Boy Kills World is een degelijke actiekomediefilm die enkele sociaal-maatschappelijke thema’s op een enigszins interessante en satirische manier bespreekt. Tegelijkertijd is het verhaal het zwakste onderdeel van de film. Regisseur Moritz Mohr lijkt samen met scenarioschrijvers Tyler Burton Smith en Arend Remmers inspiratie genomen te hebben uit andere grote (franchise) films als RoboCop (1987), The Hunger Games (2012) en John Wick (2014). Ondanks dat de regisseur en scenarioschrijvers hun inspiratie in zekere mate weten te vermommen, mist Boy Kills World originaliteit.
Het gemis aan originaliteit had goedgemaakt kunnen worden door het verhaal overdreven satirisch te maken zoals de Nederlandse filmmaker Paul Verhoeven heeft gedaan met zijn actiefilms RoboCop en Starship Troopers (1997). In plaats daarvan wisselt de film af tussen satirische, serieuze en (geforceerde) humoristische momenten, waarbij de enige rode draad de actiescènes lijken te zijn. De gevechten in deze actiescènes mogen dan bruut en bloederig zijn, maar toch komen ze niet in de buurt van andere grote actiefilms als John Wick, Nobody (2021) en Sisu (2022).
Doordat de regisseur en scenarioschrijvers de focus leggen op actiescènes in plaats van een gelaagd en uitgewerkt verhaal, komen de toon en sfeer van de film rommelig over. Het helpt Boy Kills World ook niet dat de film een slordig verhaalverloop bevat vol langdradige trainingsmontages en flashbacks. Doordat de film constant heen en weer schiet in zijn verhaal, worden de narratieve constructies over wat er daadwerkelijk echt gebeurd is enorm onduidelijk. Hierdoor zal het veel filmtoeschouwers (zoals ikzelf) niet meer boeien wat er echt in het verhaal heeft plaatsgevonden.
Over Boy Kills World (2023)
Boy Kills World is een Amerikaanse actiefilm uit 2023. De film is geregisseerd door Moritz Mohr. Boy Kills World is het regiedebuut van Mohr. Het scenario is geschreven door Tyler Burton Smith en Arend Remmers. De scenarioschrijvers baseerden hun werk op een kort verhaal dat geschreven werd door Remmers en Mohr. De cast van Boy Kills World bestaat uit (o.a.) Bill Skarsgård, Famke Janssen, Jessica Rothe, Michelle Dockery, Brett Gelman, Isaiah Mustafa en Yayan Ruhian.
De film heeft een speeltijd van 111 minuten. De film beleefde zijn wereldpremière op het Toronto International Film Festival (TIFF) van 2023. De film werd in de Amerikaanse bioscopen uitgebracht op 26 april 2024. Boy Kills World was vanaf 20 juni 2024 te zien in de Nederlandse bioscopen. De film kwam uit in de Belgische bioscopen op 3 juli 2024. In de krankzinnige en keiharde actiefilm Boy Kills World schittert Skarsgård als de op wraak beluste jongen Boy.
In deze actiefilm neemt het hoofdpersonage het op tegen een corrupte familie met een totaal gestoorde matriarch. Nadat bij een strijd met de corrupte postapocalyptische Van Der Koy familie zijn tong werd afgesneden, kan Boy niet meer praten. Zijn hele familie werd in die strijd vermoord en Boy zint op wraak. Om zich klaar te maken voor de confrontatie moet Boy sterker worden en vooral loskomen van zijn kinderlijk levendige fantasie. Daarbij krijgt hij hulp van een mysterieuze sjamaan. Dutch FilmWorks (DFW) bracht de film op 4 oktober 2024 uit op Blu-ray en DVD.
Mediawijsheid en propaganda
In Boy Kills World bespreekt regisseur Moritz Mohr samen met scenarioschrijvers Tyler Burton Smith en Arend Remmers het belang van mediawijsheid. De film laat zien hoe het gemis aan mediawijsheid in combinatie met propaganda ervoor kan zorgen dat de samenleving uit deze (film-)wereld onder het gezag van een dictator blijft leven. De regisseur en scenarioschrijvers laten zien hoe belangrijk het is om actief, kritisch en bewust deel te blijven nemen aan de mediasamenleving, omdat de opinie en het gedrag van mensen anders gemakkelijk beïnvloed kunnen worden door propaganda.
Als het ware laat Boy Kills World zien hoe media ons vormt tot wie we zijn. Zo neemt het hoofdpersonage Boy letterlijk een stem van zijn favoriete videogame over om dit later toe te voegen aan en te mengen in zijn persoonlijkheid. Tegelijkertijd laat de film zien hoe propaganda en het gemis aan mediawijsheid (of mediageletterdheid) ervoor kan zorgen dat een dictator tot een icoon of legende wordt gemaakt. De regisseur en scenarioschrijvers maken bij het bespreken van deze onderwerpen regelmatig gebruik van grootse actiescènes en satire.
In een van de beste filmscènes uit Boy Kills World krijgen we te zien hoe een cornflakes merk – genaamd Frosty Puff – de Culling sponsort. De Culling is een moment waarop 12 mensen uit de stad verzameld worden om op live televisie vermoord te worden. Het is al te gek voor woorden om een (cornflakes-)merk het vermoorden van onschuldige mensen op live televisie te zien sponsoren. De scène wordt nog absurder wanneer de mascottes van dit (cornflakes-)merk deze mensen vermoorden. Met deze satirische scène bekritiseren de filmmakers het kapitalistische profijt dat merken en bedrijven hebben bij het deelnemen aan het uitvoeren van (massa-)moorden en oorlogen.

Actiescènes en cinematografie
Ondanks dat mediawijsheid en de gevaren van propaganda twee belangrijke thema’s uit Boy Kills World zijn, legt Mohr de focus meer op gestileerde actiescènes dan op een diepgaand verhaal. Hierbij wordt de regisseur goed ondersteund door gevechtscoördinator Dawid Szatarski. Hij is verantwoordelijk geweest voor het ontwerpen en het helpen bij het regisseren van de gestileerde actiescènes en gevechtscènes. Szatarski en Mohr weten met de choreografie en het stuntwerk van de actiescènes indruk op te wekken. Daarnaast zijn de actiescènes bruut op beeld gezet door cinematograaf Peter Matjasko.
De cinematograaf zet met zijn camera het hoofdpersonage Boy als focuspunt duidelijk in beeld. In zijn camerawerk volgen we de actiescènes via het perspectief en de omgeving van het hoofdpersonage. Een van de beste voorbeelden hiervan is terug te zien bij de scène waar de camera via een close-up focust op het bebloede en boze gezicht van Boy. Matjasko laat bewust niet zien hoe Boy een gang vol gevaarlijke schurken op gruwelijke manieren vermoord. In plaats daarvan ligt de focus op Boy wiens woede steeds groter lijkt te worden en hem steeds meer lijkt over te nemen – net zoals zijn gezicht het scherm overneemt.
Via zijn camerawerk weet de cinematograaf te laten zien dat Boy een (bijna) onstopbare moordmachine is vol wraak en een enkel doel: het vermoorden van Hilda Van Der Koy. Matjasko maakt in andere actiescènes ook gebruik van draaiende camerabewegingen waarbij de camera boven de vechtende personages geplaatst is. Dit geeft ons een bovenaanzicht van de actie en de omgeving waarin de personages vechten. Het laat ons ook zien waar elk personage zich bevindt tijdens deze actiescènes. Ondanks de dynamische cinematografie ogen de actiescènes in de eerste akte niet bepaald origineel en nogal repetitief.

Trainingsmontages
Het feit dat de actiescènes aan het begin van de film minder goed werken is ook te danken aan de inclusie van trainingsmontages die nogal langdradig en saai zijn. Aan het begin van de film krijgen we vooral te zien hoe de jonge Boy aan het trainen is om een wraakvolle sluipmoordenaar, zoals bijvoorbeeld Uma Thurmans Beatrix Kiddo uit Quentin Tarantino’s Kill Bill, te worden. Boy Kills World komt in zijn eerste scènes nogal cliché over doordat de focus ligt op de jonge wraakvolle antiheld die alleen maar bezig is met het trainen van zijn gevechtsvaardigheden om wraak te nemen.
Het vallen en falen worden in het trainen van deze gevechtsvaardigheden zo vaak herhaald dat de start van Boy Kills World niet alleen repetitief en saai overkomt, maar ook irritant. Bij het trainen van zijn gevechtsvaardigheden wordt Boy ondersteund door de mysterieuze sjamaan. De sjamaan zorgt ervoor dat Boy zijn jeugdigheid verliest door het volgen van dit pad van wraak. Volgens de sjamaan mag een groot strijder nooit kinderachtig zijn, omdat kleine kinderen altijd afgeleid raken en zwak zijn. De toevoeging van een mentor figuur bij het trainen van gevechtsvaardigheden is niet bepaald origineel.

Desondanks is de sjamaan als personage zelf een stuk interessanter en origineler. Zo geeft de film een origineel beeld weer van een oude wijze sjamaan die zich in eerste instantie als een drugsverslaafde gedraagt. Boy Kills World laat de effecten van drugsgebruik zien op een getraumatiseerde en dove jongen. De film laat op een effectieve manier zien hoe drugsgebruik al op een jonge leeftijd niet alleen kan leiden tot langdurige en terugkerende psychoses en hallucinaties, maar ook tot achterdochtigheid en indoctrinatie.
Het visuele beeld van een hand die vanuit de mond van de sjamaan naar Boy grijpt is hierbij een mooi metafoor. Het laat zien hoe de sjamaan de naïviteit, wraakgevoelens en rouw van Boy gebruikt om hem te indoctrineren en in te zetten voor zijn eigen doelen. De film speelt met het concept dat kinderen en jongeren onbewust toxische relaties tot hun ouderfiguren kunnen hebben. Componist Ludvig Forssell weet met zijn mooie filmmuziek goed in te spelen op de tweestrijd van het hoofdpersonage door hem een muzikaal thema te geven waarin vooral naïeve, heroïsche, hoopvolle en kinderlijke klanken te horen zijn.

Conclusie
Boy Kills World is een vermakelijke actiefilm die ook nog enkele interessante thema’s bespreekt. Het is jammer dat de film pas goed op gang komt vanaf zijn tweede akte, want anders had deze Amerikaanse actiefilm net zo goed kunnen zijn geweest als Nobody (2021), Sisu (2022) of een deel uit de John Wick filmreeks. De film komt langzaam op gang doordat de focus in de eerste akte vooral ligt op enkele langdradige trainingsmontages. De trainingsmontages mogen dan horen bij de opbouw naar grotere actiescènes, maar ze voelen als een hele opgave om doorheen te komen.
Het filmeinde gooit alle opgezette context en achtergrondverhalen uit het raam, waardoor deze langdradige en saaie eerste akte als zinloos overkomt. Daarnaast zorgt dit ervoor dat het verhaal onnodig onduidelijk wordt. Het filmeinde zet het verhaal zonder duidelijke uitleg of context op zijn kop, waardoor de climax emotioneel opgezet, rommelig en geforceerd overkomt. Daarnaast is het niet meer langer duidelijk welke gebeurtenissen in het verleden (of in flashbacks) echt gebeurd zijn en welke impact ze nu precies hebben op de personages in het heden.
Ondanks deze duidelijke minpunten is Boy Kills World een amusante actiefilm vol brute actiescènes en grappige satire. De familiedynamiek tussen de Van Der Koy’s behoort tot de grappigste aspecten uit de film. Dit komt vooral doordat regisseur Moritz Mohr samen met scenarioschrijvers Tyler Burton Smith en Arend Remmers goed incompetente machthebbers weet weer te geven die overal kritiek opleveren om zo hun groots opgezette imago (inclusief fragiele zelfbeeld) te beschermen. Daarnaast is in de Van Der Koy familie iedereen gekker of intenser dan de ander.
Ondanks de humoristische aard van de film zijn enkele (terugkerende) grappen nogal geforceerd en voorspelbaar. Zo lukt het Bill Skarsgård niet altijd om samen met de stem van H. Jon Benjamin goed in te spelen op de komische timing van de grappen uit het filmverhaal. Het is ergens begrijpelijk dat dit lastig kan zijn, omdat Skarsgård het fysieke en non-verbale acteerwerk moet leveren, terwijl Benjamin alleen de innerlijke stem en gedachten van het hoofdpersonage aflevert. Tegelijkertijd lukt het dit duo wel om in de emotionele scènes goed op elkaar in te spelen.
Hierdoor is het extra jammer dat ze in de humoristische aspecten van hun samenwerking regelmatig te kort schieten. Uiteindelijk is Boy Kills World vooral een vermakelijke film om te kijken voor liefhebbers van actiefilms waarin een vette antiheld op wraak is uitgemunt en het (bijna) in zijn eentje opneemt tegen een groot leger van schurken. Boy Kills World is nu te koop op Blu-ray en DVD op (o.a.) Bol.com. Daarnaast is de film sinds kort ook te streamen op Netflix in Nederland. Boy Kills World is ook te huur en te koop op Pathé Thuis in Nederland. Mijn dank aan Dutch FilmWorks (DFW) voor het versturen van een recensie-exemplaar.