Blasphemous – Game Recensie

Deze game recensie is mogelijk gemaakt door het recensie-exemplaar dat het team van sebkijk! heeft mogen ontvangen van The Game Kitchen. Onze dank aan The Game Kitchen voor deze mogelijkheid.

In deze wereld, geïnspireerd door de gotische style, is er veel te ontdekken. Als de gameplay niet genoeg rede is om de wereld af te gaan, dan haalt het verhaal en de prachtige pixel art je er wel in.

Wonderbaarlijk duister

Blasphemous is een spel dat heel stevig staat op zijn stijl, en die stijl is overal te zien. De stijl is al vanaf het begin van het spel duidelijk te zien. Van het moment waar je je zwaard uit het lichaam van een vrouw haalt en omsingeld bent door hopen lijken, tot de grotere gevechten met absurde vijanden. Hierbij is elk gruwelijk deel van de designs prachtig te zien in super gedetailleerde pixel art.

Je ontmoet er veel verschillende karakters, sommige nog raarder dan je daarvoor hebt ontmoet. Ieder met zijn eigen verhaal vol met zorgen, schaamte en voornamelijk schuld. In Blasphemous is schuld namelijk een groot thema. Het is een van de eerste dingen die je hoort. Je blijft het horen in alle karakters die schuld op hun nemen. Iedereen heeft een gevoel van schuld. Deze personages proberen ook vaak zichzelf te straffen om zo van hun schuld af te komen.

Blasphemous 1
Aanvallen ontwijken is natuurlijk heel belangrijk.

Vrijheid om te vinden

De wereld van Blasphemous is groot. Elke grote wereld heeft natuurlijk ook genoeg om te doen. Om te beginnen is Blasphemous een niet-lineaire spel waarbij je dus veel gedeeltes van het spel in compleet andere volgordes kan spelen. Hier bovenop komt dat veel paden in het spel afsplitsen naar meerdere andere paden. Hierdoor is er altijd meer te ontdekken. En elk pad brengt je wel naar iets anders. Of het nou de volgende grote baas is. Of een van de vele items, abilities en andere collectables die je meer vertellen over het diepere verhaal van de wereld.

De grote van de wereld is dus een groot pluspunt van Blasphemous. Één van Blasphemous zijn andere sterkste punten is hoe open het spel ook is. In veel spellen met zo’n grote wereld wordt je vaak geblokkeerd totdat je een nieuwe kracht hebt of ver genoeg in het verhaal bent. Bij Blasphemous is een heel groot deel van de wereld al gelijk open nadat je het begin gebied uit bent. Het spel geeft je hierbij ook weinig hints zodat je zelf daadwerkelijk de kans kan nemen om alles te ontdekken.

Blasphemous 2
Een geweldig mooi nieuw zicht om te ontdekken.

Een botsing van stijl.

De gameplay is ook een ander (belangrijk) punt waar ik het over wil hebben. Ik kan met vreugde zeggen dat Blasphemous over het algemeen goed speelt. De gevechten voelen goed door de snel reagerende controls. Maar ook de visuele (geluid-) effecten helpen hierbij. Ook voelen alle krachten die je in het spel kan ontgrendelen origineel en nuttig aan. Niet alles is helaas perfect aan de gameplay.

Zo komt wat vaker het probleem voor dat het spel je laat vechten en platformen tegelijkertijd. Hiermee bedoel ik te zeggen, dat je dus tegelijkertijd moet vechten, maar ook moet platformen om verder te komen in het spel. Neem bijvoorbeeld een deel uit spel waarbij je je in een ijs gebied bevindt. In dit gedeelte ben je in een lange kamer, waar je boven instant-death gaten moet springen. Tegelijkertijd is er ook een zware wind die je duwt.

Daarnaast wordt je ook nog aangevallen door vijanden. Kort gezegd – er gebeurd teveel op het scherm. Je moet teveel acties tegelijkertijd ondernemen. Het kan al heel snel frusterend worden als je in een gebied komt waar je bijvoorbeeld over en langs stekels moet springen die je in één keer vermoorden. Terwijl er ook nog eens overal obstakels zijn die je er in duwen.

Kleine Kritiek-puntjes

Daarnaast zijn er ook nog een aantal kleine problemen met het spel. Ik had al genoemd dat er veel te vinden is in Blasphemous. Zo zijn er ook veel items te vinden met passieve effecten. Dit klinkt nog normaal, maar het vervelende is dat je die passieve effecten aan je uitrusting moet toevoegen. Echter kan je er maar 3 tegelijk actief hebben.

Met als gevolg dat je onnodig vaak het menu in moet gaan. Dit omdat je veel verschillende dingen tegen komt waar je een ander effect voor nodig hebt. Zelf zou ik het veel beter vinden als deze items allemaal tegelijkertijd actief zouden kunnen zijn. Ook is het soms wat lastig om de tekst in het spel te lezen. Dit is niet heel vaak een groot probleem, maar het moet wel genoemd worden. Het laatste kritiekpuntje is dat het menu wat raar ingesteld is. Om bij de settings te komen of als je het spel wilt afsluiten, moet je het scherm van de kaart openmaken. Dit is weliswaar een wat aparte keuze.

Blasphemous is een groot spel met veel te doen. In het spel kan je zelf de prachtig gemaakte wereld ontdekken. Tussendoor kom je ook nog grootste gevechten tegen. Blasphemous speelt goed voor het grootste deel maar is zeker niet zonder frustraties. Het is zeker een geschikt (en prachtig) spel als je dol bent op het zelf uitvogelen van een groter verhaal.

Bekijk hier de officiële trailer van Blasphemous.

Dion Mager