De Smurfen: De Witte Storm – Strip Recensie

De Smurfen: De Witte Storm markeert een belangrijk moment in mijn leven. Niet alleen is mijn langverwachte terugkeer naar het medium van strips een feit geworden, maar daarnaast zal dit de eerste strip zijn die ik ga recenseren. Voordat ik een grote filmfanaat werd, was mijn grootste liefde bewaard aan de strip. Ik stond in mijn omgeving bekend als de stripliefhebber.

Als mijn vrienden of familie op zoek waren naar een leuke strip, dan wist ik altijd wel een paar te tippen. Voor een langere tijd was het mijn droom om striptekenaar te worden. Langzamerhand veranderde deze droom met mijn opkomende interesse voor films en series. Dit betekent echter niet dat ik mijn liefde voor strips ben kwijtgeraakt. Strips zijn voor mij voor enkele jaren alleen wat minder belangrijk geweest, waardoor het voor me ook steeds moeilijker werd om er terug in te komen.

Nu ben ik eindelijk weer strips aan het lezen. Vandaag recenseer ik ook voor het eerst een strip. De Smurfen: De Witte Storm is op 3 november 2021 uitgebracht door Standaard Uitgeverij. Ik wil hierbij Standaard Uitgeverij enorm bedanken voor het verzenden van een recensie-exemplaar voor mijn eerste striprecensie.

Over Standaard Uitgeverij

Standaard Uitgeverij is een onafhankelijk uitgeefhuis. Haar verschillende uitgeverijen en andere activiteiten vormen samen de grootste Vlaamse uitgeverij. De Standaard Uitgeverij heeft een rijk en ruim aanbod van familiestrips, avonturenstrips en graphic novels. De uitgeverij is al decennia leidinggevend met haar familiestrips.

Over De Smurfen: De Witte Storm

Het scenario van De Smurfen: De Witte Storm is geschreven door Alain Jost en Thierry Culliford. De tekeningen voor dit stripalbum van de Smurfen zijn gemaakt door Alain Maury. De inkleuring is geregeld door © Nine Culliford. De Smurfen: De Witte Storm speelt zich af rond de eerste vorst van het jaar. Lolsmurf, Brilsmurf en Knutselsmurf waren een nieuwe slee aan het testen. Maar een grote sneeuwstorm zorgt ervoor dat ze worden afgesneden van het Smurfendorp.

De drie smurfen vinden onderdak bij een chagrijnige wichelroedeloper die als kluizenaar leeft. De rest van het Smurfen volk probeert hun dorp zo goed mogelijk te onderhouden tijdens deze zware storm. Grote Smurf maakt zich niet alleen zorgen over de drie vermiste Smurfen, maar ook over hoe hun dorp de sneeuwstorm zal overleven. Dat belooft een spannend avontuur te worden in De Smurfen: De Witte Storm.

De Smurfen: De Witte Storm
Bron: Standaard Uitgeverij.

De tekeningen van Maury

Het stripalbum van De Smurfen: De Witte Storm bevat een interessante en gedetailleerde cover. Het is een simplistische voorkant, maar toch is er veel op te zien, en uit af te lezen. De cover laat zien hoe de smurfen in de achtergrond aan het doorscheppen zijn om bij een grote toren te komen. Papa Smurf wijst naar de toren en lijkt aan te geven aan dat ze moeten opschieten. Dan heb je nog de Smurf die de lezer vol verbazing en schrik aankijkt. Met deze cover laat striptekenaar Alain Maury zien dat de strip inderdaad een kunstvorm is.

De manier hoe de Smurf de lezer recht in zijn aankijkt is indrukwekkend, vooral omdat dit gebeurt op de cover van een familiestrip. Naast alle gedetailleerde gebeurtenissen rondom de Smurfen bevindt ook de cover van dit stripalbum zich in een witte (sneeuw-)storm. De prachtige tekeningen van de voorkant van het stripalbum zetten zich ook voort in het stripverhaal. De tekeningen van Alain Maury weten de geest van Peyo en de Smurfen goed te vertegenwoordigen. De Smurfen: De Witte Storm zit vol met tekeningen die op zichzelf beschouwd zouden kunnen worden als een kunstwerk.

De tekeningen zijn mooi gemaakt, waarbij vooral de grote overloop tekening van twee pagina’s indrukwekkend is. Toen ik dit voor het eerst zag in De Smurfen: De Witte Storm zat ik met ogen vol verbazing en intrige toe te kijken. De grotere tekeningen bevatten zoveel kleine details dat ze ook als puzzels uitgebracht zouden kunnen worden. Elke keer als je dit stripalbum van de Smurfen zal doorlezen, zal daarom je ook iets nieuws opvallen. De beelden komen in alle soorten maten, waardoor de verschillende evenementen ook krachtiger en unieker overkomen.

Nu bevat het stripalbum als het gaat om tekeningen wel wat continuïteit problemen. Dit is niet veel voorkomend in dit stripalbum, maar het viel wel op toen een wortel opeens een stuk kleiner was getekend dan twee afbeeldingen geleden. Hier is geen directe reden voor terug te vinden. Het is een klein minpunt, maar ik wilde het wel even benoemen.

De Smurfen: De Witte Storm
Bron: Standaard Uitgeverij.

Het verhaal van Jost en Culliford

Het verhaal zit ook direct vol grappen. Zo moest ik al direct lachen om hoe de moppersmurf klaagt over zure kool. Het dialoog in het scenario van dit stripalbum is dus ook scherp geschreven door Alain Jost en Thierry Culliford. Het verhaal van De Smurfen: De Witte Storm zit echt vol met hilarische momenten. Ik ging stuk toen de Grote Smurf zijn temperament verloor omdat hij een sneeuwbal in zijn gezicht gegooid kreeg. Dit deed me oprecht denken aan de oude Smurfen strips die ik las, waar Grote Smurf op regelmatige basis zijn temperament kon verliezen. De iconische taal van de Smurfen mist uiteraard ook niet in dit album.

Een van de beste aspecten aan het verhaal van De Smurfen: De Witte Storm is dat Brilsmurf niet geschreven is als een flauwe grap. In plaats daarvan krijgt hij de kans om te laten zien hoe zijn kennis en betweterigheid de drie avontuurlijke Smurfen helpt de storm te overleven. Brilsmurf heeft een belangrijke rol in het verhaal en wordt niet alleen ingezet om grappen over te maken.

Ik vind het altijd prachtig om te zien als dit soort personages de kans krijgen om te laten zien dat ze meer zijn dan waar ze bekend om staan. Het is daarnaast ook leuk om te zien hoe Jost en Culliford de verschillende Smurfen op hun eigen manier laten omgaan met de witte storm. De potige Smurf verzet zich door een gang te graven, terwijl de mijnsmurf juist een ondergrondse tunnel graaft dwars door de gevallen sneeuw heen. De Smurfen: De Witte Storm bevat meerdere verhaallijnen. De schrijvers weten wanneer een verhaallijn zijn tempo of kracht begint te verliezen. Op dat moment zetten ze een andere verhaallijn in.

De Smurfen: De Witte Storm
Bron: Standaard Uitgeverij.

De Smurfen: De Witte Storm is harmonisch en informatief

Daarnaast is dit stripalbum ook informerend voor de jongere lezers. Ze leren de betekenis van onder andere een wichelroedeloper en een kluizenaar. De kluizenaar zelf is een eigenaardig en gereserveerd geschreven personage. Toch is het personage levendig en zijn verhaal is ook goed uitgeschreven.

De momenten dat De Smurfen: De Witte Storm harmonisch speelt met de tekst en de tekeningen zijn de beste momenten uit dit stripalbum. Hierbij kun je denken aan hoe dit stripalbum het bekende schilderij Prisoners Exercising (Prisoners’ Round) van Vincent van Gogh nadoet. Het is in context van het verhaal grappig, en ook nog goed getekend. Daarnaast zijn de beelden over het omgaan met ruimte tekort in een slaapruimte ook goed geschreven. Bij deze stripbeelden speelt de tekst en de context van het verhaal ook in op de tekeningen en de inkleuring van het album.

De Smurfen: De Witte Storm
Bron: Standaard Uitgeverij.

De Smurfen: De Witte Storm is een uiterst vermakelijk stripalbum. Het verhaal is niet alleen hilarisch en spannend, maar ook nog informatief. De jongere lezers kunnen via deze strip leren wat een wichelroedeloper en een kluizenaar is. De Smurfen: De Witte Storm is echter geschikt voor beide jonge en oude lezers. De tekeningen van Alain Maury zijn een pracht om te mogen aanschouwen. De striptekenaar weet de dynamische geest van Peyo door te zetten met zijn eigen tekeningen.

Het scenario van de strip is ook krachtig geschreven, waarbij het dialoog van de Smurfen onderling een groot pluspunt is. De smurfen worden allemaal beschreven als unieke personages, ook al lijken ze veel op elkaar als het gaat om uiterlijk. De Smurfen: De Witte Storm is op zijn best als de tekeningen van Maury inspelen op het scenario van Alain Jost en Thierry Culliford. Een goed voorbeeld hiervan zijn de onderdelen van de strip die zich afspelen in het donker.

De inkleuring is ook goed gedaan, maar valt minder op in vergelijking tot de tekeningen en het scenario. Mijn enige echte minpunt is dat enkele tekeningen in de strip wat continuïteit problemen hebben. Toch blijft De Smurfen: De Witte Storm een stripalbum dat sterk aan te raden is aan iedere stripliefhebber, maar vooral aan de fans van de Smurfen. De Smurfen: De Witte Storm is bij veel stripwinkels te koop, waaronder De Poort, Stripwinkel Blunder, Strips & zo, en de Standaard Boekhandel. Ook is de strip te koop op grotere webshops als Bol.com.