Cocaine Bear (2023) – Film Recensie

Cocaine Bear is het perfecte voorbeeld van een film die niet goed zijn voeting weet te vinden gedurende zijn speeltijd. Regisseur Elizabeth Banks lijkt moeite te hebben gehad met het uitvogelen van het verhaal dat ze met haar komedie horrorfilm wilde vertellen. Het resultaat is een rommelige film bestaande uit willekeurige verhaallijnen en gebeurtenissen die magertjes verbonden aan elkaar zijn. Toch mag er zeker gezegd worden dat Cocaine Bear regelmatig potentie toonde om een goede horrorfilm te kunnen zijn geworden.

De humor en grappen uit deze komedie horrorfilm halen vooral de kracht van Cocaine Bear naar beneden. Helaas zijn er nog veel meer kritiekpunten op te noemen over deze film. Zo zorgen Banks en scenarioschrijver Jimmy Warden voor een slap verhaal waarbij de toon alle kanten op schiet. De film bevat ook nog te veel slaapverwekkende personages. Gelukkig weten de acteurs Alden Ehrenreich en O’Shea Jackson Jr. samen nog enig vermaak te brengen met hun personages.

Cocaine Bear is niet een verschrikkelijk slechte film, maar het is wel een van de teleurstellendste die ik in een lange tijd heb gezien. De film had een goede horrorfilm kunnen zijn geworden. Helaas zijn Banks en Warden met Cocaine Bear een andere richting opgegaan. Een richting waarbij het verhaal volgepropt zit met domme grappen, onnodige verhaallijnen en saaie personages.

Over Cocaine Bear (2023)

Cocaine Bear is een Amerikaanse komedie horrorfilm uit 2023. De film staat in enkele landen ook bekend onder de titel Crazy Bear. De film is geregisseerd door Elizabeth Banks. Het scenario van de film is geschreven door Jimmy Warden. Het verhaal van de film is losjes gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de Amerikaanse zwarte beer die 34 kilogram aan verloren cocaïne at. De cast van de film bestaat uit Keri Russell, O’Shea Jackson Jr., Christian Convery, Alden Ehrenreich, Brooklynn Prince, Isiah Whitlock Jr., Margo Martindale, Jesse Tyler Ferguson en Ray Liotta. De film werd opgedragen aan Liotta.

De acteur overleed namelijk in de maand mei van 2022. Cocaine Bear werd in de Amerikaanse bioscopen uitgebracht op 24 februari 2023. In België kwam de film uit op 22 februari 2023. In de Nederlandse bioscopen was Cocaine Bear te zien vanaf 23 februari 2023. De film ontving over het algemeen positieve recensies van de filmcritici.

De film bracht meer dan 89 miljoen Amerikaanse dollars op tegen een budget van rond de 35 miljoen Amerikaanse dollars. Op 17 mei 2023 brachten Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM de film uit op Blu-ray en DVD. Mijn dank aan Universal Pictures Home Entertainment en Day One MPM voor het versturen van een recensie-exemplaar.

Bekijk hier de officiële trailer van Cocaine Bear (2023). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Proloog versus openingsscène: komedie versus horror

Cocaine Bear bevat een excentrieke en energieke proloog tot het verhaal. Het filmverhaal laat zien hoe een drugssmokkelaar cocaïne uit een vliegend vliegtuig gooit, terwijl hij onder de invloed van deze harddrug karate- en dansbewegingen vertoond. De proloog komt tot een komische en abrupte halt. Helaas is de proloog een van de enigste en beste voorbeelden van een komisch filmmoment dat hilarisch – en goed getimed – uitpakt.

Waar de proloog de focus legt op komedie, legt de ware openingsscène van de film de focus op een bloederig monster spektakel. Regisseur Elizabeth Banks gebruikt bij beide de proloog en de openingsscène een ander genre als uitgangspunt. Dit geeft goed weer hoe Banks moeite heeft gehad om deze twee genres echt samen te voegen of te mixen. Cocaine Bear verwisselt al vanaf zijn start regelmatig tussen de komedie en horror filmgenres.

Hierdoor krijgt het filmverhaal nooit echt de kans om een van deze twee genres subliem uit te werken. De gruwelijke horrorachtige en bloederige filmmomenten werken een stuk beter dan de komische filmscènes. Toch neemt dit niet weg dat de film zelfs in zijn spannende horror filmscènes regelmatig tekortschiet. De openingsscène laat (gelukkig) het tegendeel zien. Deze scène laat goed zien hoe fantasierijk het idee van een moordlustige beer onder de invloed van cocaïne kan zijn.

Cocaine Bear (2023)
Bron: Universal Pictures Home Entertainment, Day One MPM, Filmdepot.nl, Universal Pictures, Brownstone Productions (II), Lord Miller, Universal Pictures Nederland, Universal Pictures Benelux en Universal Pictures International (UPI).

De belabberde humor van Cocaine Bear

De humor uit Cocaine Bear bevat enkele van de domste en slechtste grappen die ik ooit in een (zogenaamde) komediefilm heb gezien. Een goed voorbeeld is de slecht getimede grap over het volledig uitspreken van de naam van een drugssmokkelaar. Of eerder: het niet volledig uitspreken van deze naam. Wat deze zo bedoelde komische scène zo ongemakkelijk maakt, is de timing in de regie van Banks. De niet bepaald hilarische grappen worden regelmatig gevolgd door een (te) lange stilte.

Banks hoopte hiermee waarschijnlijk de filmtoeschouwers de tijd te kunnen geven om te lachen. Door de slechte executie van dit soort grappen voelt de humor uit Cocaine Bear extra geforceerd aan. Naast onsuccesvolle grappen, bevat de film ook humor dat tegelijkertijd ongrappig en beledigend is. Er worden grappen gemaakt over het tatoeëren van de verkeerde naam, nadat de vrouw van een van de hoofdpersonages is overleden. De grappen in Cocaine Bear lijken vooral in te spelen op het leed van de personages.

Hierbij worden de grappen niet gepresenteerd als ongelukkige (slapstick) of karma gerelateerde gebeurtenissen. De humor uit Cocaine Bear wordt gepresenteerd op een manier dat mezelf deed denken aan het type middelbare scholier dat zichzelf als de grappigste klasgenoot heeft aangekondigd. Net zoals dit soort middelbare scholieren of klasgenoten is Cocaine Bear juist belabberd in het maken van grappen.

Cocaine Bear (2023)

Het (on-)natuurlijke verhaalverloop

Banks nieuwste film schiet zowel in zijn toon en filmverhaal alle kanten op. De rommelige geaardheid van de film zorgde bij mezelf voor een onprettige kijkervaring. Zo is Cocaine Bear op het ene moment een donkere komedie. Daarna is het een sociaal-maatschappelijke familie drama en op andere momenten is het weer een misdaadfilm. Ook is Cocaine Bear een monster- en horrorfilm. We mogen uiteraard niet de elementen van een omgekeerde buddy cop film en een psychopathische moordlustige zwarte beer “high on cocaine” vergeten!

Uiteindelijk blijf je over met dezelfde hoeveelheid rotzooi over na een gigantische “bad trip”. Cocaine Bear is op zijn best wanneer de focus ligt op de monsterlijke en bloeddorstige beer. De scènes met de zogenaamde Cocaine Bear werken (niet heel verrassend) het best. Dit komt doordat de cast en crew goed inspelen op de gestoorde en spannende aspecten van een moordlustige cocaïne snuivende beer die mensen opjaagt. Een mooi voorbeeld hiervan is het filmmoment waarin een dokter met behulp van haar stethoscoop hoort dat er een beer vlak bij haar aanwezig is.

De film bevat dus genoeg monsterlijke filmmomenten waarin de spanning juist wordt opgebouwd. Bovendien is het fijn dat de jump scares in deze film goed uitgewerkt zijn. Deze jump scares overheersen niet de spannende of enge momenten uit de film. Het is jammer dat Cocaine Bear rap afwisselt tussen monsterlijke filmscènes en filmmomenten zonder enige spanning. Dit breekt niet alleen het natuurlijke verhaalverloop, maar het zorgt er ook voor dat het filmpubliek uit de horror van het moment wordt gehaald.

Cocaine Bear (2023)

Alden Ehrenreich, O’Shea Jackson Jr. en … de rest

Gelukkig is Cocaine Bear niet een volledig slechte film. Het idee achter de film zelf is briljant – ook al is de uitvoering een stuk minder mooi. Een deel van de cast weet ook te overtuigen. De grootste ster uit Cocaine Bear is verrassend genoeg Alden Ehrenreich. De Amerikaanse acteur kreeg het zwaar te verduren nadat zijn acteerprestaties in Solo: A Star Wars Story hevig bekritiseerd werden. Ehrenreich laat zien dat hij wel degelijk een krachtige acteerprestatie kan neerzetten. Bovendien bewijst de acteur dit opnieuw met zijn acteerwerk in Christopher Nolans nieuwste film Oppenheimer.

Ehrenreich weet als enige acteur diepgang toe te voegen aan het personage dat hij speelt in deze film. Hij speelt de rol van een vader en echtgenoot in rouw. Banks laat samen met scenarioschrijver Jimmy Warden en Ehrenreich goed zien hoe een persoon in rouw iedereen van zich af kan duwen. Daarnaast speelt het trio ook goed in op het idee dat een persoon in rouw iemand zoekt om de schuld van zijn verlies te geven. Het is jammer dat Banks in haar regie het acteerwerk van Ehrenreich regelmatig als komisch probeert te presenteren.

Cocaine Bear (2023)

De komische presentatie van zijn acteerwerk ondermijnt namelijk de onderliggende thematische toon en trieste context. Het is mooi om Ray Liotta nog in een film te zien – vooral nu de acteur zo kortgeleden overleden is. Toch levert Liotta niet veel nieuws of bijzonders tot de film. Zijn acteerwerk is zowel niet speciaal als niet slecht. Het is te gewoontjes – vooral voor een acteur die in een grote filmklassieker als Goodfellas heeft gespeeld. Naast Ehrenreich is het vooral O’Shea Jackson Jr. die een sterke indruk weet achter te laten.

Jackson Jr. weet goed in te spelen op het acteerwerk van Ehrenreich. Wanneer de acteurs samen op het scherm te zien zijn, zorgt het vaak genoeg voor vermakelijke filmmomenten. Jackson Jr. en Ehrenreich spelen zo goed op elkaar in Hierdoor ogen ze samen als “good drugsdealer, bad drugsdealer” variant op de veelvoorkomende cliché “good cop, bad cop“. De rest van de cast – waaronder grote namen als Keri Russell, Isiah Whitlock Jr., Jesse Tyler Ferguson, Kristofer Hivju en onze eigen Nederlandse Hannah Hoekstra – krijgt maar weinig te doen in Cocaine Bear.

De consequenties en potentiële risico’s van de acties van de menselijke personages komen te laat. It’s too little, too late. Ik voelde bijna geen verdriet of affectie voor deze personages. Zelf hoopte ik eigenlijk dat de beer al deze personages zou doden – vooral omdat de film dan eerder afgelopen zou zijn. Het is daarnaast onduidelijk wie het echte hoofdpersonage van de film is. Cocaine Bear had geprofiteerd kunnen hebben van een duidelijke protagonist – een soortgelijke Ellen Ripley – die het op kon nemen tegen de moordlustige cocaïne liefhebbende beer.

Cocaine Bear (2023)

Cocaine Bear is een film die me enorm heeft teleurgesteld. Voor mijn gevoel weten de cast en crew nooit echt volledig in te spelen op de absurditeit of de gruwelijkheid van een moordlustige beer die verslaafd is aan cocaïne. Het idee van de film is geweldig. Dit is waarschijnlijk ook de grootste reden dat de film door sommige filmtoeschouwers zo goed is ontvangen. Helaas is bij mezelf dit niet het geval geweest. De uitvoering van dit hilarische en briljante idee is te belabberd. De film is gelukkig niet een complete teleurstelling.

Zo zijn er enkele aspecten die oprecht goed werken of potentie naar grootsheid vertoonden. Een goed voorbeeld hiervan is het acteerwerk van de acteurs O’Shea Jackson Jr. en Alden Ehrenreich. De twee acteurs weten goed op elkaar in te spelen, waarbij vooral Ehrenreich diepgang weet te brengen tot een filmverhaal dat dit hard nodig heeft. Ehrenreich is het enige personage dat een pakkend en interessant achtergrondverhaal heeft. Het verlies van zijn vrouw en de bijhorende rouw zorgen ervoor dat filmtoeschouwers kunnen meeleven met hem.

Jackson Jr. is hierbij meer de goedaardige en overbeschermende vriend die probeert Ehrenreichs personage zijn rouw te laten verwerken. Deze twee acteurs komen oprecht over als vrienden – waarbij alle worstelingen en hartverwarmende momenten geloofwaardig overkomen. Naast het acteerwerk van deze twee acteurs, vertoont de film ook potentie met zijn gruwelijke en monsterlijke horrorscènes. Cocaine Bear bevat genoeg monsterlijke filmmomenten waarin de spanning sterk wordt opgebouwd – zonder het overmatig gebruik van onnodige jump scares.

Helaas wisselt de film regelmatig af tussen spannende horrorachtige filmmomenten en gebeurtenissen zonder enige spanning. Dit wordt ook vaak genoeg gedaan wanneer de film midden in een gruwelijke, brute of bloederige horrorscène zit. De afwisseling naar saaie scènes vol familiedrama zorgt niet alleen voor verveling en irritatie. Het zorgt er ook voor dat het filmpubliek zijn spanning verliest rondom de horrorachtige filmmomenten uit de film.

Banks nieuwste film is simpelweg een rommelige samenkoming van filmgenres. Is de film nog enigszins de moeite waard om te kijken? I guess. Zelf zou ik Cocaine Bear alleen aanraden als het idee van een moordlustige cocaïne verslaafde beer je zo aanspreekt dat je de film zelf gezien moet hebben. Het zou best kunnen zijn dat je meer plezier kan halen uit de film of dat je om mijn kritiekpunten van deze film heen kunt kijken. Cocaine Bear is in ieder geval nu te koop op Blu-ray en DVD op onder andere Bol.com. Daarnaast is de film ook te huur en te koop op Pathé Thuis.