BumbleBee (2018) – Film Recensie

Wanneer Bumblebee (Dylan O ‘Brien, The Maze Runner Trilogy) moet vluchten van Cybertron naar de Aarde, raakt hij zwaargewond. Hij vermomt zich als een Volkswagen Beetle om zo uit het zicht te ontsnappen van de Decepticons. Maar toch wordt hij gevonden, alleen niet door wie hij had verwacht. Bumblebee wordt namelijk gevonden door een jong-volwassen meisje, genaamd Charlie (Hailee Steinfeld, Spider-Man: Into the Spider-Verse). Ondanks alle verschillen tussen de twee, ontstaat een bijzondere vriendschap.

Betekenisvolle Actie

Bumblebee is een film die geregisseerd is door Travis Knight (Kubo and the Two Strings) en mag, naar mijn mening, wel benoemd worden tot de verassing van het film-jaar. Ik had namelijk nooit verwacht dat Bumblebee zo goed zou zijn. Ik ben nooit echt fan geweest van de Transformers-franchise. Dit zou hoogstwaarschijnlijk te maken hebben met het feit dat ik ook nooit zo dol ben geweest op auto’s. Dus het idee dat een ´´robot´´ in een auto kan veranderen bracht bij mij weinig verwondering. Neem daarbij het feit dat ongeveer elke Transformers-film bagger is beoordeeld. En je krijgt een niet bepaald enthousiaste sebkijk!; die zich al helemaal niet wil verdiepen in dit soort films. Maar tegen alle verwachtingen in, ben ik toch gaan kijken naar deze film met de hoop dat het niet mega-slecht zou zijn. En ik kan elke lezer garanderen dat jullie naar een wonder van een film zullen gaan kijken. Laat ik wel meteen een ding duidelijk maken. Is deze film een meesterwerk? Nee, totaal niet. Is Bumblebee een voorspelbare film? Dat wel. Maar is Bumblebee een film met een groot hart, die goed gebruik weet te maken van zijn voorspelbaarheid? Dat is het zeker.

Al vanaf de eerste scène in de film is het duidelijk dat er op een creatieve manier gebruik wordt gemaakt van het concept van de Transformers. Bij het zien van de vele televisie-commercials van vorige Transfomers-films was er altijd één ding duidelijk. Er is sprake van een overgebruik van explosies en actie in deze films. Regisseur Travis Knight gaat volledig tegen de acties van Michael Bay in. Oftewel regisseur Travis Knight gaat volledig tegen het overgebruik van geweld van de regisseur van de vorige Transformers-films in. Knight maakt alleen gebruik van actie als het uitermate nodig is, waardoor elke actie-scène zijn plek hoort te krijgen. Deze actie-scènes hebben allemaal een reden om er te zijn. Elke explosie, elke klap, elk gevecht; het voelt allemaal verdiend aan.

Foto: Paramount Pictures, Universal Pictures International (UPI), Hasbro, Tencent Pictures, Bay Films, Laika Entertainment, Amblin Entertainment, AllSpark Pictures, Universal Pictures, Di Bonaventura Pictures & Tom DeSanto/Don Murphy Productions

De Kunst van het Loslaten

Zoals ik hier boven al aangaf werkt Bumblebee, ondanks zijn voorspelbaarheid, zo enorm goed omdat het een film is met een groot hart. Dat dit hart zo sterk te voelen is komt voornamelijk door het acteerwerk van Hailee Steinfeld (Spider-Man: Into The Spider-Verse) en de band die zij heeft met de beminnelijke robot Bumblebee. Als kijker voel je de connectie die ze met elkaar hebben. Je begrijpt de pijn die Steinfeld’s Charlie heeft door het verliezen van haar vader en rouwt met haar mee. Je begrijpt de pijn die Bumblebee heeft voor het kwijtraken van zijn geheugen en stem. En je voelt hoe deze twee personages zich met elkaar verbinden als lotgenoten en leren het verleden los te laten.

De sterkte in de film heeft naast het thema loslaten ook veel te maken met het thema ”familie”. Zo bieden de filmmakers hun unieke kijk op hoe je vervreemd kan raken van je eigen familie, maar toch steun kan vinden bij anderen. Deze andere personen (of robots) kunnen een nieuwe familie vormen met je en leren om de band met je aangeboren bloed-familie te herstellen. Dat zo’n thema in een film voor kan komen in een franchise, dat normaal alleen over explosies ging, is al een applaus op zich waard.

Foto: Paramount Pictures, Universal Pictures International (UPI), Hasbro, Tencent Pictures, Bay Films, Laika Entertainment, Amblin Entertainment, AllSpark Pictures, Universal Pictures, Di Bonaventura Pictures & Tom DeSanto/Don Murphy Production

Uiteindelijk heeft Travis Knight’s Bumblebee mij compleet kunnen verassen. Niet alleen is de film best goed, ook John Cena is zichtbaar geweldig in zijn overdreven 80’s-knock-off schurkenrol. Daarnaast ziet Bumblebee er ook levensecht uit en heeft de film, mede dankzij de geweldige acteerprestatie van Steinfeld, een enorm groot en kloppend hart. Daarom kan er over deze film gezegd worden dat het niet alleen een echte aanrader is (ook voor de DVD-extra’s!) maar ook nog eens een heus Wonder der Cinema. Met dank aan Triple P Entertainment voor het leveren van een recensie-exemplaar.