De Dick Maas Methode (2020) – Film Recensie

De Dick Maas Methode 2020

De Dick Maas Methode is een documentairefilm over de chaotische carrière van de Nederlandse filmmaker Dick Maas. Deze Nederlandse filmregisseur is bekend voor het regisseren van filmklassiekers als De Lift en Flodder. Echter zijn veel mensen ook bekend met zijn nieuwere films zoals bijvoorbeeld Prooi en Moordwijven. De documentaire is geregisseerd en gemonteerd door Jeffrey de Vore. Bekende filmmakers en filmjournalisten als Martin Koolhoven en René Mioch praten over de carrière en het werk van Dick Maas. Echter krijgt de Nederlandse filmmaker zelf ook de kans om te praten over zijn eigen films.

Want wie is de man achter Flodder, Amsterdamned en De Lift nou echt? En lukt het de documentaire om het verhaal van Dick Maas aan het grote publiek te vertellen op een luchtige, maar intrigerende manier? Lees dat in mijn film recensie. Mijn dank aan WW Entertainment en Entertainment One voor de samenwerkingsmogelijkheden en het versturen van een recensie-exemplaar.

Over De Dick Maas Methode

In deze documentaire gaat regisseur Jeffrey de Vore in op hoe filmmaker Dick Maas het filmlandschap in Nederland heeft veranderd. Zo laat hij zien hoe Nederland een hele ordinaire smaak heeft. Volgens filmjournalist René Mioch heeft Dick Maas hier een heel goed gevoel voor. Filmmaker Martin Koolhoven zegt dat er ook een bepaalde directheid in de Maas z’n stijl van regisseren zit. Koolhoven is ervan overtuigd dat Maas lol heeft in de dingen die fout kunnen gaan in een verhaal. Naast dat Jeffrey de Vore een vermakelijke geschiedenisles geeft over het persoonlijke leven van Dick Maas, gaat hij ook in op de films en invloeden van Dick Maas. Toch wordt er in deze documentaire het grootste gedeelte van de film gefocust op de vroege filmjaren van Dick Maas.

Bekijk hier de officiële trailer van De Dick Maas Methode.

Een Oprecht, maar soms wat Afgeraffeld Beeld

De nieuwere films van Dick Maas komen maar heel kort en weinig aan bod. Fans van zijn nieuwere films, zoals Sint en Prooi, kunnen hier dus best teleurgesteld door raken. In de eerste 60 á 70 minuten gaat de documentaire per film de diepte in over het maakproces van de film. In de laatste 20 á 30 minuten worden er nog een handvol films besproken, maar op een nogal afgevlakte en oninteressante manier. Het voelt overhaast aan en als kijker kreeg ik het idee dat niemand echt graag wilde praten over deze films. Aangezien de documentaire aangeeft dat Dick Maas het liefste alles zelf doet, kan het zijn dat Maas zelf heeft besloten hier weinig over te praten. Maar dat zullen we nooit zeker weten.

Wat ik wel zeker weet is dat de film veel profijt zou hebben gehad aan een langere speeltijd. De film gaat in de laatste 30 minuten op een snel tempo door zijn materiaal heen. Ik had graag gezien dat de documentaire bij alle films even lang stil stond. De film is echter extreem informatief. Zo laat de documentaire zien hoe Dick Maas een van de eerste Nederlandse filmregisseurs was die gebruik heeft gemaakt van visuele en special effects. De documentaire legt sterk de nadruk op wat voor een perfectionist Dick Maas is. Dit zorgt voor hilarische verhalen over de werkrelaties tussen Dick Maas en zijn collega’s. Hierbij worden beide kanten uitgelicht. Het komt dus totaal niet over alsof de film Dick Maas alleen in een positief licht wilt zetten. Iets wat bijvoorbeeld met de Engelse documentaire QT8: The First Eight wel is gebeurd.

De Dick Maas Methode 2020
Bron: WW Entertainment, Entertainment One & Filmdepot.

Overeenkomsten tussen de Filmmakers

Wat ook fijn is aan De Dick Maas Methode is dat de stijl van de documentaire past bij de filmregisseur zelf. Dick Maas vertelt in de documentaire over hoe hij altijd mensen heeft willen vermaken. Laat dit nou precies zijn wat Jeffrey de Vore ook doet met zijn documentaire over Dick Maas. Een andere overeenkomst tussen de documentaire van Jeffrey de Vore en de films van Dick Maas is hoe beide filmmakers geen boodschap toevoegen aan hun film(s). Beide filmmakers kunnen uiteraard films maken die ook invloedrijk of informatief kunnen werken, maar er is geen specifieke boodschap die ze proberen te onderlichten.

De documentaire vertelt hoe de Nederlandse film was dood in de jaren 1980. Volgens de geïnterviewden creëerde Dick Maas een oasis. Dick Maas ging spelen met het wel of niet laten zien van bepaalde elementen uit het verhaal. Hiervoor waren de Nederlandse films erg rechtlijnig. Er was een dialoog waarbij er om de beurt een shot van een persoon te zien was. Dick Maas pakte genres in Nederland die geen voedingsbodem hebben en maakte er iets van dat Nederlands is. Hij maakt films voor een publiek en niet voor zichzelf. Maas is volgens hemzelf geen schrijver die een verhaal schrijft om iets van hem af te schrijven. Hij maakt de films om mensen te vermaken en is geen kunstenaar die maar iets doet. Als er geen publiek meer is voor zijn films, dan zegt hij ook te stoppen met het maken van films.

De Dick Maas Methode 2020

De Dick Maas Methode is ongelofelijk plezierige documentaire om te kijken. Dit komt door de combinatie van hilarische anekdotes en informatieve achtergrondverhalen. Er zijn veel invloedrijke mensen uit de filmindustrie geïnterviewd. Hierdoor krijg je ook een completer beeld over hoe deze vakmannen denken over de Nederlandse filmwereld en het werk van Dick Maas. Toch had de film wat langer mogen zijn. Dit zodat het meer zijn tijd kon nemen om langer en dieper in te gaan op het recente en moderne werk van Dick Maas. Doordat de film niet zijn tijd neemt voelt vooral het laatste half uur heel erg afgeraffeld aan. De film die we nu hebben gekregen is zeer goed, maar had nog beter kunnen zijn.