Better Call Saul Seizoen 1 – Recensie

Na zes seizoenen komt er toch echt een einde aan de welbekende serie Better Call Saul. Om deze reden wil ik stil staan bij het geweldige eerste seizoen. Better Call Saul wordt (terecht) door fans en critici beschouwd als een van de beste prequel-series aller tijden. Na het ongelofelijke succes van Breaking Bad leek het bijna onmogelijk om dit nog een keer voor elkaar te krijgen, maar het is seriemakers Peter Gould en Vince Gilligan toch gelukt.

Volgens sommige fans en critici is Better Call Saul zelfs beter dan Breaking Bad. En tot op zekere hoogte is dit zeker begrijpbaar, want Better Call Saul seizoen 1 is beter dan Breaking Bad seizoen 1. Nu heeft Better Call Saul seizoen 1 ook meer afleveringen dan Breaking Bad seizoen 1, maar dit is niet de enige reden dat dit eerste seizoen van deze prequel-serie beter is.

Over Better Call Saul

Better Call Saul is een Amerikaanse misdaaddrama televisieserie dat bedacht is door Vince Gilligan en Peter Gould. Better Call Saul is niet alleen een prequel, maar ook een spin-off en een sequel op Gilligans populaire serie Breaking Bad. De serie vindt voor het grootste gedeelte plaats in de vroege jaren 2000 in Albuquerque, New Mexico. De serie ontwikkelt Jimmy McGill van een eerlijke advocaat en voormalig oplichter, naar een egocentrische strafrechtadvocaat genaamd Saul Goodman.

Daarnaast laat de serie ook het moreel verval zien van gepensioneerd politieagent Mike Ehrmantraut. Hij komt nauw verbonden te staan met het Mexicaanse drugskartel om zo te zorgen voor zijn kleindochter en haar weduwe moeder. De serie ging in première op AMC op 8 februari 2015. Het zesde, en bovendien laatste, seizoen zal bestaan uit dertien afleveringen. Better Call Saul seizoen 1 bestaat uit tien afleveringen.

In Better Call Saul seizoen 1 blikken we terug op de tijd voordat Jimmy McGill zichzelf Saul Goodman zou gaan noemen. Daarnaast krijgen we de chaotische gevolgen voor hem te zien na de laatste evenementen uit Breaking Bad. De cast van Better Call Saul seizoen 1 bestaat uit Bob Odenkirk, Jonathan Banks, Rhea Seehorn, Patrick Fabian, Michael Mando en Michael McKean

Bekijk hier de officiële trailer van Better Call Saul seizoen 1. De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

De Breaking Bad prequelserie, opent zijn allereerste scène in het zwart-wit. De vraag is natuurlijk waarom dit gedaan zou zijn. De serie opent met het laten zien waar Saul Goodman is geëindigd na de evenementen van Breaking Bad. Al het kleur uit zijn leven is verdwenen en hij voelt zich gevangen in een zielloze wereld. Dit leven voelt voor hem repetitief aan. Maar hij moet zo blijven leven door de keuzes die hij in het verleden heeft gemaakt. Saul Goodman werkt nu bij een redelijk openbare plek – namelijk in een winkelcentrum. Wat best symbolisch is sinds Saul eerst op een redelijk onbekende plek zijn bureau had staan. Hij is nu constant omringd door massa’s mensen.

Saul is in het begin van de aflevering bang om herkend te worden door een klant in de winkel waar hij nu werkt. Dit zou kunnen leiden tot een catastrofe, want na de evenementen van Breaking Bad, moet Saul er alles aan doen om niet herkend te worden. Wordt hij wel herkend dan zou hij zo maar opgepakt kunnen worden door de politie voor zijn misdaden.

Better Call Saul seizoen 1
Bron: High Bride Productions, Crystal Diner Productions, Gran Via Productions, Sony Pictures Television, American Movie Classics (AMC), fanart.tv, Netflix, en Netflix Nederland.

Het blijkt uiteindelijk te zijn dat de klant buiten de winkel een vriendin ziet en die heeft herkend. Saul is veilig, maar voor hoe lang is natuurlijk de echte vraag. Toekijkend ziet Saul hoe degene die elkaar herkennen nu aan het knuffelen zijn. Iets wat Saul, door zijn misdaad, nooit meer zal kunnen doen. Ondanks dat hij een crimineel is, die veel foute acties heeft ondernomen, leef je met hem mee. Dit komt voornamelijk door het geweldige acteerwerk van Bob Odenkirk.

De pilot – getiteld Uno – zit al vanaf het begin van de aflevering vol symboliek. Zo is er kort te zien op de televisie waar Saul naar kijkt hoe een natuurprogramma praat over pannenkoek schildpadden. Deze pannenkoek schildpadden kunnen goed schuilen doordat hun schild als een vermomming werkt tussen de soortgelijk eruitziende stenen. Dit is natuurlijk symbolisch voor het feit dat Saul goed kan schuilen onder de mensen door zijn normaal ogende uiterlijk als vermomming te gebruiken.

Better Call Saul seizoen 1

In de basis volg je in het eerste seizoen van Better Call Saul de avonturen van Jimmy McGill die later bekend zal komen te staan als Saul Goodman. Door het sterk geschreven scenario zie je hoe Jimmy moeite heeft om te kiezen tussen het juiste doen en geld verdienen. Jimmy ziet zichzelf niet als een held, maar zo gedraagt hij zich voor een groot gedeelte van Better Call Saul seizoen 1 wel. Pas richting het einde van dit eerste seizoen zien we de eerste tekens op de geboorte van Saul Goodman

Grappig Feitje – in het eerste seizoen van Better Call Saul kom je er ook achter waar deze naam vandaan komt. Wat er buiten deze sterke basis gebeurd, is wat de serie nog interessanter maakt. Zo zijn er meerdere verhaallijnen die op elkaar inspelen. Langzamerhand wordt de wereld van Better Call Sauls Albuquerque (New Mexico) steeds groter. We volgen namelijk niet alleen het verhaal van Jimmy McGill, maar ook dat van Mike Ehrmantraut. Ook zien we hoe de verhaallijnen van deze twee personages door elkaar verwikkeld raken.

Better Call Saul seizoen 1

Daarnaast krijg je als kijker ook veel nieuwe personages te zien in het eerste seizoen van Better Call Saul. Deze personages zijn niet terug te vinden in Breaking Bad. Als kijker zit je daarom ook gespannen te kijken, want eigenlijk verwacht je dat deze nieuwe personages hun doem tegemoet zullen komen in deze serie. De meesterlijke cinematografische shots waar Breaking Bad bekend om staat, zijn ook in Better Call Saul seizoen 1 aanwezig. Als kijker merk je op dat er veel shots zijn die de grootsheid of juist verwarring van Jimmy en zijn omgeving willen laten zien. Neem bijvoorbeeld de intro’s. Deze geven naar mijn mening allemaal symbolisch weer waar deze aflevering in thematiek over zal gaan.

Zo is er bijvoorbeeld bij een van de laatste intro’s van dit eerste seizoen, een vallende koffiemok te zien. We zien de koffiemok ook nog breken op de vloer. Al de gebroken stukjes en koffie verspreiden zich over de vloer. Dit kan natuurlijk symbolisch staan voor wat er in die aflevering zal gebeuren. Jimmy valt in zijn levenswijze naar beneden. Met als gevolg dat deze besmette levenswijze zich als koffie over de vloer verspreid over zijn omgeving.

Better Call Saul seizoen 1

Het acteerwerk van de cast is in Better Call Saul seizoen 1 uitstekend. Gedurende dit eerste seizoen steelt Odenkirk voornamelijk de show. Behalve in de aflevering getiteld “Five-O“, waar Jonathan Banks een van zijn beste acteerprestaties neerzet, als een vader die zijn zoon verloren is. Banks vertoond Mike Ehrmantraut vol gevoelens van wraak en rouw. De acteur laat een gebroken vader zien die de weg kwijt is geraakt en bijna geen motivatie meer heeft om zichzelf te verdedigen. Banks is zeker briljant in Better Call Saul seizoen 1, maar het is deze specifieke aflevering waar hij echt de show steelt.

Het eerste seizoen van Better Call Saul is een hoogstandje van televisiewerk dat rond creatief vakmanschap gelijk staat aan Breaking Bad. Op sommige vlakken overstijgt het zelfs de nalatenschap van Breaking Bad. Dit komt door het geweldige acteerwerk van Bob Odenkirk en Jonathan Banks. Maar ook door de goed uitgewerkte cinematografische shots en het sterk geschreven scenario.

Als je al gek bent op Breaking Bad, dan zul je Better Call Saul ook een waardige opvolger vinden. En heb je Breaking Bad nog nooit gezien, dan kun je ook net zo goed eerst beginnen aan Better Call Saul. Want als het gaat om kwaliteit zijn deze twee series aan elkaar gewaagd. Better Call Saul seizoen 1 is nu te kijken op Netflix in Nederland. Daarnaast is Better Call Saul seizoen 1 ook te koop op Blu-ray, DVD en op Steelbook.