Black Adam (2022) – Film Recensie

In 2007 werd er al bekendgemaakt dat Dwayne “The Rock” Johnson de rol van Black Adam op zich zou gaan nemen. Het heeft ruim vijftien jaar geduurd voordat de acteur en (WWE-)worstelaar als deze antiheld op het grote scherm te zien was. Oorspronkelijk was het plan om Johnson een schurk te laten spelen in de film over Shazam!, maar later werd besloten de acteur zijn eigen film als antiheld te geven. Johnson is over de jaren betrokken en gedreven geweest om van Black Adam een zo’n goed en vermakelijk mogelijke film te maken. De acteur vertelde in veel van zijn interviews, ter promotie van Black Adam, dat hij vooral de fans blij wilde maken met zijn film.

Over het algemeen lijken het alledaagse publiek en de fans meer genoten te hebben van Black Adam dan de recensenten. Zelf ben ik hier een uitzondering van. Begrijp me niet verkeerd: Black Adam is zeker geen uitstekende of geweldige film, maar slecht zou ik de film niet noemen. Deze DCEU – of DCU – film is een degelijke film die vooral vermakelijk is. Black Adam is een typische actiekomedie superhelden film en de filmmakers weten dit. Ze spelen bewust in op de clichés en overdreven visuele keuzes van hedendaagse superhelden films, waardoor Black Adam als een film hilarisch, vermakelijk en (vooral) cool is.

Over Black Adam (2022)

Black Adam is een Amerikaanse superhelden film uit 2022. Dwayne “The Rock” Johnson speelt de titulaire hoofdrol. Black Adam is gebaseerd op het gelijknamige DC Comics personage en een spin-off van de film Shazam! uit 2019. Daarnaast is Black Adam de 11e film uit het DC Extended Universe (ook wel bekend als het DCEU). De film is geregisseerd door Jaume Collet-Serra. Het scenario van de film is geschreven door Adam Sztykiel, Rory Haines en Sohrab Noshirvani. Naast Johnson bestaat de rest van de cast uit Aldis Hodge, Noah Centineo, Sarah Shahi, Marwan Kenzari, Quintessa Swindell en Pierce Brosnan.

Black Adam beleefde zijn wereldpremière in Mexico City op 3 oktober 2022. Daarna werd de film in de Amerikaanse bioscopen uitgebracht op 21 oktober 2022. In Nederland en België werd de film in de bioscopen uitgebracht op 19 oktober 2022. De film ontving gemixte recensies van de critici, waarbij er met lof gesproken werd over het acteerwerk en de actiescènes. Het scenario ontving echter wel (veel) kritiek.

De film bracht wereldwijd 393 miljoen Amerikaanse dollars op tegen een productiebudget van tussen de 190 en 260 miljoen Amerikaanse dollars. Volgens sommige schattingen werden de totale kosten na de marketing en distributiekosten niet terugverdiend, waardoor de film in publicaties werd bestempeld als een box office teleurstelling.

Bekijk hier de officiële trailer van Black Adam (2022). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

De film opent met epische en heroïsche muziek terwijl we van duistere, donkere betitelingen naar hoopvolle zonsopgang komende kleuren gaan. Het verhaal van Black Adam opent met een korte introductie over hoe Kahndaq al bestond voor Babylon, Rome en voor de grootse piramides uit Egypte. Kahndaq was het eerste land waar zelfbestuur voortkwam en het land werd een centrum van verlichting. Zoals we ondertussen wel gewend zijn als filmliefhebbers van actie en superhelden films: “nothing good lasts forever.” Zo gezegd, zo gedaan. Wat volgt is het heerschappij van tiran Ahk-ton die met de kroon van Sabbac de wereld wil overnemen.

Deze korte introductie wordt ingesproken door de jonge acteur Bodhi Sabongui. Zijn acteerwerk is degelijk, maar in zijn voice-over monoloog komt hij te gehaast en onervaren over. Dit zorgt ervoor dat dit onprofessioneel, onduidelijk en onbedoeld grappig overkomt. De regisseur van Black Adam lijkt als film overduidelijk inspiratie te hebben genomen vanuit andere popcultuur franchises en legendarische films. Zo lijkt Jaume Collet-Serra voor de openingsscène van Black Adam inspiratie te hebben genomen van Zack Snyders epische actiefilm 300.

Black Adam (2022)
Bron: Warner Bros. Nederland, HBO Max Nederland, Filmdepot, Warner Bros., New Line Cinema, DC Entertainment, DC Comics, Seven Bucks Productions, Flynn Picture Company, Motion Picture Foundation of Hungary, New Zealand Film Commission, en Québec Production Services Tax Credit.

Dit is te herkennen aan de kleurbewerking, het thema van deze scène (het vechten tegen onderdrukking en tirannie) en de slow-motion effecten. Ondanks dat het leuk is om te zien dat Collet-Serra geïnspireerd is door films als 300, begint Black Adam echt pas als film als we ons in het heden bevinden. Kahndaq wordt weer bezet, maar ditmaal door internationale huurlingen en de zoveelste buitenlandse indringers. Op de achtergrond is het lied “Bullet with Butterfly Wings” van The Smashing Pumpkins te horen. Een uitstekende muziekkeuze – vooral omdat het nummer met de tekst “the world is a vampire” opent.

Dit kan als metafoor beschouwd worden voor de situatie in Kahndaq. Vampieren worden beschreven als bloedzuigende wezens. Het metafoor kan dus staan voor het idee dat vampieren net zoals buitenlandse indringers het leven wegzuigen uit een land (net zoals een vampier het bloed wegzuigt bij een mens). Na deze briljante en subtiele muziekkeuze wordt er te duidelijk ingespeeld op onderwerpen als neo-imperialistische bezettingen. In plaats van dat we dit echt goed of intens te zien krijgen, wordt dit vooral verteld in dialogen.

Black Adam (2022)

Er is bij deze scène dus bijna geen sprake van “show, don’t tell” – de uitdrukking die benadrukt dat een film er goed aan doet om waar mogelijk vertelde informatie te vervangen door actie of visuele informatie. Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat de rest van de film regelmatig wel gebruik maakt van deze uitdrukking of de vervorming “don’t show, don’t tell.” Zo worden personages zonder enige duidelijke opbouw of achtergrondkennis geïntroduceerd. Deze manier van verhalen vertellen loopt meestal niet goed af, maar Black Adam komt er mee weg doordat de film in zijn verhaal de focus legt op de bizarre, komische, en destructieve aard van machtige antihelden.

Over machtige antihelden gesproken: laten we het even hebben over het personage Black Adam. Zijn introductie scène is simpelweg episch. Is deze – naast zijn coolheid – scène wel bijzonder? Misschien niet, maar ik kan niet ontkennen dat het gewoon hilarisch en cool is om te zien hoe Black Adam letterlijk iemand met zijn bliksem vaporiseert. De setting van Black Adams introductie scène lijkt daarnaast alsof het rechtstreeks uit een Tomb Raider videogame had kunnen komen. Dit is niet per se een (groot) pluspunt, maar maakt de scène wel leuker om te aanschouwen.

Het lukt Dwayne “The Rock” Johnson, net zoals Tom Hardy in Venom en Venom: Let There be Carnage, om het beste aspect te zijn van Black Adam. Johnson lijkt met zijn grootse lichaamsbouw, droge acteerwerk en komische timing goed te passen bij antiheld Black Adam. Dwayne “The Rock” Johnson zal met zijn rol in Black Adam niet opeens een goede acteur worden, maar met zijn rol in deze film levert hij veruit zijn beste acteerprestatie (tot nu toe) op. De rest van de cast varieert van oninteressante prestaties tot vermakelijke en degelijke prestaties. Van de bijrollen weten vooral Pierce Brosnan als dr. Fate en Aldis Hodge als Hawkman een sterke indruk achter te laten.

Black Adam (2022)

Het verhaal van Black Adam is vooral bedoeld om niet te serieus te nemen en van te genieten. Dit neemt niet weg dat het verhaal van de film helemaal over de plaats en niet origineel is. Als je op zoek bent naar een superhelden film met een goed of beter verhaal, dan zul je waarschijnlijk teleurgesteld raken door Black Adam. Als je echter zoekt naar een vermakelijke actiekomedie superhelden film, waar je lekker kunt lachen om bizarre visuele keuzes (inclusief de cinematografie van Lawrence Sher) en geïnspireerde eerbetonen aan films als The Good, The Bad and The Ugly, Star Wars: A New Hope en 300, dan is Black Adam een film die je aan te raden valt.

In het verhaal spreken Hawkman en dr. Fate regelmatig over het feit dat “A bad plan is better than no plan at all” en persoonlijk denk ik dat dit een prachtige metafoor is naar de film zelf. Het plan voor deze film is misschien slecht, maar het is beter dan helemaal geen of een saai plan. Ik kijk liever een overdreven en niet bepaald originele superhelden film als Black Adam dan dat ik een afschuwelijke film als Thor: Love and Thunder kijk – een film waarvan het oprecht overkomt alsof er geen plan vooraf is gemaakt hoe het verhaal verfilmd moest worden.

Daarnaast bevat Black Adam ook een epische muzikale score die echt ongelofelijk goed is. Lorne Balfe, you crazy man, you’ve done it again! De muzikant en componist componeerde eerder al prachtige muziek voor onder andere Assassin’s Creed III. Wil je voor jezelf oordelen of Black Adam een degelijke superhelden film is die “the hierarchy of power” in het DCEU heeft veranderd? Stream dan de film op HBO Max in Nederland.

Waardering: 3 uit 5.