Beau Séjour Reeks 1 – Recensie

Beau Séjour Reeks 1

Beau Séjour is een Belgische dramaserie van productiehuis De Mensen. De serie is gecreëerd door Nathalie Basteyns, Kaat Beels, Sanne Nuyens en Bert van Dael. Het eerste seizoen werd van 1 januari tot 5 maart 2017 uitgezonden op Één. In Nederland werd het eerste seizoen uitgezonden vanaf 17 januari 2021. Dat werd gedaan door de Nederlandse publieke omroep KRO-NCRV. Beau Séjour Reeks 1 was in Nederland te zien op NPO 3. Vandaag bespreek ik het eerste seizoen van Beau Séjour. Bevat deze eerste reeks de juiste detective- en drama-elementen om het een topserie te maken?

Over Beau Séjour Reeks 1

Kato ontwaakt zonder herinnering en onder het bloed in hotel Beau Séjour. Ze ziet haar eigen lichaam morsdood in de badkuip liggen. De tiener realiseert al snel dat ze een schijnbaar onmogelijke opdracht zal moeten beginnen. Ze moet namelijk haar eigen moordzaak oplossen. Het lijkt erop dat niemand Kato nog kan zien of horen. Maar langzamerhand komt ze erachter dat er toch een handvol mensen zijn die haar nog wél kunnen zien. Voor hun is het alsof ze nog onder de levenden is. Maar waarom kunnen enkel deze mensen haar nog zien? En wie heeft Kato eigenlijk vermoord? Langzamerhand wordt het steeds duidelijker wie er achter de dood van Kato zit. Tegelijkertijd brengt het ook andere grote geheimen uit het door naar boven. Als dat maar goed komt…

Bekijk hier de officiële trailer van Beau Séjour Reeks 1.

Frustraties & Mysteries

Het beste element uit Beau Séjour Reeks 1 is het sterk geschreven verhaal. Zo won deze eerste reeks ook de Scenaristengilde in 2017 voor de beste scenario tv-reeks. Deze serie bevat een uniek plot, waarbij de vermoorde persoon haar eigen dood onderzoekt. Hierbij wordt ook nog het aspect toegevoegd dat een handvol mensen haar nog kunnen zien. Hierdoor ontstaat er een groot mysterie over wie de moordenaar is en wat de connectie tot de zogenaamde zieners is. De personages zijn vol geloofwaardige en menselijke aspecten opgebouwd. Dit heeft tot gevolg dat je deze personages ook graag het mysterie wilt zien oplossen. Toch blijkt deze moordmysterie moeilijk op te lossen. Dit komt doordat zowat elk personage zijn of haar eigen geheimen heeft.

Als kijker zat ik soms vol frustratie toe te kijken. Doordat elk personage vaak liegt of grote geheimen bewaard, raakte ik als kijker wat geïrriteerd. Het leek wel alsof er namelijk geen progressie in het verhaal kwam. Dit heeft als resultaat dat Beau Séjour Reeks 1 in zijn laatste paar afleveringen als een sneltrein door zijn verhaal gaat. Zo worden veel verhaallijnen van belangrijke bijpersonages abrupt afgesloten, maar krijgen ook veel interessante bijpersonages (bijna) geen afsluiting. Hierdoor blijf je als kijker met nog veel vragen zitten. Want waarom worden deze bijpersonages eerst krachtig uitgewerkt, als hun verhaallijn nooit wordt afgesloten?

Beau Séjour Reeks 1
Bron: Just Entertainment Nederland.

Acteerwerk & Technische Aspecten in Beau Séjour Reeks 1

Het acteerwerk in deze eerste reeks is geweldig. Dit is de eerste Belgische dramaserie die ik volledig heb gekeken. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds erg onder de indruk ben van het uitstekende acteerwerk van de cast. Als kijker was ik geshockeerd door de evenementen die plaatsvonden in deze dramaserie. Dit is niet alleen te danken aan het sterk geschreven scenario, maar ook aan de performances van de cast. Ze acteren geloofwaardig – onder andere door het gebruik van stemverheffingen, lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen. Bepaalde technische aspecten zoals het camerawerk helpen bij het ondersteunen van dit acteerwerk. Zo laat het camerawerk vaak een personage op de voorgrond staan, terwijl de ander onduidelijk op de achtergrond als een soort van geest ook te zien is.

Daarnaast weten de filmmakers met de montage en het camerawerk ook nog een doeltreffende atmosfeer te creëren. Zo geloof je oprecht dat het hoofdpersonage Kato door sommige mensen gezien kan worden – en dat terwijl dit personage eigenlijk dood is. Doordat er slim gebruik wordt gemaakt van camera- en montagetechnieken, krijgen we verschillende perspectieven te zien. Zo zien we hoe de wereld eruit ziet voor Kato, voor de zieners en voor de mensen die niet Kato kunnen zien. Deze perspectieven worden ook vaak na elkaar afgespeeld om een geslaagd geloofwaardiger en mysterieuzer beeld te creëren.

Beau Séjour Reeks 1
Bron: Just Entertainment Nederland.

Overblijvende Vragen

Toch is er een grote kans dat je als kijker over zult blijven met een hoop vragen. Want waarom is Kato maar te zien voor een handvol mensen? Er worden meerdere suggesties opgegooid, maar er wordt nooit een expliciet antwoord opgegeven. Hoe kan Kato nog apparaten oppakken of gebruiken? Waarom kan dit gebeuren zonder dat niet iedereen dit doorheeft? Kort gezegd – Beau Séjour Reeks 1 voelt erg origineel in zijn mechanismen en ideeën aan, maar tegelijkertijd lukt het deze eerste reeks niet om antwoord te geven op hoe deze mechanismes en ideeën precies werken. Hierdoor zwakt deze eerste reeks aan het einde wat af.

Als kijker krijg je namelijk geen antwoorden op deze vragen, waardoor je eigenlijk best teleurgesteld achterblijft. Echter blijven de conceptuele ideeën nog wel geloofwaardig door het geschreven verhaal, de technische aspecten en het acteerwerk. Maar toch had deze eerste reeks een heel stuk beter kunnen zijn als bepaalde basisvragen beantwoord zouden worden. Als een mysterie- of detective-serie kun je wegkomen met het niet beantwoorden van bepaalde (conceptuele) vragen. Echter verwacht ik als kijker toch wel antwoorden op bepaalde mechanismen als deze zelf door de filmmakers worden geopperd.

Bron: Just Entertainment Nederland.

Uiteindelijk is Beau Séjour Reeks 1 een redelijk goed begin voor deze serie. Dit komt niet alleen doordat het verhaal een uniek en goed geschreven plot bevat, maar ook door het sterke en geloofwaardige acteerwerk van de cast. Het camerawerk en montage ondersteunt bij het versterken van het verhaal. Echter hadden sommige basisvragen, die het verhaal oppert met zijn plot, wel beantwoord mogen worden. Doordat dit niet gebeurt zwakt het verhaal richting het einde af. Het helpt ook niet dat deze eerste reeks met een snelvaart door zijn verhaal gaat richting het einde. Beau Séjour Reeks 1 is nu online te zien op NPO Start Plus en NL Ziet. Daarnaast is deze eerste reeks ook te koop op DVD bij bol.com.