Boonie Bears: Redden de aarde! (2022) – Film Recensie

Boonie Bears: Redden de aarde! is een vermakelijke animatiefilm. De film oogt als een eigenzinnige combinatie van westerse films als Kung Fu Panda en 2001: A Space Odyssey. Hierbij zijn hinten terug te zien naar klassieke filmmomenten, zoals een eerbetoon aan de Amerikaanse actrice Marilyn Monroe. Dit is een geinig eerbetoon aan het klassieke filmmoment dat Monroe met haar witte jurk in een scène uit The Seven Year Itch boven een ventilatierooster van de metro staat.

Dit betekent echter niet dat de film geen kritiekpunten bevat, want helaas bevat deze Chinese geanimeerde sciencefiction familiefilm redelijk wat gebreken. Zo is het Nederlandse stemmenwerk grotendeels amateuristisch te noemen en bevat Boonie Bears: Redden de aarde! verschillende verhaallijnen die niet altijd even goed samengaan.

Over Boonie Bears: Redden de aarde! (2022)

Boonie Bears: Redden de aarde! is een Chinese geanimeerde sciencefiction familiefilm uit 2022. De film is geregisseerd door Huida Lin. De Nederlandse stemmencast bestaat uit Milan van WeeldenAndy van VeenRik SinkeldamLynn TackaertBelinda VermeerFred ButterPaul RosenboomCarla van der VeldtMerijn Oerlemans en Gio Borsboom. De internationale titel van de film is Boonie Bears: Back to EarthBoonie Bears: Redden de aarde! is de achtste film uit de filmreeks en de film die de tiende verjaardag van de filmreeks viert.

De internationale filmtitel van Boonie Bears: Redden de aarde! is Boonie Bears: Back to Earth. Wanneer Bramble de beer in het bos een buitenaards object vindt, fuseert zijn brein met de kern van een ruimteschip. Hiermee is Avi, een buitenaardse poes, op aarde neergestort. Avi wordt al jaren achtervolgd door een stel superschurken omdat zij de enige van haar soort nog is. Samen met Bramble, Briar en Vick zullen ze de strijd aangaan om de aarde te beschermen tegen het lot wat Avi haar planeet heeft meegemaakt. Boonie Bears: Redden de aarde! is nu te kijken in de Nederlandse bioscopen. Mijn dank aan de MovieCompany voor een online recensie-exemplaar.

Bekijk hier de officiële trailer van Boonie Bears: Redden de aarde! (2022)

De film start direct met een absurde superhelden openingsscène waarbij beer Bramble zichzelf introduceert als superheld. De energieke beer neemt het in deze snelle filmopening op tegen vijanden als het afvalmonster, een lawaaierige superschurk en zelfs een vijand dat gebaseerd is op Covid-19. Regisseur Huida Lin probeert met deze schurken in Boonie Bears: Redden de aarde! in te spelen op (grote) problemen die ook in onze echte wereld plaatsvinden. Zo spelen thema’s als innoverende hebzucht en catastrofale klimaatvervuiling een belangrijke rol op de achtergrond van het hoofdverhaal.

De filmtoeschouwers krijgen te zien hoe de Aarde al eens tot zijn einde kwam doordat de oorspronkelijke bewoners te hebzuchtig om gingen met de natuur en de middelen van de Aarde. Hierdoor komt het over alsof Lin een duidelijk standpunt wil neerzetten dat we als mensen moeten oppassen niet dezelfde fouten te maken, voordat we onze Aarde volledig vernietigen. Dit is een best beladen thema voor een animatiefilm dat gericht is op families met jonge kinderen. Gelukkig zorgen deze thema’s niet voor te veel afleiding van het hoofdverhaal.

Boonie Bears: Redden de aarde! (2022)
Bron: MovieCompany, Filmdepot.nl. en Fantawild Animation.

Naast dat de belangrijke en sterke thema’s de kijkervaring verrijken, zetten deze onderwerpen zowel jonge als oude filmtoeschouwers aan het denken. Ondanks enkele zware, emotioneel beladen thema’s is Boonie Bears: Redden de aarde! verder vooral een luchtige en vrolijke animatiefilm. De film is sterk geanimeerd, waarbij de ontwerpen van de ruimteschepen oprecht overkomen als een buitenaards (en uniek) vervoermiddel. Helaas zijn de ontwerpen van de dieren en mensen minder sterk.

In de ontwerpen van de omgevingen, voertuigen en wezens zijn grote verschillen in kwaliteit en concept te zien. Regelmatig oogt Boonie Bears: Redden de aarde! daardoor als een oneven animatiefilm, dat twee werelden laat zien die niet goed samengaan. Boonie Bears: Redden de aarde! schijnt vooral wanneer er actiescènes (met sciencefiction invloeden) plaatsvinden. Het gebruik van epische en stoere filmmuziek ondersteunt deze geweldige filmmomenten, waarin onze helden het met hun ruimteschepen opnemen tegen (onder andere) veel straaljagers en raketten.

Boonie Bears: Redden de aarde! (2022)

Op de momenten dat Bramble de beer zichzelf als een ijsjesliefhebber en idioot gedraagt, komt het rappe tempo van het verhaal tot een plotselinge halt. Dit zijn de scènes die het minst geslaagd zijn. Dit komt vooral doordat Bramble beter werkt als een bijpersonage dan een hoofdpersonage. De vrolijke beer is helaas het hoofdpersonage, waardoor er genoeg momenten zijn dat je verveelt of gefrustreerd toe moet kijken naar cliché grappen. Het best uitgewerkte – en interessantste – personage is Avi. Dit personage bevat ook nog het bijzonderste achtergrondverhaal, het duidelijkste karakter en de best beschreven motivaties.

De grootste schurken van de film zijn vermakelijk om te aanschouwen, maar net zoals Bramble de beer en zijn andere dierenvrienden, worden ze niet genoeg ontwikkeld om echte interesse op te wekken voor ze. Maar waar Boonie Bears: Redden de aarde! echt steken laat vallen, is bij het Nederlandse en Vlaamse stemmenwerk. Het werk van de Nederlandse en Vlaamse stemmencast is grotendeels amateuristisch te noemen. Dit komt doordat de cast regelmatig onduidelijk hun dialogen articuleert. Hierdoor versta je vaak niet wat er echt gezegd wordt.

Boonie Bears: Redden de aarde! (2022)

Boonie Bears: Redden de aarde! is een degelijke en vooral vermakelijke Chinese animatiefilm. Het is mooi om te zien hoe de filmmakers elementen uit actie-, superhelden- en sciencefiction-films pakken om toe te voegen aan een op families (met jonge kinderen) gerichte animatiefilm. De film bevat sterke en beladen thema’s, die zowel jonge als oudere filmtoeschouwers zullen activeren om na te denken over diverse belangrijke onderwerpen. Boonie Bears: Redden de aarde! is goed geanimeerd, waarbij vooral de actiescènes en sciencefiction geïnspireerde filmmomenten de show stelen.

De ontwerpen van de landschappen zijn prachtig en het buitenaardse aspect voelt oprecht uniek aan. Helaas zien de dieren, mensen en andere wezens er wat generiek uit in hun ontwerp en animatie. Het is ook jammer dat er maar een bijpersonage is dat echt goed onderbouwd en ontwikkeld overkomt. Doordat het hoofdpersonage daarnaast een totaal andere sfeer naar de film brengt dan de schurken en het belangrijkste bijpersonage, komt het verhaal van Boonie Bears: Redden de aarde! regelmatig oneven over.

Het grootste minpunt aan de film blijft toch echt het stemmenwerk van de Nederlandse en Vlaamse cast. Ze zijn regelmatig niet goed te verstaan in de articulatie van hun dialogen. Hierdoor klinken ze amateuristischer en kinderlijker dan waarschijnlijk bedoeld was. Uiteindelijk blijft Boonie Bears: Redden de aarde! een film die, ondanks zijn imperfecte aard, een film waar ik zeker van genoten heb. Ik zal niet direct de film aanraden en dat ligt vooral aan het stemmenwerk, maar wellicht dat de Engelse of oorspronkelijke versie beter is. Boonie Bears: Redden de aarde! is in ieder geval nu te zien in de Nederlandse bioscopen.

Waardering: 3 uit 5.