Deadstream (2022) – Film Recensie

Deadstream is voor een lowbudget found footage horror komediefilm verrassend angstaanjagend en hilarisch. De film bevat een sterke balans tussen gruwelijke horror en grappige satire. Het is mooi om te zien hoe deze lowbudgetfilm zo goed omarmd wordt in Nederland. Zo is de film niet alleen te zien bij de Halloween Horror Show op zaterdag 29 oktober, maar ook bij het Imagine Fantastic Film Festival op 1 november om 21.45. Daarnaast is Deadstream ook te aanschouwen bij het Leiden International Film Festival op (onder andere) 10 november om 21.15.

De film is een sterke aanrader voor mensen die dol zijn op (low budget) found footage bovennatuurlijke horrorfilms. Daarnaast zullen filmliefhebbers en fans van satire en (horror) komediefilms ook een mooie tijd hebben met deze film. Dit komt doordat Deadstream ook een over de top satire is over de (online) cancel culture dat plaatsvindt op sociale media. Deadstream is zeker geen perfecte film, maar daar streven de filmmakers ook niet naar. Ze willen je vooral bang maken met hun gruwelijke horrorfilm en, wanneer mogelijk, laten nadenken over de thema’s uit de film.

Over Deadstream (2022)

Deadstream is een Amerikaanse found footage bovennatuurlijke horror komediefilm uit 2022. De film is geregisseerd door Vanessa Winter en Joseph Winter. De cast van de film bestaat uit onder andere Joseph WinterMelanie Stone en Jason K. Wixom. De film heeft een speeltijd van 87 minuten. Deadstream volgt het verhaal van een gecancelde Youtuber die zijn volgers probeert terug te krijgen door een hele nacht een livestream te houden vanuit een leegstaand huis. Alleen is dit niet zomaar een huis, want dit is “The most haunted house in The United States!”. Wanneer de Youtuber per ongeluk een wraakzuchtige demon wakker maakt, verandert zijn comeback in een gevecht voor zijn leven en ziel.

Heb je geen tijd om mijn volledige film recensie te lezen? Bekijk dan op Youtube mijn (verkorte) film recensie!

Over Halloween Horror Show 2022

Deadstream is dit jaar te zien bij de Halloween Horror Show. Op zaterdag 29 oktober keert de Halloween Horror Show, na een afwezigheid van twee jaar, terug. Film Events presenteert samen met Kinepolis Nederland door het hele land verschrikkelijk enge horror marathons. Het programma bestaat uit vier angstaanjagende nieuwe films en drie ijzersterke korte Nederlandse horrorfilms. Halloween Horror Show 2022 vindt jaar exclusief plaats in de bioscopen van Kinepolis Nederland. “Mr. Horror” Jan Doense presenteert de Halloween Horror Show 2022 live in Kinepolis Jaarbeurs Utrecht.

Dit jaar vindt het evenement niet plaats in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. De horrorliefhebbers kunnen wel terecht bij Kinepolis AlmereKinepolis Den BoschKinepolis EmmenKinepolis EnschedeKinepolis GroningenKinepolis LeidschendamKinepolis Jaarbeurs Utrecht, en Kinepolis Zoetermeer. Er kunnen nog meer steden volgen. Het programma begint om 19.30 uur en de tickets kosten € 35,- (regulier tarief). De tickets zijn verkrijgbaar via de websites van de deelnemende theaters. De lengte van het programma is 9 uur en kijkwijzer is 16 jaar. Mijn dank aan Films Events, Kinepolis Nederland en Triple P Entertainment voor het versturen van een screener van de film.

Halloween Horror Show 2022
Bron: Halloween Horror Show 2022, Kinepolis Nederland, Film Events, fanart.tv, Bankside Films, Fantastic Films, en Screen Ireland.

Deadstream is overduidelijk een passie filmproject geweest van Joseph en Vanessa Winter. Zo regisseerden ze samen de film en schreven ze samen het scenario. Ook waren ze beide verantwoordelijk voor de montage van de film en componeerde Joseph Winter de muziek van de film. Ook speelt Joseph Winter de hoofdrol in Deadstream. Daarnaast dienden ze beide als producenten van de film. Er kan dus zeker gezegd worden dat de Winters creatieve vrijheid hadden om hun filmproject op hun manier te maken. Het enthousiasme en de passie die de Winters in deze film hebben gestopt, spat van het scherm af.

Dat enthousiasme is ook terug te zien in de manier waarop Joseph Winter het hoofdpersonage portretteert. Hij speelt het hoofdpersonage alsof het een energieke stuiterbal is, die altijd aandacht en roem nodig heeft van zijn (zogenaamde) fans. Deadstream is namelijk naast een horrorfilm ook een – regelmatig over de top – satire over de (online) cancel culture dat plaatsvindt op onder andere Twitch en Youtube. Hierbij weten Joseph en Vanessa Winter via hun regievisie, scenario en montage goed weer te geven hoe gecancelde influencers omgaan met hun afnemende roem.

Deadstream (2022)
Bron: Film Events, Kinepolis Nederland, Triple P Entertainment, Halloween Horror Show 2022, Imagine Fantastic Film Festival, Leiden International Film Festival, IMDB.com, Winterspectre Entertainment, Jared R Cook Productions, Stonehaven Entertainment en Première TV Distribution.

Zo wordt er in Deadstream ook getoond hoe een “simpele” excuses video ervoor kan zorgen dat je roem terugkeert. De Winters weten op een artistieke en energieke manier weer te geven hoe deze influencers alleen echt geven om het geld en de aandacht. Een goed voorbeeld hiervan is hoe het hoofdpersonage vertelt dat hij niet geeft om geld, om vervolgens overal in zijn terugkomst video te laten zien dat zijn fans zijn merchandise moeten kopen. Hiermee laten de Winters zien dat deze influencer alles over heeft voor het geld, de aandacht en de kijkers. Het hoofdpersonage maakt, net zoals dat gebeurt in andere horrorfilms, domme keuzes die hem (meer) in de problemen brengen.

Echter komen deze domme keuzes in Deadstream meer gerechtvaardigd, of in ieder geval begrijpelijker, over. Het hoofdpersonage denkt namelijk niet na bij de keuzes die hij maakt, want hij denkt alleen na over hoe hij zoveel mogelijk kijkers en geld kan krijgen. Hierdoor maakt hij niet keuzes met zijn verstand. Dit doet hij eerder met zijn gevoel en ego. Het is begrijpelijker en rechtvaardiger dat hij de domme keuzes maakt, omdat hij overduidelijk niet nadenkt over de consequenties van zijn acties.

Deadstream (2022)

Deadstream zit technisch voor een lowbudgetfilm uitstekend in elkaar. De film neemt duidelijk inspiratie van andere low budget found footage bovennatuurlijke horrorfilms als The Blair Witch Project. Echter weten de Winters hun eigen creatieve visie te stoppen op dit genre. Dit doen ze door het hoofdpersonage een streamer, youtuber en influencer te maken die zelf alle camera’s opzet en bedient. Het is zijn plan om te streamen vanuit het verlaten en bezeten huis, dus neemt hij zelf alle apparatuur mee. De toevoeging van een online publiek dat de stream van het hoofdpersonage kijkt, zorgt voor meer spanning.

Dit komt doordat het online publiek regelmatig wel op de hoogte is van wat er in het bezeten huis gebeurt, terwijl het hoofdpersonage dat niet is. Het duurt echter wel een tijdje voordat de echte horror en angstaanjagende momenten op beginnen te komen. Een horrorfilm met een korte speeltijd van 87 minuten kan dit zich eigenlijk niet veroorloven. Gelukkig bevat Deadstream vanaf zijn tweede akte wel oprecht enge en griezelige scènes. Deze scènes zijn zo angstaanjagend dat de gruwelijke beelden nog lang op mijn netvlies geprint zullen blijven. De make-up en grime afdelingen van de crew weten goed de griezelige monsters, demonen en bezeten mensen weer te geven.

Voor een lowbudgetfilm zijn de praktische en visuele effecten van deze monsters, demonen en bezeten mensen verrassend goed uitgevoerd. Daarnaast is de gecomponeerde muziek van Joseph Winter is een krachtige toevoeging, maar helaas wordt deze muziek niet al te vaak afgespeeld tijdens de film. Een van de beste technische aspecten uit Deadstream is echter de montage van de film. De manier waarop de Winters weten af te wisselen tussen de verschillende camera’s en perspectieven, is briljant. Hierbij spelen de Winters sterk met de illusie van angst en met de verschillende perspectieven vanuit de diverse camerahoeken.

Deadstream (2022)

Deadstream is een geweldige low budget found footage bovennatuurlijke horror en komediefilm. Het hoofdpersonage is ongelofelijk egocentrisch en onsympathiek, maar dit is ook de bedoeling geweest van de Winters. Ze wilden namelijk een duidelijke satire neerzetten over hoe influencers, streamers en Youtubers echt van aard (kunnen) zijn. De Winters wilden daarnaast laten zien dat ze regelmatig niets leren van hun fouten en deze fouten pas echt (h-)erkennen als het al te laat is. De Winters hebben inspiratie genomen van andere invloedrijke found footage bovennatuurlijke horrorfilms als The Blair Witch Project.

Ze hebben hun eigen visie hierop vrijgelaten door de technische aspecten te verbinden aan het (thematische) karakter van het hoofdpersonage. Zo zorgt het hoofdpersonage er zelf voor dat de camera’s worden opgehangen in het verlaten en bezeten huis. Daarnaast kan hij deze camera’s zelf bedienen en kan een online publiek meekijken (en reageren) op zijn livestream. Echter duurt het wel een tijdje voordat de echte monsters en demonen opdagen. Deadstream wordt dus pas echt spannend eng vanaf zijn tweede akte. Zodra de film spannend wordt, is de film wel goed angstaanjagend.

Dit komt doordat de make-up, grime, praktische effecten en visuele effecten geloofwaardig en verrassend goed zijn uitgevoerd. De montage van de Winters is ook een bijzonder goed technisch aspect van de film – misschien zelfs de beste. De Winters weten precies op het juiste moment af te wisselen tussen verschillende perspectieven, diverse camerahoeken en online gemeenschappen. Echter mag de gecomponeerde muziek van Joseph Winter ook gewaardeerd worden – ook al is deze overduidelijk te weinig aanwezig. Deadstream is op 29 oktober bij de Halloween Horror Show te kijken. Daarnaast is de film ook te bekijken op het Imagine Fantastic Film Festival en het Leiden International Film Festival.