Black Widow (2021) – Film Recensie

Black Widow (2021)

Black Widow is een Amerikaanse superheldenfilm uit 2021. De film is gebaseerd op het gelijknamige personage uit Marvel Comics. Black Widow is geproduceerd door Marvel Studios. Het is de 24e film in het Marvel Cinematic Universe; ook wel bekend als het MCU. De film werd geregisseerd door Cate Shortland naar een scenario van Eric Pearson. Scarlett Johansson speelt de rol van Natasha Romanoff / Black Widow naast Florence Pugh, David Harbour, O-T Fagbenle, Olga Kurylenko, William Hurt, Ray Winstone en Rachel Weisz. De film speelt zich onmiddellijk af na de gebeurtenissen van Captain America: Civil War. Natasha Romanoff is op de vlucht voor de autoriteiten en wordt onverwachts geconfronteerd door haar verleden.

Black Widow is nu te zien in de Nederlandse bioscopen en ook met VIP-toegang te streamen op Disney+. Mijn dank aan Disney Nederland voor de mogelijkheden tot een samenwerking.

Over Black Widow (2021)

Lionsgate Films begon met de ontwikkeling van een Black Widow film in april 2004, met David Hayter verbonden om te schrijven en te regisseren. Het project ging niet door en de filmrechten van het personage waren in juni 2006 teruggegaan naar Marvel Studios. Johansson werd gecast in de rol voor verschillende MCU-films, te beginnen met Iron Man 2 uit 2010. Er werd al lang gepraat over een solofilm met Marvel. Het werk voor de solofilm begon pas eind 2017. Cate Shortland werd ingehuurd in 2018. Jac Schaeffer en Ned Benson droegen bij aan het script voordat Pearson werd ingehuurd.

Black Widow ging op 29 juni 2021 in première op verschillende evenementen over de hele wereld, en werd in de Verenigde Staten op 9 juli tegelijk in de bioscoop en via Disney+ met Premier Access uitgebracht. Het is de eerste film in Fase Vier van de MCU, en werd drie keer uitgesteld van een oorspronkelijke mei 2020 releasedatum vanwege de Covid-19-pandemie. Black Widow brak verschillende pandemie box office records bij de release, en heeft meer dan 318 miljoen dollar wereldwijd gemaakt, en werd de vijfde-hoogst verdienende film van 2021; het maakte ook 60 miljoen dollar aan Disney+ wereldwijde inkomsten in zijn openingsweekend. De film kreeg over het algemeen positieve kritieken van critici, met lof voor de prestaties, vooral van Johansson en Pugh’s, en de actiescènes.

Bekijk hier de officiële trailer van Black Widow (2021).

Thematisch badass

Black Widow mag dan veel positieve recensies van critici ontvangen, maar het krijgt ook gemixte reacties van de fans. Persoonlijk ben ik het niet eens met de meeste van deze negatieve tot gemixte reacties. Het verhaal van Black Widow is naar mijn mening zeker rommelig. De film had geprofiteerd kunnen hebben van een of meerdere herschrijvingen van het scenario. Maar voor wat we te zien krijgen, ben ik nog steeds tevreden. Vooral omdat het verhaal van Black Widow thematisch krachtig is. Het is geweldig om te zien hoe een superheld als Black Widow de kans krijgt om wraak te nemen op haar verschrikkelijke ontvoerder. Black Widow doet als film er nog een schep bovenop, want we krijgen ook te zien hoe ze haar medelotgenoten probeert te redden van een genadeloos lotsbestemming.

Black Widow is als film volledig voor de empowerment van vrouwen gegaan. Het laat voor een Marvel superheldenfilm best donker en direct zien hoe erg kindermishandeling en machtsmisbruik wel niet is. Door deze bekende heldin hier tegenover te zetten, scheppen de filmmakers een gevoel van vrouwenemancipatie. Het is vrij zeker te noemen dat regisseur Cate Shortland dit doel ook voor ogen had. Shortland heeft ons laten zien dat heldinnen ook in hun eentje tegen schurken kunnen strijden in een goed doordacht thematisch verhaal.

Want hoe briljant is het wel niet om een ontsnapte gevangene terug te laten vechten tegen het onterechte systeem van haar ontvoerders? Ik ben helemaal in voor dit soort verhalen, omdat het ook hoogtijd is dat vrouwen ook de kans krijgen om als actieheld beschouwd te worden. Dit is ook het grootste pluspunt dat ik Black Widow als film kan meegeven; het is een over-de-top actiefilm die niet bang is om veel in te zetten op grof spektakel. Tegelijkertijd weet de film zijn emotionele punten te raken. In een tijd waar veel mensen nog steeds vechten voor gelijke rechten, is Black Widow een fijne film om te kijken. Vooral omdat het laat zien dat vrouwen net zo badass zijn als mannen.

Black Widow (2021)
Bron: Disney Nederland & Filmdepot.

Black Widow is ver weg van perfect

Helaas is deze film ver weg van perfect te noemen. Zoals ik al eerder benoemde; het verhaal is nogal rommelig. Vooral de structuur van de drie aktes is uit balans. De eerste akte en derde akte duren beiden veel langer dan het middenstuk. Dit is eigenlijk best tragisch te noemen, omdat het middenstuk (ook wel bekend als de tweede akte) het grootste gedeelte besteed aan het verbinden van de emotionele punten in het verhaal. Daarnaast wordt de schurk redelijk laat pas echt goed geïntroduceerd. Dit heeft als gevolg dat we eigenlijk te weinig van hem zien hebben gekregen om hem als schurk nog meer te vrezen.

Ook krijgen de personages van Rachel Weisz en David Harbour vrij weinig te doen. Ze spelen niet meer dan emotionele bagage voor de personages van Scarlett Johansson en Florence Pugh. Over Johansson en Pugh gesproken; wat een geweldig duo. Ze spelen perfect op elkaar in en komen daadwerkelijk als familie over. Deze twee actrices zijn als het gaat om de cast het hoogtepunt van de film te noemen. Johansson schijnt als de superheld vol demonen uit haar verleden, terwijl Pugh weer de show steelt als een nuchtere, en wat naïeve, superheld. Het acteerwerk van Harbour is vermakelijk en Ray Winstone speelt zijn rol als smeerlap goed.

Voor de rest valt er niet veel te zeggen over het acteerwerk. Rachel Weisz is een topactrice, maar als kijker was ik totaal niet onder de indruk van haar acteerwerk in deze film. Dit heeft deels te maken met haar geschreven rol, maar ook met haar acteerwerk. Het kwam op me over alsof ze liever niet in deze film had gespeeld. Als het gaat om technische aspecten is Black Widow ook wat teleurstellend. De focus van de camera, en eigenlijk het camerawerk over het algemeen, vallen enorm tegen. De camera legt zijn focus op aparte punten vast. Hierdoor krijg je het gevoel alsof je naar een parodie van een Jason Bourne film zit te kijken. De rap gemonteerde beelden lijken geen overzicht te maken. De special effects zien er nog wel goed uit. Zelfs al zien de effecten door de over-de-top actie er af en toe wat overdreven uit.

Black Widow (2021)
Bron: Disney Nederland & Filmdepot.

Black Widow is een mooie nieuwe toevoeging aan het Marvel Cinematic Universe. Daarnaast kun je de film ook bekijken zonder alle andere delen van de franchise gezien te hebben. Het verhaal is thematisch krachtig en blinkt uit op het vlak van vrouwenemancipatie. Tegelijkertijd is het verhaal ook rommelig. Dit komt doordat de structuur van de drie aktes uit balans is. Het acteerwerk van Johannson en Pugh is geweldig, maar voor de rest valt het acteerwerk wat tegen. Vooral Weisz weet niet goed te overtuigen in haar rol.

Als het gaat om technische aspecten zijn de special effects lekker overgedramatiseerd. Hierdoor kan het er wat overdreven uit zien, maar dit neemt niets weg aan de kwaliteit van de effecten. Helaas zien het camerawerk en de montage er wel wat minder professioneel uit. Black Widow is nu te zien in de Nederlandse bioscopen en met VIP-toegang te streamen op Disney+. En voor de Marvel fans; er is een post credits scène bij deze film!