Batwoman Seizoen 1 – Recensie

De laatste 15 jaar is de entertainmentwereld in een superhelden obsessie beland. Tegenwoordig is het daarom ook ondenkbaar dat iemand niet bekend is met een superheld als Batman. Al vanaf een jonge leeftijd worden we geïntroduceerd aan de avonturen van deze Dark Knight – van kleurrijke animatieseries tot donkere drama mysterie films. Een groot aantal mensen is ook bekend met personages als Robin, Batgirl en zelfs Nightwing. Maar zo ver ik in de gaten heb weet een normale entertainment liefhebber niet veel over het personage van Batwoman. Sommige van jullie lezers zullen nog nooit van dit personage gehoord hebben.

Wil je daarom meer te weten komen over dit personage en het bijhorende eerste seizoen? Lees hieronder mijn recensie van Batwoman seizoen 1! Mijn dank aan Warner Home Video en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar. Batwoman seizoen 1 is nu te koop op Blu-ray en DVD.

Korte geschiedenisles over Batwoman

Nee, Batwoman is geen vrouwelijke Batman of Bruce Wayne. Sterker nog Batwoman heeft een rijke geschiedenis die helemaal teruggaat naar haar oorsprong in 1956. In dat jaar hebben Bob Kane en Sheldon Moldoff haar bedacht. Het personage van Batwoman verschilt echter enorm van de incarnatie die we voorbij zien komen in Batwoman Seizoen 1. In 1956 was het niet Kate Kane die in de stripwereld bekend stond als Batwoman. Toen was het een ander personage – genaamd Kathy Kane. Dit personage maakt in de jaren 1956 tot en met 1964 veel avonturen mee met Batman, Robin en Batgirl. Uiteindelijk verdwijnt dit personage bijna volledig uit de stripboeken en wordt ze in 1979 zelfs gedood door de “League of Assassins” in Detective Comics nummer 485.

De Batwoman incarnatie van Kate Kane verscheen in 2006 voor het eerst in de DC Comics stripboeken. Ze is een creatie van enkele grote namen uit de stripwereld. Je kunt hierbij denken aan Mark Waid, Geoff Johns en Grant Morrison, maar ook Keith Giffen en Greg Rucka hebben geholpen bij het scheppen van dit bijzondere personage. De Kate Kane versie van Batwoman verschilt enorm van de Kathy Kane versie. Zo was Kathy Kane vanaf het begin van haar creatie smoorverliefd op Batman. Dat terwijl de moderne Batwoman (of Kate Kane) lesbisch is en een romantisch verleden heeft met een ander groot personage uit de Batman (en DC Comics) stripboeken – namelijk rechercheur Renee Montoya.

Bekijk hier de trailer voor Batwoman Seizoen 1.

Over Batwoman Seizoen 1

Batwoman is een Amerikaanse superhelden televisieserie die zich afspeelt in hetzelfde universum (of eerder multiversum?) en continuïteit van de Arrowverse. Dit is een superhelden televisieserie franchise bestaande uit series als Arrow, The Flash en Supergirl. Oorspronkelijk had Batwoman alleen een verschijning in de Arrowverse crossover special “Elsewords”. De Arrowverse franchise heeft jaarlijkse grote crossover specials. Hierbij komen er allerlei personages uit meerdere series bij elkaar om een gevaar te stoppen dat ze niet alleen kunnen.

Actrice Ruby Rose werd in 2018 gecast als Kate Kane en na “Elseworlds” begon de ontwikkeling aan een Batwoman serie. Het eerste seizoen vertelt het verhaal van Kate Kane, de nicht van de bekende Bruce Wayne. Na de mysterieuze verdwijning van Bruce Wayne’s Batman, besluit Kate Kane Batwoman te worden in zijn afwezigheid. Kate trotseert hiermee allerlei gevaren, waaronder de gestoorde Alice en haar Wonderland-bende.

Batwoman Seizoen 1
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Batwoman Seizoen 1 heeft opstartproblemen

Zo, dat was weer veel historische informatie voor vandaag. Laten we nu doorgaan naar het gedeelte waar jullie op wachten – mijn recensie. Batwoman seizoen 1 is simpel gezegd aardig vermaak. We leven in een tijdperk waarbij er superheldenfilms en series in overvloed zijn. Dit kan zorgen voor geweldige blockbuster films of afgrijselijk slechte actiefilms. Batwoman seizoen 1 is in dit geval een buitenbeentje. Dit eerste seizoen is beide niet geweldig of afgrijselijk slecht. Het is een prima begin voor de serie, maar de seriemakers hebben een redelijk aantal problematische keuzes gemaakt bij het construeren van dit eerste seizoen.

Nu moet ik wel zeggen dat Batwoman seizoen 1 in een moeilijke situatie startte. Dit komt doordat de meeste kijkers meer bekend zijn met Batman of nog niet eerder gehoord hadden van Batwoman. Hierdoor was er in een zekere zin sprake van een tweestrijd. Aan de ene kant moest het eerste seizoen van Batwoman de verhalen en stripfiguren eren van het Bat(wo)man universum. Tegelijkertijd moest Batwoman seizoen 1 proberen een eigen identiteit te maken waarop ze verder kunnen bouwen. Deze tweestrijd is ook terug te zien in het verschil tussen de eerste helft en de tweede helft van het eerst seizoen. De eerste helft leunt te veel op de mysterieuze verdwijning van Batman en Bruce Wayne.

Hierdoor lukt het de eerste 10 afleveringen Batwoman seizoen 1 niet om op eigen benen te komen staan. Vanaf de tweede helft begint dit eerste seizoen meer zijn eigen identiteit te vormen. De focus wordt meer gelegd op het personage van Kate Kane en haar relaties tot de bijpersonages. Daarnaast wordt er veel minder aandacht besteed aan de verdwijning van Batman en Bruce Wayne. Nu komt de focus echt te liggen op het ontwikkelen van de personages en het verbinden van alle verhaallijnen.

Batwoman Seizoen 1
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Acteerwerk, Choreografie en Score

Het acteerwerk is in dit eerste seizoen is niet slecht, maar het komt niet natuurlijk over. In andere woorden – als kijker weet je dat je zit te kijken naar acteurs en actrices die personages vertolken. Bij krachtig acteerwerk kun je dit vergeten of geloof je dat de personages echt kunnen bestaan. Toch lukt het dit eerste seizoen door om enkele momenten van krachtige acteerprestaties te leveren. Dit is vooral te danken aan het team van regisseurs en scenarioschrijvers die het verhaal hebben vormgegeven. Ze hebben hierbij kunnen inschatten en begeleiden hoe de cast voor mooie emotionele momenten kan zorgen.

De actiescènes en de bijhorende choreografie verschillen sterk in kwaliteit. We krijgen overdreven shockende beelden te zien die een actie liefhebber vooral zal laten denken aan de Jason Bourne films. Maar we krijgen ook actiescènes te zien die creatief in elkaar gezet zijn en uniek gebruik maken van de beroemde Bat(wo)man gadgets. De score is opnieuw gecomponeerd door Blake Neely. Net zoals bij zijn eerdere werk, voor bijvoorbeeld Arrow en The Flash, zijn er enkele iconische momenten in de soundtrack. Daarnaast is er vrij weinig bijzonders te zeggen over zijn score, omdat het – op enkele krachtige noten na – niet zo bijzonder is.

Batwoman Seizoen 1
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Batwoman seizoen 1 is een goed begin voor deze CW en Arrowverse serie. Over het verloop van zijn eerste seizoen weet het de personages te ontwikkelen en de verhaallijnen goed met elkaar te verbinden. Het eerste seizoen eindigt met een grote cliffhanger die veel bijzonders belooft. Het acteerwerk is degelijk, maar er is wel duidelijk te zien dat er geacteerd wordt. De score is niet bijzonder, maar het heeft zo zijn momenten. De choreografie van de actiescènes is verschillend en zal voor iedereen wel iets aanbieden.

Hierdoor is de kwaliteit van de choreografie in deze scènes niet altijd hetzelfde. Echter kan het juist hierdoor iedereen wel iets van vermaak geven. Batwoman seizoen 1 is het best te beschrijven als een eerbetoon aan Batwoman en Batman dat ook, zonder kennis over stripboeken, goed te kijken is.

Bol.com Logo
Koop het eerste seizoen nu op Bol.com.
Zavvi Logo