Batman: The Long Halloween – Part One (2021) – Film Recensie

Batman: The Long Halloween - Part One (2021)

Batman: The Long Halloween is een Amerikaanse tweedelige geanimeerde direct-to-video superhelden film uit 2021. De animatiefilm is geïnspireerd door het iconische DC Comics verhaal met dezelfde naam dat gemaakt is door Jeph Loeb en Tim Sale. Batman: The Long Halloween is geproduceerd door Warner Bros. Animation en DC Entertainment. Dit is de 42e film van de DC Universe Animated Original Movies. De film is geregisseerd door Chris Palmer en het scenario is geschreven door Tim Sheridan. De film bevat de stemmen van Jensen Ackles, Naya Rivera, Josh Duhamel, Billy Burke, Titus Welliver, David Dastmalchian, Troy Baker, Amy Landecker, Julie Nathanson, Jack Quaid, Fred Tatasciore en Alastair Duncan.

Batman: The Long Halloween – Part One is nu te koop op Blu-ray en dvd. Mijn dank aan Warner Home Video en Day One MPM voor de mogelijkheid tot een samenwerking.

Over Batman: The Long Halloween – Part One

Vandaag recenseer ik het eerste deel van deze tweedelige direct-to-video superhelden film. Batman: The Long Halloween – Part One geeft ons een kijkje in Bruce Wayne’s vroege carrière in de misdaadbestrijding. Er is een nieuwe seriemoordenaar in Gotham City opgedoken die tijdens nationale feestdagen toeslaat. De seriemoordenaar komt bekend te staan als Holiday, maar zijn ware identiteit blijft een mysterie. Batman moet nu deze seriemoordenaar stoppen en komt tegelijkertijd tegenover enkele van zijn meest sluwe en dodelijke vijanden te staan.

De film is opgedragen aan Naya Rivera, omdat het haar laatste filmrol was voor haar dood in 2020. In 2022 zal er een gecombineerde versie van de film uitkomen. De film werd officieel aangekondigd op 23 augustus 2020, tijdens het Superman: Man of Tomorrow panel op DC FanDome. Het eerste deel van Batman: The Long Halloween werd in Nederland op 23 juni 2021 uitgebracht op Blu-ray en dvd. Deel 1 werd uitgesteld vanwege de opkomende Matt Reeves-film The Batman. Oorspronkelijk zou het de nieuwe geanimeerde continuïteit lanceren die zijn oorsprong vond in Superman: Man of Tomorrow.

Het tweede deel van Batman: The Long Halloween werd in Nederland op 25 augustus 2021 uitgebracht op Blu-ray en dvd. Batman: The Long Halloween – Part One werd uiterst positief ontvangen. Op Rotten Tomatoes heeft Part One een goedkeuringscijfer van 100%. Echter gaven sommige recensenten wel kritiek op het visuele ontwerp van de film. Zo zou het illustratieve werk uit de stripboeken gedetailleerder en gestileerder zijn. Tegelijkertijd erkennen deze recensenten ook dat de animators van de film onder andere beperkingen werken dan illustratoren en striptekenaars.

Bekijk hier de officiële trailer van Batman: The Long Halloween – Part One (2021).

Animatiefilms zijn ook geschikt voor volwassenen

Als 13-jarige puber las ik voor het eerst een Batman stripboek. Vanaf dat moment was ik direct verkocht. Ik ging me steeds meer verdiepen in de wereld van superhelden en stripboeken. Voordat ik een groot filmfanaat werd, was mijn grootste liefde gereserveerd voor stripboeken. Zo wist ik de namen van een groot aantal striptekenaars. Mijn kennis hierover is de laatste jaren wat verwaterd, maar ik ben nog steeds bekend met de namen Jeph Loeb en Tim Sale. Het stripboek Batman: The Long Halloween heb ik nog niet gelezen, maar dat wil ik zeker wel nog gaan doen. Ik kan niet oordelen over hoe goed de aanpassing van het stripboek naar de film is, maar ik kan uiteraard wel mijn mening over de film laten weten.

Batman: The Long Halloween – Part One is een film waar ik razend enthousiast over ben. Dit is het type animatiefilm dat laat zien dat dit genre van films meer dan geschikt is voor volwassenen. De laatste tijd hoor ik veel mensen animatiefilms aan de kant duwen als kinderlijk vermaak. Dit is iets wat ik onterecht vind, en zelfs een beetje onzinnig. De visuele stijl van animatiefilms maakt het meer dan geschikt om ook volwassen verhalen te vertellen. Zelfs animatiefilms die meer gericht zijn op kinderen, kunnen volwassen thema’s en verhalen bevatten.

Een animatiefilm als The Lion King vertelt een verhaal over hoe je kunt wegrennen van je leven of ervan kunt leren. Avatar: The Last Airbender is een animatieserie waar genocide nadrukkelijk wordt getoond. Zo wordt bijna een heel ras van benders uitgeroeid. Batman: The Long Halloween – Part One is een misdaadthriller die in zijn verhaal zelfs gruwelijke horror elementen bevat. De doelgroep van deze film is duidelijk meer gericht op volwassenen dan de andere twee voorbeelden die ik zojuist benoemde. Het punt dat ik hiermee probeer te maken is dat alle soorten verhalen gericht kunnen zijn op volwassenen en niet alleen de films die specifiek voor dat doelgroep gemaakt zijn.

Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Batman: The Long Halloween – Part One is visueel prachtig

De visuele beelden van animatie helpen bij het verrijken van de wereld van deze animatiefilms. Zo is de visuele stijl van deze Batman film geweldig. Het is een perfect voorbeeld van een animatiefilm die met zijn visuele stijl en animatietechnieken het verhaal ondersteunt. Daarnaast is de film goed geanimeerd, want de animatie komt natuurlijk en niet stijf over. Dit is iets wat wel het geval was bij Justice Society: World War II. Dat is een film die zich in hetzelfde film universum afspeelt als beide Batman: The Long Halloween films. Bij Justice Society: World War zag de film er visueel goed uit, maar verliep de animatie nog wat stijfjes.

De wereld van deze Batman film is rijk gedetailleerd en de visuele sfeer is ook krachtig. Hierbij heb ik het niet alleen over het ontwerp van Gotham City als een stad, of het ontwerp van de personages. Maar ook over de achtergronden en de kleine details in objecten als de voertuigen. De achtergronden zijn donker en grijs. Het lijkt vast te blijven staan op een voorgrond die beweegt. Hierdoor voelt de wereld van deze Gotham City nog mysterieuzer en duisterder aan. Tegelijkertijd doet het me ook denken aan de expressionistische decors van de Duitse films uit de jaren 1920. Beide Batman: The Long Halloween – Part One, en deze Duitse films zijn expressief sterk en weten met hun visuele stijl het verhaal te verrijken.

Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Krachtig verhaal met geniaal stemmenwerk

Ook het stemmenwerk is geniaal. Toen de film begon, moest ik even wennen aan het stemmenwerk. Het was veel krachtiger dan ik had verwacht. De stemmen zijn perfect gecast voor hun respectievelijke rollen. Het voelde niet alsof ik naar een film zat te kijken; ook al is de film getekend en geanimeerd. Zo goed is het stemmenwerk. Mijn oren konden het niet geloven en moest even wennen aan dit prachtige werk. Hierbij zijn vooral Jensen Ackles, Naya Rivera en Titus Welliver die de show stelen. Het is ook fijn om Troy Baker weer eens als The Joker te horen en David Dastmalchian levert (zoals altijd) uitstekend werk.

Het verhaal van Batman: The Long Halloween is ook briljant. Dit komt vooral doordat deze film het genre perfect weet neer te zetten. Het is fijn om Batman echt te zien moeten strijden om een misdaad op te lossen. Hij is niet direct een superheld die alle misdaden goed weet te onderzoeken. Hij is als mens imperfect en maakt fouten. Het verrijkt zijn karakter en zorgt ervoor dat zijn reis tot detective ook begrijpelijker wordt. Dit maakt het ook een van de beste superhelden en (geanimeerde) misdaadthriller films.

De opbouw en ontwikkeling van de personages is goed uitgevoerd. De crew geeft om deze personages. Dit laten ze zien door de personages niet perfect, maar menselijk te maken. Er wordt een menselijke aard en karakter gegeven aan deze superhelden en schurken. Hierdoor ga je als kijker je ook meer identificeren met het verhaal en de bijhorende personages. Hierdoor boeit het je ook meer wat er in het verhaal en met de personages gebeurt.

Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Batman: The Long Halloween – Part One is in mijn ogen bijna een perfecte film. Mijn enige kritiek is dat de film te kort is, maar het kan dat dit punt verandert zodra ik deel twee heb gezien. In mijn ogen hadden ze direct beide films kunnen samenvoegen. Echter geef ik wel toe dat er nu krachtig wordt opgebouwd naar de onthullingen en het verdere verloop van het verhaal in deel twee.

Voor de rest is Batman: The Long Halloween – Part One een bijzondere animatiefilm die laat zien dat geanimeerde films ook geschikt zijn voor volwassenen. Het verhaal is goed geschreven en bevat sterk ontwikkelde personages. Daarnaast krijgen deze personages de tijd om hun karakter te ontwikkelen. Ook het stemmenwerk is prachtig om aan te horen. Ik ben er zelfs nog van aan het bijkomen (grapje; of toch niet?). De visuele stijl van deze animatiefilm kan nog het wel het meest bijzonder zijn, want het verhaal wordt er alleen maar gedetailleerder en krachtiger door gemaakt. Batman: The Long Halloween – Part One is nu te zien op Pathé Thuis. De film is ook te koop op Bol.com.