Doom Patrol Seizoen 2 – Recensie

Doom Patrol is een Amerikaanse superhelden televisieserie dat is bedacht door Jeremy Carver. De serie is gebaseerd op het gelijknamige DC Comics superhelden team. In deze televisieserie bestaat het team uit Jane, Rita Farr, Victor Stone (ook wel bekend als Cyborg), Larry Trainor, Cliff Steele en de Chief. Het eerste seizoen ging op 15 februari 2019 in première en was exclusief te zien op de DC Universe-streamingdienst. Doom Patrol seizoen 2 werd tegelijk uitgezonden op zowel DC Universe als HBO Max. De serie werd in september 2020 verlengd voor een derde seizoen dat exclusief te zien zal zijn op HBO Max.

Vandaag recenseer ik het tweede seizoen van deze hitserie. Ben je benieuwd of Doom Patrol Seizoen 2 een krachtige voortzetting is van het sterke eerste seizoen? Lees dan snel mijn seizoen recensie verder. Blijf verder SebKijk ook in de gaten houden, want zeer binnenkort verschijnt er een giveaway van de dvd van het tweede seizoen online. Mijn dank aan Warner Home Video en Day One MPM voor de samenwerkingsmogelijkheid en het versturen van een recensie-exemplaar.

Over Doom Patrol Seizoen 2

Het eerste seizoen van Doom Patrol werd op 14 mei 2018 aangekondigd als een bedoelde spin-off van Titans. Dit eerste seizoen zou voor video on demand dienst DC Universe gemaakt worden. De aankondiging van Doom Patrol kwam nadat Geoff Johns op 10 februari 2018 onthulde dat de vierde aflevering van de serie Titans de Doom Patrol zou bevatten. Ondanks het oorspronkelijke idee en het delen van personages en acteurs, bevindt de serie Doom Patrol zich echter in een ander universum.

Er werden vijftien afleveringen ontwikkeld voor het eerste seizoen en de serie ging in première op 15 februari 2019. Het eerste seizoen werd afgesloten op 24 mei 2019. Op 20 juli 2019 werd tijdens San Diego Comic-Con bekendgemaakt dat Doom Patrol verlengd was voor een tweede seizoen. Dit tweede seizoen ging in première op 25 juni 2020 en werd tegelijkertijd uitgezonden op DC Universe en HBO Max. Doom Patrol Seizoen 2 zou oorspronkelijk 10 afleveringen hebben, maar door de Covid-19-pandemie werd de productie stilgelegd. HIerdoor bestaat dit tweede seizoen, maar uit 9 afleveringen.

In het tweede seizoen krijgt de Doom Patrol gezelschap van Dorothy Spinner, de dochter van de Chief die de gave bezit om haar denkbeeldige vrienden tot leven te wekken. Terwijl de leden van de Doom Patrol hun eigen persoonlijke dilemma’s onder ogen zien en worstelen met de waarheid over de Chief, brengt Dorothy onbedoeld de wereld in gevaar wanneer haar krachten een oeroud wezen dreigen te ontketenen dat bekend staat als de Candlemaker.

Bekijk hier de officiële trailer van Doom Patrol seizoen 2.

Seizoen 2 vs. Seizoen 1

Doom Patrol seizoen 2 is een geweldig vervolg op het eerste seizoen. Ik durf zelfs te zeggen dat dit tweede seizoen beter is dan het eerste seizoen. Op veel vlakken zijn het eerste en het tweede seizoen aan elkaar gewaagd, maar uiteindelijk weet dit nieuwe seizoen meer te boeien en te vermaken. Dit seizoen gaat nog dieper in op de traumatische achtergronden van de personages. Het is de crew en cast gelukt om deze personages nog verder te ontwikkelen in hun karakter, motieven, geloof en dromen. Het tweede seizoen van Doom Patrol is creatiever en komt meer over als een dramedy dan een superheldenserie.

Er is wel degelijk een schurk aanwezig in dit seizoen, maar in plaats van een matige opzet wordt dit keer de schurk erg op de achtergrond gehouden. Dit zorgt ervoor dat deze vijand mysterieuzer en gevaarlijker overkomt dan de schurk van het vorige seizoen (Mr. Nobody). Seizoen 1 liet ons kennis maken tot Alan Tudyk’s schurk Mr. Nobody. Deze schurk kreeg een redelijke opzet, maar werd voor een groot gedeelte van dat seizoen aan de kant geschoven. Dit werd gedaan, omdat de schurk meer een bijpersonage was. Mr. Nobody was meer een middel om tot een doel te komen dan dat het een echt goed uitgewerkt personage was.

Doordat de focus in Doom Patrol seizoen 2 nu volledig wordt gelegd op de onderlinge relaties tussen de hoofdpersonages, voelt dit seizoen kleiner in schaal aan. De superhelden krijgen meer tijd om hun persona’s uit te vogelen. Tegelijkertijd blijven ze ook de onwaarschijnlijke (super-)helden van het verhaal. Ondanks de dramatische aard van dit seizoen, zijn de aparte humor en fantasierijke verhalen niet verdwenen. Enkele van mijn favoriete momenten uit dit seizoen zijn creatieve parodieën op cliché politieseries en spionagefilms.

Doom Patrol seizoen 2
Bron: Fanart.tv.

Pluspunten en minpunten van Doom Patrol seizoen 2

Dorothy Spinner is de nieuwste toevoeging aan de groep van buitenbeentjes. Actrice Abigail Shapiro is goed gecast als de dochter van de Chief. Ze weet Dorothy neer te zetten als een lief en onschuldig jong meisje die niet bang is om voor haar zelf op te komen. De cast is verder ook weer in topvorm. Het is ook fijn dat sommige castleden ditmaal meer de tijd krijgen om samen op avonturistische verhaallijnen te gaan. Zo krijgen we dit keer bijvoorbeeld meer momenten dat Diane Guerrero’s Jane en Matt Bomer’s Larry Trainor samen op pad gaan. Een gekoppeld duo waar ik in het toekomstige derde Doom Patrol seizoen meer van hoop te zien.

De CGI en special effects zijn nog steeds matig. Toch lijken deze speciale effecten te verbeteren richting het einde van seizoen 2. De special effects zien er regelmatig minder overdreven nep uit. Mijn verwachting is dus dat de overdreven speciale effecten meer liggen aan het budget. De ongelooflijke toevoegingen van de set design, de kostuums en de haarstijlen, mogen ook niet vergeten te worden. Het robotlichaam van Cliff Steele blijft het meest indrukwekkend. Maar dit is mede te danken aan de geweldige performance die Brendan Fraser geeft met zijn personage Cliff Steele.

Als ik toch een duidelijk minpunt moet noemen dan is het dat sommige verhaallijnen duidelijk aanvoelen als filler afleveringen. Deze afleveringen voelen onbelangrijk aan tot de rest van het verhaal en voegen alleen iets toe aan de apartheid waar de serie bekend om staat. Ondanks vermakelijke momenten uit deze afleveringen voegt het vrij weinig toe aan het ontwikkelen van het hoofdverhaallijn. Deze afleveringen zijn iets te episodisch en voelen meer aan alsof ze gebruikt zijn om het seizoen uit te kunnen trekken over meer afleveringen.

Doom Patrol seizoen 2
Bron: Warner Home Video & Day One MPM.

Doom Patrol seizoen 2 is geweldig als losstaand seizoen en als voortzetting van de serie. De crew en cast maken nog meer gebruik van de unieke invalshoek en maken nog steeds aparte verhaallijnen die krachtig onderbouwd zijn. De nieuwkomer Abigail Shapiro is een fijne toevoeging aan de cast. Tegelijkertijd speelt de oorspronkelijke cast hun rollen nog steeds vol overtuiging. Ook de ontwerpen en andere technische aspecten zijn weer top.

Het blijft jammer dat de CGI en speciale effecten wat minder goed eruit zien, maar richting het einde van het tweede seizoen beginnen de effecten er al beter uit te zien. Een ander minpuntje is dat sommige verhaallijnen onbelangrijk aanvoelen tot het hoofdverhaal. Toch zou ik iedereen aanraden om dit tweede seizoen te gaan kijken, want het is een bijzonder vervolg op een al krachtig eerste seizoen.

Doom Patrol seizoen 2 is nu te koop op Bol.com en Zavvi.nl.