch beter

De filmmakers proberen te verkopen dat het verhaal van Banger. alleen met een mobiele telefoon in een rap tempo gefilmd had kunnen worden. Dit punt is zeker waar, maar ik durf te beargumenteren dat dit niet iets positiefs is. Wanneer je speelfilm alleen in een rap tempo op een mobiele telefoon gefilmd kan worden, dan moet er wel iets goed mis zijn met het verhaal van de film. En dat is ook zeker het geval, want het verhaal van Banger. is saai, pessimistisch en deprimerend.

Sedlák probeert samen met cinematograaf Dusan Hasár opwindende filmische beelden te scheppen, omdat ze weten dat als Banger. met een statief opgenomen zou worden, het filmpubliek letterlijk in slaap zou vallen. Sedlák en Hasár besluiten daarom met een mobiele telefoon draaiend en schuddend, in de oude traditie van de shaky cam, de film te portretteren als een spannende race. En niet zo maar een race, maar zelfs een die tijdsgebonden is. Het hoofdpersonage Alex moet samen met zijn beste vriend op tijd een raphit maken, om zijn vriendin terug te kunnen winnen en eeuwige roem te bereiken.

Tijdens het schrijven van deze recensie voel ik niet irritatie en frustratie opkomen, maar eerder vermoeidheid in de vorm van een grote gaap. Banger. heeft namelijk geen spannend verhaal, maar eerder een saaie. De filmmakers proberen het spannend te laten overkomen met het camerawerk en de cinematografie, maar als ik met mijn mobiele telefoon een drol ga opnemen, dan maakt dit de beelden niet automatisch bijzonder of cool. Hierbij maakt het niet uit hoe vaak ik snel met mijn camera draai of schud, want een drol is, en blijft, een drol.

Banger. (2022)
Bron: KVIFF en Mastercard OFF Camera International Festival of Independent Cinema.

Conclusie

Er is weinig goeds op te noemen over deze film, maar gelukkig zijn er nog een paar positieve punten die de film geen volledige mislukking maken. Hoofdrolspeler Adam Mišík levert een degelijke en realistische acteerprestatie. De acteur mag dan subtiliteit missen in zijn acteerwerk, maar in vergelijking met de prestaties van de rest van de cast, levert hij topwerk af. Naast Mišík levert de geluidsafdeling af en toe ook thematisch goed werk af. Zo wordt geluid gebruikt om de (oor-)verdovende pijn, waar het hoofdpersonage Alex door heen gaat, weer te geven. Behalve deze twee positieve punten bevat Banger. geen elementen die de film goed maken.

Banger. is niet alleen teleurstellende, maar ook een slechte dramafilm geworden. De film bevat slecht camerawerk, waarbij cinematograaf Dusan Hasár een poging doet om het verhaal van Banger interessanter te maken. Alleen lukt dit Hasár volledig niet. De fout hiervan ligt niet alleen bij de cinematograaf, maar ook (en eerder vooral) bij regisseur en scenarioschrijver Adam Sedlák. Hij schreef een ongelofelijk deprimerend, ongenuanceerd en saai verhaal. Dit verhaal wist hij ook nog pessimistisch te verfilmen. Banger. is een film die niet aan te raden valt, maar eerder als voorbeeld beschouwd kan worden hoe niet een onafhankelijke film te maken.

Sebastiaan Khouw

Sebastiaan Khouw is het brein achter SebKijk. Als professioneel recensent en filmjournalist bespreekt hij verschillende vormen van entertainment, kunst en cultuur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.