Deep Sea (2023) – Film Recensie

Deep Sea is een prachtige animatiefilm. In deze Chinese avontuurlijke en fantasierijke animatiefilm zijn diverse animatiestijlen en animatietechnieken gecombineerd om uiteindelijk tot het adembenemende uiterlijk van deze animatiefilm te komen. De animatoren lijken op enkele momenten als abstracte, surrealistische of postimpressionistische kunstschilders te werk te zijn gaan. De abstracte animatiestijl is te herkennen in de vormgeving van de filmwereld. Er is niet geprobeerd om alle objecten uit de echte wereld natuurlijk of realistisch weer te geven.

In plaats daarvan leggen de animators de focus op kleurrijke vormen en lijnen die vol contrasten en herhalingen zitten. Hiermee spelen de animators ook in op het postimpressionistische gevoel van de animatiefilm. Deep Sea probeert met zijn diverse en gemixte animatietechnieken emotie over te brengen. Hierbij spelen zowel compositie als symbolisme een belangrijke rol. De animators proberen een diepgaande connectie te maken tussen de film en zijn toeschouwers door aan te geven dat waarneming verder gaat dan het zien wat visueel wordt weergegeven.

Tegelijkertijd spelen de animators ook met kenmerken van surrealistische animatiefilms. Meerdere beelden en wezens zijn samengesteld in onverwachte en verrassende combinaties. Ondanks dat deze beelden en wezens er herkenbaar uit zien, zijn ze zeker niet realistisch: een duidelijk kenmerk van surrealistische animatiefilms en andere kunstwerken. Naast dat Deep Sea uitstekende animatie bevat, heeft de film ook een aangrijpend en diepgaand verhaal.

Desondanks schiet het filmverhaal regelmatig alle kanten op, omdat regisseur en scenarioschrijver Tian Xiaopeng veel te vertellen heeft met Deep Sea. De animatiefilm bevat een groot avontuur waarin de emotionele kern van het verhaal een belangrijke rol speelt. Doordat Xiaopeng zoveel probeert te vertellen met Deep Sea, komt het filmverhaal op enkele momenten te overvol en onsamenhangend over. Ondanks enkele kleine kritiekpunten mag de ambitieuze aanpak van deze speciale film zeker gewaardeerd worden, want Deep Sea is een unieke en beeldschone animatiefilm geworden.

Over Deep Sea (2023)

Deep Sea is een Chinese avontuurlijke en fantasierijke animatiefilm uit 2023. De film is geregisseerd door Tian Xiaopeng. De regisseur schreef ook het scenario van de film. De stemmencast bestaat uit (o.a.) WangTingwen, Su Xin, Teng Kuixing, Yang Ting, Ji Jing en FangTaochen. De film heeft een speeltijd van 112 minuten. Deep Sea vertelt het verhaal van het jonge meisje Shenxiu. Ze is erg bedroefd sinds ze door haar moeder verlaten is.

Tijdens een familiecruise valt ze in zee en komt ze terecht in een kleurrijk onderwaterrestaurant. Daar ontmoet ze de inventieve kok Nanhe en begint een reis tussen dromen en werkelijkheid. Deep Sea werd op 11 juli 2024 in de Nederlandse bioscopen uitgebracht door Periscoop Film. Mijn dank aan Periscoop Film en Film Incompany voor het versturen van een online recensie-exemplaar.

Bekijk hierboven de officiële trailer van Deep Sea (2023). De trailer bevat Nederlandse ondertiteling.

Episch en ontroerend

Deep Sea bevat een ruw verhaal waarin thema’s als eenzaamheid en kinderverwaarlozing worden besproken. De film bevat een jong en eenzaam hoofdpersonage dat zich aan het begin van de film vooral afzondert op haar mobiel. Ze is in haar gedachten alleen maar bezig met het weer in contact komen met de moeder die haar verlaten heeft. Het lukt Shenxiu amper om in contact te komen met haar moeder. Op de paar momenten dat dit wel lukt, reageert haar moeder altijd kortaf via sms’jes. Ze heeft het te druk en Shenxiu moet haar alleen een bericht sturen als het belangrijk is.

De filmmakers maken vanaf de eerste paar minuten twee (narratieve) punten duidelijk. Allereerst wordt er duidelijk gemaakt hoe belangrijk Shenxiu’s moeder voor het jonge hoofdpersonage is. Shenxiu heeft er alles voor over om weer in contact te komen met haar moeder, omdat dit de enige manier is waarop ze zich weer geliefd kan voelen. Bovendien is dit de enige manier hoe ze weer van zichzelf kan leren houden. Het tweede punt dat regisseur en scenarioschrijver Tian Xiaopeng duidelijk maakt, is dat Shenxiu zwaar verwaarloosd wordt door haar gezin.

Deep Sea (2023)
Bron: Film Incompany, Filmdepot.nl, Periscoop Film en October Media.

Naast dat Shenxiu’s moeder haar verlaten heeft en amper contact met haar heeft, kijken Shenxiu’s vader en stiefmoeder ook amper naar haar om. De vader en stiefmoeder kijken vooral om naar Shenxiu’s jongere halfbroer. Wanneer ze wel aandacht geven aan Shenxiu dan praten ze alleen over haar (toekomstige) schoolprestaties. Deep Sea laat de psychologische effecten van kinderverwaarlozing op een hartverscheurende manier zien. We zien het jonge hoofdpersonage worstelen met zichzelf en haar eigen identiteit.

Zo heeft Shenxiu het idee dat ze alles fout doet en dat haar eigen moeder niets meer met haar te maken wil hebben. In de film zien we Shenxiu niet alleen worstelen met gevoelens van schuld, verdriet en schaamte, maar ook haar zelfhaat en depressieve gedachten worden subtiel in het filmverhaal besproken. Tegelijkertijd bespreken de filmpersonages met elkaar dat het leven een avontuur vol tegenslagen en verrassingen is. Door de tegenstrijdigheid van het leven, audiovisueel en kleurrijk geanimeerd weer te geven, oogt Deep Sea episch en ontroerend.

Deep Sea (2023)

Deep Sea bevat een verhaal waarin het jonge hoofdpersonage haar angsten leert te overwinnen en in haar zelf leert te geloven. Daarnaast leert Shenxiu ook zonder externe voorwaarden weer van haar zelf te gaan houden. De film is opgedragen aan degene wie een zware tijd hebben gehad, omdat Deep Sea laat zien dat na een grijze of donkere periode ook weer kleur in je leven zal komen. Ondanks de ontroerende boodschap en de diepgaande thema’s, bevat het verhaal van Deep Sea ook enkele kleine minpunten.

Xiaopeng heeft veel te vertellen in zijn animatiefilm. Het verhaal is op enkele momenten te ambitieus. Hierdoor neemt de film meer hooi op zijn vork dan dat het kan dragen. Het filmverhaal komt hierdoor op enkele momenten overvol, chaotisch en te losjes verbonden over. Daarnaast zijn enkele verhaallijnen die gebruikt worden in Deep Sea nogal cliché uitgewerkt. Het beste voorbeeld hiervan is hoe de fantasierijke kok Nanhe voorliegt tegen Shenxiu, omdat de antiheld op deze manier rijkdom en roem kan verkrijgen. Dit soort verhaallijnen zijn al zo vaak gebruikt in (animatie-)film.

Deep Sea (2023)

Westerse en Aziatische inspiratiebronnen

Deep Sea maakt gebruik van indrukwekkende (3D) animatietechnieken dat samen met het werk van de geluidsafdeling en het stemmenwerk ervoor zorgt dat het filmpubliek meegenomen wordt naar een andere wereld. De filmmuziek van componist Peng Dou ondersteunt niet alleen de filmsfeer van de individuele scènes, maar ook de emotionele gemoedssfeer van het jonge hoofdpersonage. Zo worden enkele snaren van een gitaar gespeeld tijdens kalme en rustige filmscènes, terwijl de piano vooral gebruikt wordt om het verdriet, de pijn en de angst van Shenxiu te versterken.

Dou lijkt voor zijn filmmuziek inspiratie genomen te hebben van Studio Ghibli films. Dit is niet gek, want er lijkt inspiratie uit zowel westerse als Aziatische animatiebronnen gehaald te zijn. Restaurant diepzee (Deep Sea) zal menig filmtoeschouwer laten denken aan de film Howl’s Moving Castle. Een restaurant dat als schip fungeert, lijkt namelijk veel op een kasteel dat kan lopen en bewegen. Daarnaast lijkt Xiaopeng voor de actiescènes uit de film inspiratie genomen te hebben van anime films en Amerikaanse cartoons als Tom & Jerry en Looney Tunes.

De actiescènes zijn niet alleen fantasierijk uitgewerkt, maar ook heerlijk overdreven. Daarnaast lijken veel actiescènes in zijn opzet op Amerikaanse cartoons doordat in beide media gebruik wordt gemaakt van knettergekke en creatieve slapstick humor. De animatie speelt sterk in op de verbeeldingskracht van het jonge hoofdpersonage. Zo is er een uitstekende visuele keuze gemaakt om het wezen (de Hyjinx) dat Shenxiu affectie, empathie en interesse toont als een absurd en raar monster met meerdere ogen weer te geven. Shenxiu is niet goed bekend met dit soort gevoelens en interacties, omdat ze meer afgezonderd is geraakt van het voelen van compassie en liefde.

Deep Sea (2023)

Deep Sea is een van de beste animatiefilms van de afgelopen decennia die grotendeels door zijn revolutionaire en grensverleggende animatie zo spectaculair is geworden. De film is honderd procent zeker een bioscoopbezoek waard. Vanwege de verbluffende animatie kan de film vooral aangeraden worden om in zijn 3D-versie te bekijken. In Deep Sea bevinden filmtoeschouwers zich niet alleen op een reis door de zee, maar ook op een pad door het Cosmos van geanimeerde verwondering. Verder bevat de film een uitdagend verhaal dat ondanks zijn imperfecties toch menig filmtoeschouwers zal weten te ontroeren.

Bovendien is de filmmuziek van componist Peng Dou sterk verbonden aan de filmsfeer van de individuele filmmomenten en de gemoedstoestand van het jonge hoofdpersonage. Daarnaast zijn er zowel westerse als Aziatische invloeden terug te vinden in de animatietechnieken, de vormgeving van de filmwereld en andere technische aspecten van de film. In Deep Sea wordt er ambitieus gebruik gemaakt van diverse ideeën, inspiratiebronnen en animatiestijlen. Mede hierdoor is Deep Sea een van de beste animatiefilms die je dit jaar in de Nederlandse bioscopen kunt bekijken. Deep Sea is nu in de Nederlandse bioscopen te zien.