Better Call Saul – Seizoen 2 – Recensie

Better Call Saul Seizoen 2 Uitgelichte Afbeelding

Better Call Saul Seizoen 2 is een Netflix Original Serie die nu te kijken is op Netflix.

Better Call Saul verteld het verhaal van opkomende advocaat Jimmy McGill die later in Breaking Bad bekend zal komen te staan als Saul Goodman. In het eerste seizoen kregen we te zien hoe Jimmy begon als een rebelse advocaat. Daarnaast kregen we ook te zien wat er zich afspeelt na de laatste evenementen van Breaking Bad.

In dit tweede seizoen van Better Call Saul zetten de evenementen van het eerste seizoen zich verder. Er ontstaat een nog grotere ruzie tussen Jimmy en zijn broer Chuck McGill. Ondertussen komt Mike Ehrmantraut terecht in een conflict met de Mexicaanse drugskartel. Deze Mexicaanse drugskartel wordt geleid door de Salamanca’s.

Introductie

Misschien ben ik de enige die deze mening heeft, maar van alle Breaking Bad-seizoenen is seizoen 2 altijd al mijn favoriet geweest. Dit kwam doordat de serie pas echt vaart begon te maken vanaf het tweede seizoen. En wat een vaart was dat zeg! De serie werd opeens veel intenser en mysterieuzer. Daarnaast leek er veel meer gevaar om de hoek te kijken. Maar waarom maak ik deze sprong naar het tweede seizoen van Breaking Bad? Omdat in sommige aspecten het tweede seizoen van Breaking Bad me doet denken aan het tweede seizoen van Better Call Saul.

Het tweede seizoen van Better Call Saul is namelijk nog veel beter dan het eerste seizoen. Nu was het eerste seizoen van Better Call Saul al extreem goed. Toch weet het tweede seizoen nog beter te zijn. Dit komt (opnieuw) doordat er grotere risico’s genomen worden door personages. Maar ook doordat het tweede seizoen veel mysterieuzer, spannender en intenser is. Dit klinkt misschien als hoog verraad voor sommige mega Breaking Bad-fans, maar momenteel vind ik Better Call Saul een veel leukere en een nog veel betere serie dan Breaking Bad.

Voordat ik uitleg waarom ik Better Call Saul eigenlijk leuker en beter vind dan Breaking Bad, zal ik nu wat extra informatie vertellen over dit tweede seizoen. Dit doe ik om wat context te scheppen voor dit tweede seizoen. Better Call Saul seizoen 2 speelt zich af in 2002. Dit is zes jaar voordat Walter White (Bryan Cranston, Godzilla) de misdaad induikt in Breaking Bad. En het is ook zeven jaar voordat het personage Saul Goodman (Bob Odenkirk, Little Women) voorkomt in de serie Breaking Bad. Grappig feitje. De eerste aflevering van Breaking Bad waar Saul Goodman in voorkomt heet ook daadwerkelijk; “Better Call Saul”.

Better Call Saul Seizoen 2 Afbeelding 2
Mike Ehrmantraut (Jonathan Banks, Breaking Bad) is ook te zien in seizoen 2 van Better Call Saul. Bron Afbeelding: AMC.

Visual Storytelling

De grootste pluspunt van Better Call Saul is in mijn ogen de visual storytelling die ze bij deze serie gebruiken. Wat is “visual storytelling” vraag je je nu misschien af? Met “storytelling” vertel je een (diepgaand) verhaal. Een manier om deze verhalen nog krachtiger over te laten komen is door ze te verrijken met beeld. Een visual story kan verbinden, ontroeren, inspireren en authentiek zijn. Dit is ook precies wat Better Call Saul voor elkaar krijgt met zijn visual storytelling.

In het eerste seizoen was dit ook al het geval. Lees maar de citaat hieronder. In deze citaat benoem ik een voorbeeld van visual storytelling uit het eerste seizoen.

Uno; de Pilot van Better Call Saul zit al vanaf het begin van de aflevering vol symboliek. Zo is er heel kort te zien op de televisie waar Saul naar kijkt hoe een zogenaamde natuur-programma praat over pannenkoek-schildpadden. Deze pannenkoek-schildpadden kunnen heel goed schuilen doordat hun schild als een vermomming werkt tussen de soortgelijk eruitziende stenen. Dit is natuurlijk symbolisch voor het feit dat Saul goed kan schuilen onder de mensen door zijn natuurlijke uiterlijk als vermomming te gebruiken.

Mijn analyse van een moment uit de pilot van Better Call Saul.

Bij het tweede seizoen van Better Call Saul wordt deze trend van visual storytelling nog steeds sterk doorgezet. Zo eindigt de eerste aflevering van het tweede seizoen met een “switch” of een “knopje”. In deze aflevering – getiteld “Switch” – begint Jimmy McGill bij Davis & Main. Hier krijgt hij zijn eigen kamer en bureau. In deze kamer is een knop. Op deze knop staat “Always Leave On”. Eerder in deze aflevering probeert Jimmy McGill zijn leven uit te zetten en niet verder te gaan met zijn beroep als advocaat.

Echter merkt hij op dat dit niet werkt en besluit hij de baan bij Davis & Main aan te nemen. Daar ontdekt hij de knop. Hij zet de knop uit. Net als bij zijn eigen leven gebeurd er niks nu hij de knop heeft uitgezet. Dus doet hij de knop weer aan en gaat hij verder aan de slag met zijn baan. Dit is ongelofelijk diepgaand en extreem sterk in visual storytelling. We spreken hier echt van een pay-off. Er wordt een idee geofferd en aan het einde van de aflevering wordt dit idee beantwoord. Simpelweg geweldig!

Better Call Saul Seizoen 2 Afbeelding 1
Afbeelding van aflevering “Switch“. Bron Afbeelding: AMC.

Tragikomedie

In principe lijkt Better Call Saul misschien net als Breaking Bad op een spannende misdaad-serie met een diepere tragikomische laag. Maar in mijn ogen is Better Call Saul nog tragischer en komischer dan Breaking Bad. Dit komt omdat we al weten waar het verhaal van Jimmy McGill naar toegaat. Het is enorm tragisch om te zien hoe Jimmy steeds dieper in een gat valt, doordat hij zelf in zo’n tweestrijd zit met zichzelf.

Moet hij namelijk iemand anders zijn die op de “normale” manier advocaat kan spelen. Of moet hij juist een advocaat zijn, waarin hij zichzelf kan blijven zijn. Er komt in dit tweede seizoen een nog grotere innerlijk conflict bij Jimmy tussen het “juiste” doen en het “onjuist” doen. Tegelijkertijd is de serie ook komischer dan zijn voorganger. Oké we hebben dan misschien geen Jesse Pinkman (Aaron Paul, Westworld), maar we hebben nog steeds Jimmy McGill. En zijn humor is zeker altijd on point.

Better Call Saul Seizoen 2 Afbeelding 3
Jimmy probeert zijn “magie” te gebruiken. Bron Afbeelding: AMC.

Wat ik ook tragisch vind is dat veel fans kritischer kijken naar deze serie. Dit komt waarschijnlijk doordat ze door Breaking Bad onterecht te hoge verwachtingen hebben gekregen.Ze willen een spin-off op hun manier zien en niet op de manier hoe de crew dat voor zich ziet. Dit is natuurlijk enorm jammer, want het is juist dezelfde crew die Breaking Bad zo goed maakte.

Als je na het lezen van deze en andere recensies nog steeds niet gelooft dat Better Call Saul een waardige opvolger is van Breaking Bad, dan heb ik eigenlijk het best met je te doen. Want Better Call Saul is niet alleen een waardige opvolger van Breaking Bad, het is op velen vlakken zelfs een heel stuk beter. Dit komt door de visual storytelling, de thematiek en het geweldige acteerwerk van de cast. Waar wacht je nu nog op? Ga Better Call Saul kijken. Je zult er geen spijt van krijgen.

Bekijk hier de officiële trailer van Better Call Saul Seizoen 2.
Volg Me Hier

Misschien is dit ook iets voor je!