Batman: The Long Halloween – Part Two (2021) – Film Recensie

Warner Bros. Animation en DC Entertainment blijven op een rap tempo doorgaan met het maken van superhelden animatiefilms. Zo hebben ze in 2021 Batman: Soul of the Dragon en Justice Society: World War II uitgebracht. Daarnaast hebben ze ook de tweedelige superhelden film Batman: The Long Halloween uitgegeven. Vandaag recenseer ik Batman: The Long Halloween – Part Two, van deze tweedelige direct-to-video superhelden film. De tweeluik animatiefilm is geïnspireerd op het iconische DC Comics verhaal met dezelfde naam. Dit verhaal is gemaakt door Jeph Loeb en Tim Sale.

De tweedelige film is geregisseerd door Chris Palmer en het scenario is geschreven door Tim Sheridan. De film bevat de stemmen van Jensen AcklesNaya RiveraJosh DuhamelBilly BurkeTitus WelliverDavid DastmalchianTroy BakerAmy LandeckerJulie NathansonJack QuaidFred Tatasciore en Alastair Duncan.  Batman: The Long Halloween – Part Two is nu te koop op blu-ray en dvd. Mijn dank aan Warner Home Video en Day One MPM voor de mogelijkheid tot een samenwerking.

Over Batman: The Long Halloween – Part 2

Batman: The Long Halloween – Part One heeft ons een kijkje gegeven in Bruce Wayne’s vroege carrière in de misdaadbestrijding. Er is een nieuwe seriemoordenaar in Gotham City opgedoken die tijdens nationale feestdagen toeslaat. De seriemoordenaar komt bekend te staan als Holiday, maar zijn ware identiteit blijft een mysterie. In Batman: The Long Halloween – Part Two loopt de Holiday Killer nog steeds vrij rond en Bruce Wayne is gehypnotiseerd door de giftige Poison Ivy. Batman is nergens te bekennen. Hoe gaat Bruce Wayne zich uit deze gevaarlijke situatie redden, en hoe gaat Batman de stad redden van de Holiday Killer?

De film is opgedragen aan Naya Rivera, omdat het haar laatste filmrol was voor haar dood in 2020. In 2022 zal er een gecombineerde versie van de film uitkomen. De film werd officieel aangekondigd op 23 augustus 2020, tijdens het Superman: Man of Tomorrow panel op DC FanDome. Het eerste deel van Batman: The Long Halloween werd in Nederland op 23 juni 2021 uitgebracht op blu-ray en dvd. Deel 1 werd uitgesteld vanwege de opkomende Matt Reeves-film The Batman. Oorspronkelijk zou het de nieuwe geanimeerde continuïteit lanceren die zijn oorsprong vond in Superman: Man of Tomorrow.

Het tweede deel van Batman: The Long Halloween werd in Nederland op 25 augustus 2021 uitgebracht op blu-ray en dvd. Batman: The Long Halloween – Part Two werd (net zoals het eerste deel) uiterst positief ontvangen. Op Rotten Tomatoes hebben Part One, en Part Two, een score van 100%. Echter gaven sommige recensenten wel kritiek op het visuele ontwerp van de film. Zo zou het illustratieve werk uit de stripboeken gedetailleerder en gestileerder zijn. Tegelijkertijd erkennen deze recensenten ook dat de animators van de film onder andere beperkingen werken dan illustratoren en striptekenaars.

Bekijk heir de officiële trailer van Batman: The Long Halloween – Part Two (2021).

De kunst van de (mislukte) cliffhanger

Batman: The Long Halloween – Part One eindigde met een grote cliffhanger. Als kijker bleef ik met meerdere vragen over. Wie is de Holiday Killer? En hoe gaat Bruce Wayne uit de ban van Poison Ivy ontsnappen? Batman: The Long Halloween – Part Two pakt zijn cliffhanger te snel aan. Hiermee wil ik niet zeggen dat de identiteit van de Holiday Killer snel bekend wordt gemaakt, want dit is niet het geval. Ik spreek over hoe de situatie tussen Bruce Wayne en Poison Ivy wordt opgelost.

We krijgen de consequenties van deze cliffhanger amper (en te weinig) te zien. Batman: The Long Halloween – Part Two loopt hiermee tegen een welbekend filmisch probleem aan. Het probleem van hoe je het verhaal van een film het beste kan opsplitsen in meerdere delen. Want waar laat je de film eindigen in het eerste deel? En hoe laat je het verhaal doorgaan in het vervolg? Een soortgelijk probleem is terug te zien in The Hobbit trilogie. Het tweede deel (ook wel bekend als The Hobbit: The Desolation of Smaug) eindigt met een grootse cliffhanger. Het derde deel uit de trilogie (ook wel bekend als The Hobbit: The Battle of The Five Armies) rondt deze cliffhanger binnen zijn eerste 15 minuten af. Hierdoor voelt de gehele cliffhanger zinloos aan.

Het einde kan beter niet als een cliffhanger gebruikt worden, als de film niet inspeelt op de gevaarlijke consequenties van deze cliffhanger. Dit punt geldt voor beide The Hobbit trilogie en het tweeluik van Batman: The Long Halloween. Een (niet officieel) tweeluik als Avengers: Infinity War en Avengers: Endgame weet juist om te gaan met de consequenties van de cliffhanger.

Het laat ons zien hoe de helden deze consequenties willen veranderen, maar moeten leren leven met de uitkomst van de vorige film. De cliffhanger van Avengers: Infinity War heeft een doel en is belangrijk voor het verhaal van het vervolg (Avengers: Endgame). In Batman: The Long Halloween – Part Two komen we erachter dat de cliffhanger uit zijn vorige deel niet van belang is voor het verloop van de rest van de film. De gevolgen van deze cliffhanger worden te makkelijk aangepakt, waardoor deze cliffhanger zinloos aanvoelt.

Batman: The Long Halloween - Part Two (2021)
Bron: Warner Bros. Animation, DC Entertainment, Warner Home Video & Day One MPM.

Psychologie en Animatie

Batman: The Long Halloween – Part Two geeft als film het publiek de beste psychologische kijk op Bruce Wayne. Het publiek krijgt te zien hoe de dood van Bruce Wayne’s ouders, hem heeft verandert. In eerdere Batman films werd dit voornamelijk gedaan door korte flashbacks en dialogen, maar deze Batman film pakt het anders aan. De dood van Bruce Wayne’s ouders is nog nooit zo krachtig gevisualiseerd. Deze scène laat de kracht van het animatiemedium zien. Met animatie kun je simpelweg meer dan met liveaction films, omdat er geen limieten tot het medium van animatie zijn.

De film maakt ook gebruik van flashbacks, maar deze zijn niet te kort uitgevoerd en vorderen het verhaal. Met deze flashbacks bouwt de film zijn verhaal en wereld verder op. Zo krijgen we scènes te zien van Bruce Wayne die als kind al interacties heeft met Carmine Falcone. Dit onderbouwt de onderlinge relatie tussen deze twee personages, zonder dat de film zijn verhaal afremt.

De animatie is opnieuw van topkwaliteit. De actie scènes voelen niet verstijfd, maar juist dynamisch aan. Het komt levendig over. Hierdoor is de animatie (opnieuw) fantastisch om te aanschouwen. Ook het stemmenwerk is opnieuw een genot om te aanschouwen en naar te luisteren. Echter mag er wel gezegd worden dat het dialoog uit het scenario wat meer pit had kunnen gebruiken. Op enkele momenten voelt de dialoog namelijk wat suf en onnatuurlijk aan, terwijl de cast wel krachtig stemmenwerk levert. Deze fout ligt dus meer bij het scenario.

Batman: The Long Halloween – Part Two is het mindere deel

Van de twee films uit dit tweeluik, is Batman: The Long Halloween – Part Two duidelijk de zwakkere schakel. Dit komt vooral doordat het mysterieuze aspect van het eerste deel ingeruild wordt voor actie. De film is nu meer gericht op de actie scènes van de helden en schurken. Hierdoor ligt de focus veel minder op het mysterie rondom de Holiday Killer, terwijl dat aspect het beste en belangrijkste aspect uit het eerste deel is.

Batman: The Long Halloween – Part Two introduceert te veel subplots en gaat hier met een rap tempo doorheen. Zo krijgen de creatie van Two-Face en de ontsnapping van Scarecrow te weinig opbouw. Hierdoor ben je als toeschouwer minder geïnteresseerd in wat er in het verhaal gebeurt. Het verhaal van Batman: The Long Halloween is zeker niet slecht, maar de film probeert te veel te vertellen. In ieder geval meer dan nodig is. Hierdoor raakt dit tweede deel de essentie van het eerste deel kwijt. Dit tweede deel voelt aan als een compleet ander soort verhaal dan het eerste deel. Hierdoor blijven er twee losstaande delen over, die niet krachtig met elkaar verbonden worden.

Batman: The Long Halloween – Part Two is een degelijk vervolg op Part One, en een redelijke afsluiter van deze tweeluik films. Toch is Part Two duidelijk het mindere deel. Dit komt doordat het mysterieuze aspect van het eerste deel mist. Dit aspect is ingeruild wordt voor rappe actie scènes. Deze actie scènes zijn zeker goed geanimeerd, maar voegen weinig toe aan de originele essentie van het verhaal.

De animatie is in zijn geheel (nog steeds) geweldig. Van de actie scènes tot de gevisualiseerde psychologische kern van Bruce Wayne. Ook het stemmenwerk is sterk ingesproken. Het dialoog had wel wat meer pit kunnen gebruiken, maar gelukkig weet de cast met hun stemmenwerk toch te overtuigen. Batman: The Long Halloween – Part Two is zeker geen slechte film, maar de film pakt de draad van het verhaal niet juist op. De cliffhanger van het vorige deel wordt rap afgehandeld, en dit tweede deel legt de focus van het verhaal op een ander punt. Toch raad ik de trouwe Batman fans (en de kijkers van het eerste deel) aan om dit tweede deel te kijken. Ondanks zijn problemen, is de film zeker het kijken waard. Batman: The Long Halloween – Part Two is nu te koop op blu-ray en dvd.