Batman (1989) | Film Recensie – Burton’s Indrukwekkende Stijl

Batman (1989) Afbeelding

Batman (1989) kwam alweer 31 jaar geleden uit in de bioscoop. Dit was de eerste Batman-film van regisseur Tim Burton. Ik schreef in de zomer van 2019 een recensie over deze Batman-film. Vandaag is deze recensie op SebKijk voor het eerst in het Nederlands te lezen! Lees het origineel terug op Medium.

Ben jij benieuwd geraakt over wat ik van Batman (1989) vind? Lees dan vooral verder. Pas wel op voor lichte spoilers voor deze film. Batman (1989) is nu te huren op Itunes en MovieMax.

Mysterieuze Introducties

Batman (1989) is een film die erg mysterieus opent. We krijgen maar amper iets te zien, terwijl we toe kijken naar het donkere scherm. We weten niet waar we zijn en wat we zien op het scherm. Het enige waar we ons aan vast kunnen grijpen is de epische soundtrack van Danny Elfman. Echter is deze soundtrack net zo mysterieus als wat we op het scherm te zien krijgen.

Van het donkere scherm gaan we het licht in, wanneer de titel van de film op het grote scherm voorbijkomt. “BATMAN” zegt de titel in grote gele letters. Dit staat waarschijnlijk symbool voor het feit dat Batman het licht is in deze duistere wereld – vol criminelen, maffiabazen en psychopaten.

Als de film begint kunnen we onze eerste blik werpen op Burton’s visie voor de stad Gotham. Deze stad ziet erg duister en somber uit. Dit komt onder andere door alle criminelen die we te zien krijgen in deze stad. De vele zwervers die we in de stad zien, helpt hier ook niet bij. Burton’s visie van Gotham voelt aan alsof het recht uit de stripboeken komt. Maar op een gekke manier voelt het ook erg origineel aan voor een Batman-film. Nog nooit was er eerder op zo’n grote schaal zo’n duistere Gotham weergegeven. Simpel gezegd – de atmosfeer van Gotham op het scherm is perfect.

Voordat we Batman in actie te zien krijgen, horen we een aantal straattuig praten over de geruchten van een vliegende vleermuis die hun medetuig aanpakt. Het bouwt op naar de introductie van Batman. Om deze reden stelt de film ook zeker niet teleur als we Batman voor het eerst te zien krijgen in de film. We krijgen een van de meest iconische superhelden-film momenten te zien.

Ik heb het uiteraard over de “I am Batman”-scène. De angst en ongeloof van de criminelen wordt versterkt door de – nog steeds geweldige – soundtrack van Danny Elfman. Daarnaast speelt Michael Keaton Batman ook nog eens heel sterk in deze film. Ik wil het ook nog over een introductie van een personage uit de film hebben. Namelijk de introductie van een zekere grapjas – die ook wel bekend is als The Joker. De introductie van de Joker is net zo krachtig als die van Batman. Joker wordt in deze film gespeeld door de legendarische Jack Nicholson.

Deze Joker mag dan misschien niet zo goed zijn als die van Heath Ledger of die van Joaquin Phoenix, maar het is nog steeds op elk vlak even uniek. Ik zou zelfs zeggen dat de Joker van Nicholson het meest lijkt op de Joker van de comics. Van de manier waarop hij lacht tot zijn gekke speelgoedfiguren die bijvoorbeeld mensen een elektrische schok geven. Van het pak tot de manier waarop hij beweegt. Het lijkt allemaal recht uit de stripboeken te komen.

Batman (1989) Afbeelding
Jack Nicholson is een geweldige gestoorde Joker.

(Bat)Man v God(tham)

De Joker in deze film begint als een rechterhand van een criminele maffiabaas. Hij stond eerst bekend als Jack Napier en komt zeer zelfverzekerd, relaxed en onverschillig over. Aan de andere kant hebben we Michael Keaton als Bruce Wayne en Batman. Keaton brengt een meer empathische versie van Bruce Wayne naar het scherm. Als Bruce Wayne wilt hij niks liever dan zich opnieuw geliefd voelen. Maar Keaton’s Batman is totaal niet hetzelfde als zijn Bruce Wayne. Zijn Batman is namelijk duister en vastbesloten. Zijn doel is om te voorkomen dat iemand mee maakt wat hij heeft moeten meemaken.

De strijd tussen Batman en Gotham voelt het het meest aan als een David versus Goliath verhaal. Of eerder misschien een Man versus God situatie. Iedereen vecht tegen één man – die de rol van “God” op zich heeft genomen, om deze niet-zo-perfecte wereld te beschermen. Dit zorgt echter wel voor een aantal problemen voor Batman zelf.

In deze film is de geboorte van de Joker letterlijk een direct gevolg van Batman’s aanwezigheid. Als Batman nooit de taak op zich had genomen om de stad te beschermen, dan zou de Joker nooit bestaan hebben. Het voelt echter aan alsof deze Batman geen keuze heeft. Zijn alter-ego Bruce Wayne moet namelijk de leegte en eenzaamheid in zijn hart vullen met het vechten tegen criminelen en onrechtvaardigheid.

Batman (1989) Afbeelding
Acteur Michael Keaton speelt een meer softere versie van Bruce Wayne.

Burton’s Gotham City

Burton’s Batman ziet er qua atmosfeer en set design geweldig uit. Helaas zijn de visuele effecten enorm teleurstellend. Deze effecten zijn al helemaal niet met de tijd mee gegaan. Laten we het echter positief houden door het te hebben over de visuele atmosfeer van de film. Zo vond ik de zombie-referentie, waarbij de Joker’s hand uit het water komt, simpelweg geweldig! Daarnaast is er ook nog een andere geweldige scène met Nicholson’s Joker. Namelijk de scène waar hij geopereerd wordt in een redelijk enge operatiekamer. Wanneer de Joker zichzelf voor het eerst ziet, wordt hij net zo gek als Doctor Ock. uit Spider-Man 2.

In deze scène slaat hij de lamp, waar het licht uit komt, kapot. Hiermee laat hij het laatste beetje licht uit de kamer verdwijnen. De kamer wordt nu compleet donker. Dit kan weer symbool staan voor het feit dat de geboorte van de Joker het laatste beetje licht uit Jack Napier laat verdwijnen. Als laatste voorbeeld van de visuele atmosfeer en setting wil ik de dood van de maffia baas Grissom gebruiken.

Wanneer Nicholson’s Joker terugkomt naar zijn oude maffia baas (Grissom) ontstaat er een bizarre situatie. Grissom wilde juist af van Jack Napier en nu is hij bang dat Napier wraak op hem komt nemen. De soundtrack, het dialoog en de cinematografie zorgen voor een geweldige iconische scène. Joker praat over hoe de dood hem vrij heeft gemaakt. Dan – KABOOM! – de Joker heeft Grissom vermoord. De muziek en de performance van Jack Nicholson laten ons zien dat de Joker inderdaad vrij is geworden. De Joker is namelijk vrij geraakt van zijn geestelijke gezondheid.

Batman (1989) Afbeelding
Burton brengt een donkere en stripboek accurate versie van Gotham City.

Veel mensen vinden dat Burton’s Batman (1989) een beetje gedateerd is. Ik zeg dat deze film nog steeds geweldig is. Toen Batman (1989) uitkwam was hij zijn tijd ver vooruit. De visuele stijl waar Burton om bekend staat is in zijn Batman film(s) geperfectioneerd. Het is een revolutionaire film geweest voor de superhelden-films. Dit komt doordat dit de eerste echte goede superhelden-film was die het bron materiaal als duister en serieus weergaf op het scherm. De film mag misschien dan donker en somber eruit zien, maar Batman (1989) is nog steeds een film vol met hart.

Mijn grootste probleem die ik heb met deze film heb is, zijn de visuele effecten. Deze zijn oprecht enorm gedateerd. Daarnaast snap ik ook niet echt waarom niemand weet wat er is gebeurd met de ouders van Bruce Wayne. In het bron-materiaal weet iedereen namelijk dat zijn ouders zijn vermoord. Niet door wie uiteraard, maar ze weten wel dat ze zijn vermoord. Toch blijft Batman (1989) één van mijn favoriete superhelden-films. Ik kan dus ook niet wachten om de film nog een keer te kijken! En ik raad je zeker aan om de film ook een kans te geven.

Bekijk hier de officiële trailer van Batman (1989).
Rating
  • Acteerwerk & Cast
  • Genres
  • Production Design & Set Design
  • Regie & Script
4

Batman (1989) laat de gouden jaren van Tim Burton zien. Een tijd waarin hij zijn stijl en storytelling nog kon balanceren. Michael Keaton en Jack Nicholson leveren daarnaast ook nog sterke acteerprestaties. Helaas zijn de visuele effecten wel enorm gedateerd, maar de visuele stijl van de film is meer dan geweldig!

Misschien is dit ook iets voor je!