Caught in the Net (2020) – Film Recensie

Let op! Caught in the Net is een documentaire die beelden bevat die als schokkend kunnen worden ervaren. In deze film recensie ga ik in op wat er te zien is in deze documentaire. Mijn recensie kan dus voor sommige mensen ook shockerend zijn. Lees alleen verder als je zeker weet dat je dit aan kan.

Caught in the Net is een Tsjechische documentaire die uitkwam in 2020. De Tsjechische titel van de film is V síti en de film is geregisseerd door Barbora Chalupová en Vít Klusák. Caught in the Net gaat over seksueel misbruik op het internet. De film documenteert drie jong-volwassen actrices die zich voordoen als twaalf-jarige meisjes op sociale media. Ook wordt er vastgelegd hoe sexual predators reageren op deze sociale media profielen en vragen naar foto’s van hun geslachtsdelen.

Dit is dus zeker weten een moeilijke film om te kijken. Echter belicht de film wel een heel belangrijk onderwerp. Het is dus ook belangrijk dat ik praat over deze film. Caught in the Net is vanaf nu te zien op Picl. Mijn dank aan Picl en Herrie Film & TV voor de samenwerkingsmogelijkheid.

Over Caught in the Net

De film kwam uit op 27 februari 2020 en werd al snel een groot succes bij het publiek. Zo werd het de Tsjechische documentaire met de hoogste brutowinst en trok de film ruim 550.000 bezoekers. De film was crowdfunded door HitHit. Met deze crowdfundingplatform brachten de filmmakers drie miljoen Tsjechische kronen op.

De film laat zien hoe gevaarlijk het internet voor minderjarige meisjes kan zijn. Dit laat de documentaire zien door drie actrices te volgen, die de opdracht krijgen om zich op verschillende sociale media voor te doen als tienermeisje. De filmmakers bouwden hun kinderkamers na en op deze kamers kwamen de actrices in contact met de volwassen mannen die contact met hen hadden opgezocht. Al snel blijkt het dat deze mannen meer dan alleen contact willen. Ze sturen foto’s en video’s van hun geslachtsdelen naar de actrices toe. Daarnaast vragen deze volwassen mannen op een dwingende manier naakte foto’s en video’s van de actrices terug.

Caught in the Net 2020
Bron: Picl en Herrie Film & TV.

Pijnlijk, Verschrikkelijk en Afschuwelijk

Boven alles is Caught in the Net vooral een pijnlijke film om te moeten aanschouwen. Het is simpelweg verschrikkelijk dat dit nog steeds zoveel gebeurt. Het feit dat bijna 2500 mannen in één week contact opnemen met deze actrices is al erg genoeg. Maar het feit dat al deze mannen op zoek zijn naar sex met minderjarige meisjes is afschuwelijk. Dit is een belangrijke film om te gebruiken als informerende voorlichting. Als informerende documentaire slaagt Caught in the Net ook met de volledige 100 procent. Alleen is de film moeilijk behapbaar, omdat het zo’n zwaar beladen onderwerp toetakelt.

Ik heb alleen maar respect dat de filmmakers niet bang zijn geweest om de ernst van de situatie zo realistisch mogelijk weer te geven. Echter betekent dit wel dat dit een film is die ik maar eenmalig kan kijken. Dit is een film die vooral een experimentele en informatieve taak heeft. Als deze taak eenmaal vervult is, zal je de film voor het grootste gedeelte weer vergeten. Niet omdat Caught in the Net niet memorabel is, maar eerder om dat je niet aan deze gruwelijke situaties wilt denken.

Als kijker voelde ik me gewoon ziek worden tijdens het kijken naar deze film. Ik heb enorm geshockeerd toegekeken naar wat er op het scherm gebeurde. Ik moest ook meerdere keren de film even op pauze zetten om iets anders te gaan doen. Als kijker had ik tijd nodig om dit allemaal te verwerken; net zoals de filmmakers en actrices dit nodig hadden. Er valt weinig anders te zeggen over Caught in the Net dan dat het volledig slaagt als informerende film, maar dat de film te zwaar beladen is om je bij te blijven. Toch vind ik het belangrijk om deze experimentele documentaire aan zoveel mogelijk mensen aan te raden. De inlichtingen die gegeven worden in deze film zijn zeer belangrijk om onder ogen te komen – hoe pijnlijk ze ook zijn.

Caught in the Net 2020
Bron: Picl en Herrie Film & TV.

Technische Aspecten & Acteerwerk

Verder valt er vrij weinig op te merken aan het camerawerk of montage. De kracht van de film ligt qua technische aspecten vooral bij zijn production design en sound design. Het geluid wordt krachtig gebruikt om de desoriëntatie van de onwerkelijke situaties te versterken. Daarnaast zijn de sets en kledingstukken perfect opgebouwd en uitgekozen. Het is de filmmakers gelukt om een geloofwaardig beeld van de wereld van een tienermeisje te creëren. De beelden die we te zien krijgen bevatten veel materiaal uit nachtmerries en ik ga hier nog lang deprimerend aan terug denken. Maar het beeld is niet extra shockerend door zijn montage of camerawerk. De beelden zijn extra verschrikkelijk om aan te moeten schouwen door de kennis die je al hebt en opdoet tijdens het kijken van deze documentaire.

De drie actrices weten een ongelofelijk knappe acteerprestatie neer te zetten. Niet alleen zijn ze extreem overtuigend in hun rol als tienermeisjes, maar daarnaast zijn ze veel ernstige en pijnlijke gesprekken aangegaan met seksuele misbruikers. Het feit dat ze zo lang in karakter kunnen blijven terwijl er zoveel van ze gevraagd wordt, laat zien hoe sterk en belangrijk het acteerwerk in deze film wel niet is.

Caught in the Net is vanaf nu te zien op Picl. Picl is het arthouse streaming platform van Nederland. Het is een initiatief voor mensen die gek zijn op (Nederlandse) cinema en arthouse-films. Het is opgericht door mensen die er alles aan doen om hun enthousiasme voor film over te brengen op anderen. De missie van Picl is om de zichtbaarheid voor de (Nederlandse) documentaires en artistieke films te vergroten.

Bekijk hier de officiële trailer van Caught in the Net.