Beau Séjour Reeks 2 – Recensie

Vandaag recenseer ik Beau Séjour Reeks 2. Mijn dank aan Day One MPM en Just Entertainment Nederland voor de samenwerkingsmogelijkheden. Ook mijn dank aan beide voor het versturen van een recensie-exemplaar. Beau Séjour is een Belgische dramaserie van productiehuis De Mensen. De serie is gecreëerd door Nathalie BasteynsKaat BeelsSanne Nuyens en Bert van Dael. Het eerste seizoen werd van 1 januari tot 5 maart 2017 uitgezonden op Één. In Nederland werd het eerste seizoen uitgezonden vanaf 17 januari 2021. Dat werd gedaan door de Nederlandse publieke omroep KRO-NCRV. In november 2017 werd bekendgemaakt dat er een tweede seizoen gedraaid zou worden. Het tweede seizoen werd vanaf 31 januari 2021 uitgezonden op Één. Het is nog onbekend wanneer Beau Séjour Reeks 2 uitgezonden zal worden door een Nederlandse televisiezender. Gelukkig is Beau Séjour Reeks 2 nu al te koop op DVD!

Over Beau Séjour Reeks 2

Maurice is een Oud-commandant van de Marine die zijn eigen lijk ziet hangen aan de mast van de zeilboot “Beau Séjour”. Wanneer hij drijfnat wakker wordt op het strand merkt hij dat niemand hem kan horen of zien. Even later verneemt hij dat hij dood is – waarschijnlijk door zelfmoord. Maurice kan dit niet geloven. Hij besluit zijn eigen dood te gaan onderzoeken en komt erachter dat er enkele zieners zijn. Oftewel mensen die hem wel nog kunnen zien en met wie hij kan praten. Maar waarom kunnen enkel deze mensen hem zien en wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor zijn dood?

Bekijk hier de officiële trailer van Beau Séjour Reeks 2.

Beau Séjour Reeks 2 is Duister en Intensief

Beau Séjour Reeks 2 is op veel vlakken een moeilijker deel om te kijken. Dit komt niet doordat deze tweede reeks slechter is dan zijn voorganger. Het komt door de intensiteit van het uitgewerkte verhaal. In deze tweede reeks krijgen we meer shockerende beelden te zien. Zo krijg je te zien hoe iemand opgehangen zit aan de mast van een zeilboot en hoe een klein kind wordt aangereden door een auto. Dit zijn enorm gruwelijke beelden die het voor mij als kijker soms moeilijk maakte om echt ontspannen deze tweede reeks te volgen. Toch ben ik blij dat Beau Séjour Reeks 2 de keuze heeft gemaakt om de geaardheid van zijn verhaal duister te maken. Bij de eerste reeks van Beau Séjour was hier ook sprake van, maar er is een duidelijk groot verschil te zien tussen de twee delen.

Waarschijnlijk voelt deze tweede reeks meer zwaar beladen aan, omdat de personages meer uitgediept worden. Daarnaast zijn deze personages meer met elkaar verstrengeld doordat het allemaal familieleden van elkaar zijn. Er wordt ook meer de tijd genomen om de personages op te bouwen. Het gebruik van flashbacks naar het verleden helpen hier ook bij. Het gebruik van de flashbacks voelt een beetje als een gimmick aan, maar als kijker had ik hier niet zo’n probleem mee. Ik kon het wel waarderen, want de personages kregen nu een kans om meer menselijk onderbouwd te worden in hun motieven en acties. Kort gezegd – Beau Séjour Reeks 2 neemt meer de tijd om zijn verhaal te vertellen. Bij reeks 1 was er een groot tempoverschil tussen de eerste helft en tweede helft van het seizoen. Bij deze tweede reeks is dit niet het geval.

Beau Séjour Reeks 2
Bron: Just Entertainment Nederland.

Acteerwerk en Technische Aspecten

Het acteerwerk is ook in deze tweede reeks krachtig. De grootste sterren van dit deel zijn in mijn ogen toch wel Gene Bervoets (als Maurice) en Lennard Corne (als Jasper). De familieband die deze twee personages met elkaar hebben is prachtig om op te zien bloeien. De affectie die deze opa en kleinzoon voor elkaar hebben zorgt soms ook nog voor grote traantrekker-scènes. Deze tweede reeks heeft een boodschap die erg versterkt wordt door het empathische acteerwerk van de cast. De boodschap heeft te maken met het beschermen van je kinderen door verantwoordelijkheid voor acties van anderen te nemen. De cast speelt inlevend op elkaar in. Hierdoor geloof je ook oprecht dat ze als familie alles voor elkaar zouden willen doen.

De technische aspecten zoals het camerawerk helpen opnieuw bij het ondersteunen van het acteerwerk. Het lukt de makers opnieuw een doeltreffende atmosfeer te creëren. Dit komt doordat deze tweede reeks ook weer slim gebruik maakt van camera- en montagetechnieken. Zo krijgen we opnieuw (dode) personages vanuit verschillende ooghoeken te zien. Je zult opnieuw te zien krijgen hoe bepaalde zieners Maurice wel kunnen zien, terwijl de rest van de wereld niet eens hem als geest ziet. Deze perspectieven worden opnieuw vaak achter elkaar afgespeeld. Hierdoor weten de makers opnieuw een geloofwaardig en mysterieus beeld te creëren.

Beau Sejour Reeks 2 5
Bron: Just Entertainment Nederland.

Duidelijkheid

Beau Séjour Reeks 2 weet met vernieuwende elementen in zijn verhaal meer duidelijkheid te creëren over de conceptuele mechanismen van het plot. Zo wordt voor de kijker steeds duidelijker wat er gebeurt als een dood personage verdwijnt. Tegelijkertijd wordt er ook hierin geëxperimenteerd. Want kan een dood personage opnieuw blijven sterven totdat hij (of zij) innerlijke rust heeft gevonden? Het antwoord volgens deze tweede reeks blijkt “ja” te zijn. Ook krijgen we meer antwoorden over waarom alleen bepaalde personen de dode Maurice kunnen zien. Maar helaas bleven er opnieuw vragen over die niet beantwoord werden.

Want waarom kan men in een moordzaak niet alle vermoorde personen zien? En ziet de omgeving dan wel de levende personen praten tegen de lucht? Grijpen ze niet in omdat ze het niet zien gebeuren of omdat het ze niks kan boeien? Ik wil niet te moeilijk doen met het inbrengen van logica in een duidelijk fantasierijk element. Maar de serie probeert zelf ook deze mechanismen en conceptuele ideeën logisch over te laten komen. De echte vraag die dus gesteld moet worden is – waarom zorgen de makers van deze tweede reeks niet voor een sterker onderbouwde logica? Want het lijkt er erg op dat ze daar wel voor proberen te gaan, maar dan daar alleen het halve werk ervoor willen doen. Jammerlijk.

Beau Séjour Reeks 2
Bron: Just Entertainment Nederland.

Beau Séjour Reeks 2 is op veel aspecten een sterk vervolg op de oorspronkelijke reeks. Het weet opnieuw een krachtige atmosfeer te creëren via zijn mysterieuze verhaal en bijkomende technische aspecten. Ook het acteerwerk is weer van topniveau. Vooral Gene Bervoets en Lennard Corne stelen de show. Toch voelt deze tweede reeks wat te zwaar beladen aan, waardoor ik deze tweede reeks niet zo snel opnieuw zal kijken. Er mag echter wel gezegd worden dat er grote stappen zijn gemaakt in het verduidelijken van de fantasierijke elementen uit het verhaal. Dus dat is wel weer een toppunt (waar nog steeds verbetering in mag worden getoond). Beau Séjour is vanaf nu te koop op DVD bij onder andere Bol.com.