Better Call Saul – Seizoen 1 – Recensie

Pas op! Deze recensie bevat (milde) SPOILERS!

Better Call Saul verteld het verhaal van opkomende advocaat Jimmy McGill die later in Breaking Bad bekend zal komen te staan als Saul Goodman. In dit eerste seizoen blikken we terug op de tijden voordat Jimmy zichzelf Saul zou gaan noemen. Maar ook kijken we naar de chaotische gevolgen voor Jimmy/Saul na de laatste evenementen van Breaking Bad.

Een Geweldige Openingsscène

De Breaking Bad prequel-serie, opent zijn allereerste scène in het zwart-wit. De vraag is natuurlijk waarom dit gedaan zou zijn. De serie opent met het laten zien waar Saul Goodman is geëindigd na de evenementen van Breaking Bad. Al het kleur uit zijn leven is verdwenen en hij voelt zich gevangen in een zwart-wit wereld. Alles voelt voor hem aan als een repetitief verhaal. Maar hij moet zo blijven leven door de keuzes die hij in het verleden heeft gemaakt.

Saul Goodman, die al vanaf de eerste paar minuten briljant gespeeld wordt door Bob Odenkirk (Breaking Bad), werkt nu bij een redelijk openbare plek; namelijk een winkelcentrum. Wat best symbolisch is sinds Saul eerst op een redelijk onbekende plek zijn bureau had staan. Hij is nu constant omringd door massa’s mensen.

Saul is in het begin van de aflevering bang om herkend te worden door een klant in de winkel waar hij nu werkt. Dit zou kunnen leiden tot een catastrofe, want na de evenementen van Breaking Bad, moet Saul er alles aan doen om niet herkend te worden. Wordt hij wel herkend dan zou hij zo maar opgepakt kunnen worden door de politie voor zijn misdaden. Het blijkt uiteindelijk zo te zijn dat de klant buiten de winkel een vriendin ziet en alleen die herkend. Saul is veilig, maar voor hoe lang is natuurlijk de echte vraag. Toekijkend ziet Saul hoe degene die elkaar herkennen nu aan het knuffelen zijn. Iets wat Saul nooit meer zal kunnen doen, door zijn misdaden. Ondanks dat hij een crimineel is, die veel foute dingen heeft gedaan, leef je met hem mee. Dit komt voornamelijk door het geweldige acteerwerk van Bob Odenkirk.

Better Call Saul - Seizoen 1 - Afbeelding 1
Bob Odenkirk als Jimmy McGill.

Uno; de Pilot van Better Call Saul zit al vanaf het begin van de aflevering vol symboliek. Zo is er heel kort te zien op de televisie waar Saul naar kijkt hoe een zogenaamde natuur-programma praat over pannenkoek-schildpadden. Deze pannenkoek-schildpadden kunnen heel goed schuilen doordat hun schild als een vermomming werkt tussen de soortgelijk eruitziende stenen. Dit is natuurlijk symbolisch voor het feit dat Saul goed kan schuilen onder de mensen door zijn natuurlijke uiterlijk als vermomming te gebruiken.

”And most importantly win-win-win! BETTER CALL SAUL!”; dat is wat de tape zegt van de goede oude tijden van Saul Goodman. We zien hoe Saul deze tape terugkijkt, terwijl een existentiële levenscrisis ondergaat. Hij wilt Saul blijven, maar dat kan niet zonder gevaren. Of was Saul juist altijd een masker voor wie hij echt was?

Het Nieuwe & Het Bekende

In de basis volg je in het eerste seizoen van Better Call Saul de avonturen van Jimmy McGill die later bekend zal komen te staan als Saul Goodman. Grappig Feitje – in het eerste seizoen van Better Call Saul kom je er ook achter waar deze naam vandaan komt. Maar wat er buiten deze – al redelijk sterke basis – gebeurd, is wat de serie interessant maakt. Zo zijn er meerdere verhaallijnen die op elkaar inspelen. Langzamerhand wordt de wereld van Better Call Saul’s Albuquerque (New Mexico) steeds groter. We krijgen steeds meer de origine van de personages uit Breaking Bad te zien.

Better Call Saul - Seizoen 1 - Afbeelding 2
Ook deze oude bekende keer terug voor Better Call Saul Seizoen 1.

Daarnaast krijg je als kijker ook een heleboel “nieuwe” personages te zien in het eerste seizoen van Better Call Saul. Ik zet hierbij “nieuwe” tussenhaakjes, omdat deze personages in Breaking Bad niet terug te vinden zijn. Als kijker zit je daarom ook gespannen te kijken. Want eigenlijk verwacht je dat deze “nieuwe” personages hun doem tegemoet zullen gaan in deze serie.

Eerder in deze recensie had ik het al over hoe de cinematografie vol symboliek zat in de openingsscène van Better Call Saul’s Pilot. Dit hoogstandje van cinematografische shots – waar Breaking Bad ook bekend om stond – is het gehele eerste seizoen van Better Call Saul aanwezig. Als kijker merk je op dat er veel shots zijn die de grootsheid of juist verwarring van Jimmy en zijn omgeving willen laten zien. Neem bijvoorbeeld de intro’s. Deze geven naar mijn mening allemaal symbolisch weer waar deze aflevering in thematiek over zal gaan.

Zo is er bijvoorbeeld bij een van de laatste intro’s van dit eerste seizoen, een vallend koffiemok te zien. We zien de koffiemok ook nog breken op de vloer. Al de gebroken stukjes en koffie verspreiden zich over de vloer. Dit kan natuurlijk symbolisch staan voor wat er in die aflevering zal gebeuren. Jimmy valt in zijn levenswijze naar beneden. Met als gevolg dat deze besmette levenswijze zich als koffie over de vloer verspreid op zijn omgeving.

Better Call Saul - Seizoen 1 - Afbeelding 3
Een van mijn favoriete cinematografische shots uit het eerste seizoen!

Het eerste seizoen van Better Call Saul is een hoogstandje van televisie dat qua creatief vakmanschap gelijk staat aan Breaking Bad. Op sommige vlakken (zoals het complete eerste seizoen van Breaking Bad) overstijgt het zelfs de nalatenschap van Breaking Bad. Dit komt door het geweldige sympathieke acteerwerk van Bob Odenkirk. Maar ook door de extreem goed uitgewerkte cinematografische shots. Als je al weg was van Breaking Bad, dan zul je Better Call Saul ook een waardige opvolger vinden. En heb je Breaking Bad nog nooit gezien, dan kun je ook net zo goed eerst beginnen aan Better Call Saul. Want qua kwaliteit zijn deze twee series aan elkaar gewaagd.

Better Watch "Better Call Saul"!
  • Acteerwerk & Cast
  • Genre: Drama, Misdaad, Prequel
  • Regie, Scenario & Visie
  • Thematiek & Symboliek
4.5

Bij het eerste seizoen van Better Call Saul had men redelijk hoge verwachtingen. Na het grote succes van Breaking Bad werd Better Call Saul aangekondigd als een prequel van Breaking Bad. Velen wilden dus dat deze nieuwe serie in dezelfde wereld, niet zou tegenvallen. En als er een ding zeker is over Better Call Saul, dan is het dat het geen teleurstelling is. Van het geweldige acteerwerk van ons hoofdpersonage tot de betekenisvolle cinematografie. Het is allemaal net zo sterk als Breaking Bad.