Dead Pigs (2018) – Film Recensie

Dead Pigs is een Amerikaans-Chinese komische drama film uit 2018. De film is geschreven en geregisseerd door Cathy Yan. Deze regisseur is ook bekend voor het regisseren van de film Birds of Prey uit 2020. Dead Pigs was haar regiedebuut en had zijn wereldpremière op 19 januari 2018. De film ging in première bij de World Cinema Dramatic Competition section op het Sundance Film Festival. In China kwam de film uit op 25 januari 2019. Het won bij het Sundance Film Festival de Special Jury Prize for ensemble acting. De ensemble cast bestaat uit Vivian Wu, Haoyu Yang, Mason Lee, Meng Li, David Rysdahl en Zazie Beetz.

Het is voor een lange tijd de vraag geweest wanneer Dead Pigs een internationale release zou krijgen. Nu wordt het lange wachten eindelijk beloont. Dead Pigs is namelijk vanaf 12 februari 2021 te zien op MUBI in Nederland. Mijn dank aan MUBI Nederland voor de samenwerking en het recensie-exemplaar.

Synopsis Dead Pigs

Dead Pigs is gebaseerd op waargebeurde evenementen. De film is een humoristische sociale satire over de beproevingen die een ongelijksoortige groep personages verbindt wanneer duizenden dode varkens op mysterieuze wijze de rivier afdrijven richting een snel moderniserend Shanghai, China.

Dead Pigs is zonder Ondertiteling nog steeds Top

Dead Pigs is een ware ervaringsfilm. Ondanks dat ik de film ver weg van perfect vind, heb ik enorm genoten tijdens het kijken van Cathy Yan’s regiedebuut. Ik was al enorm fan van haar werk in Birds of Prey, maar ook deze eerdere film van haar weet indruk op mij te maken. Dit gebeurt niet vaak, maar ik kreeg een recensie-exemplaar zonder ondertiteling. Dit was best even wennen, want de voornaamste taal die gesproken wordt in Dead Pigs is Chinees. Er zijn zeker een aantal personages die ook de Engelse taal met zich meebrengen. Echter heb ik voor het grootste gedeelte van de film zelf moeten analyseren en interpreteren waar het verhaal over ging. Nu vragen jullie je misschien af waarom ik godsnaam een buitenlandse film zonder ondertiteling zou kijken.

Laat ik dat beantwoorden met een vraag naar deze specifieke lezers; waarvoor gebruiken jullie ondertiteling? Om beter te begrijpen wat er gebeurt, omdat je de andere taal niet volledig spreekt? Dit is een pure vraag uit interesse zonder oordeel, want ook ik doe zowat altijd mijn ondertiteling aan. Academy Award-winnaar Bong Joon-ho zei ooit over ondertiteling en buitenlandse cinema dat het je kan helpen om de weg naar een geweldige wereld van cinema te openen. Hoewel ik het hierin volledig met hem eens ben, zie ik dit nu niet meer als een verplichting. Dead Pigs heeft me laten realiseren dat de basis principes in acteerwerk in elk land hetzelfde zijn. Hierbij heb ik het niet eens over het gesproken dialoog, maar echt over het non-verbale acteerwerk. Van gezichtsuitdrukkingen tot lichaamstaal.

Dead Pigs 2018
Bron: MUBI & MUBI Nederland.

(On-)benut Acteerwerk

Cathy Yan’s regiedebuut is een film die ondanks ondertiteling nog steeds erg boeiend en ingrijpend is. Tuurlijk. Zonder ondertiteling duurt het langer om volledig te begrijpen wat er gebeurt en je zult zeker ook het dialoog minder goed tot niet kunnen volgen. Maar via het sterke non-verbale acteerwerk van de superbe ensemble cast, krijg je toch nog veel mee van de verhaallijnen en karakterontwikkelingen die de personages doormaken. Acteren via lichaamstaal is een vak apart en een verhaal vertellen via gezichtsuitdrukkingen is echt niet zo makkelijk als het lijkt. Niet iedereen van de cast slaagt hier ook in. Vooral de Amerikaanse castleden voelen hierin als buitenbeentjes, waarbij vooral Zazie Beetz uitspringt als een ongebruikte toevoeging.

Zazie Beetz is een krachtige actrice, dus het is zonde dat de crew haar talent niet hebben kunnen benutten. Echter is de Chinese cast echt top om mee te mogen maken. Ik zou het qua acteerwerk en iconische personages niet willen vergelijken met bijvoorbeeld een Koreaanse film als Parasite. Toch voelt de Chinese cast van Dead Pigs soms wat emotioneel rauwer aan dan andere Aziatische films die ik heb gezien. Terwijl ik dit schrijf denk ik direct terug aan één van de laatste scènes van de film, waar Haoyu Yang op z’n knieën een legendarische performance neerzet. Zijn performance prestaties zijn waarschijnlijk de beste van de cast. Hij bereikt deze legendarische status pas in de laatste 20 minuten van de film, maar is dit echt een probleem? In mijn ogen niet. Er zijn zoveel performances van bekende acteurs en actrices die dit ook zo laat pas voor elkaar krijgen. Waarom zou ik dan hier een verschil bij maken.

Dead Pigs 2018
Bron: MUBI & MUBI Nederland.

Menselijke Muppets?

Toch heeft de film ook redelijk wat tonale problemen. Zo eindigt de film op een manier dat niet past bij de rest van de sfeer die de film heeft gecreëerd. Het voelt eerder aan alsof ik naar een menselijke versie van The Muppets Movie zit te kijken. Nu is dit voor mij niet een heel groot probleem, want ik ben dol op The Muppets Movie. Maar ik kan me zeker voorstellen dat alledaagse filmkijkers hier van in de war zullen raken. Als ik de film ook kritisch beoordeel past dit ook niet bij het verloop van de rest van de film. Tijdens dit einde ben ik net acteur David Rysdahl die als enige niet-Aziatische persoon in deze scène wat ongemakkelijk zit te glimlachen. Toch moet ik wel respect tonen voor deze creatieve keuze. Het is fijn om te zien dat er experimenten uitgeprobeerd zijn in Dead Pigs, ook al werkt het eindresultaat niet altijd.

Dead Pigs 2018
Bron: MUBI & MUBI Nederland.

Problemen met het Verhaal

De tweede akte is in mijn ogen ook wat te langdradig en ik raakte als kijker mijn aandacht hier vaak kwijt. Het begin van de film is (voor mij) overduidelijk het sterkste deel van de film, want toen voelde ik me het meest gegrepen door de film. Maar op een gegeven moment raakt de film zijn vaste greep op mij los. Eerlijk gezegd komt dit doordat er vrij weinig plaatsvindt. Net zoals bij Birds of Prey wordt er niet gebruik gemaakt van een lineaire verhaallijn. Het zijn bij Dead Pigs meerdere verhaallijnen die door elkaar heenlopen. De verschillende personages uit de ensemble cast worden gejongleerd door schrijver-regisseur Cathy Yan om het verhaal zo intrigerend mogelijk te maken. Maar zoals ik al zei voegt niet elk personage echt wat toe aan dit verhaal, zoals Angie die gespeeld wordt door Zazie Beetz.

Ik heb ook sterk het gevoel dat Yan bij Birds of Prey deze manier van verhalen vertellen beter onder de knie had. Als grootste minpunt moet ik toch wel opnoemen dat er vrij weinig wordt gebruik gemaakt van de synopsis van het verhaal. Het waargebeurde verhaal van de dode varkens wordt maar amper echt in het verhaal verwerkt. Dit kan natuurlijk ook liggen aan het feit dat ik belangrijk dialoog niet goed heb kunnen interpreteren. Ik ben sowieso van plan om deze film binnenkort opnieuw te bekijken en dan ook met ondertiteling. Wellicht volgt er dan nog een tweede film recensie…

Bekijk hier de officiële trailer voor Dead Pigs (2018).