Blue Beetle (2023) – Film Recensie

Blue Beetle is een van de allerlaatste films die uit kwam in het DC Extended Universe: het gemixt ontvangen filmuniversum van DC Comics. De grote vraag is: kan Blue Beetle filmliefhebbers met nog enigszins positieve herinneringen aan het DCEU overlaten? De film slaagt hier naar mijn gevoel wel in. Regisseur Angel Manuel Soto en scenarioschrijver Gareth Dunnet-Alcocer geven in Blue Beetle weer dat het leven een reis is. De eindbestemming van deze reis weten we nooit, maar dat is niet erg.

Het belangrijkste is dat de reis samen gemaakt wordt met je familie en vrienden. Zoals een van de personages uit Blue Beetle zegt: “La familia, that’s forever. That lasts.” Blue Beetle geeft hartverwarmend het belang van familie weer. Het is de relatie met zijn familie die deze held super maakt. De cast levert krachtige acteerprestaties in de scènes die niet gerelateerd zijn aan superhelden momenten. Superhelden fans zullen daardoor minder geïnteresseerd kunnen zijn in Blue Beetle.

De film bevat zeker de nodige actie, maar de empathische en humane filmmomenten krijgen voorrang in deze film. Blue Beetle bespreekt verder onderwerpen als racisme, nepotisme, politiegeweld en discriminatie. Helaas gaan de filmmakers te ongenuanceerd om met deze onderwerpen. Het is belangrijk om deze onderwerpen aan te kaarten, maar zonder nuance raakt de boodschap al snel verloren.

Over Blue Beetle (2023)

Blue Beetle is een Amerikaanse superhelden actiefilm uit 2023. De film is geregisseerd door Angel Manuel Soto. Het scenario van de film is geschreven door Gareth Dunnet-AlcocerBlue Beetle is geproduceerd door Warner Bros.Warner Bros. Pictures MexicoDC EntertainmentThe Safran Company en Lightnin’ Production Rentals. De film is in Nederland uitgebracht door Warner Bros. Holland.

De cast van Blue Beetle bestaat uit Adriana BarrazaXolo MaridueñaDamían AlcázarSusan SarandonElpidia CarrilloBruna MarquezineRaoul Max TrujilloGeorge LopezHarvey Guillén en Belissa EscobedoMaridueña speelt de titulaire superheld en zijn alter ego Jaime Reyes. In Blue Beetle keert de pas afgestudeerde Jaime Reyes, vol grootse plannen voor de toekomst, terug naar zijn huis. Hij komt er al snel achter dat daar veel is veranderd. Hij gaat op zoek naar zijn plek op deze wereld, maar het lot brengt onverwachts een oude relikwie van buitenaardse technologie op zijn pad.

De oude relikwie heet de Scarabee. Wanneer de Scarabee hem verkiest als symbiotische gastheer, komt hij in het bezit van een waanzinnige uitrusting met onvoorstelbare en onvoorspelbare krachten. Daarmee wordt hij de superheld Blue Beetle. Warner Home Video en Day One MPM brachten Blue Beetle op 14 december 2023 uit op 4K Ultra HD Blu-ray, Blu-ray, DVD en Steelbook. Mijn dank aan Warner Home Video en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Bekijk hierboven de officiële trailer van Blue Beetle (2023). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Xolo Maridueña: de echte held van Blue Beetle

De superhelden film Blue Beetle opent – net zoals The Flash – met een op de titulaire held gebaseerde filmbetiteling. In de filmbetiteling van The Flash schoten de logo’s van Warner Bros. en DC Comics razendsnel voorbij. In Blue Beetle zien we de logo’s van Warner Bros. en DC Comics gevormd worden alsof ze zelf ook een Scarabee hebben die ze superkrachten geeft. Het is een kleine, maar opmerkelijke en leuke toevoeging. Het is leuk om te zien dat de filmmakers hun onderzoek hebben gedaan om het personage van Blue Beetle zo goed mogelijk te portretteren in zijn (eerste) speelfilm.

Het helpt dat hoofdrolspeler Xolo Maridueña uitstekend is als de titulaire superheld en zijn alter ego Jaime Reyes. De jonge acteur kun je kennen voor zijn bijdrages aan de populaire Netflixserie Cobra Kai. Maridueña geeft goed de authentieke absurditeit, oprechtheid en goedaardigheid van Jaime Reyes weer. Bovendien overtuigt de acteur ook in zijn rol als superheld. Het is duidelijk terug te zien dat Maridueña ervaring heeft met het deelnemen aan strak gechoreografeerde actiescènes.

Blue Beetle (2023)
Bron: Warner Home Video, Day One MPM, Warner Bros., Warner Bros. Holland, Warner Bros. Pictures Mexico, DC Entertainment, The Safran Company en Lightnin’ Production Rentals.

De acteur is ook bekend met het uitvoeren van praktische stunts. De hoofdrolspeler levert samen met het stuntteam een van de grootste bijdrages aan Blue Beetle. De actiescènes zijn niet zo sterk of adembenemend als andere DCEU-films. Toch weten de cast en crew met hun stuntwerk en de choreografie de actiescènes toch net wat meer te laten uitblinken.

De actiescènes zijn overtuigend doordat het stuntteam en Maridueña goed weten om te gaan met de scènes die volgepropt zijn met computer gegenereerde beelden en visuele effecten. Het helpt dat de visuele effecten en CGI van de titulaire superheld er goed uitzien. Bovendien levert de kostuum en garderobe afdeling uitstekend werk af met hun kostuum voor Blue Beetle. Hetzelfde kan helaas niet gezegd worden over de schurk Conrad Carapax die eruit ziet als een mislukte combinatie tussen een Power Ranger en een Transformer.

Blue Beetle (2023)
Bron: Warner Home Video, Day One MPM, Fanart.tv, Warner Bros., Warner Bros. Holland, Warner Bros. Pictures Mexico, DC Entertainment, The Safran Company en Lightnin’ Production Rentals.

Een mengsel van inspiratiebronnen

Blue Beetle bevat een mengelmoes van inspiratiebronnen. Zo kan de symbiotische band die Jaime Reyes met de Scarabee heeft vergeleken worden met de symbiotische relatie die Eddie Brock heeft met Venom. Daarnaast lijken de conversaties tussen de Scarabee en Jaime Reyes ook de gesprekken die Tony Stark met zijn kunstmatige intelligentie hulpje Jarvis heeft. Wanneer Jaime Reyes symbiotisch verbonden raakt met de Scarabee zijn invloeden terug te zien van John Landis’ horrorfilm An American Werewolf in London.

Deze scène uit Blue Beetle deed me enorm denken aan de eerste keer dat David Kessler in een weerwolf verandert. Het grootste verschil tussen deze twee scènes is dat Blue Beetle de transformatie meer humoristisch en absurdistisch uitspeelt, terwijl An American Werewolf in London meer ingaat op de gruwelijkheden van deze lichamelijke verandering. Het acteerwerk van Maridueña zorgt er toch voor dat filmtoeschouwers de horror van zo’n symbiotische transformatie ervaren.

Blue Beetle (2023)

Er zijn niet alleen invloeden van monsterfilms als An American Werewolf in London terug te zien. Zo lijkt deze superhelden film ook geïnspireerd te zijn geweest door andere monsterfilms als Them! en Godzilla – die beide uit het jaar 1954 komen. Tijdens het gevecht tussen een gigantische robotachtige kever en een leger zijn de invloeden van monsterfilms met grote beesten terug te zien.

De film bevat ook een scène waarin we de geheimen van de Scarabee te zien krijgen in de stijl van MonsterVerse films als Godzilla en Godzilla vs. Kong. Blue Beetle bevat ook thema’s die overeenkomen met onderwerpen uit andere superhelden films. Zo zit de familie van Jaime Reyes diep in de schulden, net zoals Peter Parker in Sam Raimi’s Spider-Man filmtrilogie veel geldproblemen heeft. Er kan daarom zeker geconcludeerd worden dat de film een mengelmoes van inspiratiebronnen bevat. Veel van deze inspiratiebronnen kunnen gelinkt worden aan andere superhelden- en monsterfilms.

Blue Beetle (2023)

De kracht van familie

Een van de grootste thema’s uit Blue Beetle is het belang van familie. De filmmakers geven goed de regelmatig ongemakkelijke, familiesituatie en de onderlinge relaties weer. Helaas wordt er in de film iets te veel gebruik gemaakt van expositie. De film had kunnen profiteren van het gebruik van de filmregel “show, don’t tell”. Er zijn meer dan genoeg situaties waarin een korte of kleinschalige flashback het verhaal had kunnen ondersteunen. Een van de aspecten die film wel goed portretteert, is dat de liefde die je voor je familie voelt je niet zwakt maakt.

Jaime Reyes haalt in Blue Beetle juist zijn kracht uit de liefde die hij voelt voor zijn familie. Zijn familie moedigt hem altijd aan. Dit zorgt voor veel hartverwarmende, en enigszins sociaal ongemakkelijke, situaties. Het verhaal laat het belang van affectie en compassie voor je familie (en in verlenging je medemens) zien. Daarnaast leveren de filmmakers een eerbetoon aan de culturele en sociaal-maatschappelijke normen en waarden van latino’s. De film bespreekt ook in detail hoe de vooruitgang voor een groep zorgt voor achteruitgang bij de andere groepen.

Helaas brengen regisseur Angel Manuel Soto en scenarioschrijver Gareth Dunnet-Alcocer de kwesties van wit privilege te ongenuanceerd en prekerig over. Het is jammer dat de filmmaker dit onderwerp ongenuanceerd brengen, want ze spelen in op situaties die in het echte leven voorkomen. Blue Beetle bespreekt gedetailleerd, maar ongenuanceerd de vooroordelen, discriminatie, politiegeweld en racisme die latino’s dagelijks in de Verenigde Staten van Amerika meemaken. Ze leggen de eerste puzzelstukken voor dit toetakelen van dit onderwerp perfect neer, maar vergeten daarna de puzzel verder af te maken.

Blue Beetle (2023)

Blue Beetle levert niet de vetste actiescènes, maar de film weet wel op een ontroerende manier om te gaan met het concept van familie. Familie speelt een belangrijke rol in deze superhelden film. De superhelden film bevat verder een krachtige acteerprestatie van de hoofdrolspeler. Xolo Maridueña overtuigt zowel met zijn empathische acteerwerk bij de emotionele filmmomenten als met zijn stuntwerk bij de actiescènes. De bijpersonages die behoren tot Jaime Reyes’ familie zijn, over het algemeen, degelijk ontwikkeld.

De familieleden spelen charismatisch en regelmatig hilarisch op elkaars persoonlijkheden in. De andere bijpersonages zijn minder sterk ontwikkeld. Het beste voorbeeld hiervan zijn de schurken van Blue Beetle. Susan Sarandon is zo eendimensionaal dat alleen haar uiterlijk opvallend is. Zo lijkt Sarandon in Blue Beetle op Holland Taylors personage Evelyn Harper uit Two and a Half Men. Raoul Max Trujillo krijgt ook te weinig te doen in deze film.

Het traumatische verleden van dit personage wordt pas aan het einde van de film bekendgemaakt. Op dat moment is het veel te laat om nog geïnvesteerd te raken in dit personage. Het opnoemen van een traumatisch verleden staat daarnaast niet gelijk aan het ontwikkelen van een personage. Desondanks blijft Blue Beetle een vermakelijke en hartverwarmende superhelden film die vooral geschikt is voor filmliefhebbers en superhelden fans met een eigen familie. Blue Beetle is nu te koop op 4K Ultra HD Blu-ray, Blu-ray, DVD en Steelbook op (o.a.) Bol.com.