Boeien! (2022) – Film Recensie

Boeien! is een verrassend vermakelijke en hartverwarmende Nederlandse speelfilm. Met een onderliggende laag over de band tussen stiefouders en stiefkinderen, weet filmmaker Bob Wilbers te ontroeren. Tegelijkertijd weet hij samen met de rest van de crew en cast ook voor veel vermaak te zorgen met deze speelfilm. Zo bevat Boeien! genoeg (slapstick-)humor en droge grappen. Wilbers lijkt inspiratie te hebben genomen van films als Home Alone en Home Alone 2: Lost in New York, waarbij hij, met invloeden van verhalen als Agatha Christie’s Death on the Nile, een unieke Nederlandse familiefilm weet neer te zetten.

Over Boeien! (2022)

Boeien! is een vrolijke Nederlandse familiefilm uit 2022. De film is geregisseerd door Bob Wilbers. De filmmaker regisseerde eerder ook de andere Nederlandstalige familiefilm: De expeditie van familie Vos. Het scenario van Boeien! is geschreven door Anya Koek en Wijo Koek. De cast van de film bestaat uit onder andere Cees GeelKlaasje MeijerYailah VroomWout VisserEdwin JonkerSarah ChronisFerdi StofmeelJuvat Westendorp en Ellie Lust.

Het verhaal van Boeien! speelt zich af aan boord van het cruiseschip ‘Rederij de Romantiek’, waar Kapitein Hartman samen met zijn lieftallige assistente Jitske de liefdesscepter zwaait. Ravi, een slim 11-jarig meisje, kan totaal niet opschieten met haar eigenwijze 8-jarige stiefbroertje Benja. Samen met hun ouders gaan ze als samengesteld gezin op een cruise vakantie. Ravi en Benja zijn hier niet bepaald enthousiast over.

Vader Orlando en moeder Maartje nemen deel aan een trouwwedstrijd aan het boord van het schip, hopend dat dit het gezin nader tot elkaar brengt. Maar niet iedereen aan boord van het cruiseschip heeft even goede bedoelingen. Onno en Ted, schoonmakers op het schip, hebben samen met hoofdbeveiliger Nora een handeltje in waardevolle spullen die ze van passagiers stelen. Als dat maar goed komt…

Bekijk hier de officiële trailer van de Nederlandse speelfilm Boeien! (2022).

Boeien! opent direct bij het schip waarop het Nederlandse gezin zijn avonturen zal beleven. Er is geen opbouw naar dit moment. Dit is ergens wel jammer, omdat we hierdoor minder te zien krijgen van de personages, hun karakters en motivaties. Toch weet regisseur Bob Wilbers wel direct de groepsdynamiek van de familie duidelijk te maken. Het jongste gezinlid Benja haalt grappen uit, waar zijn oudere stiefzus Ravi gek van wordt. Ondanks dat het gezin bestaat uit vier gezinsleden, oogt het alsof iedereen in deze familie in zijn eigen bubbel vastzit.

De regisseur en scenarioschrijvers laten in het verhaal van Boeien! het gezin elkaar (steeds) meer waarderen. Dit weten ze goed voor elkaar weten te krijgen door gebruik te maken van onderliggende thema’s als verlies, rouw en het verschil tussen biologische en stiefouders. Daarnaast analyseren Wilbers en de scenarioschrijvers op een droge, maar toepasselijke manier de contrasten tussen arme en rijke gezinnen. Uiteraard gebeurt dit allemaal op een onderliggend niveau, want Boeien! blijft vooral een mooie zomerse familiefilm die het belang van vermaak boven alles zet.

Boeien! (2022)
Bron: Just Entertainment Nederland, Lot of Brands, en Messercola Drama & Soap.

De film slaagt er ook zeker in om te vermaken. De film bevat niet alleen een spannend en leuk verhaal voor families met (jonge) kinderen, maar ook nog volwassen, directe en droge grappen. Het bekvechten tussen de twee stiefkinderen, Ravi en Benja, kan daarnaast herkenbaar zijn voor veel van deze families (met name de broers en zussen). Boeien! lijkt in zijn verhaal op dat van de Home Alone-films, waarin een kind het opneemt tegen twee volwassen sulletjes. Het grootste verschil hierin is dat de Home Alone-films (en dan met name de eerste twee) creatievere manieren bevat om de twee volwassen schurken aan te pakken.

Daarnaast gaat het kat-en-muisspel waarbij Benja en Ravi constant achtervolgd worden door de volwassen parttime schoonmakers, parttime ontvoerders en parttime dieven, wel te lang door. Dit komt de film niet tegemoet door de repetitieve geaardheid van deze narratieve handeling. Het helpt de film daarnaast ook niet dat het maar een speeltijd van 65 minuten bevat. Ondanks een minder creatieve aanpak en herhalende verhaallijnen, weet Boeien! in zijn verhaal toch sterk te overtuigen. Dit komt niet alleen door de juiste dosis (slapstick-)humor en een onderliggend diepgaand verhaal, maar ook door het acteerwerk van een groot deel van de cast.

Boeien! (2022)

Zo is het bijzonder om Ellie Lust te zien als overziende bewaker, die eigenlijk de reizigers weet te bestelen van hun rijkdommen. De oud politiefunctionaris is tegenwoordig een bekende televisiepersoonlijkheid en (nu ook) actrice. Lust weet een andere kant van haar zelf te laten zien, waarbij ze zowel op non-verbaal als verbaal niveau sterk acteerwerk weet te leveren. Ze weet met haar lichaamshouding en de toonhoogte van haar stem in te spelen op de situaties van het verhaal. Op de momenten dat we haar te zien krijgen is Lust een aanhoudende aanwezigheid die de show weet te stelen.

Helaas krijgen we haar naar de eerste 20 minuten minder regelmatig te zien. Ook de jonge hoofdrolspelers van Boeien! weten te overtuigen. Yailah Vroom en Wout Visser weten respectievelijk als Ravi en Benja een herkenbare, overtuigende acteerprestatie neer te zetten. Tijdens het kijken van de film ervaar en geloof je de onderliggende irritaties tussen de twee. Hierdoor kijk je nog enthousiaster toe als de twee het uiteindelijk weten bij te leggen en hun emoties met elkaar weten te delen. Het moment dat Ravi aan haar jongere stiefbroer Benja zegt dat haar vader ook zijn papa graag wil zijn, is rauw, prachtig en hartverwarmend.

Boeien! (2022)

Ook acteurs Ferdi Stofmeel en Juvat Westendorp weten voor veel hilarische momenten te zorgen als Onno en Ted, de twee sullige schoonmakers die samenwerken met Lusts personage om de reizigers te bestelen. Stofmeel en Westendorp zijn zelfs zo goed dat ze de Nederlandse versies van Joe Pesci’s Harry Lime en Daniel Sterns Marv Merchants (uit Home Alone en Home Alone 2: Lost in New York) genoemd mogen worden. Cees Geel is ook leuk om te aanschouwen als Kapitein Hartman, een personage dat rechtstreeks uit een Suske en Wiske stripboek had kunnen komen.

Niet alleen op de manier waarop hij praat, maar ook hoe hij zich kleedt, zal je hieraan doen laten denken. Spijtig genoeg zijn er ook wat leden uit de cast die minder overtuigend zijn. Sarah Chronis en Edwin Jonker spelen de ouders van Ravi en Benja. Ondanks dat ze geen slecht acteerwerk leveren, weten ze nooit echt anders over te komen dan de gefrustreerde of bezorgde ouders.

In een cast met vermakelijke acteerprestaties vallen ze niet op. Hetzelfde kan gezegd worden over voormalig K3-zangeres Klaasje Meijer. Ze is simpelweg aanwezig in de film, maar of ik haar acteerprestatie echt goed kan noemen, weet ik ook niet. Dit is deels te danken aan haar acteerwerk, maar ook aan het feit dat ze maar weinig te doen krijgt in de film.

Boeien! (2022)

Boeien! blijft een vermakelijke en hartverwarmende familiefilm over een Nederlands gezin dat hun waardering voor elkaar (her-)ontdekt. Boeien! is dan niet een van de uitdagendste of bijzonderste Nederlandse kinderfilms, maar naar mijn mening is het wel een van de vermakelijkste en (vooral) emotioneel aangrijpende kinderfilms. Ik heb simpelweg genoten van het bekijken van deze film. Ik heb zelfs zo genoten dat ik hoop dat deze Nederlandse familiefilm ooit nog een vervolg zal krijgen. Wellicht dat regisseur Bob Wilbers kan gaan voor een soortgelijk vervolg, maar dan op een treinreis in plaats van een bootreis.

De omgekeerde Agatha Christie-techniek, waarbij je begint met een film als Death on the Nile en dan overgaat naar Murder on the Orient Express. Maar voordat ik helemaal afdwaal, laat ik nog even samenvatten wat Boeien! voor mij zo’n mooie film maakt. De familiefilm bevat een onderliggende diepgaande laag over het belang van familie, het luisteren naar elkaar en het tonen van begrip voor elkaar. Begrippen als ouderverlies, partnerverlies en stiefouders komen allemaal naar tevoren op een excentrieke, maar natuurlijke manier. Voor een kinderfilm van maar 65 minuten is dit best bijzonder.

Boeien! is naast (onderliggend) diepgaand ook zeker vermakelijk om te aanschouwen. Dit is grotendeels te danken aan het acteerwerk van Yailah Vroom, Wout Visser, Ferdi Stofmeel, Juvat Westendorp, Ellie Lust en Cees Geel. Daarnaast weten de scenarioschrijvers en regisseur ook genoeg droge grappen en slapstick humor toe te voegen aan het verhaal. Helaas stellen Klaasje Meijer, Sarah Chronis en Edwin Jonker wel wat teleur.

Ook krijgen we niet genoeg van hun (en Lust) te zien in de film. Regisseur Bob Wilbers probeert de film soms ook wat te hip over te laten komen, met ongemakkelijke dansmomenten die juist de coole sfeer van de film naar beneden halen. Doordat de film ook een korte speeltijd heeft, komt het verhaal op veel momenten ook te repetitief over. Het verhaallijn waarin Ravi en Benja steeds moeten vluchten voor de sullige schoonmakers gaat wat te lang door. Uiteindelijk blijft Boeien! toch een sterke Nederlandse familiefilm die ik ieder (Nederlands) gezin zou aanraden. Boeien! is nu te huur en te koop op Pathé Thuis.

Waardering: 3.5 uit 5.