Bed & Breakfast is geen slechte film, maar het belabberde filmeinde laat het er wel op een lijken. Voordat het rommelige filmeinde van Bed & Breakfast roet in het eten komt gooien, is deze Nederlandse romantische komediefilm een genot om te kijken. De film van regisseur Ruud Schuurman mag dan lekker cliché zijn, maar de regisseur weet samen met scenarioschrijver Anna Pauwels toch een bijzondere heldenreis neer te zetten voor het hoofdpersonage Sarah. In deze film leert het hoofdpersonage het plezier van (ontspannende) levensgeluk te herontdekken.
Hierbij ondergaat Sarah een reis waarbij ze het belang van keuzes maken voor haarzelf leert in te zien. Nu klinkt deze heldenreis niet bepaald origineel, maar wat de heldenreis in originaliteit mist, wordt in de regievisie van Schuurman aangepakt. Ondanks dat Bed & Breakfast een veelvoorkomend verhaal in een typerend Nederlandse filmgenre met een niet bepaald originele heldenreis bevat, weet Schuurman met zijn regievisie toch te overtuigen door duidelijke personages met geloofwaardige karakters neer te zetten.
Bed & Breakfast werkt als film doordat filmtoeschouwers geloven dat Sanne Langelaars Sarah zoveel moeite heeft met het loslaten van prestatiedruk en werkdruk. De regisseur en scenarioschrijver spelen slim in op de herkenbaarheid van de filmische situaties. Bijna iedereen kent wel iemand die een tikkeltje – of meer dan een tikkeltje – een werkverslaafde is. Via deze filmische herkenbaarheid scheppen de regisseur en scenarioschrijver een connectie tussen de heldenreis van Sarah en het filmpubliek.
Op deze manier zetten de regisseur en scenarioschrijver de filmtoeschouwers aan het denken over hun eigen relatie tot werk. Het zou niet verbazingwekkend zijn als er enkele filmtoeschouwers zich door Bed & Breakfast geroepen en geactiveerd voelen om hun werk minder obsessief op te pakken of hun prestatiedruk te verminderen. Helaas zorgt het rommelige filmeinde ervoor dat alle mooie lessen en boodschappen die eerder in de film opgezet waren, verloren raken aan een opbloeiende romantische relatie die er plotseling vanaf kinds af aan er altijd al is geweest.
Over Bed & Breakfast (2024)
Bed & Breakfast is een Nederlandse romantische komediefilm uit 2024. De film is geregisseerd door Ruud Schuurman. Deze filmmaker regisseerde eerder al Alles Is Zoals Het Zou Moeten Zijn (2020) en Kwestie van geduld (2022). Het scenario van de film is geschreven door Anne Pauwels. De cast van de film bestaat uit (o.a.) Sanne Langelaar, Oscar Aerts, Mingus Dagelet, Denise Aznam, Liz Snoyink, Jelka van Houten, Margôt Ros, Sabri Saad El Hamus en Hassan Slaby. De film heeft een speeltijd van 83 minuten. Filmdistributeur Dutch FilmWorks (DFW) bracht Bed & Breakfast op 2 mei 2024 uit in de Nederlandse bioscopen.
Het filmverhaal start als werkverslaafde Sarah tot haar eigen schrik ontslag neemt. Ze heeft geen idee meer wat ze met haar leven aan moet. Sarah laat zich overhalen om op de B&B van haar tante te passen. Toch doet ze dit met gepaste tegenzin, want wat moet dit stadse meisje wiens leven aan elkaar hangt van overwerken, afhaalmaaltijden en Ubers tussen de kippen en de moestuin in een Gronings dorp? Dan ontmoet Sarah twee potentiële liefdesinteresses. Ze wordt gedwongen te kiezen tussen de twee mannen die in ongeveer alles van elkaar verschillen.
Werkverslaafde Sarah
Bed & Breakfast levert vanaf zijn openingsscène al kritiek op de harde bedrijfswereld en de nablijvende effecten die het heeft op het levensgeluk op de werknemers die hieraan deelnemen. Zo is Sarah – het hoofdpersonage van Bed & Breakfast – een overwerkte, (bijna) chronisch chagrijnige en geobsedeerde werkverslaafde. Sarah heeft een hyperfocus om zo goed mogelijk te presteren bij haar baan om zo partner te kunnen worden en hogerop te kunnen komen in het bedrijf. Hierdoor vergeet ze – zoals haar beste en enige vriendin Ranya zegt – echt te leven.
Daarnaast is Sarah ook goed in het vergeten van andere belangrijke dagelijkse taken zoals eten. Doordat Sarah door haar werkdruk en prestatiedruk gefocust is op presteren op haar werk vergeet ze zelfs haar eigen verjaardag en valt ze, na tot laat in de avond gewerkt te hebben in kantoor, in slaap op haar werklocatie. Filmmonteur Maarten Ernest weet met zijn speelse montage in te spelen op de komische dagelijkse handelingen die een werkverslaafde moet ondergaan als ze in slaap valt bij haar kantoorbaan.
Ernest monteert korte clipjes van handelingen – zoals het tandenpoetsen en opfrissen – snel achter elkaar om sterk in te spelen op de bizarre en komische aard van deze situatie. Hoofdrolspeler Sanne Langelaar weet goed het sociaal onhandige en ongemakkelijke karakter van Sarah in haar acteerprestatie weer te geven. Aan de start van de film gedraagt ze zich als een onsympathieke workaholic waar al haar collega’s bang en onderdanig voor zijn. Langelaar weet in haar acteerwerk met een blik aan twee collega’s aan te geven dat ze stil moeten zijn in de lift.
De actrice oogt als een girl boss die van niemand iets pikt, maar alsnog door de harde bedrijfswereld naar beneden wordt gehaald. Regisseur Ruud Schuurman en scenarioschrijver Anne Pauwels bespreken in de film dat er meer is in het leven dan keihard werken. De tijd vliegt voorbij en stopt voor niemand, dus beargumenteren de filmpersonages dat Sarah iets ervan moet maken. Ondanks dat de film een mooie boodschap bevat, worden de filmtoeschouwers wel gebombardeerd met het aantal keren dat deze boodschap herhaalt wordt.
Heerlijk overdreven
Bed & Breakfast bevat overdreven en levendige bijpersonages die goed in contrast staan tot het timide en sociaal ongemakkelijke karakter van het hoofdpersonage. Zo bevat deze romantische komediefilm hilarische acteerprestaties van Jelka van Houten en Margôt Ros. Van Houten speelt de aparte serveerster Esther die jaloers is op Sarah. Met haar droge en directe opmerkingen weet Van Houten goed de jaloezie en onderlinge rivaliteit met Langelaars Sarah uit te beelden. Ros speelt Fiet die door haar kille houding onbedoeld overkomt als een psychopaat.
Ondanks dat dit waarschijnlijk niet de bedoeling is geweest van de filmmakers, zorgt deze psychopathische houding van Ros voor meerdere geinige momenten waar filmtoeschouwers oprecht om zullen moeten lachen. De Groningse bijpersonages komen allemaal heerlijk overdreven over, omdat ze in tegenstelling tot Sarah buitengewoon sociaal zijn. Doordat de bijpersonages levendiger en grappiger zijn dan het hoofdpersonage zelf, zijn de scènes met deze bijpersonages regelmatig interessanter en leuker dan de filmmomenten met Sarah.
In Bed & Breakfast leert het hoofdpersonage met behulp van deze bijpersonages weer uit haar schulp te kruipen. De bijpersonages leren Sarah weer inzien dat cijfers en hoge posities in de bedrijfswereld mooi zijn, maar dat er nog zoveel meer prachtigs in de wereld te zien is. Cinematograaf Han Wennink weet dit te bevestigen door in zijn camerawerk het Groningse platteland prachtig op beeld te zetten. Uiteindelijk leert Sarah niet alleen te leven, maar ook fouten te maken, liefde te vinden en vrienden erbij te krijgen.
Problematisch filmeinde
In deze romantische komediefilm komt uiteraard een driehoeksverhouding voort, want daar staat dit filmgenre natuurlijk bekend om! Helaas wordt dit stereotyperende verhaallijn ook in Bed & Breakfast op een cliché manier onderbouwd en uitgespeeld. Toch voegt Schuurman op enkele momenten een interessante regiekeuze toe. Zo laat hij bij de zoenen tussen Sarah en Berend het beeld schudden alsof er een aardbeving plaats weer. Deze visuele keuze geeft goed de intensiteit van deze wilde stap voor Sarah weer.
Toch is het in de context van Groningen en de ellendige aardbevingen die daar plaatsvinden, apart dat een aardbeving door een zoen als iets positiefs op beeld wordt gezet. Ondanks dat Sarah een duidelijke les krijgt over het feit dat het leven bestaat uit het maken van (liefdes-)keuzes, blijft het jammer dat ze zo lang haar twee liefdesinteresses aan het lijntje houdt. Hierdoor blijft het filmverhaal voor een langere tijd vasthangen aan de stereotyperende verhaalstructuur van (Nederlandse) romantische komediefilms.
Het helpt Bed & Breakfast ook niet dat de film richting zijn einde hier volledig de focus op legt. Schuurman en Pauwels lijken niet goed geweten te hebben hoe zet het verhaal van Sarah willen laten eindigen. In plaats van dat ze een duidelijke keuze maken waarin Sarah voor haarzelf kiest, besluiten ze een chaotisch en rommelig filmeinde te maken waarin de meeste Groningse bijpersonages verbonden blijken te zijn aan de jeugd van Sarah. Het rommelige filmeinde voelt te abrupt. Ondanks dat het filmeinde probeert alle losse eindjes in het verhaal te verbinden met elkaar, brengt het meer vragen dan antwoorden op.
Conclusie
Bed & Breakfast is een humoristische en hartverwarmende film die het belang van spontaner leven bepleit. De Nederlandse romantische komediefilm bevat een gestrest hoofdpersonage dat vastzit in een werk bubbel. Regisseur Ruud Schuurman en scenarioschrijver Anne Pauwels geven in het filmverhaal weer hoe een sociaal ongemakkelijke vrouw, die gewend is om het leven rond te gaan als workaholic, kan leren dat ze eigenlijk toch niet helemaal tevreden is met het leven wat ze nu leidt. Door een nauwe doodervaring waarbij het hoofdpersonage bijna stikt in een pinda, realiseert ze zich dat ze zo lang een harde werker is geweest, terwijl ze niet eens weet of ze het werk wel leuk vond.
De film bespreekt geeft niet alleen de hoge werkdruk en prestatiedruk van het hoofdpersonage Sarah weer. Bed & Breakfast laat ook de heldenreis zien die Sarah aflegt om een meer ontspannen leven te leiden. Tegelijkertijd is en blijft Bed & Breakfast een romantische komediefilm, dus bevat deze Nederlandse film ook een niet bepaald origineel verhaallijn waarin Sarah moet kiezen tussen twee tegenstrijdige liefdesinteresses. Helaas is dit onderdeel van de film het zwakst. Niet alleen doordat dit deel van het verhaal weinig inspeelt op de boodschappen en thema’s van het verhaal, maar ook omdat het niet origineel of vermakelijk genoeg is.
Ondanks dat de film zich vooral afspeelt bij een B&B en enkele verrassende verschijningen van bekende gezichten uit het Nederlandse televisieprogramma Bed & Breakfast bevat, gaat de film meer over het leven van Sarah en wat daaromheen plaatsvindt. Mocht dit geen afknapper zijn, dan is Bed & Breakfast vooral aan te raden aan filmliefhebbers van hartverwarmende en grappige romantische komedie films. Op 9 augustus 2024 bracht Dutch FilmWorks (DFW) de film Bed & Breakfast uit op DVD. Mijn dank aan Dutch FilmWorks (DFW) voor het versturen van een recensie-exemplaar. De film is nu te koop op DVD op (o.a.) Bol.com. Daarnaast is de film te huur en te koop Pathé Thuis.