Before the Fire (2020) – Film Recensie

Before the Fire is een Amerikaanse thriller- en dramafilm uit 2020. De film is geregisseerd door Charlie Buhler. Het verhaal van de film gaat over een Hollywood actrice wiens stijgende carrière wordt afgebroken wanneer een grieppandemie uitbreekt. Ze wordt nu teruggestuurd naar het kleine stadje dat ze jaren eerder ontvluchtte. Daar wacht haar al snel iets gevaarlijkers dan welk virus dan ook. De film werd geprezen als een angstaanjagende en actuele kijk op hoe individuele levens op hun kop worden gezet door een wereldwijde crisis. De speelfilm beleefde zijn wereldpremière op het Cinequest Film Festival in maart 2020.

Dankzij Just Entertainment Nederland kunnen we deze bijzondere en aangrijpende film nu ook aanschouwen. Op 22 juni 2021 hebben ze namelijk de film uitgebracht op dvd. Mijn dank aan Just Entertainment Nederland voor het versturen van een exemplaar en de mogelijkheid tot een samenwerking.

Over Before the Fire (2020)

Het scenario van Before the Fire is geschreven door Jenna Lyng Adams. Bovendien speelt deze scenarioschrijfster ook de hoofdrol in Before the Fire. De rest van de cast bestaat onder andere uit Jackson Davis, Ryan Vigilant, Charles Hubbell, Dakota Morrissiey en MJ Karmi. Regisseur Charlie Buhler vertelde in een interview over hoe ze gestreden hadden om deze film te maken. Zij en Jenna Lyng Adams hadden het gevoel dat er een specifieke verwachting was over het soort verhalen dat vrouwen konden vertellen. Beide filmmakers houden van actie en sciencefiction, dus wilden ze een hoofdrolspeelster maken waar vrouwen achter konden staan.

Jenna Lyng Adams vertelde in hetzelfde interview dat ze zich altijd aangetrokken heeft gevoeld tot verhalen over afgelegen gemeenschappen en plaatsen. Adams wilde een verhaal maken over een vrouw die zichzelf keer op keer opnieuw uitvindt om te overleven. Ook wilde ze in het verhaal verwerken hoe het landelijke Midwesten al op een bepaalde manier geïsoleerd is, en hoe een wereldwijde noodsituatie het nog meer zou kunnen opdrijven.

Bekijk hier de officiële trailer van Before the Fire (2020).

Positieve punten aan het verhaal

Before the Fire is een film die is uitgekomen op het moment dat de wereld in een soortgelijke crisis gevangen zit. Net zoals in de film bevinden we ons momenteel in een pandemie. De film laat ons zien hoe ver mensen zullen gaan om te overleven. De film is niet bang om te laten zien hoe heftig sommige mensen zullen of kunnen reageren op een pandemie. Dit is een krachtige zet van de filmmakers geweest. Bij een redelijk aantal films worden de grenzen van gruwelijkheden in films niet volledig opgezocht. Het is een groot pluspunt dat Before the Fire als film laat zien hoe ernstig we als mensen kunnen veranderen door een pandemie. Helaas houdt Before the Fire deze onverschrokkenheid niet vast en eindigt de film buitengewoon cliché. Hierdoor voelt het einde van de film ook erg aan als een anticlimax.

Toch is het verhaal, op het einde na, niet slecht geschreven. Daarnaast is het ook tof dat de filmmakers een hoofdrolspeelster hebben geschreven die voor haar zelf op durft te komen. Het is vooral de eerste helft van de film die voor mij als kijker interessant aanvoelt. Dit komt onder andere door de overeenkomsten die de film op dat moment heeft met de situatie in de echte wereld.

Ook ben ik een groot fan van apocalyptische films waarin we zien hoe de mensheid door probeert te gaan met het dagelijkse beloop van zaken. Je kunt hierbij bijvoorbeeld ook denken aan een film als A Quiet Place uit 2018 (waarvan je mijn recensie hier kunt lezen!). De film voelt in de eerste helft hierdoor ook een stuk rustiger aan. Dit komt ook doordat de personages de tijd krijgen om zich te ontwikkelen. Met als gevolg dat we – de kijkers – de personages ook beter leren kennen.

Before the Fire (2020)
Bron: Just Entertainment Nederland.

Negatieve punten aan het verhaal

De tweede helft van de film voelt een stuk extremer aan. Vooral door wat er voorafging in de film. De evenementen rondom de grieppandemie worden plotseling veel erger. De acties van verschillende personages voelen opeens extremistisch aan. Dit komt doordat er weinig opbouw is geweest naar het breekpunt. Als kijker van deze film wordt er veel overgelaten aan eigen interpretatie. Hierdoor moet je zelf bedenken hoe deze pandemie zo snel uit de hand heeft kunnen lopen. Aan de ene kant is dit een realistische weergave van wat er kan beuren in de echte wereld. Echter kijken we naar een film, dus zou een degelijke opbouw naar de ergere omstandigheden fijn zijn geweest.

Doordat er veel wordt overgelaten aan de interpretatie en fantasie van de kijkers, weten we ook vrij weinig over de achtergronden en motivaties van de personages. Zo wilt het hoofdpersonage niet terug gaan naar haar eigen familie. Er wordt opgebouwd naar de onthulling waarom ze dat niet wilt, maar uiteindelijk zul je als kijker de nadrukkelijke reden nooit te weten komen. Sommige films hebben baat aan mysterieuze omstandigheden in het verhaal. Before the Fire had echter veel beter iets duidelijker kunnen zijn geweest over de motivatie en het karakter van de personages. Er wordt teveel ruimte overgelaten aan interpretatie en dat doet deze film niet goed.

Before the Fire (2020)
Bron: Just Entertainment Nederland.

Audio & Kleurgebruik in Before the Fire

Het acteerwerk is niet bijzonder, maar ook niet slecht te noemen. Het is prima, maar niets buitengewoons. Over de kwaliteit van de opgenomen audio valt wel wat commentaar te leveren. Op sommige momenten is er te horen dat de audio niet duidelijk is opgenomen. Zo hoor je af en toe een personage veel minder duidelijk praten in een scène. Dit komt niet door externe factoren of is in mijn ogen met opzet gedaan. Het komt op me over alsof dit tijdens het opnemen fout is gegaan, maar dat ze toch hebben besloten het te gebruiken in de film.

Ook ben ik tegelijkertijd een fan en teleurgesteld door het kleurgebruik. De film heeft een grijs tintje. Dit kan natuurlijk symbolisch zijn voor de situatie, maar het voelt ook te kleurloos aan. Op verschillende momenten hadden de filmmakers gebruik kunnen maken van wat meer overdreven kleuren. Zelfs de Marvel films met een grijs tintje, komen nog kleurrijker over dan Before the Fire.

Before the Fire (2020)
Bron: Just Entertainment Nederland.

Before the Fire is een prima film die je zonder enige voorkennis kunt kijken. Als kijker zul je dan verrast worden over hoeveel deze film wel niet gemeen heeft (en verschilt) met de huidige pandemie waar we in leven. Het verhaal is het beste onderdeel van de film. Dit komt vooral door de interessante opzet. De eerste helft is wel overduidelijk sterker dan de tweede helft van de film. Ook komt het verhaal niet zonder zijn problemen. Zo is het einde nogal een anticlimax en wordt er teveel ruimte overgelaten aan de interpretatie van de kijkers.

Het acteerwerk is degelijk, maar ook niet speciaal te noemen. Het kleurgebruik is symbolisch krachtig, maar ziet er niet denderend uit. De audio is op verschillende momenten problematisch in zijn kwaliteit te noemen. Before the Fire is nu te koop bij Pathé Thuis en Bol.com.